te, jotka luette lapsillenne paljon kirjoja - kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

endie2

Aktiivinen jäsen
30.08.2010
5 694
1
36
luetteko aina samoja kirjoja ? kuinka usein käytte kirjastossa ? ja minkäikäinen lapsi ?

meillä 3v7kk ja kirjoja luetaan päivittäin jotain 10. ei siinä mitään, tykkään kyllä kauheesti lukea lapselle ,mutta kun tuo metriheikki haluis aina vaan samoja kirjoja. vaikka se osaa ne melkeen jo ulkoa itse(kin).
Kirjastossa käydään kerta viikkoon ja lainataan muutama kirja - en jaksa selkävääränä useita kymmeniä sieltäkään kantaa kotiin..

voi huokaus.

Jossain vaiheessa meilläkin luettiin paria samaa kirjaa joka päivä :) se kuuluu tohon ikään.
Mä osasin jo melkein kirjat ulkoa samoin lapsikin. Lapsi katsoi tekstiä samalla kun luin ja oppikin lukemaan jo 4v iässä ilman mitää erityistä harjoittelua.
Jos vaan jaksat ja viitsit lue . Mä löysin onneksi yhden lempparikirjoista CD:nä kiireisinä päivinä se oli pelastus.

En mä nyt tiedä luetaanko me erityisen paljon, muttamutta. Meillä lapsilla on selkeät suosikit kirjoissa, joita ne haluaisi kuunnella uudelleen ja uudelleen. Onneksi ne edes ajan kuluessa saattaa muuttua ne suosikit, ettei oikeasti lueta vuositolkulla yhtä ja samaa opusta.
Kirjastossa käydessä lainaan lapsille 3-5 kirjaa, en yhtään sen enempää. Niitä lueskellaan sitten viikosta kuukauteen (riippuu miten seuraavan kerran mennään kirjastoon) ja otetaan uudet lainaan.
Lapset meillä on 3 ja 5 vuotiaita. Tuota isompaa on vihdoin alkanut kiinnostaa pidemmät tarinat. Ollaankin siirrytty iltasaduissa oikeisiin luku-kirjoihin. Viimeksi luettiin hobitti ja nyt on menossa muumilaakson marrskuu.

Meillä on satoja kirjoja ihan omassa hyllyssä. Kirjastosta haettiin kerta viikkoon kaupan kassillinen. Joskus olivat tietty samojakin. Onneks ovat oppineet 4v lukemaan itse. Iltasatu luetaan edelleen.

[QUOTE="joo";26420657]Jossain vaiheessa meilläkin luettiin paria samaa kirjaa joka päivä :) se kuuluu tohon ikään.
Mä osasin jo melkein kirjat ulkoa samoin lapsikin. Lapsi katsoi tekstiä samalla kun luin ja oppikin lukemaan jo 4v iässä ilman mitää erityistä harjoittelua.
Jos vaan jaksat ja viitsit lue . Mä löysin onneksi yhden lempparikirjoista CD:nä kiireisinä päivinä se oli pelastus.[/QUOTE]

mä olen ollutkin huomaavinani, että lapsi vois oppia lukemaan kohta. ainakin tunnistaa sanoja kirjoista aika hyvin - niistä tutuista siis.. ja on kiinnostunut kovin paljon kirjaimista ylipäänsä.

Meillä luettiin kans aina samaa kirjaa tietyssä iässä!! :D Lapsi nauttii selkeesti, kun osaa sadun itsekin. Meillä luettiin yhtä kirjaa joka ilta varmaan kuukausi. ei kelvannu, kun se sama aina. Me käydään lasten kanssa kirjastossa kerran viikossa kesällä. Talvella yleensä kahden viikon välein ja silloin lainataan tosi iso kasa kirjoja.

