Te jotka ette jätä koiraa ja lasta hetkeksikään kaksin. Miten te sen teette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ain miettinyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ain miettinyt

Vieras
Saako koira siis olla kanssanne vain silloin kun kokoperhe on samassa huoneessa?

Suljetteko koiran jonnekkin aina kun käytte vessassa? Mites jos itse teet keittiössä ruokaa ja lapsi leikkii toisessa huoneessa? Tai jos on useampi lapsi ja leikkivät eripaikoissa?

voisiko joku näin toimiva selittää minulle miten se oikeasti käytännössä toimii??

Alkuperäinen kirjoittaja koirafani:
Laittakaa sinne huoneiden väliin semmosia "ovia". Menkää ovikauppaan, sieltä niitä saa.

Eli käytännössä koira olisi melkein koko päivän suljettuna yksin johonkin tilaan? Ei kuulosta hyvältä. Kyllä meillä saa koira olla vapaasti koko talossa ja leikki-ikäinen samaten.

Eli te eristätte koiran muusta perheestä täysin?? Porttien takaa vain saa katsella?

Mitä järkeä?? Jos ei koiraa voin sen vertaa luottaa että pystyy vessassa käymään niin eikö olisi parempi luopua koirasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Laittakaa sinne huoneiden väliin semmosia "ovia". Menkää ovikauppaan, sieltä niitä saa.

Eli käytännössä koira olisi melkein koko päivän suljettuna yksin johonkin tilaan? Ei kuulosta hyvältä. Kyllä meillä saa koira olla vapaasti koko talossa ja leikki-ikäinen samaten.

Ei oo koiraa, mutta kysymyshän oli kaksin jättämisestä. Ei niitä portteja tarvitse pitää kiinni jatkuvasti. Ei meilläkään aina portit kiinni ole, vaikka muksun takia ne onkin laitettu.

Meillä menetellään näin PIENEMMÄN koiran kans, koska se on välillä turhankin ärhäkkä tytölle; esim. jos mä lähden hakemaan postia/viemään roskista/muuten pistäytymään ulkona, niin otan koiran joko mukaani, tai sitten laitan sen kodinhoitohuoneeseen odottamaan. Jos me ollaan miehen kans pihahommissa (näin kesäaikaan kun niitä riittää ) niin koira on joko isomman koiran kans häkissä, laukkaa irti pihassa tai sitten kodinhoitohuoneessa nukkumassa.
Jos menen vessaan, niin kuulen kyllä, mitä lähellä tapahtuu, mutta jos menen ulos, ja jätän koiran ja tytön keskenään, ja tulee taistelu, niin en kuule sitä sinne. Isompaan koiraan luotan enemmän tytön seurassa, enkä ole siitä niin tarkka, mutta tulee sitäkin suljettua yksin johonkin huoneeseen. Suurimmaksi osaksi tuo isompi kuitenkin on häkissä ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli te eristätte koiran muusta perheestä täysin?? Porttien takaa vain saa katsella?

Mitä järkeä?? Jos ei koiraa voin sen vertaa luottaa että pystyy vessassa käymään niin eikö olisi parempi luopua koirasta?

Mitä kyselet kun jo tiedät vastaukset?

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Ei oo koiraa, mutta kysymyshän oli kaksin jättämisestä. Ei niitä portteja tarvitse pitää kiinni jatkuvasti. Ei meilläkään aina portit kiinni ole, vaikka muksun takia ne onkin laitettu.

Meillä koirat on enimmäkseen kodinhoitohuoneessa lapsiportin takana. Ovat siellä omasta halustaan. Kaksi pientä ja villiä lasta ja kaksi vanhahkoa koiraa ei vaan sovi yhteen. Koirat on ihan ystävällisiä ja kärsivällisesti sietävät lasten välillä rajutkin otteet. Vaikka portti on välillä pitkäänkin auki, koirat eivät halua tulla pois omasta pedistään. Kun lapset menee nukkumaan, koirat haluaa olla meidän aikuisten kanssa. En näe mitään järkeä pakottaa koiria olemaan lasten kanssa. Vielä vähemmän houkuttaa pitää porttia auki, koska erittäin villi taapero käy ronkkimassa koiranruokasaavia, koirien vesikuppia, tunkemassa pesukoneeseen ties mitä ja laittaa vielä koneen päällekin. Tämä kaikki tapahtuu sillä aikaa kun vaikka laitan ruokaa tai autan isompaa vessassa tms ja silmiä mulla ei ole selässä, vaikka välillä tarviskin olla. Nyt kun taapero nukkuu, portti on auki, mutta koirat pysyy silti omalla paikallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos ei koiraa voin sen vertaa luottaa että pystyy vessassa käymään niin eikö olisi parempi luopua koirasta?

