Te joilla vuoroviikot, miten järjestitte raha-asiat lasten menoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vv

Vieras
Tarkoitan siis että kun tulee hankintoja ym menoja miten ne "maksatte" että menee tasapuolisesti kaikki?
Entäs jotkut kaupunkirahat, bussikorttirahat, luokkaretket ja mitä nitä nyt voikaan olla?

Jos vaikka lapsilisät menee puoliksi eikä ole elareita niin vähennättekö lapsilisistäja luout jaatte?
Mitä lastenvalvoja on neuvonut tai ehdotellut?

Yhden kanssa ehkä helpompaa mutta kun on 3 lasta.

Ja oletteko käyneet lastenvalvojan luona tekemässä paperin vuoroviikoista?
Vai päättäneet itse miten raha-asiat menee?
Haluttais vuoroviikot mutta luulenpa että raha-asioista tulis meille "päänvaivaa" siitä että ne menis oikein ja tasapuolisesti. Lähinnä siis lapsilisät.
Lapset eivät ole päiväkodissa.

Voihan olla että tulis vielä elareitakin maksettavaksi.

Ei omakohtaista kokemusta, mutta eiköhän se tavanomaisen tapa ole, että toinen vanhempi on päävastuussa hankinnoista ja saa lapsilisät ja useimmiten myös elatusmaksuja.

Eikä kai tapaamisten määrä vaikuta siihen, kuinka vaikeaksi nämä raha-asiat kokee. Jos on tarve sentilleen laskea että kaikki menisi juuri puoliksi eikä vaan joudu maksamaan yhtään enempää kuin toinen, on tämä tarve varmasti samanlainen vietti lapset toisen vanhemman luona joka toisen viikonlopun tai joka toisen viikon. Mielestäni eron jälkeen lasten asemaa miettiessä olisi syytä keskittyä olennaisempiin asioihin. Tietysti alkuun pitää luoda taloudelliseen puoleen molempien kohtuulliseksi kokema ratkaisu, mutta sen jälkeen kun asia on sovittu, ei kannata enää märehtiä ja riidellä jostain kaupunkirahoista yms. pikkujutuista.

Molemmilla on kuitenkin ruokakuluja ja muita päivittäisiä kuluja enemmä nkun lapset 50/50.

Vkl tapaamisissahan ainakin saa yleensä elareita ja niissä sitä saava maksaa yleensä niistä kaikki mitä lapset tarvitsevat.

Molemmilla on kuitenkin ruokakuluja ja muita päivittäisiä kuluja enemmä nkun lapset 50/50.

Vkl tapaamisissahan ainakin saa yleensä elareita ja niissä sitä saava maksaa yleensä niistä kaikki mitä lapset tarvitsevat.

Ensinnäkin, jompi kumpi vanhemmista on joka tapauksessa virallisesti lähivanhempi ja hän saa lapsilisät ja normaalisti myös elatusmaksuja. Jos elatusmaksut laskee/lasketuttaa tavallisilla kaavoilla, vuoroviikkoasuminen huomioidaan normaalia suurempina luonapitovähennyksinä. Luonapitovähennykset kattaa vain ruoka- yms. juoksevat kulut ja silloin olisi ideana, että toinen eli se elatusmaksuja saava vanhempi tekee kaikki isommat lasten hankinnat.

Jos toinen vanhempi ostaa suuremmassa määrin lapsille vaatteita, maksaa harrastuksia tai muita kuluja, silloin on tietysti perusteltua tehdä elareihin suuremmat vähennykset tai luopua niistä kokonaan. Omasta mielestäni olisi kuitenkin yksinkertaisempaa ja turhaa riitelyä ehkäisevää, että toinen vanhempi kantaa vastuun lapsen hankinnoista ja saa sitä varten asianmukaiset elatusmaksut kummankin elatuskyky huomioiden. Toki jos haluaa tehdä toisin, eli vaikka laskea kaikki kulut aina tapauskohtaisesti tai vaikka perustaa tilin lasten kuluja varten, on sekin mahdollista. Mutta jos välit on riitaisat, voi tuollainen kuittipeli vaan turhaan pitkittää riitelyä myös eron jälkeiseen aikaan.

