te joilla pieniä lapsia ja asunto aina siisti,miten jaksatte siivota koko ajan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "madam"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"madam"

Vieras
itse olen aina inhonnut siivoomista. ja henk koht mua stressaa enemmän kokoaikainen siivoaminen kuin sotku! ei minua haittais jos tavarat on pitkin, mutta tietysti pitää olla siistii ku on kerta lapsiakin. murr maailman tylsintä hommaa siivoaminen.

En jaksakkaan. Talossa kun asustelee monta pikkulasta, on täysin turhaa ihan koko ajan edes yrittää pitää paikkoja jatkuvasti kunnossa. Sillon ei muuta ehtisi tehdäkkään. Muutaman kerran päivässä keräillään lelut ja illalla laitellaan muutenkin huusholli kuntoon seuraavaa päivää varten. Ja kah, kuitenkin seuraavana aamuna viimestään kello 9 on taas kaikki levällään. Hatunnosto niille jotka jaksaa tai vihtii jatkuvasti siivoilla, minä en vihti. :)

En myöskään tykkää siivoamisesta, joten yritän ylläpitää siisteyttä koko ajan. Eli tavarat suoraan paikoilleen ja aina ohimennessä leluja lelulaatikkoon jne.

Samoin teen minä. En koe vaikeaksi laittaa astioita suoraan tiskikoneeseen tai pöytätasojen pyyhkimistä heti syömisen jälkeen.

Jokaisella tavaralla on oma paikkansa ja ne myös laitetaan sinne aina. Eikä tavaraa ole liikaa, pursua joka nurkasta.

Meillä ei ole aina siistiä, mutta saan kyllä ajoittain palautetta siitä, että meillä on "sopimattoman siistiä" ollakseen lapsiperheen koti.

Minusta tuossa on kyse ihan vain kunkin persoonallisuudesta. Minä olen esteetikko joten alan aika pian voida huonosti jos on omille silmilleni "rumaa". Siksi helpompi järkätä tavarat paikalleen kuin antaa olla ja keskittyä johonkin muuhun juttuun.
Jollain toisella sitten hyvää oloa ja rentoutuista irtoaa enemmän muista jutuista.
Kukin persoonansa mukaan.

Tuo on ok niin kauan kun joku ei ala kuvitella itsestään liikoja tai liian vähiä sen perusteella millainen oma persoona on. Paljon siivoavat eivät ole parempia vanhempia saatikka parempia ihmisiä kuin vähemmän siivoavat ja sama toisin päin.
:)

Mä en kyllä ainakaan jaksa... Tuntuu että jo nyt siivoan koko ajan ja koko ajan on sotkuista.. :(

Luulen että ne kellä on aina siistiä ovatkin juuri niitä jotka osaavat ylläpitää sitä siisteyttä, eivätkä välttämättä siis siivoa siivoamalla koko ajan. Minä en ole koskaan oppinut tuota jaloa taitoa ja siksi sitten joudunkin aina siivoamaan..

En myöskään tykkää siivoamisesta, joten yritän ylläpitää siisteyttä koko ajan. Eli tavarat suoraan paikoilleen ja aina ohimennessä leluja lelulaatikkoon jne.

Just näin! Yritän pitää kämpän koko ajan järjestyksessä. Kyllä meillä silti on aina joku paikka siivoomista vailla, keittiön lattia pysyy imuroinnin jälkeen siistinä n. 10 min ja aina on jossain pölyä. Mutta kun romut pitää reerassa, ja kerran viikossa tekee perusviikkosiivouksen niin hyvä on. Ei niihin leivänmuruihin kukaan kuole.

Meillä kans sama kikka, että kamat pannaan sinne, missä niiden paikka on ja uutta tavaraa ei hankita, jos ei mahdu. Kun tekee asunnolle kerran vuodessa sen tempun, että vie kierrätykseen ja roskiin kaiken turhan, niin asunto näyttää siistimmältä, kun ei ole liikaa roinaa ja romua. Normaali viikkosiivous riittää vallan hyvin ja saa näyttämään asunnon siivotulta. Jos hellalle roiskuu jotain, se pitää pyyhkäistä heti, niin eipä tarvi sitten naama irvessä hangata sitä jämähtänyttä jankkia. Samaten syönnin päälle heti ne astiat koneeseen ja ruokapöytä pyyhkäistään, niin eipä jää pinttymään ja oikeasti siihen menee korkeintaan 5 min. Sitten hyvä kikka on olla asunnossa kaappeja, joiden ovista ei näe läpi. Meillä laitetaan enimmät kamat kaappeihin eikä ainakaan vieraat käy kurkkimassa, kuinka järjestyksessä tai epäjärjestyksessä kaapit ovat.