Koiraan olen aina luottanut, mutta en vauvaan tai taaperoon. Parempi siis vahtia tai nostaa lapsi sänkyyn, jos ei ole itse paikalla.

*miettii kauhulla mitä ap. nyt ehdottaa*

Meillä ei kukaan missään vaiheessa eristä koiria täysin muusta laumasta. Ne vaan nyt on alinta kastia, ja jos minä (tai mies ) niin sanon, niin nehän nukkuu sillon siellä missä käsketään nukkua. KUN koira opetetaan pennusta asti olemaan VÄLILLÄ erillään laumasta, niin ei se koe sitä minkäänlaisena rangaistuksena, vaan rupeaa rauhassa nukkumaan, ja on iloinen kun pääsee lauman joukkoon takaisin. Mutta tämäkin tietysti vaatii omistajalta pitkäjännitteisyyttä, että jaksaa opettaa koiran tähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Mutta hankalalta kuulostaa kuitenkin. Meillä esimerkiksi on kolmekerroksinen talo ja liikkuvainen kolmevuotias plus se koira. Käytännössä en ole samoissa tiloissa koiran ja lapsen kanssa, kun käyn kellarissa, pihalla, vessassa, yläkerrassa hakemassa jotain...eli suuren osan aikaa olen jossain muualla kuin missä lapsi leikkii. Jos siinä pitäisi vielä miettiä kummalla puolella porttia kumpikin on, menisi kyllä hermot ; )

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Meillä ei kukaan missään vaiheessa eristä koiria täysin muusta laumasta. Ne vaan nyt on alinta kastia, ja jos minä (tai mies ) niin sanon, niin nehän nukkuu sillon siellä missä käsketään nukkua. KUN koira opetetaan pennusta asti olemaan VÄLILLÄ erillään laumasta, niin ei se koe sitä minkäänlaisena rangaistuksena, vaan rupeaa rauhassa nukkumaan, ja on iloinen kun pääsee lauman joukkoon takaisin. Mutta tämäkin tietysti vaatii omistajalta pitkäjännitteisyyttä, että jaksaa opettaa koiran tähän.

Tottakai koira on vaikka aina erossa laumasta, jos niin käsketään, mutta miksi sitten koira on olemassa, jos se pitää erottaa laumasta? Kyllä meidänkin koira on erossa meistä päivät ja muulloinkin, jos käsketään, mutta se on ihan riittävästi yksin jo nytkin enkä näe sitä mitään syytä eristää vielä niiksikin ajoiksi kun ollaan kotona.

ja tiedoksesi: on koiria ja koiria. Toiset rodut on sosiaalisempia ja haluavat viettää aikaa ihmisten kanssa enemmän kuin toiset rodut.

Alkuperäinen kirjoittaja apn viitoittamana:
[quote="Työäiti] Eli käytännössä koira olisi melkein koko päivän suljettuna yksin johonkin tilaan? Ei kuulosta hyvältä. Kyllä meillä saa koira olla vapaasti koko talossa ja leikki-ikäinen samaten.

Ei oo koiraa, mutta kysymyshän oli kaksin jättämisestä. Ei niitä portteja tarvitse pitää kiinni jatkuvasti. Ei meilläkään aina portit kiinni ole, vaikka muksun takia ne onkin laitettu.[/quote]

[/quote]

Eristää mistä? Mitä pitäisi miettiä? Kyllä meillä voidaan lapsi pistää omaan huoneeseensa leikkimään portin taakse. Ja uskallettiin eristää se joskus leikkikehään ja ...

