Te jotka menette klo 8:n töihin, aamuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta vähillä unilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta vähillä unilla

Vieras
Aloitamme kohta uudenlaisen arjen perheessämme. Työt alkaa kahdeksalta ja sitä ennen siis pitäisi lapsi laittaa hoitoon ja kulkea töihin. (30min bussilla). Miten aamut menevät, syökö lapsi hoidossa aamiaisen vai kotona, monelta te heräätte että ehditte laittaa myös itsenne "työkuntoon" ja syödä aamiaisen jne?

Mulla aamuvuoro alkaa 7.00 tai 7.30, lapsi menee päiväkotiin ( eskarilainen) joko 6.30 tai 7.00 aamusta riippuen.
Herätän hänet 5.30 tai 6.00, katsoo piirretyn, syö voileivän+kaakaota ja sitten fillaroidaan päiväkodille. Siitä mä sitten polkaisen töihin.

Meillä tuollainen arki on nyt jäänyt taakse, mutta silloin kun se oli meillä niin, lapsi/lapset söivät päiväkodissa aamupalan, joka oli klo.8.00. Itse heräsin 1-1½tuntia ennen lähtöä riippuen kävinkö suihkussa, tarviko lapsille katsoa aamulla vaatteet.

Herään itse vähän ennen kuutta, koska tykkään istua hetken rauhassa aamukahvin ääressä (aamupalaa en syö). Meikkaan. Lapset herätän vähän ennen seitsemää, koululaiselle aamupala, pph:lle menijä yleensä syö vasta hoitopaikassa aamupuuronsa. Illalla valmiiksi odottamaan laitetut vaatteet muksuille päälle, koululainen 7.30 taksiin ja minä+lapsi pph:n kautta töihin.

Mä vien työaamuina 6.30-8.00. Herään itse ajoissa että ehdin syödä jne ja herätän lapsen silleen että vähän ehtii herätä ja pukea. Aikasina aamuina annan kotona vähän jotain murua ja syö sitte hoidossa kunnon aamupalan. Kyl se sujuu kun suunnittelee systeemit. Eli mieti ap paljonko tarvit aikaa itselle ja mitä tahtia muksun saa ylös+lähtöpisteeseen.

• Tykkää
Reactions: Salla07
No meillä näin:
Ite ylös klo 6:30, (edellisenä iltana ladattu) kahvi valumaan, sillä aikaa (edellisenä iltana valmiiksi katotut) vaatteet päälle ja meikit pikapikaa naamaan jos jaksaa -> aamukahvi.
Lapsi ylös n. klo 6:50, aamupissalle ja sit saa kattoa vartin verran Pikku Kakkosta. Samalla (edellisenä iltana valmiiksi laitetut) vaatteet päälle ja hampaiden harjaus. Hoitoreppu (edellisenä iltana valmiiksi pakattu) mukaan ja ovesta ulos klo 7:30.
Lapsi hoitoon klo 7:45. Halit, pusut ja hei hei.
Ite töihin, työpaikalla klo 8:15. Syön aamiaisen vasta töissä (edellisenä iltana tehdyt voikkarit, jugurttia tms.), lapsi hoidossa.

Joo ei ne aamut mitään verkkaista nautiskelua ole, vaan aika tarkkaa minuuttipeliä. Onneksi lapsi ei ole koskaan juuri heittäytynyt poikkiteloin vaan rutiini toimii kun se on joka aamu samanlainen. Liikaa en voi korostaa sitä, että kaikki täytyy laittaa jo edeltävänä iltana valmiiksi, muuten ei tuu mitään ainakaan mulla...

Meillä just alkoi tälläinen arki. Lapset herävät joskus kuuden jälkeen itse ja ollaan joko meidän sängyssä tai aikuiset on sängyssä ja lapset leikkimäss n. klo 7 asti, sitten kaikki alas ja pesulle/pukeutumaan. ovesta ulos n. 7.20-30 ja iskä vie lapset hoitoon, jossa ne on vähän vaille 8 ja isä kerke kahdeksaks töihin. meilläkin lapset syö päiväkodissa. vaatteet yleensä laitan kanss edellispäivänä valmiiks ja myöskin saavat katsoa pikkukakkosta vähäsen ennen lähtöä. lapset 1,5v ja 3v

Alkuperäinen kirjoittaja Kuudeksi töihin;26908956:
Oikein kahdeksaksi pitää töihin. Voi, että kun varhain.

Hö, on se niille varhain jotka palaavat töihin pitkältä perhevapaalta. Sekin vaikuttaa onko töissä oltava huoliteltuna (vaatteet, meikki ja hiukset laitettuna) vai voiko sinne pöllähtää lähes suoraan sängystä suihkun kautta niin että työvaatteetkin vielä odottaa työpaikalla.

Meillä itse herään puol 7, syön aamupalan ja laitan kaiken valmiiksi. Lapsen herätän klo 7, peseydytään ja vaatteet niskaan ja menoksi kohti hoitopaikkaa, jossa syö aamupalan. Mulla tosin auto käytössä, että noin 7.30-7.45 ollaan hoidossa ja itse ehdin kasiksi siitä töihin, joskus menee hieman yli (liukuva työaika niin ei ole niin tarkkaa).