Meillä kolme lasta vuoroviikoin kummallakin vanhemmalla. Molemmilla lisäksi uudet perheet. Lapsilisät tulee minulle ja käytän ne lähinnä vaatteisiin. Muuten kumpikin ostaa omaan kotiin mitä tarvitsee. Lapset eivät kulje laukkujen kanssa paikasta toiseen vaan molemmista kodeista löytyy kaikki tarvittava. Hankintoja helpottaa myös se että lapset ovat samaa sukupuolta joten ihan kaikkea ei tarvitse uutena ostaa.
Meillä ei ole koskaan mitään kuitteja säilytetty siitä kuka on ostanut mitäkin eikä riidelty rahasta. Elareita ei makseta.

Meillä asutaan vuoroviikoin, mutta toinen koti on merkitty pääasialliseksi, kuten viranomaiset vaativat. Lapsilisät tulevat tälle vanhemmalle. Elatustukea hän saa myös, mutta tähän ei luonnollisesti lasketa asumiskuluja. Lapsen kaikki laskut, suuret hankinnat, harrastukset ja vakuutukset maksaa elatustuen ja lapsilisän saava vanhempi.

Oletteko tehneet sopimukset lastenvalvojalla vai päättäneet "sopimuksen" itse?
Tähän asti kun ollaan asuttu yhdessä, olen maksanut vakuutukset ja kaikki vaate, ym hankinnat yksin (pyörät, sukset, luistimet yms). Käytettynä tosin olen ostanut mutta kuitenkin.
Harrastuksia ei ole kenelläkään.
Mutta eiköhän asiat selviä lastenvalvojan luona.

Eksä kyllä kuvittelee/ajattelee että pääsee plussalle tuossa vuoroviikkoasumisessa eikä tulisi elareita. Olen sanonut että ei se välttämättä poista elareita.

Mutta kuitenkaan raha ei ole syy vuoroviikkoihin (joillainhan sekin voi olla syynä), rakastaa lapsiaan ja haluaa pysyä heidän elämässä ja arjessa mukana. Ja nähdä heitä yhtä paljon kuin minä.

Ja oletteko käyneet lastenvalvojan luona tekemässä paperin vuoroviikoista?
Vai päättäneet itse miten raha-asiat menee?
Haluttais vuoroviikot mutta luulenpa että raha-asioista tulis meille "päänvaivaa" siitä että ne menis oikein ja tasapuolisesti. Lähinnä siis lapsilisät.
Lapset eivät ole päiväkodissa.

Voihan olla että tulis vielä elareitakin maksettavaksi.

No mun ex akka hoiti homman niin että sovittiin että mä maksan 200€/KK ja sitten haastoi mut oikeuteen ja vaati reilun 600€ elareita, lopputulos oli se että maksan 450€/kk.

Oletteko tehneet sopimukset lastenvalvojalla vai päättäneet "sopimuksen" itse?
Tähän asti kun ollaan asuttu yhdessä, olen maksanut vakuutukset ja kaikki vaate, ym hankinnat yksin (pyörät, sukset, luistimet yms). Käytettynä tosin olen ostanut mutta kuitenkin.
Harrastuksia ei ole kenelläkään.
Mutta eiköhän asiat selviä lastenvalvojan luona.

Eksä kyllä kuvittelee/ajattelee että pääsee plussalle tuossa vuoroviikkoasumisessa eikä tulisi elareita. Olen sanonut että ei se välttämättä poista elareita.

Mutta kuitenkaan raha ei ole syy vuoroviikkoihin (joillainhan sekin voi olla syynä), rakastaa lapsiaan ja haluaa pysyä heidän elämässä ja arjessa mukana. Ja nähdä heitä yhtä paljon kuin minä.