Niinhän se on, että niitä samoja kirjoja luetaan niin kauan, kun lapsella on joku asia, joka niissä vaatii työstämistä. Niin ainakin lapsipsykologit asian selittävät. Sitten siirrytään toisiin kirjoihin ja niitä luetaan pari viikkoa, kunnes taas palataan takaisin. Minä olen kurkkuani myöten täynnä joitain meidän kaksivuotiaan kirjoja, mutta niin vaan luen niitä lempeällä äänellä 5 kertaa päivässä. Onneksi lapsi ei näe äitinsä ajatuksia:D

Siskonpoika 3v3kk kans haluaa vaan uusintoja. Tai sillä on aina muutama kirja jotka on pari viikkoa/kuukautta suosiossa, ja sitten taas vaihtuu. Omasta kirjahyllystä etsii sitten uuden suosikin tai kirjastosta.

Onkohan tuo joku yleinen vaihe, muistan itse lukeneeni lapsena samat kirjat kymmeniä kertoja. Ja isosiskollani oli yks suosikkikuvakirja, jonka meidän isä osaa 40+ vuoden jälkeen edelleen ulkoa :D

Meilläkin lapsi halusi varsinkin tuossa iässä lukea aina niitä samoja kirjoja. Ajattelin, että se sopi hänen kehityksessään johonkin juttuun. Kotona luetutti kuvakirjoja, mutta kun kuulin että lukevat päiväkodissa unisatuina ihan tarinallisia pitkäjuonisia kirjoja, aloin ottaa niitä mukaan. Minusta on tosi kiva lukea esim. Vinskiä ja Vinsenttiä, Fedja-setää ym. Lapsi edelleen yrittää tuikata luettavaksi ties mitä "Missä kaivuri?"-teoksia, mutta nyt kun lapsella ikää jo liki 5 v kieltäydyn "lukemasta" joitain dippadaapajuttuja. Totean, että saat katsella itse kuvia ja selailla. Toki meillä luetaan paljon kaikenlaista, ei pelkästään noita pidempiä juttuja.

Kirjastossa käydään kerran viikossa tai parin viikon välein. Enimmäkseen lapsi silloin lainaa tietokirjoja.

mä olen niin paljon lukenut viime aikoina tolle nappulalle "hertan maailma"- kirjoja ( tiiättekö niitä ?! ), että koko hertta tulee jo korvista ulos.
noita lukiessa olen alkanut jo jopa huvittaa itseäni koittamalla lausua ne säkeet yhtä lapsenomaisella ja innokkaalla äänellä kuin hertta ne ohjelmassaan sanoo :xmas:

Meil 4,5v kirjatoukka. Luen paljon, osin haluaa samoja, osin uusia. Kirjastossa käydään aika usein ja valkkaa itse+ehdotan. On nyt tykästynyt äänikirjoihin ja niitä lainataan ahkeraan. kirjastossa täytyy rajat pojan lainamäärä kun se muute lainais hirmuläjän. Sovitaan montako saa valita. Hänellä on keskittymis-ja tarkkaavaisuusvaikeuksia ja lukeminen/levyjen kuunteleminen on niitä harvoja asioita mihin jaksaa keskittyä pitkäänkin. Siksi luen ja luen vaikka se ei itteä aina huvittas.
kotona on kaapillinen omia kirjoja ja haluaa niitä lahjaksi jne. Selailee itsekin jonkun verran.

Viimeksi muokattu:
No meillä luetaan vähän teihin verrattuna (oikeasti, miten jaksatte ja ehditte lukea 10 kirjaa päivässä! :D), yleensä 2-3 kirjaa 3-vuotiaalle. Pitkään meni niin, että piti lukea aina samaa kirjaa, ja sitten se kirja vaihtui muutaman viikon välein. Mutta nyt on joidenkin kuukausien ajan ollut niin, että poika haluaa yleensä joka kerta eri kirjan. Kun kirjat loppui omasta kirjahyllystä niin nyt ollaan käyty muutaman viikon ajan kerran viikkoon kirjastossa ja lainattu joku 5-10 kirjaa kerrallaan. Joitain suosikkeja on kyllä edelleen, joita sitten useammin luetaan, mutta ei yleensä samaa kirjaa kuitenkaan kahtena päivänä peräkkäin.

