Te joilla paino pudonnut raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Paljonko putosi ja mikä oli painosi ennen raskautta sekä bmi? Sain itse tietää tänään olevani raskaana ja ylipainoa löytyy huomattavasti :(
Raskaudesta olen toki iloinen,mutta painonnousu huolettaa. Onko mahdollista ettei paino nousisi yhtään tai jopa putoaisi raskauden aikana? Ei ole tarkoitus todellakaan laihduttaa,mutta terveellistä ruokavaliota olen päättänyt noudattaa ja karsia turhat herkut pois...saa nähdä kuinka käy. Kertokaas muut kokemuksistanne.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Paljonko putosi ja mikä oli painosi ennen raskautta sekä bmi? Sain itse tietää tänään olevani raskaana ja ylipainoa löytyy huomattavasti :(
Raskaudesta olen toki iloinen,mutta painonnousu huolettaa. Onko mahdollista ettei paino nousisi yhtään tai jopa putoaisi raskauden aikana? Ei ole tarkoitus todellakaan laihduttaa,mutta terveellistä ruokavaliota olen päättänyt noudattaa ja karsia turhat herkut pois...saa nähdä kuinka käy. Kertokaas muut kokemuksistanne.

on se mahdollista. itsellä BMI 25(eli just siinä ylipainon rajalla) ja kuutisen kiloa tuli.

No mulla kyllä periaatteessa paino jonkin verran raskaudessa nousi, muistaakseni toisessa 5kg, ylipainoa oli silloin raskauden alkaessa reilu kymmenen kiloa. Sitten kun vauva syntyi, painoin 5kg vähemmän kuin raskauden alkaessa, ja kotona paino tippui vielä 1-2kg lisää. Koko imetyksen ajan tippui paino.

Totta kai se on mahdollista, varsinkin jos sulla on sitä ylipainoa. Monestihan se on jopa suotavaa, että niitä kiloja ei enää paljoa siihen lisää tulisi. Mulla ainakin kävi niin, että vaikka olinkin normaalipainoinen, niin kun aloin kiinnittää entistä enemmän huomiota terveelliseen ruokavalioon, niin mun paino tippui sinne raskauden puoliväliin saakka. Lopulta kiloja tuli alkutilanteeseen nähden +4.

lähtöpaino oli 80kg, pituus 156 ja 20 viikkoon mennessä paino putosi 5kg pahoinvointi ja raskas työ edesautoivat asiaa varmaankin. tämän jälkeen niitä kiloja alkoi kuitenkin tulla, jouduin kevyempiin hommiin ja pahoinvointi helpotti. tuntui että paino nousi, vaikken mitään syönyt. sokerit oli ihan normaalit koko ajan.. lopussa painoin sitten 111kg..
nyt olisi hyvä aika toiselle lapselle, mutta pelkään niin kovasti tuota painonnousua. nyt lähtöpaino olisi 95kg. yhtään ei kyllä saisi painoa enään tulla.. en tiedä miten se olisi mahdollista..

mulla oli lähtöpaino 50kg, ja viimisilläni painoin 57kg. sairaalasta kotiutuessa painoa oli 47kg:D mä en vaan liho, vaikka söisin, enemmänkin on vaikeuksia saada painoa ylläpidettyä.

mulla paino oli ennen raskautta 77,8 ja pitkä olen 178 noin. kesän aikana paino laski sinne 74kg saakka sillä olin kesätöissä rakennuksilla. viikkojen 20 jälkeen alkoi paino nousta tasaisesti ja nyt kun työtkin loppuivat ni noussu ku aktiivisuustaso laskenut. mutta painoni on nyt noussu lähtöpainosta noin 2-3kg ja viikkoja 27. eli painan 80-81kg nyt.

