Te, joilla mies pitkää päivää töissä, miten oma töihinmeno, onnistuuko, kuka vie ja hakee lapset hoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen hoitovapaalla ja mietin omaa töihinmenoani. Mies on pitkää päivää töissä, joten tosi hankalasti pääsisi viemään lapsia hoitoon tai hakemaan. En ymmärrä miten löytäisin sellaisen työpaikan (alallani ei 8-16 paikkoja ole) josta aina kerkeäisin hakea lapset ajoissa ja muutenkin lapsille tulisi tosi pitkät tarhapäivät. Asutaan pk-seudulla, joten työmatkakin kestää yli puoli tuntia ja isovanhempia ei ole auttamassa. Joten miten ihmeessä sitä töihin menee? Sama tilanne varmasti yksinhuoltajillakin, mietin kuinka selviävät siitä arjesta ihan yksin. Kaipaisin kokemuksia, kuinka lasten hoito järjestyy jos vanhemmat joutuvat tekemään välillä pidempää päivää?

Vien ja haen lapset yksin mutta mulla on päivätyö. Hoitopäivä venyy siitä huolimatta monesti ihan liian pitkäksi lapsilla :/ Tulisko sulla 2 tai 3-vuorotyö? Sillonhan mies pystyisi osallistumaan kuljetuksiin ainaki niinä päivinä ku sulla on iltavuoro?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen hoitovapaalla ja mietin omaa töihinmenoani. Mies on pitkää päivää töissä, joten tosi hankalasti pääsisi viemään lapsia hoitoon tai hakemaan. En ymmärrä miten löytäisin sellaisen työpaikan (alallani ei 8-16 paikkoja ole) josta aina kerkeäisin hakea lapset ajoissa ja muutenkin lapsille tulisi tosi pitkät tarhapäivät. Asutaan pk-seudulla, joten työmatkakin kestää yli puoli tuntia ja isovanhempia ei ole auttamassa. Joten miten ihmeessä sitä töihin menee? Sama tilanne varmasti yksinhuoltajillakin, mietin kuinka selviävät siitä arjesta ihan yksin. Kaipaisin kokemuksia, kuinka lasten hoito järjestyy jos vanhemmat joutuvat tekemään välillä pidempää päivää?

Mä suosittelisin tossa tilanteessa, että miehesi ottaisi puheeksi työmaallaan vähän lyhyemmät työpäivät. Ei kai sitä nyt voi yhtä ihmistä rääkätä loppuun. Meillä kestää työmatka (mennään miehen kanssa samalla autolla) 45 min suuntaansa. Ja sitten varmaan tarttee sun hakae toisenlaista työtä tai koulutusta, jos kerta työpaikkoja ei ole päivätyönä.

Vähän on kurjaa, että lapset kärsii tossakin tilanteessa siitä, että äiti on pitkään ollut kotona ja mies rassukka yksin tehnyt pitkää päivää, jota oletetaan sitten tekevän jatkossakin.

voi voi

Onneksi, onneksi! Meidän perheessä molemmilla on vakituinen päivätyö ma-pe ja saadaan olla yhdessäkin. Mä en vaan ymmärrä sellaista, että miksi ihmeessä pitää perustaa perhettä, jos tietää, että molemmilla vanhemmilla on vuorotyötä tai toinen on jatkuvasti pois. Eihän se ole mitään PERHE-elämää.

