Te joilla on varaa matkustella, syödä ulkona tms..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhäkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhäkö?

Vieras
Tuli tosta takkiketjusta mieleen että minkä verran teillä suunnilleen jää rahaa ihan pakollisten menojen jälkeen kuussa ja onko asumiskustannukset pienet.Te joilla varaa elää aika huolettomasti eikä tarvitse laske apahemmin ruokamenoja jne.

Haluaisin matkustella edes kerran vuodessa ja ulkonakin syödä niin kuin lapsuudessani oma perhe teki mutta miehen mielestä meillä ei ole varaa.
Olisiko törkeää että lähden lapsen kanssa kaksin kun emme harrasta mitään ja miehellä menee pari-kolme sataa kuussa omiin harrastuksiin.

Ei olisi törkeää. Minusta on törkeää, jos mies kieltää kaiken kivan muilta perheenjäseniltä, mutta kuluttaa itseensä suuria summia jatkuvasti. En ole rikas ja asumiskustannuksetkin ovat aika suuret, mutta silti on aina välillä mahdollisuus tehdä jotain mukavaa.

Todellakin lähdet lapsen kanssa, tekin ansaitsette luksusta arkeen.

Me ollaan aina matkusteltu ja käyty ulkona syömässä mutta riippuen elämäntilanteesta hyvin erilaisissa paikoissa.
Suht persaukisina teineinä käytiin kerran vuodessa jossain halvassa kohteessa kuten Bulgariassa tai omatoimi reissulla Espanjassa ja nyt sitten kun tulot ovat ihan hyvät niin pari kertaa vuodessa kalliimmissa kohteissa.
Asuntokulut meillä on omasta mielestäni aika isot eikä muutenkaan säästellä esim.ruoassa mutta jostain syystä rahaa jää muuhunkin kuin pakolliseen.

mies saa palkkaa 2000 euroa brutto ja minä suunnilleen saman verran. Asumiseen menee tonni. Kerran vuodessa ulkomailla ja pari, kolme kertaa kuussa koko perheellä ravintolassa pääruoat ja jälkkärit. Yksi taaperoikäinen lapsi.
Ja vastaus kysymykseesi ei olis yhtään törkeetä, vaan ihan oikeutettua.

Meil kans oli tosi tiukkaa ensimmäiset yhteiset 10 vuotta, jotain oli pakko jättää maksamatta että pääs lapsia viemään esim lintsille. Nyt ei tarvii pahemmin laskeskella että mennäänkö lomalla mihin maahan. Tiukoista vuosista johtuen ei pihtailla vaate tai ruokahankinnoissakaan.

Minä vielä kodinhoidontuella, mies tienaa n. 2500? käteen, pakollisten kulujen jälkeen jää 1000? ylimääräistä. Vähintään 1-3 kertaa vkossa ravintolassa ja esim. tänä vuonna 3 ulkomaan matkaa.
Säästöön jää paljon, mutta eletään myös. Vihaan keittämistä, joten siksi käymme usein ulkona syömässä koko perhe. 3 lasta.

Kyllä meillä silloin tällöin ulkona käydään tätä nykyä syömässä, mutta kuten joku jo sanoi, osaan tehdä kotona suurin piirtein samoista ruoka-aineista parempaa, joten ei viitsi mennä pettymään ravintolaan.

Minä olen siitä hankala, etten halua matkustella, tai jos haluaisin, niin sitten vähintään kuukaudeksi jonnekin Mongolia/Himalaja/Siperia suuntaan. Tämän toteutan sitten, kun tuo joulukuun alussa syntynyt on täysi-ikäinen eikä kenenkään lapsen perheessä tarvita mummoa hoitoavuksi....

Mies ja lapset matkustavat edes jonkun verran.

Alkuperäinen kirjoittaja heippa:
n. 1-2 ulkomaanmatkaa vuodessa ja muutama kotimaan matka. Ollaan säästäväisiä.
Tulot yht. 3500 brutto.

että meillä myös ruotsin/tallinan risteily lasketaan ulkomaanmatkaksi.
Tänä vuonna ollaan käyty ruotsissa ja tanskassa ja kohta lähdetään espanjaan. Aika tavallinen vuosi.

n. 1-2 ulkomaanmatkaa vuodessa ja muutama kotimaan matka. Ollaan säästäväisiä.
Tulot yht. 3500 brutto.

että meillä myös ruotsin/tallinan risteily lasketaan ulkomaanmatkaksi.
Tänä vuonna ollaan käyty ruotsissa ja tanskassa ja kohta lähdetään espanjaan. Aika tavallinen vuosi.

Ja meillä taas noita ei lasketa.

Jos on vähän rahaa niin kun suunnittelee tarkoin matkan niin säästää satoja euroja.