Ylipainoa oli mulla ennen ekaa raskautta n.10kg. Alussa paino laski muutaman kilon vaikken mitenkään muuttanut ruokailutapoja, en oksennellut tms. Puolivälin jälkeen kertyi 6kg, viimesillä viikoilla siitä suurin osa. Heti synnytyksen jälkeen lähti 10kg, eli nestettä taisi olla suurin osa. Miinukselle siis kaikenkaikkiaan jäin loppuviimein, ja kakkosen kanssa kuviot meni ihan samoin vaikkei ylipainoa sitten enää ennen raskautta niin paljon ollutkaan.
On siis mahdollista että laihtuu/painoa tulee tosi vähän raskauden aikana, nesteen kertymiselle nyt ei mitään voi, mutta sitäkin voi toki hillitä.

bmi ennen raskautta oli 38. voimakkaan pahoinvoinnin takia paino putosi alussa 9kg. pikkuhiljaa loppuraskauden aikana tämä 9 kg tuli takaisin, eli lopussa +-0. neuvolassa oltiin oikein tyytyväisiä tähän painon kehitykseen, eivätkä olleet huolissaan, vaikka ekan 2kk aikana paino tippuikin noin paljon. viikko synnytyksen jälkeen painoin 10 kg vähemmän, kuin ennen raskautta ja nyt 5 viikkoa myöhemmin on lähtenyt vielä 9kg.
kun on runsaasti ylipainoa, suositellaan, etttei paino nuosisi ollenkaan, tai muutamaa kiloa enempää. ja saatatpa hyvinkin jopa laihtua terveellisellä ruokavaliolla ja herkkujen pois jättämisellä.
tsemppiä! :)

No itse olin lähtöpainoltaan normaalin sisällä (BMI 25) - paino laski heti kättelyssä 4 kiloa (voin pahoinkin, mutten oksentanut ulos asti ja söin kuitenkin normin mukaan), siitä se ei pahemmin noussutkaan. Tämä toistui molemmissa raskauksissa ja jälkimmäisessä pari päivää synnytyksen jälkeen paino oli -14 kiloa lähtöpainosta. Tuossa painaa lienee geenit paljonkin (sama tapahtui äidilleni).

Mutta, normaalipainoisena en kyllä saanut päähänsilittelyä tuosta laihtumisesta (joka siis ei ollut mitenkään itseni aiheuttamaan/tarkoituksena), vaan päädyin kaikenlaisiin seuloihin anoreksian osalta eli ei tuota ihan kevyesti otettu tuota laihtimista omalla osallani ollenkaan.

Kiitos vastauksista :) Kiva kuulla et raskausaikana on mahdollista pysyä samassa painossa tai jopa laihtua. Täytyy vaan nyt alusta saakka pitää itsensä ruodussa ja jättää herkut syömättä.

Mulla oli lähtöpaino jotain 115 kg ja bmi yli 40 :ashamed: Kuopusta odottaessa painoa tuli puoli kiloa kaikkineen, synnäriltä lähtiessä painoin noin 11 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Terkkari oli tyytyväinen kun tosiaan oikein söin ja liikuin enemmän eli siis terveellisesti elin.

Alkuperäinen kirjoittaja Zuza:
Joo, mutta raskaus-/imetysaika ei sitten ole se aika kun laihdutetaan niin maan perustellisesti, joohan?

mulla lähtöpainosta tullut tähän mennessä lisää 5,5kg ja rv 36. ihan vaan syömällä oikein on pysynyt noin alhaisena, herkuttelut on jääneet kertaan viikossa. taitaa ihan vauvaa ja muuta tilpehööriä olla tuo kaikki lisäys.

Puoleen väliin mennessä oli paino pysynyt aika samoissa lukemissa (ellei hiukan laskenutkin). Raskausdiabetes puhkesi puolen välin tienoilla ja ruokavalio oli aika tarkka, vaikka insuliinitkin jouduin ottamaan käyttöön. Paino pysyi aika hyvin aisoissa.. Loppuviikoilla tuli kyllä hurjasti turvotusta, mikä nosti painoa. Alle kymmenen kiloa taisi yhteensä tulla ja kaikki kilot jäivät laitokselle. Nyt raskauden jälkeen on tippunut vielä "itsestään" kiloja..

Yhteistyössä