Roinalaatikko on meillä käytössä. Isoon laatikkoon kertyy tavaraa kuukauden aikana, eli tavaroita, joille ei löydy paikkaa tai ei ole jostain syystä viety omalle paikalleen. Kerran kuussa se roinalaatikko käydään läpi ja sieltä pannaan roskiin tai kierrätykseen tarpeettomia kamoja ja tarpeelliset kuljetetaan omille paikoilleen. Lapsille kannattaa opettaa keräämään omat lelunsa itse. Esim. perässä vedettävä kärry tai työnnettävä kärry on lapselle helppo väline kerätä lelut, jos hän on kuljetellut niitä ympäri asuntoa. Siitä voi muodostaa leikin "etsi lelu". Lopuksi ne viedään lastenhuoneen hyllyyn.

Samoin teen minä. En koe vaikeaksi laittaa astioita suoraan tiskikoneeseen tai pöytätasojen pyyhkimistä heti syömisen jälkeen.

Jokaisella tavaralla on oma paikkansa ja ne myös laitetaan sinne aina. Eikä tavaraa ole liikaa, pursua joka nurkasta.

Sama täällä.
Mä oon niin neuroottinen, että en vaan kerta kaikkiaan kestä elää sellasen sekamelskan keskellä. Ei mua pari villakoiraa haittaa, mutta tavarat ja vaatteet ym. pitkin kämppää tekee mut hulluksi.

Sama täällä.
Mä oon niin neuroottinen, että en vaan kerta kaikkiaan kestä elää sellasen sekamelskan keskellä. Ei mua pari villakoiraa haittaa, mutta tavarat ja vaatteet ym. pitkin kämppää tekee mut hulluksi.

Tää on jännä, mua häiritsee enemmän just ne villakoirat kuin sekamelska. Mulle on tärkeempää että koti on puhdas, kuin että se on siisti... Kunpa saisin tän vaan käännettyä toisinpäin..

Oon samaa mieltä Mummeliisan kans siitä, että kyse on varmaan persoonallisuudesta. Toiset tykkää siitä siivoamisesta ihan luonnostaan ja sitten on näitä jotka ei niin siivoamisesta tykkää, mutta siisteyden kaipuu on silti suurempi, joten pakottautuvat pitämään järjestystä yllä.

En aina jaksakaan, esimerkiksi eilen oli sellainen päivä, kun en jaksanut. Yleensä muodon vuoksi siivoilen tavarat paikoilleen ennen kuin mies tulee töistä, nyt sillä oli iltameno suoraan töistä, joten en jaksanut tehdä sitäkään järjestämistä ennen kuin lapset meni nukkumaan (paitsi lastenhuoneen). Ja voi vitsi mikä kaaos täällä oli, siis oikeesti! Olis pitänyt ottaa valokuva ja laittaa se tänne. Mulla meni 40 min kun järjestelin tavarat pois lattioilta pelkästään eteisessä, olkkarissa, keittiössä ja makkarissa. Meidän lapset on 1 v ja 3 v, että sekottajia täällä riittää, eikä isompikaan oikein itse vielä siivoile.

