te joilla ollut/on kondylooma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

annika

Vieras
Onko miehennekin saanut sen? Tai on varmasti, mutta kuinka monella näkyvänä ja millaisilla oireilla?

Jätimme tarkoituksella kondomin pois, vaikka minulla kondy onkin. Itselläni ei ole varsinaista visvasyylää, mutta hieman syylän tapaisia muutoksia on... Onko siis varmaa että mieheni saa myöskin kärsiä tästä...

Kondyloomasta on vielä liian vähän tietoa.
Yleensä kondya tutkitaan vain miehiltä. Partneri hoidetaan, jos hänellä on selviä muutoksia tai jos puolisolta ei tauti taltu.
Vakituisessa parisuhteessa ei käytetä kondomia, vaan voidaan tehdä ihan luomusti lapsiakin, jos ollaan siinä iässä.
Todennäköisesti miehesi ei koskaan tiedä mitään viruksesta, joka häneen on tarttunut.

Voi hyvänen aika sentään! Etkö aatellu hoitaa itseäsi? Tiedäthän, että kondyloomalla on yhteys kohdunkaulansyöpään, johon ihan oikeasti kuolee Suomessakin nuoriakin naisia joka vuosi? Vaikka nyt hoitaisit itsesi, niin saatat saada taudin poikaystävältäsi saman tien tai joskus myöhemmin uudelleen. Ja hän voi sairastaa sitä piilevänä (ei välttämättä näy ollenkaan) ja siirtää sitä eteenpäin. Hiukan vastuuntuntoisuutta toivoisi!

Sain kondyn ekalta poikaystävältäni (joka oli ollut yhden tytön kanssa ennen mua), se paljastui ekassa papassani 16-vuotiaana. Mut hoidettiin ehkä laserhoidolla tms (en muista), poikaystäväni penslasi huolellisesti pelinsä 1-2 viikkoa (kävi lääkärissä ja sai lääkkeen ja ohjeet sieltä). Huom, hänellä ei näkynyt mitään oireita, mutta en ollut voinut saada sitä mistään muualtakaan silloin (hän oli mun eka). Nyt oon 32v ja kondy ei ole palannut koskaan. Huolellisesti siis hoitamaan molemmat samaan aikaan!

Siiri, en ole sanonut etten ole hoitanut itseäni, mutta kondylooma ei hoidoilla poistu eikä parane. Ainoastaan ulkoiset syylät saa pois, mutta itse virus säilyy. jOillain se kuulema poistuu 4-5 v kuluttua itsestään.
Samaa kondylooma muotoa ei mieheni voisi minulle tartuttaa koska se minulla jo on.

Ja vastuuntunnosta, tiedän että minulla on kondy ja olen myös miehelleni sen kertonut. Hän on tietoinen siitä, että tod.näköisesti saa sen myös, mutta vakisuhteessa ei kondomilla viitsi vuositolkulla leikkiä.

Eli otatko ensin selvää asioista ennen kuin moralisoit muita. Herpes ja kondy ovat sellaisia että hoidoilla saa oireita helpotettua tai poistettua,mutta itse tauti on ja pysyy. Ei ehkä aina "aktiivisena" mutta siihen ei pysty vaikuttamaan.

Minulla on oireeton kondy ja sain tietää vasta kun tartutin sen nykyiselle poikaystävälleni. Hänelle tuli näppylöitä aika pitkän aikaa, penslasi niitä pois ja nyt on jonkun aikaa ollut rauhallista. Oireita poikaystävälläni oli pari vuotta.
Pakko se tartuttamisen riski on melkein ottaa, jos koskaan aikoo kondomista luopua.

Tiedoksi vielä Siirille, että kondylooma on kymmeniä erillaisia ja niistä muutama on syöpään altistava. Itselläsi on ollut sellainen, koska se hoidettiin. Suurimmalla osalla tauti häipyy ajan kanssa itsestään ja joillain se jää loppuelämäksi oireettomana. Jos kondy on aktiivinen juuri kun papa otetaan, se näkyy tuloksissa. Sitä seurataan ja hoidetaan pois jos papa-luokka huononee.

ei ne lääkärit tiedä mikä kondylomma virus on kyseessä ja tee hoitoa sen ukaan. kyllä kaikki kondyloomat hoidetaan laserilla jos on syyliä selkeästi olemassa. 'Sitä ei osata sanoa mikä on syöpää aiheuttava virus ja mikä ei, tuuri peliä.

