Hae Anna.fi-sivustolta

Te, joilla on sosiaalisten tilanteiden pelko

Viestiketju osiossa 'Yleistä keskustelua' , käynnistäjänä vierailija, 10.01.2018.

1. vierailija Vierailija

Milloin teidän sairaus alkoi? Mitkä on teidän oireita? Käyttekö jossain terapiassa tai syöttekö jotain lääkkeitä? Auttaako ne? Oletteko jossain koulussa/töissä? Onko teillä kavereita? Kertokaa ihan mitä vaan!

Itsellä tämä sairaus alkoi yläasteen alussa. Olin ollut kyllä aika ujo lapsena, mutta yläasteella ujous muuttui ihan sosiaalisten tilanteiden peloksi, mikä diagnosoitiin sitten 7.luokan keväällä psykiatrin toimesta.

Mun oireita sosiaalisissa tilanteissa on mm. korkea syke, pinnallinen hengitys, helvetin kova ahdistus, joskus on kylmä ja joskus on kuuma ja hiki virtaa. Välttelin koulussa paljon pari- ja ryhmätöitä ja esitelmiä.

Itse en käy missään terapiassa, enkä ole ikinä käynyt. Syön SSRI-lääkettä Seronilia 20mg annostuksella ja olen huomannut, että kyseinen lääke auttaa jotenkin minulla myös olevaan masennukseen, mutta ei juurikaan sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Tuntuu, että joissain tapauksissa kyseinen sairaus olisi vieläpä pahentunut.

Mä en ole tällähetkellä missään koulussa tai töissä. Tarkoitus olis aloittaa nettilukio jossain kohtaa ja ehkä myös jotain muuta sen lisäksi.

Mulla on vaan pari kaveria, jotka oon löytäny netistä. Yläasteella tilanne oli vielä pahempi, jolloin mulla ei ollu 7.luokan puolesta välistä 9.luokan loppuun yhtään kavereita.

Unelma olis kyllä päästä tästä sairaudesta eroon, jotta voisin elää edes joskus normaalia elämää.

2. Ujohko myös Vierailija

Olet vielä niin nuori, että mars apua hakemaan ja heti!

3. vierailija Vierailija

Mars mars, älä jää kotiin. Siitä syystä nettilukio ei ole sinulle paras mahdollinen asia. Terapia on hyväksi, hae apua paikallisesta mielenterveystoimistosta tai vaikkapa terveysasemalta, tai yksityiseltä terapeutilta. Propral on hyvä lääkkeellinen apu, sitä voi käyttää vain silloin kun tarvitsee. Mutta lääkäri tai terapeutti tietää sinulle parhaan avun. Ihan varmasti elämäsi avautuu, kun otat asian nyt käsittelyyn, etkä enää tuhlaa päiviäsi turhaan odotteluun. Meitä sosiaalisia jännittäjiä on paljon!

4. vierailija Vierailija

5. vierailija Vierailija

Paras lääke on Trevilor. Vaikuttava ainesosa venlafaksiini. Minulla oli vaikea elämää rajoittava sosiaalinen fobia 10 vuotta, ennenkuin löysin tämän lääkkeen, joka todella poisti ihmispelon.
    Siunausta uuteen elämää!

6. ujo introvertti Vierailija

Olen nuorempana ollut hyvin ujo, mutta ei kuitenkaan ole ollut noin voimakkaita pelkotiloja kuin mitä kuvailit. Ryhmätyöt, esiintyminen, sosiaaliset tilanteet (kuten uusien ihmisten tapaaminen) sekä ruuhkaiset kaupat ja keskustat ovat aina ahdistaneet. Lisäksi omillaan matkustaminen tai autolla ajaminen muualle kuin tuttuun ympäristöön ahdistaa. Vanhemmiten ahdistus on hieman helpottanut ja varsinkin, kun aina valmistaudun huolellisesti etukäteen. Jotenkin tunsin aina aiemmin myös tietynlaista joukkoon kuulumattomuutta ja olevani erilainen. Törmäsin sitten erääseen lehtiartikkeliin, joka kertoi introverteistä ja tunnistin itseni kuvauksesta.

Tuli mieleeni, että voit ehkä myös olla introvetti, jolla sosiaalisten tilanteiden ahdistus ja pelko ovat voimakkaampia. Voit käydä lukemassa lisää osoitteesta: http://www.introvertit.net/

7. Jännittäjä Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari