Te joilla on ollut raskaudiabetes, minkä kokoisia lapsenne ovat NYT?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sokrupokru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sokrupokru

Vieras
Minkä kokoisia lapsenne olivat syntyessään ja minkä ikäisiä ja kokoisia nyt? RD:nhän sanotaan olevan riskitekijä lapsen myöhemmälle painolle?`Mulla oli rd ja lapsi syntyessään 3900. Sanoivat että lapsesta tulee ylipainoinen kaikessa tapauksessa. Tuntuu oudolta..eli jos meillä syödään terveellisesti ja liikutaan niin lapsesta tulee läski?

No, mites sitten kun minulla kolmas raskaus ja kahdessa aiemmassa raskaudessa ei ollut RD:sta ja nyt kolmannessa on. Onko se niin, että kaksi lastani tulevat olemaan normaalipainoisia ja tämä kolmas ylipainoinen...just joo. Omat elämäntavat tuohon vaikuttaa, tokihan geeneillä jotain vaikutusta, mutta enemmän noilla valinnoilla.

Voi olla että raskauden aikainen äidin aineenvaihduntahäiriö vaikuttaa kehittyvään lapseen siten että hänen metaboliassaan tapahtuu tiettyjä muutoksia jotka myöhemmässä elämänvaiheessa lisäävät tiettyjen tapahtumien riskiä.

No, mites sitten kun minulla kolmas raskaus ja kahdessa aiemmassa raskaudessa ei ollut RD:sta ja nyt kolmannessa on. Onko se niin, että kaksi lastani tulevat olemaan normaalipainoisia ja tämä kolmas ylipainoinen...just joo. Omat elämäntavat tuohon vaikuttaa, tokihan geeneillä jotain vaikutusta, mutta enemmän noilla valinnoilla.

No onhan se mahdollista että yksi lapsista on ylipainoinen ja muut ei..?

Minkä kokoisia lapsenne olivat syntyessään ja minkä ikäisiä ja kokoisia nyt? RD:nhän sanotaan olevan riskitekijä lapsen myöhemmälle painolle?`Mulla oli rd ja lapsi syntyessään 3900. Sanoivat että lapsesta tulee ylipainoinen kaikessa tapauksessa. Tuntuu oudolta..eli jos meillä syödään terveellisesti ja liikutaan niin lapsesta tulee läski?

Mulla ei ollut raskausdiabetestä ja lapsi painoi 4135g...

Teen tähän ketjuun toisen kyselyn, jos ap ei haittaa?

Oliko teidän, joilla oli rd, lapsilla syntyessään ongelmia sokereiden kanssa? Esim. sokerit matalalla tai korkealla? Joutuiko olla sokeriseurannassa tms?

Mulla oli molemmissa raskauksissa yksi arvo koholla rasituskokeessa. Kotimittauksissa arvot ok ja lapsen sokerit synnyttyä molemmilla normaalit. Syntymäpaino esikoisella oli 3,5 kg ja nyt 5-vuotiaana painaa noin 19 kg. Kuopus painoi 3,6 kg syntyessään ja nyt 2-vuotiaana 11 kg.

Keskimmäinen lapsista painoi 3800g (ei rd:tä) ja vauvavuoden jälkeen ollut aina ihan normimitoissa. Nyt koululaisena terkkarin käyrillä jopa hieman hoikka pituuteen nähden. Kolmosen kohdalla rd diagnosoitiin ihan kalkkiviivoilla, vauva painoi n. 3500g ja nyt leikki-ikäisenä paino keskikäyrällä.

[QUOTE="nirppa";23396043]Teen tähän ketjuun toisen kyselyn, jos ap ei haittaa?

Oliko teidän, joilla oli rd, lapsilla syntyessään ongelmia sokereiden kanssa? Esim. sokerit matalalla tai korkealla? Joutuiko olla sokeriseurannassa tms?[/QUOTE]

Oli. En tosin muista enää oliko ne matalalla vai korkealla :D. Synnärillä seurailivat, ja lapselle annettiin lisämaitoa lääkärin määräyksestä.

lapsi painoi syntyessään 3750 g, nyt on 10 kk ja painaa 8500 g ja on 74 cm, eli todella hoikka... en usko tästä mitään ylipainoista tulevan :) Itse siis olen myös hoikka ja syön terveellisesti, tosin raskausaikana tuli ahmittua liikaa karkkeja.

[QUOTE="nirppa";23396043]Teen tähän ketjuun toisen kyselyn, jos ap ei haittaa?

Oliko teidän, joilla oli rd, lapsilla syntyessään ongelmia sokereiden kanssa? Esim. sokerit matalalla tai korkealla? Joutuiko olla sokeriseurannassa tms?
[/QUOTE]

Kuopuksen sokerit oli matalalla muutaman vuorokauden synnytyksen jälkeen. Vauva oli myöskin väsynyt eikä oikein jaksanut imeä rinnalta, joten sai lisämaitoa joka syötön jälkeen. Sokereita mittasivat myös usein, vauvalla oli kantapäät mustelmilla kun kotiuduttiin. Ei joutunut kuitenkaan sokeritippaan, vaan sai olla koko ajan vierihoidossa.

Esikoinen ei ollut sokerivauva, mutta myös hän oli kovin unelias synnytyksen jälkeen ja sokereita seurattiin ahkerasti.