No meillä luetaan vähän teihin verrattuna (oikeasti, miten jaksatte ja ehditte lukea 10 kirjaa päivässä! :D),
No sehän nyt riippuu aivan kirjasta. Jos siinä on esim. kymmenisen sivua ja aukeamallaan pari sanaa, niin kyllä tuo 10 menee äkkiä. Osaan esikoisen suosikkikirjan varmaan ulkoa, hänelle olen sitä reilusti yli 10 vuotta sitten viimeksi lukenut. Autossakin luin tuota kirjaa etupenkillä istuen, kun hän itse käänteli sivuja takapenkillä :D Jotain kakkoselle tuon ikäisenä luettua Vaahteramäen Eemeliä ei kyllä montaa lukua päivässä jaksanut, kun sen lisäksi hänelle piti lukea kuvakirjoja.

luetteko aina samoja kirjoja ? kuinka usein käytte kirjastossa ? ja minkäikäinen lapsi ?

meillä 3v7kk ja kirjoja luetaan päivittäin jotain 10. ei siinä mitään, tykkään kyllä kauheesti lukea lapselle ,mutta kun tuo metriheikki haluis aina vaan samoja kirjoja. vaikka se osaa ne melkeen jo ulkoa itse(kin).
Kirjastossa käydään kerta viikkoon ja lainataan muutama kirja - en jaksa selkävääränä useita kymmeniä sieltäkään kantaa kotiin..

voi huokaus.

Minä lainaan sellasiakin missä on useampi tarina. Tulee siis muutamasa kirjassa monta satua. Mut eihän enemmän kun muutama oo sama kun kymmenittäin.

No meillä luetaan vähän teihin verrattuna (oikeasti, miten jaksatte ja ehditte lukea 10 kirjaa päivässä! :D), yleensä 2-3 kirjaa 3-vuotiaalle. Pitkään meni niin, että piti lukea aina samaa kirjaa, ja sitten se kirja vaihtui muutaman viikon välein. Mutta nyt on joidenkin kuukausien ajan ollut niin, että poika haluaa yleensä joka kerta eri kirjan. Kun kirjat loppui omasta kirjahyllystä niin nyt ollaan käyty muutaman viikon ajan kerran viikkoon kirjastossa ja lainattu joku 5-10 kirjaa kerrallaan. Joitain suosikkeja on kyllä edelleen, joita sitten useammin luetaan, mutta ei yleensä samaa kirjaa kuitenkaan kahtena päivänä peräkkäin.

Meidän pojalla oli vaihe, jolloin luetutti kaikki 14 kuvakijaansa peräkkäin ja sama uusiksi 2-3 kertaa päivässä. Oli kyllä tylsää, ei voi muuta sanoa! Tuon episodin jälkeen on nyt mennyt 3 viikkoa, ettei poika ole pyytänyt lukemaan ja jostain kumman syystä minä en ole myöskään tarjoutunut:D Eiköhän se siitä käynnisty taas piakkoin, taisi lapsikin saada yliannostuksen... Jotkut kirjat ovat olleet minun inhokkejani alusta alkaen, mutta kun poika tykkää niistä, niin sitten niitä luetaan.

