Te joilla on varaa matkustella, syödä ulkona tms..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhäkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä vielä kodinhoidontuella, mies tienaa n. 2500? käteen, pakollisten kulujen jälkeen jää 1000? ylimääräistä. Vähintään 1-3 kertaa vkossa ravintolassa ja esim. tänä vuonna 3 ulkomaan matkaa.
Säästöön jää paljon, mutta eletään myös. Vihaan keittämistä, joten siksi käymme usein ulkona syömässä koko perhe. 3 lasta.

täh? siis teidän 5-henkinen perhe elää tosi pienellä rahalla kuin kroisokset. meillä miehellä juuri sama palkka, eikä rahaa jää asumiskulujen ja pakollisten laskujen ja ruoka menojen jälkeen mihinkään ylimääräiseen.

siis 3 ulkomaanmatkaa teillä ja jopa 3 kertaa viikossa ulkona syömistä 2500 euron tuloilla? ja teilllä on isompi perhe kui meillä (meillä 2 lasta)

Mitä et nyt kerro? siis onko teillä velaton oma asunto? (muuten en ymmärrä...) vai maksavatko teidän vanhemmat teidän elämisen?

Alkuperäinen kirjoittaja Oho:
Aika moni täällä tuntuu panostavan matkailuun ja ulkonakin syömiseen, vaikka tulot on varsin pienet. Meillä yhteiset bruttotulot n. 11000e/kk, mut ei silti joka vuos käydä ulkomailla.

Ne ovat niitä köyhän iloja ja muille näyttämistä tai ainakin täällä palstalla:)

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Alkuperäinen kirjoittaja Oho:
Aika moni täällä tuntuu panostavan matkailuun ja ulkonakin syömiseen, vaikka tulot on varsin pienet. Meillä yhteiset bruttotulot n. 11000e/kk, mut ei silti joka vuos käydä ulkomailla.

Valintakysymyksiähän ne on. Teille ei selvästikään matkustaminen ole niin kovin tärkeää. Itse en selviäisi ilman matkustamista, kun taas monia muita asioita ilman selviän vallan mainiosti.
Ulkomailla käyminen on minulle intohimo. 25 maan raja meni rikki 20 vuotiaana, ja joka ikisen reissun maksoin itse tienaamillani rahoilla (eikä ne tienestit lehtien puhelinmyyjänä niin hurjat silloin olleet)

Juu ei niin ole. Tai olishan nuo lapset aina menossa, mutta kun ei asuta pääkaupunkiseudulla, niin lähteminen on aika paljon hankalempaa - ja myös aikaavievää. Kesällä tykätään olla Suomessa, talvella koko perheen yhteisiä lomia että ehtisi kunnolla matkustaa, on myös vähän rajallisesti. Ja jotenkin tuntuu että reissuista nauttii enemmän, kun se ei ole niin "rutiinia". No, tietysti me molemmat aikuiset matkustetaan jonkin verran työn puitteissa, se ehkä vähentää matkahaluja. Ja matkustaminen on aika raskasta. Niin, ehkä myös tykätään panostaa sitten muuhun, asumiseen, kotiin ja siihen jokapäiväiseen kotiruokailuun sekä harrastuksiin.

Ei sillä että mitenkään olisin tarkoittanut kritisoida niitä jotka matkustaa, ymmärrän hyvin sellaisenkin valinnan - itsestä vaan ei olisi kovin pienistä säästämään, tuntuu että odotukset matkoihin olisi sitten liian suuret.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
meillä minä tienaan noin 1000e kk käteen mies 3000e käteen
asunto lainan lyhennys 1000e
autojen laina yhtteensä 1000e
bensat 500e/kk
päivähoito maksu 350e
+ kaikki muu
ja matkustellaan noin 2 kertaa vuodessa ja ostetaan kaupasta sitä mitä mieli tekee.

Saatte ilmeisesti jostakin "apuja", muuten tuo lasku ei kyl voi pitää paikkaansa? Tai sitten teil on halvat "mieliteot"?

Noista matkoista... mä matkustelen aika vähän ja silloinkin pyrin yhdistämään työ- ja lomamatkan. Kuopus matkustelee isänsa kanssa ja esikoinen itsekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohos:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
meillä minä tienaan noin 1000e kk käteen mies 3000e käteen
asunto lainan lyhennys 1000e
autojen laina yhtteensä 1000e
bensat 500e/kk
päivähoito maksu 350e
+ kaikki muu
ja matkustellaan noin 2 kertaa vuodessa ja ostetaan kaupasta sitä mitä mieli tekee.

Saatte ilmeisesti jostakin "apuja", muuten tuo lasku ei kyl voi pitää paikkaansa? Tai sitten teil on halvat "mieliteot"?

Toi on kanssa juttu jonka voi määritellä niin monella tavalla. Siis itse muistan opiskeluaikoja jolloin sai pitää tositarkkaa budjettia ja miettiä suurinpiirtein kaikki ruokaostoksensakin. Nyt taas koen ettei tarvi miettiä niin kun voin ostaa ruokatarvikkeita ilman että tarvii hintoja laskeskella, mutta silti syödään ihan tavallista kotiruokaa pääasiassa. Niitä naudan sisäfile-pihvejä harvemmin jne. Eli tavallaan annan itselle vapaat kädet tavallisten ruokaostosten suhteen mutta erityisen kalliita herkkuja jään mietimään, varsinkin jos niitä olisi useammin haluamassa.

Yhteistyössä