Jos sä menet töihin niin eihän miehen enää tarvi pitkää päivää painaa, taloudellisista syistä ainakaan. Hänkin varmaan ilahtuu jos saa lasten kanssa enemmän olla. Surullista kylä jos on pienet lapset eikä isä heitä töiden takia kauheasti näe :-(

Mies pääsee kuudeksi kotiin jos hyvin sujuu, joten kyllä ollaan paljon yhdessäkin ja viikonloput on vapaata. Olen ajatellut, että miehen hyvä työ on mahdollistanut minun kotonaoloni, jota aion jatkaakin jos ei työaikoja saa hyvin sovittua, kun en halua lapsille liian pitkää tarhapäivää. Työni on päivätyötä, mutta joskus joutuisi jäämään ylitöihin ja työmatkojen ollessa pitkiä, ihan tuosta päivätyöstäkin tulee aika pitkät hoitopäivät. Perhe-elämää tämä meillä on, mielestäni suhteellisen tavallista. Nautin kotonaolosta ja mies viihtyy työpaikassaan, joten en siinä näe ongelmaa. Haluaisin vain kuulla kokemuksia siitä, millaisia järjestelyjä on perheissä, joissa työpäivät ovat pitkiä.

Päivähoitopaikkaa voisi hakea työpaikan läheltä, eikä kodin läheltä. Tällöin päivähoitopäivä tulisi lyhyemmäksi, joskin siis raskasta olisi silti kotiin mennä pitkä matka, mutta ehtisit paremmin hakea. Mikäli työpaikkasi ei ole aivan eri kunnassa kuin missa asut. Pk-seudullahan on tietääkseni tullut joku uudistus, että toiseenkin kuntaan voi viedä?

Itse menen pian töihin, ja päivähoitopaikka on 1 km päässä työpaikasta. Itse asumme kauempana. Bussilla menee n. 40 min kotiin, ja se on raskasta sekä minulle että lapselle, mutta parempi niin, kuin että joutuisin aina pelkäämään, ehdinkö hakea lapsen.

no, mä oon yksinhuoltaja ja opiskelija vielä hetken..mutta siis itellä kun on 8.30-16 pvä niin tulee pojille tarhapäivän pituudeks 7.45-16.30 ja jos viikolla paljon pitkiä päiviä saattaa mummo hakea jonain päivänä aikasemmin. Työharjottelun aikana on kummitäti tai mummo toimittanut välillä hakijan virkaa.. ja kaikki vapaapäivät+lomat pidän pojat kotona juurikin sen takia on kun saattaa olla pitkiäkin päiviä tarhassa..

Kiitti vinkistä! Tuo voisi olla ratkaisu tilanteeseen, kun pääasiassa olisin ihan normaalin päivän töissä. Bussimatka ei tietty kiva, mutta ei tulisi sitä paniikkia, ehtiikö ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:
Mä en vaan ymmärrä sellaista, että miksi ihmeessä pitää perustaa perhettä, jos tietää, että molemmilla vanhemmilla on vuorotyötä tai toinen on jatkuvasti pois. Eihän se ole mitään PERHE-elämää.

Ai kun kivasti sanottu! Että vuorotyöläiset ei saisi lisääntyä ollenkaan. Ou jee!!

Meillä mies tekee sikapitkää päivää ja lisäksi työmatkat 60 km suuntaansa ja reissuhommia niin että on päivän tai pari muualla töissä. Mä siis kuskaan lapset aamulla hoitoon ja haen illalla. Aina. Ei tämä helppoa ole, ei tosiaankaan, ja joskus lasten hoitopäivä venyy aika pitkäksi, mutta onneksi joskus on sitten viikolla vapaatakin vastapainoksi. Mun työaika on 8:30-17:30, 9:00-17:00 tai 10:15-18:15 ja kun asiakaspalvelussa on, niin päättymisaika on aika joustava, ei sitä voi kattoa kellosta että työaika loppui nyt vaan asiakas - hankalakin - palvellaan loppuun.

Olet oikeassa Sanna80! Kyllä on ihmeellistä, jos perhettä ei voi perustaa kuin päivätyötä kahdeksasta neljään tekevät.:D Näin se on ettei aina ole sitä ideaalitilannetta ja varmasti aika harvalla on!

minulla työajat välillä 6.30-17.30 (7.40hpäivä), työmatkaan menee 15 min ja lapsen päiväkoti on auki välillä 6-18. Eli meillä onnistuu vaikka mies ei pysty paljoakaan osallistumaan hoitoon viemiseen/hakemiseen.