Täytyy kyl sanoa, et viisaampaa se olis vähän päivälläkin jo katsoa niitä tavaroita paikalleen, et illalla lasten mentyä nukkumaan sais tehdä sit jotain muutakin kuin siivota. :)

Meillä siistinä pysymisen suurin este ja haitta on liian pienet tilat suhteessa tavaramäärään.Kovasti yritetään säännöllisesti karsia tavaraa pois, mutta ei tunnu auttavan. Pitäsii muuttaa isompaan asuntoon. Nytkin on pakko pitää osa ulkokamppeista (jotka päivittäisessä käytössä) eteisessä ja osa takkahuoneessa, kun ei mahdu muuten :(

Mutta vaikkei ihan siistiä olekaan, puhdasta on kuitenkin :)

ai niin ja se mikä en maininnu, 5.v. (ollaan asiaa pari vuotta jo treenattu) siivoaa itse huoneensa; ja myös vie omat lelut pois+ vie kaappiin omat vaattensa.. :) no siis narisee ajoittain asiasta, mutta olen myös sitä mieltä että kukin voi jotain tehdä, ikänsä mukaan.. ja siivoaa myös omat "turhat" sotkut mitä itte tehny, annan välineet ja tokaisen vaan että toimien.. :) tosin joskus aika taistelu asiasta, mutta olen sitä mieltä että omat sotkut pitää siivota.. :)
ja siis päivän ku olen siivoillu, en illalla siivoa ollenkaan; ja isäntä on tyytyväinen kun saa tulla puhtaaseen kotiin.. :)

no esim ruokailun jälkeen astiat heti koneeseen,pedit pedataan herättyä.lelut kerätään esim aina kun mennään ulos.
muutoinkin tavarat paikoilleen käytön jälkeen ja myös lapset osallistuu tähän.
ja meillä on miehen kanssa sääntö koti on aina siisti kun toinen tulee töistä kotiin=)

Toiset äidit tykkäävät siivota ja toiset eivät. Minusta on aina ollut mukavampi sotkea lasten kanssa tai rakentaa huippuhieno maja kuin siivota se majankin rakennus aika...

Olen lapsuuteni elänyt keskellä "atomi pommin räjähdystä". Jos olette näitä 4d himohamstraajia kattellu, niin pahimmillaan meillä on näyttänyt siltä.
Että en vaan kestä sotkua

t. 3:n alle 5v äiti ja pph :)

minä olen luonteeltani touhukas.. tykkään tehdä asioita, laittaa paikkoja kauniiksi jne. En tiedä mihin ajan käyttäisin, telkkarin katsomiseen vai netissä roikkumiseen...? Enemmän ahistaa jos roikun esim. tietokoneella enkä saa mitään aikaiseksi. Mukava touhuta koko ajan vähän jotain pientä. Minusta on myös tärkeää, että ihminen huolehtii itsestään ja ympäristöstään.

Alkuperäinen kirjoittaja tää;22939506:
minä olen luonteeltani touhukas.. tykkään tehdä asioita, laittaa paikkoja kauniiksi jne. En tiedä mihin ajan käyttäisin, telkkarin katsomiseen vai netissä roikkumiseen...? Enemmän ahistaa jos roikun esim. tietokoneella enkä saa mitään aikaiseksi. Mukava touhuta koko ajan vähän jotain pientä. Minusta on myös tärkeää, että ihminen huolehtii itsestään ja ympäristöstään.

Mtta ymmärrät varmaan, että kaikki ei ole luonteeltaan "touhukkaita"...

Kahden lapsen kanssa ehdin pitämään kodin siistinä. Lapset opetin myös korjaamaan lelunsa pois, kun leikki oli leikitty. Kolmen lapsen kanssa elämä alkoi olla boheemimpaa, paikat siistittiin illalla (jotta ne saa seuraavana päivänä taas levitellä ympäriinsä). Kyllä meillä siisti ja puhdas koti oli kuitenkin. Siivouspäivä oli tietyin väliajoin.

Mutta nyt, mä olen laiskistunut äippälomalla ja mua ei tosiaankaan nappaa siivota. Toki siivoan, mutta se vaatii monen päivän henkisen valmistautumisen :) Olen oppinut ummistamaan silmäni villakoirilta ja pölyltä (luojan kiitos, meillä ei ole kukaan pölylle allerginen). Epäjärjestys kyllä välillä risoo, mutta sitäkin oppii sietämään. Ainoa, mitä en siedä enkä ymmärrä, on mieheni tapaa tuoda pipo ja hanskat naulakon ohi keittiön pöytätasolle... aargh!

Jatkuvalla siivoamisella lapsiperheessä väsyttää vain itsensä minun mielestä. Kaiken ei tarvitse olla aina tip top.

Yhteistyössä