• Tykkää
Reactions: Pahvikannu
[QUOTE="pilvi";26420746]Meidän pojalla oli vaihe, jolloin luetutti kaikki 14 kuvakijaansa peräkkäin ja sama uusiksi 2-3 kertaa päivässä. Oli kyllä tylsää, ei voi muuta sanoa! Tuon episodin jälkeen on nyt mennyt 3 viikkoa, ettei poika ole pyytänyt lukemaan ja jostain kumman syystä minä en ole myöskään tarjoutunut:D Eiköhän se siitä käynnisty taas piakkoin, taisi lapsikin saada yliannostuksen... Jotkut kirjat ovat olleet minun inhokkejani alusta alkaen, mutta kun poika tykkää niistä, niin sitten niitä luetaan.[/QUOTE]

:D On siinä lukemista! Mulla saattaa joskus loppua puhti jo yhtä kirjaa lukiessa (ts. havahdun kun kirja tippuu naamalle kun nukahdan), ja sit jatketaan seuraavana päivänä tai myöhemmin. Mutta riippuuhan se tietysti kirjastakin, kyllä minäkin saatan lukea vaikka pari Miinaa ja Manua peräkkäin, mutta eilen väsähdin kesken 72-sivuisen Myyrä-kirjan.

Niin, ja on muuten meilläkin kirja joka luetaan joka päivä. Muumilaakson vuodenajat pitää lukea aina kun poika istuu paskalla, muuten ei kakka tuu! :D :p

Viimeksi muokattu:
meillä luetaan paljon, ja mä kannustan lapsia lukemaan. ainoastaan tuo kouluunmenijä osaa lukea, ja lukeekin itse joka päivä kirjoja/kirjan. Itse luen lapsille vähintään yhden kirjan päivässä, ja tuo tuleva ekaluokkalainen lukee kans kirjan tai pari pienemmilleen. Kirjastossa käydään joka toinen viikko, lainataan parikymmentä kirjaa, ja useimmiten ne loppuu kesken ennen seuraavaa kirjastokäyntiä.

Meillä lapsilla on yksi suosikki ylitse muiden, joka luetaan monta kertaa joka viikko. Mä ja muksut osataan Mammuttipiirakka ulkoa. Lainattiin se niin monta kertaa kirjastosta, että lopulta ostettiin se omaksi.

Luetaan samoja, ja luetaan uusia. Käydään usein kirjastossa, ja omanakin on paljon kirjoja. Valunnanvaraa on siis kymmeniä kirjoja, silti lapset saattaa haluta että luetaan vain tiettyjä kirjoja moneen kertaan :D

Muistan lainailleeni kirjastosta jonkunverran, mutta sitten piti saada lukea niitä omia, vanhoja kirjoja.... Kohtaloksemme osui enkunkieliset kirjat, ja vieraassa kielessä riitti ihmettelemistä kymmeniksi lukukerroiksi ;) Tosin tytöllä on aina ollut luonnollinen kiinnostus kieliin, n. 1-vuotiaasta saakka, että ei varmaan toimi ihan kaikilla.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26420747:
meillä on paljon kirjoja, mut toi 3-v haluaa, että aina luetaan sitä yhtä ja samaa lorukirjaa :D ei millään jaksais, mut kai se siihen joskus kyllästyy?

Kyl varmasti...palatakseen siihen joskus aikojen päästä :whistle: Ei niistä lemppareista tunnu pääsevän ollenkaan irti. Edes iän myötä.

[QUOTE="pilvi";26420677]Niinhän se on, että niitä samoja kirjoja luetaan niin kauan, kun lapsella on joku asia, joka niissä vaatii työstämistä. Niin ainakin lapsipsykologit asian selittävät. Sitten siirrytään toisiin kirjoihin ja niitä luetaan pari viikkoa, kunnes taas palataan takaisin. Minä olen kurkkuani myöten täynnä joitain meidän kaksivuotiaan kirjoja, mutta niin vaan luen niitä lempeällä äänellä 5 kertaa päivässä. Onneksi lapsi ei näe äitinsä ajatuksia:D[/QUOTE]

Tälleen määkin oon kuullu selitettävän. Lisänä tarinan tuttuus ja turvallinen ennakoiminen. Vaikka se 128 toisto itteä jo puuduttaa niin silti kannetaan ne samat kirjat ihan aina.

Yhteistyössä