Tottakai koira on vaikka aina erossa laumasta, jos niin käsketään, mutta miksi sitten koira on olemassa, jos se pitää erottaa laumasta? Kyllä meidänkin koira on erossa meistä päivät ja muulloinkin, jos käsketään, mutta se on ihan riittävästi yksin jo nytkin enkä näe sitä mitään syytä eristää vielä niiksikin ajoiksi kun ollaan kotona.

ja tiedoksesi: on koiria ja koiria. Toiset rodut on sosiaalisempia ja haluavat viettää aikaa ihmisten kanssa enemmän kuin toiset rodut.

MÄ olen päivät kotona (pph ), eli koirat ei ole päivää yksin. Ja tulee tilanteita, missä koiran on oltava toisessa huoneessa kuin lauman. Valitettavasti. Ja meilä molemmat koirat on pennusta asti opetettu siihen, ettei niillä ole hätää esim. khh:ssa nukkuessaan, ja oven voi sinne laittaa kiinni, eikä koira hätäänny.
Ja tuo on koiria ja koiria :headwall: :headwall: Niin kun en tietäisi, meillä on kyllä 2 koiraa, ja tunnen omani ihan just niin tarkkaan, että tiedän, miten niitä käsitellä. Ja ne on alinta kastia, perheenjäseniä, mutta alimmassa asemassa meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mii-Sa:
Miksei koira saa olla samassa tilassa? Eikö sitten koira kannattaisi jo antaa pois?
Meillä ainakin ollut aina samassa tilassa, pakkohan kummankin on tottua toisiinsa.

Väännetään VIELÄ KERRAN rautalangasta: meillä ei A-I-N-A koira ole samassa tilassa kuin ihmiset, vaan välillä se eristetään!! (ymmärrätkö mitä tarkoittaa?? )

Meillä laitetaan välillä koira portin taakse keittiöön. Siksi että saa nukkua joskus rauhassa. Muuten saa olla niin kauan muun perheen kanssa kunnes lasten meno käy liian villiksi ja koirasta näkee että haluaa omaan rauhaan. Näin kesällä oleillaan kyllä paljon ulkona koko katras eli tätä "ongelmaa" ei ole.

MÄ olen päivät kotona (pph ), eli koirat ei ole päivää yksin. Ja tulee tilanteita, missä koiran on oltava toisessa huoneessa kuin lauman. Valitettavasti. Ja meilä molemmat koirat on pennusta asti opetettu siihen, ettei niillä ole hätää esim. khh:ssa nukkuessaan, ja oven voi sinne laittaa kiinni, eikä koira hätäänny.
Ja tuo on koiria ja koiria :headwall: :headwall: Niin kun en tietäisi, meillä on kyllä 2 koiraa, ja tunnen omani ihan just niin tarkkaan, että tiedän, miten niitä käsitellä. Ja ne on alinta kastia, perheenjäseniä, mutta alimmassa asemassa meillä.

Mutta muissa perheissä ei välttämättä olla jatkuvasti kotona, joten kaikki eivät välttämättä näe syytä eristää koiriaan olemaan erossa laumasta. Ja kahden koiran kokemuksella julistat, että koira käy rauhallisesti nukkumaan omalle paikalleen käskystä...Ole kiltti äläkä yleistä kaikkiin rotuihin. Kaikkia rotuja ja yksilöitä ei vaan ole mahdollista kouluttaa nauttimaan yksinolosta.

Mutta muissa perheissä ei välttämättä olla jatkuvasti kotona, joten kaikki eivät välttämättä näe syytä eristää koiriaan olemaan erossa laumasta. Ja kahden koiran kokemuksella julistat, että koira käy rauhallisesti nukkumaan omalle paikalleen käskystä...Ole kiltti äläkä yleistä kaikkiin rotuihin. Kaikkia rotuja ja yksilöitä ei vaan ole mahdollista kouluttaa nauttimaan yksinolosta.

Hei, tiedoksesi: minä puhun vain ja ainoastaan OMISTA koiristani, en kenenkään muun koirista. Eikä kaikki suostu olemaan eristettynä laumasta, jos ei niitä siihen opeteta. Enkä julista yhtään mitään. Ap kysyi että miten tämmönen toimii, jos lasta ja koiraa ei hetkeksikään jätetä kaksin (kolmisin ), ja minä vastasin, että miten meillä asiassa toimitaan. Niin menetkö nyt uikuttamasta siitä :headwall:

Yhteistyössä