Älä matkusta kalleimpaan aikaan, ei valmismatkoja muuten kuin äkkilähtöjä, varaa lento ja majoitus itse netistä.

Mulla on työn puolesta lounassetelit ja koska ne ei käy maksuvälineenä muuhun kuin ravintolaruokaan, niin niillä käydään yleensä syömässä. Niitä kun säästyy, sillä en käy lounaalla kuin max kerran viikossa.

Asumiskustannukseni eivät ole suuret, tonnin luokkaa kuukaudessa. Mitä jää pakollisten menojen jälkeen kuukaudessa käteen riippuu ihan kuukaudesta.

Mun mielestä ei ole lainkaan törkeää, jos lähdet reissuun.

Mulla on aina ollut varaa syödä silloin tällöin ulkona ja käydä ulkomailla kerran vuoteen.
Se on ollut pois jostain muusta tietenkin.
Pienimmillään meidän tulot on ollut kahden hengen taloudessa nettona keskimäärin 900 euroa kuukaudessa ja laskut sitten noin 550 euroa kuussa. Säästöön on saatu joka kuukausi sen verta että on pystytty noinakin vuosina ulkomailla viikko majailemaan.

Minulle jää bruttona käteen noin 1500 e, siitä pois vuokra (460) ja ruuat (150?)... Jää vähän alle 900 e ja siitä menee AINA säästöön noin 100-200 e.

Miehellä vain piirun verran paremmat tulot ja hänkin laittaa joka kuukausi säästöön. Jos laskee 200-400 x 12, niin on kumma, jos ei sillä summalla pääse ulkomaille!

Ei oo yhtään törkeetä.
Miehellä on se harrastus, reissu ois sun ja lasten juttu.

Meillä on pienet asumiskulut, pelkkä vastike.
Lainaa ei oo kuin muutama tonni veneestä ja sekin velka mun faijapuolelle eikä pankille.
Tulot ihan tavalliset kahden pienipalkkaisen aikuisen tulot, brutto yhteensä n. 4200 kk.

Aika moni täällä tuntuu panostavan matkailuun ja ulkonakin syömiseen, vaikka tulot on varsin pienet. Meillä yhteiset bruttotulot n. 11000e/kk, mut ei silti joka vuos käydä ulkomailla.

Mitähän noita tuloja olisi. Mies saa käteen ehkä n. 1800? ja itse tällä hetkellä vähän vähemmän. Siihen päälle lapsilisät ja esikoisesta hoitotuki n.600?. Asumiskulut 850?.

Kauemmas tulee harvemmin matkusteltua, tätä Suomi-Ruotsi-Tanska-linjaa kyllä jokusen kerran vuodessa. Olisi kyllä kiva päästä jonnekin pidemmällekin... Ruokakaupassa nyt ei tarvi välttämättä laskeskella ja ulkonakin voidaan syödä jos siltä tuntuu.

muoks. mutta siis muutosta on tähän talouteen tulossa siinämäärin että kuopuksellekin on hoitukihakemukset päällä, tuota samaa korkeinta odotan minkä esikoinen siis saa. Ja itse jään työttömäksi enkä vielä tiedä mihin päädyn töihin vuodenvaihteessa, todennäköisesti kuitenkin palkka tulee jonkinverta laskemaan.

Me syömme ulkona aika harvoin, kotimaassa tuskin koskaan. Ei vaan saa lähdettyä :ashamed: ja tykkään itse kokata. Mutta reissaamme aika paljon 2-6 ulkomaanmatkaa vuodessa eri kokoonpanoin ja erimittaisia reissuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Oho:
Aika moni täällä tuntuu panostavan matkailuun ja ulkonakin syömiseen, vaikka tulot on varsin pienet. Meillä yhteiset bruttotulot n. 11000e/kk, mut ei silti joka vuos käydä ulkomailla.

Täähän on kauheesti kiinni siitä mitä tykkää tehdä.
Kuka mihinkin säästää tai käyttää ylijäävää rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Oho:

Valintakysymyksiähän ne on. Teille ei selvästikään matkustaminen ole niin kovin tärkeää. Itse en selviäisi ilman matkustamista, kun taas monia muita asioita ilman selviän vallan mainiosti.
Ulkomailla käyminen on minulle intohimo. 25 maan raja meni rikki 20 vuotiaana, ja joka ikisen reissun maksoin itse tienaamillani rahoilla (eikä ne tienestit lehtien puhelinmyyjänä niin hurjat silloin olleet)

meillä minä tienaan noin 1000e kk käteen mies 3000e käteen
asunto lainan lyhennys 1000e
autojen laina yhtteensä 1000e
bensat 500e/kk
päivähoito maksu 350e
+ kaikki muu
ja matkustellaan noin 2 kertaa vuodessa ja ostetaan kaupasta sitä mitä mieli tekee.

Yhteistyössä