No noi hankinnat on nyt vähän kontekstista irrotettu. Maksoiko exä sitten asumiskulut teillä? Eikä sillä varmaan ole väliä miten olette raha-asiat hoitaneet ennen eroa.

No noi hankinnat on nyt vähän kontekstista irrotettu. Maksoiko exä sitten asumiskulut teillä? Eikä sillä varmaan ole väliä miten olette raha-asiat hoitaneet ennen eroa.

Eihän ne sinänsä ole kun itse olen maksanut kaikki lasten hankinnat. Lapsilisäthän tulee mun tilille. Että periaatteessa niistä. Ja lasten vakuutukset olen maksanut.
Asumiskulut jaettiin puoliksi.

Tutuilla menee niin, että äidin koti on se "lähikoti" saa lapsilisät ja elarit, joissa on huomioitu, että lapset asuu isällään vuoroviikot. Äiti vastaa vaate, vakuutus yms. hankinnoista. Lapsilla on esim. paremmat pyörät äidillään, toki jotain täytyy isälläkin olla kun ovat kuiten joka toinen viikko siellä. Heille järjestely on ollut toimiva, asuvat kuiten kohtalaisen lähellä toisiaan.

Tuolla se jo tulikin. Vaikka asuminen menee 50 % / 50 %, on toinen vanhempi aina lähivanhempi, jonka luona lapsi on kirjoilla. Lapsilisä menee hänelle.

Elarit kompensoivat sitten sitä, että vähemmän tienaava vanhempi saisi lapselle suht samaa elintasoa kuin enemmän tienaava. Karrikoidusti siis näin, se tasaa vanhempien välisiä tuloeroja. Käytännössä voitte sopia esim. hoitavanne kaikki lasten hankinnat (vaatteet, harrastukset, lääkkeet, KAIKKI) puoliksi keskenänne, mikä olisi tosi työlästä ja hankalaa. Tai voitte sopia, että toinen vanhemmista maksaa kaikki kulut - ja saa sen mukaan elareita sitä varten. Meillä on sovittu näin.

Ei meillä lapsen isä edes osaisi ostaa sille tarpeellisia vaatteita, harrastusvälineitä tms. Nyt mulle tulee lapsilisä sekä elareita siihen päälle muutama satanen, joista maksan kaikki lapsen vaatteet, harrastusvälineet, harrastukset, päivähoitoa, lääkkeet, vakuutukset... ei tietenkään edes riitä, kun jo päivähoitoon menee periaatteessa tuo koko summa, mutta siis näin. Tämä on ollut oikein hyvä systeemi. Lapsen mukana kulkee kyllä kassi kotien välillä, koska millään ei olisi esim. säänmukaisia ulkovarusteita äidin ja isän kotona erikseen, ja sitten vielä päiväkodissa loput...

Ollaan molemmat, sekä minä että ex, nähty että tuo on tasapuolinen systeemi ja toimii hyvin. Lastenvalvoja on se oikea taho, joka auttaa tekemään sopimuksen tähänkin asiaan.

meillä kaksi lasta asui vuoroviikoin, lapsilisät puolitettiin (meni siis toisen tilille ja siitä hän makoi toiselle vanhemmalle). Elareita ei maksettu, vaikka isä huomattavasti suurituloisempi.
Säännnölliset menot(bussikortit, harrastusmaksut) maksettiin vuorotellen, vaatteita osti kumpi tarpeelliseksi näki, kavereiden synttärilahjoja, kaupunkireissurahoja yms. se kumman luona sattui silloin olemaan.
Isompia hankintoja (mopokortti, mopo, yms.) on maksettu puoliksi.

Eipä isompia riitoja, ihan hyvin isä on lapsia rahoittanut, kun enemmän on tienannut.
Nyt on jo isot lapst!

meillä kaksi lasta asui vuoroviikoin, lapsilisät puolitettiin (meni siis toisen tilille ja siitä hän makoi toiselle vanhemmalle). Elareita ei maksettu, vaikka isä huomattavasti suurituloisempi.
Säännnölliset menot(bussikortit, harrastusmaksut) maksettiin vuorotellen, vaatteita osti kumpi tarpeelliseksi näki, kavereiden synttärilahjoja, kaupunkireissurahoja yms. se kumman luona sattui silloin olemaan.
Isompia hankintoja (mopokortti, mopo, yms.) on maksettu puoliksi.