Kyllä sen pystyy tutkimaan, minkä tyyppinen kondylooma on kyseessä. Ne, jotka aiheuttavat näkyviä syyliä ovat harvoin kohdunkaulansyöpään johtavaa tyyppiä virusta.

Itselläni on litteä kondylooma ollut n. 16 vuotta. Se on yleensä se "vakavampi" tauti, mitään näkyviä syyliä ei ole eikä muutenkaan oireita. Papa oli ensimmäiset 14 vuotta aivan puhdas, ykkös-luokkaa. Nyt on ollut pari vuotta kakkosta mutta edelleenkään mitään hoitoa ei ole tehty.

Tyypitys on tehty gynekologilla, eli kyllä ne lääkärit vaan tietää mikä tyyppi on kyseessä, jos tutkivat. Se on kuulemma nykyään ehdoton edellytys hoitoon pääsyyn. Tauti on niin yleinen ettei kaikkia voida mitenkään hoitaa ja hoito ei välttämättä kuitenkaan tehoa, koska kyseessä on virustauti.

Näyte otettiin kuten papa näyte ja tutkittiin ettei se ole syöpää aiheuttavaa tyyppiä, joten sille ei edelleenkään edes yritetä tehdä mitään. Jos se olisi ollut ärhäkää lajia, olisi nyt seurattu tarkemmin ja ehkä laitettu polille tutkimuksiin.

Mulla laseroitiin about 20 v sitten, ja lääkäri pelotteli syövällä. Lisää kondya tuli kuitenkin myöhemmin, ja joskus oli jotain lääkitystä. Koskaan ei papassa ole ollut mitään muutosta. Häipyi, kai sitten ainakin näkyvistä, mutta ainahan se virus voi jossain uinua. Mutta törkeintä oli sen lääkärin pelottelut. Itse hoiti sitten hommansa vähän sinnepäin.

Mulla todettiin kondylooma reilu 4 vuotta sitten. Minulla on epäilys, keneltä sen sain, mutta varmahan asiasta ei voi tietenkään olla, koska miehellä ei näkynyt minkäänlaisia oireita ja taudin itämisaika heittää niin paljon.

Itselläni heräsivät epäilykset, kun kutina alkoi olla riesa ja ilmestyi syyliä. Papasta ei onneksi ole löytynyt mitään, ja joka vuosi olen tutkimuksissa käynytkin. Ensimmäisen vuoden rukoilin ja toivoin, että syylät katoaisivat itsestään, koska LÄÄKÄRI EI SUOSTUNUT MÄÄRÄÄMÄÄN HOITOA! Sitten nykyinen mieheni, johon tuon vuoden aikana tutustuin, lähti kanssani käymään yksityisellä, josta sain penslausaineet. Kuuri riitti, ja siitä asti olen ollut "syylätön". Mieheni on ollut ihana, todella suuri tuki ja turva ja hänelle olen saanut puhua peloistani asian suhteen. Välillä penslatessani tuntui, ettei tästä mitään tule. Että minut on tuomittu ikuisesti sairaaksi. Ja niinhän se tavallaan onkin. Mutta taudin voi tavallaan unohtaa, kun näkyviä oireita ei ole ja eletään mieheni kanssa vakisuhteessa. Lohdutukseksi koin myös sen, että noin joka kolmas suomalainen nainen kantaa kondyloomaa joko tietäen tai tietämättään. Että en minä ainoa ole.

Nyt on sitten kauan toivottu lapsikin tulossa. Joten mieheni on mahdollisesti myös taudin kantaja, vaikkei hänessä koskaan mitään oireita ole näkynyt. Itseäni vähän jännittää, että tulevatko syylät takaisin nyt raskauden aikana, kun keho kokee stressiä, mutta toistaiseksi kaikki on ollut hyvin. Ja ilmeisesti lapsikin säästyy taudilta, jos ei syyliä ole synnytyksen aikaan. Siitä täytyy vielä jutella lääkärin kanssa myöhemmin.

Yhteistyössä