Lapsi jonka odotusaikana mulla todettiin rd niin painoi syntyessään 4820g ja oli 56 cm pitkä (syntyi 41+6).
Nykyisin 8v, pitkä hoikka poika, n. 135 cm pitkä ja n. 30kg

Grammalleen sama paino täällä!
:)

Mulla oli myös raskausdiabetes, vaikka oma painoni oli normaalipaino, BMI 24 raskauden alussa.

Vauva syntyi 4820 g ja 53 cm ja ollut koko ekan vuoden todella pullukka, vaikka joi vain maitoa ja söi purkkiruokia (joissa ei rasvaa eikä turhia kaloreita), ei edes syö määrällisesti liikaa, vaan normaalisti. 1 vuotiaana oli 13.5 kiloa ja 82 cm.

Mulla on ollut rd molemmissa raskauksissa. Poika on nyt reilut 2-vuotias, tyttö vasta 5kk. Molemmille muuten annettiin heti synnytyssalissa eka lisämaito, ei siinä sokereita edes mitattu. Sairaalan käytäntö. Piti saada 3 peräkkäistä hyvää arvoa ja molemmilla ne onneksi tuli heti. Molemmat oli melko pieniä, joskin normaalikokoisia, syntyessään: poika 51 cm, 3200 g ja tyttö 49 cm, 3000 g.

Poika oli kyllä tosi pulska vauvana, mutta kun lähti liikkeelle, paino on lipunut vähän nollakäyrän alapuolelle. Eli sopusuhtainen on. On nyt n. 95-senttinen ja 15-kiloinen. Pieni sällihän se vielä on, mutta en usko, että mitenkään erityisessä riskissä saada ylipainoa. Tyttövauvamme taas menee nollakäyrän alapuolella painon suhteen, pituutta on tullut niin paljon.

Mä en sitten tiedä, onko jotkut tutkimukset antaneet osviittaa, että tuollainen suurentunut ylipainon riski olisi. Tää on ihan mutua, mutta raskausdiabeteksen riskihän on suurempi, jos on ylipainoa. Voisko siinä olla sitten jotain elintapojen periytymistäkin? En tiedä ja tämähän on muutenkin raakaa yleistämistä, mutta jos nyt keskiarvoista taas puhutaan niin uskallan sen tehdä.

Ei suoraan kysymykseen, mutta liippaa läheltä niin laitan tällaisen jännän jutun liittyen rd:hen.
Se on sitten muuten tuuristakin kiinni jääkö kiinni raskausdiabeteksesta, vaikka tarvetta olisi jopa insuliinihoitoon! Omaa kokemusta: kävin rasituksessa 1 kerran alkuraskaudessa ja kaikki täysin ok. Seuraava rasitus rv28 ja ensimmäinen eli paastoarvo meni hitusen yli eli oli 5.5. ja tunnin ja kahden tunnin arvot oli tosi hyvät. Arvelin tuon paastoarvon menneen yli kun sitä ed. päivinä tuli syötyä liikaa hiilareita ja varsinkin ed. päivänä ja sehän näkyy sitten paastoarvossa seur. aamuna. Jouduin sitten sokeriseurantaan ja aina oli ylityksiä arvoissa ja aika huimiakin ja nämä siis kotona mitattuja. Kävin myös parin viikon välein paastosokerissa labrassa ja kas kummaa kun se paastoarvo olikin siellä joka kerta alhainen eli mm. 4.8. ja en olisi enää jäänyt kiinni sokerista tuon mukaan. Samoin neuvolanpissat oli kaikki puhtaita aina! Kotimittarilla tuli ylityksiä ja tyly tuomio: alat ottaa insuliinia aamuin illoin, jotta sokerit ei ole koholla! Terveydenhoitajan, kätilön ja lääkärin kanssa näistä juteltuani myönsivät, että näin se on; jotkut jää kiinni sokerista ja sitä aletaan seurata, mutta tosi moni menee juuri sinä päivänä läpi rimaa hipoen, mutta sokeriarvot onkin paljon huonommat kuin minulla ja tarvetta insuliinille olisi, mutta kun ei ole todettu silloin kerran ja neuvolan testit ei näytä niin loppuraskaus kuluu diagnosoimattomalla raskausdiabeteksellä ja vauva vaan kasvaa ja ehkäpä kärsii sokereista synnyttyään.

Syntyessään 4920. Nyt siis 14 ja paino noin 65kg. Pituus 178 cm. En pidä lihavana. Painoindeksiä en jaksa laskea. Aina ollut hoikka, minun mielestäni. Minun rd ei diagnosoitu, koska neuvola ei lähettänyt sokerirasitukseen vaikka virtsassa oli sokeria.

Mulla oli ruokavaliohoitoinen rd, lapsi syntyi sektiolla isokokoisuuden vuoksi. Lapsen sokeriarvoja mittailtiin ekat päivät, mutta niissä ei ollut mitään poikkeavaa. Paino laski tietysti synnärillä kovaa vauhtia, mutta kotona ei ollut mitään ongelmaa eli kasvoi normaalisti.

Poika on kasvanut pituutensa puolesta isokokoisena alusta alkaen. Paino sen sijaan ollut aina nollakäyrällä, eli on sopusuhtainen. Puolivuotiaana painoi jo 10 kg, mutta oli kyllä todella pitkäkin. Viime neuvolassa (kolmevuotis) oli muistaakseni 102 cm pitkä ja painoi 16 g.