Eipä isompia riitoja, ihan hyvin isä on lapsia rahoittanut, kun enemmän on tienannut.
Nyt on jo isot lapst!

Teittekö "sopimuksen" lastenvalvojalla?

Täällä tuleva eksä saisi opetella vaateostoksetkin :D

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;30231450:
Käytännössä voitte sopia esim. hoitavanne kaikki lasten hankinnat (vaatteet, harrastukset, lääkkeet, KAIKKI) puoliksi keskenänne, mikä olisi tosi työlästä ja hankalaa.
Ei välttämättä ollenkaan hankalaa, eli onnistuu, jos vanhemmat on about samantuloisia ja menot on jaettu ennen eroakin puoliksi aina, kuten meillä.

Meillä on nyt 7 vuotta eletty vuoroviikkosysteemissä näin:
- sopimus vuoroviikkosysteemistä tehtiin lastenvalvojalla heti kun erosta oli päätetty
- ei elatusmaksuja eli molemmat maksaa kaiken puoliksi
- lapsilisä + yhdessä sovittu summa rahaa, jota tarkistetaan vuosittain tai tarvittaessa, maksetaan yhdelle erilliselle tilille, johon kummallakin vanhemmalla on käyttöoikeus (käytännössä ennen eroa käytössä olleesta taloustilistä tuli tämä lapsenhoitotili) (tällä hetkellä maksamme kumpikin tilille 30€/kk, välillä on maksettu 40€ kun oli kalliimmat harrastukset)
- hoitotililtä maksetaan lapsen vaatteet, puhelinlaskut, harrastukset
- jos tulee isoja hankintoja, niin niistä keskustellaan etukäteen ja päätetään kumpi hoitaa ja sitten toinen tilittää puolet toiselle, jos hoitotilillä ei ole bufferia
- pienempiä hankintoja on tehty kahdet (esim. kumpparit), eli perustavarat löytyy kummastakin kodista

MUOKS: Ja joo, lapsen isä osaa hankkia ihan yhtä hyvät vermeet ja välineet kuin äitikin. Meillä vaan sovitaan etukäteen, että kumpi lähtee pojan kanssa kaupoille ja sitten hankinnan tehnyt saaa siirtää hoitotililtä käyttämänsä summan itselleen. Vaatii tietty luottamusta, että yhteisiä rahoja ei väärinkäytetä, mutta meillä ei ole ollut ongelmia.

MUOKS 2:Huvitukset + lomamatkat maksaa aina se, kenen kanssa mennään huvittelemaan.

Viimeksi muokattu:
Meillä lasten isä maksaa minulle elatusapua kahdesta vuoroviikko-lapsesta. Laskettu om:n ohjetta mukaillen, mm. luonapitovähennykset tehty huomattavasti suurempina kuin ohjeessa. Minä vastaan pitkälti lasten kuluista. Isä ostaa ns. pedin ja ruoan lisäksi lapsille luokseen jonkin verran sisävaatteita, leluja ja pyörät. Muut pääsääntöisesti liikkuvat lasten mukana. Exällä myös jonkin verran parempi elatuskyky kuin minulla, joten luonnollisesti hänellä vähän suurempi osuus lasten elatuksentarpeista.

Ollemme tehneet aina määräaikaiset elatus- ja tapaamissopimukset, koska koimme mahdottomaksi arvioida kuluja 10 vuoden päähän. Sopimukset olemme tehneet itse, lähettäneet lv:lle puhtaaksikirjoitettavaksi ja käyneet vain allekirjoittamassa paperit lv:n luona. Onneksi ei ole tarvinnut taistella rahasta exän kanssa vaan yhteisymmärryksessä olemme saaneet sovittua.

Yhteistyössä