Vuoropäiväkotiin lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Mä en vaan ymmärrä sellaista, että miksi ihmeessä pitää perustaa perhettä, jos tietää, että molemmilla vanhemmilla on vuorotyötä tai toinen on jatkuvasti pois. Eihän se ole mitään PERHE-elämää.

Ai kun kivasti sanottu! Että vuorotyöläiset ei saisi lisääntyä ollenkaan. Ou jee!!

Mä kyllä koen olevani enemmän lasteni kanssa kun yhtävuoroa tekevät.

meillä miehen työ epäsäännöllisiä ja matkustaa ja joutuu joustamaan paljon työn takia. Käytännössä minä joutuisin liian koville puhumattakaan lapsista 9-10h päiväkotipäivineen.
Meillä ei ole tukiverkkoja jotka voisivat avittaa tiukkoina päivinä.

Alkuperäinen kirjoittaja ovat auki aamusta iltaan:

Vuoropäiväkotiin lapset.

Ei sinne varmasti saa lapsia jos ei ole vuorotyö.

Alkuperäinen kirjoittaja 3-vuorotyöläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

Mä kyllä koen olevani enemmän lasteni kanssa kun yhtävuoroa tekevät.

Aina ei kaikkea tarvitse ymmärtää, voi voi, mutta älä anna meidän vuoro-ja reissutyöperheiden pilata sinun mielikuvaasi PERHE-elämästä.
Minulla on myös 3-vuorotyö ja lapsilla kuukaudessa korkeintaan 10 hoitopäivää. Eli aikas paljon vähemmän kuin 8-16 työläisen lapsilla. Ja miehellä pitkät päivät/reissuja maailmalla. Kaikesta selviää jos haluaa.

Mä olen pph, ja mies sähköhommissa. Miehellä menee usein ilta pitkäksi, ja varsinkin syksyt on semmosta aikaa, ettei tiedä koskaan, millon kotiutuu, kun myrskyt tekee tuhojaan. Tyttö on 2 päivää viikossa päikässä, mies vie aamulla hoitoon, ja tuo tullessaan, jos tulee aikanaa. Mut jos menee pitkäksi, niin soittaa mulle, ja mä haen sit, kunhan hoitolapset on haettu. Nyt kun mies on ollu saikulla, niin se on kuljettanu tytön.

Mä opiskelen, ja mies tekee pitkää päivää.

Aamulla jompikumpi meistä vie lapset, riippuen siitä milloin mun koulu alkaa (jos menen kasiksi, mies vie lapset kun lähtee töihin, jos menen myöhemmin niin mä vien lapset). Ja mä haen lapset kun pääsen koulusta. Hoitopäivät on olleet sellaista 4-6 tuntia, yksi 9 h päivä on myös ollut. Arkivapaita on, koska mulla on etäpäiviä ja miehellä arkivapaita. Viikonloput on toki myös vapaat mulla ja lapsilla.

Onneksi, onneksi! Meidän perheessä molemmilla on vakituinen päivätyö ma-pe ja saadaan olla yhdessäkin. Mä en vaan ymmärrä sellaista, että miksi ihmeessä pitää perustaa perhettä, jos tietää, että molemmilla vanhemmilla on vuorotyötä tai toinen on jatkuvasti pois. Eihän se ole mitään PERHE-elämää.

Lapsiraukkanne joutuvat olemaan hoidossa yli 40 h/viikko. Viisi hoitopäivää viikossa :'( . Jos työmatkoihin menee lisäksi 45 minsaa per suunta, niin lastenne päiväthän on todella pitkiä.
Mun lapset saa sentään olla kotosalla sen 3-4 päivää viikossa, eivätkä joudu oikeastaan koskaan olemaan 8 h päiväkodissa :) PLUS lisäksi meillä on yhteistä aikaa myös perheenä (aamupäivisin ja vapaapäivinä ). Se on PERHE-elämää :saint:

Yhteistyössä