Mulla alkaa työ virallisesti kahdeksalta, mutta pyrin olemaan työpaikalla jo puoli kahdeksan jälkeen (aamuvirkku kun olen ja haluan päästä iltapäivällä lähtemään aikaisemmin). Laitan aina jo iltaisin seuraavan päivän sekä omat että lapsen vaatteet ja muut kamat valmiiksi. Herään kuuden maissa ja lapsi yleensä ilman herättelyä kuuden ja puoli seitsemän välillä. Tykkään, että aamu on kiireetön. Lapsi katselee usein jotain lastenohjelmaa ja syö jotain pientä aamupalaksi, esim. jugurtin tai pienen leivän. Varsinaisen aamupalan syö vasta päiväkodissa. Jos menemme töihin ja päiväkotiin pyörällä, lähdemme klo 7.15, jos taas autolla, niin siinä hiukan ennen puolta kahdeksaa. Meillä aamut ovat helppoja, koska sekä minä että lapsi ollaan aamuihmisiä, joille aikaisin herääminen ei tuota vaikeuksia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kuudeksi töihin;26908956:
Oikein kahdeksaksi pitää töihin. Voi, että kun varhain.

Kyllä se tähän kotona"maleksimiseen" on melkoinen muutos. Aamuisin ei ole ollut mihinkään kiire.. Ei käy sua kateeksi kyllä jo kuudeksi töihin menet.

Mitä vaikeata siinä on ehtiä kahdeksaksi töihin??
Minä herään 6.30, puen edellispäivänä esille laitetut vaatteet päälle, juon lasillisen tuoremehua ja laitan hiukset, meikkaan. Töissä minun täytyy olla todella edustavan näköinen, sillä olen johtavassa asemassa ja tapaan ihmisä päivittäin.
Klo. 06.50 herätän neiti 3v. , mennään aamupissalle, pestään pylly, naama ja hampaat, laitetaan hiukset ja puetaan. Klo.07.05 ovesta ulos. Klo. 07.10 jättö perhepäivähoitajan luokse (syö aamupalansa siellä). Sitten ajan 60 kilometrin työmatkani ja olen töissä viimeistään klo. 08.00. Ja tämä ilman mitään stressiä kummallakaan.
Lisättäköön että elän yksin lapsen kanssa, joten hoidan nämä asiat yksin jokikinen päivä ja se ei tunnu missään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiireellä;26908911:
No meillä näin:
Ite ylös klo 6:30, (edellisenä iltana ladattu) kahvi valumaan, sillä aikaa (edellisenä iltana valmiiksi katotut) vaatteet päälle ja meikit pikapikaa naamaan jos jaksaa -> aamukahvi.
Lapsi ylös n. klo 6:50, aamupissalle ja sit saa kattoa vartin verran Pikku Kakkosta. Samalla (edellisenä iltana valmiiksi laitetut) vaatteet päälle ja hampaiden harjaus. Hoitoreppu (edellisenä iltana valmiiksi pakattu) mukaan ja ovesta ulos klo 7:30.
Lapsi hoitoon klo 7:45. Halit, pusut ja hei hei.
Ite töihin, työpaikalla klo 8:15. Syön aamiaisen vasta töissä (edellisenä iltana tehdyt voikkarit, jugurttia tms.), lapsi hoidossa.

Joo ei ne aamut mitään verkkaista nautiskelua ole, vaan aika tarkkaa minuuttipeliä. Onneksi lapsi ei ole koskaan juuri heittäytynyt poikkiteloin vaan rutiini toimii kun se on joka aamu samanlainen. Liikaa en voi korostaa sitä, että kaikki täytyy laittaa jo edeltävänä iltana valmiiksi, muuten ei tuu mitään ainakaan mulla...

Meillä menee melkeinpä juuri näin. Tai herätään miehen kanssa 6:50, lapset kans ylös, katsovat lasten ohjelmia sillä aikaa kun itse puetaan ja valmistaudutaan, (mulla menee meikkaamisineen n.15-20 minsaa) sit lapset aamupissalle, vaatteet päälle, hampaiden pesu ja ovesta ulos. PPHlle on muutaman minuutin ajomatka, siellä ollaan n.7.40-7.50, riippuen onko aamulla kuinka tahmeaa lähteminen. Itse olen töissä vartin työmatkan jälkeen n. klo 8. Liukuva työaika, onneksi. Lapset syö vasta hoitajalla puuron ja itse juon töissä kahvit ja syön leivän.
Yllättävän nopeasti meillä ainakin rutiinit alkoi sujumaan, mutta kyllähän sitä silloin ennen lapsia oli n.puoli tuntia aikasemmin töissä...
Illalla vaatteet kaikille valmiiksi ja laukut pakatuiksi ja aamulla kaikki tapahtuu aina samassa järjestyksessä niin lapset tietää mikä on meininkin, silläpä sitä jo pärjää.

[QUOTE="Meritähti";26909045]Mitä vaikeata siinä on ehtiä kahdeksaksi töihin??
Minä herään 6.30[/QUOTE]

Lähinnä se että epäinhimillisen aikaisin pitää herätä. Kyllä se onnistuu mutta herääminen on aina tuskaista.

[QUOTE="Meritähti";26909045]Mitä vaikeata siinä on ehtiä kahdeksaksi töihin??
Minä herään 6.30, puen edellispäivänä esille laitetut vaatteet päälle, juon lasillisen tuoremehua ja laitan hiukset, meikkaan. Töissä minun täytyy olla todella edustavan näköinen, sillä olen johtavassa asemassa ja tapaan ihmisä päivittäin.
Klo. 06.50 herätän neiti 3v. , mennään aamupissalle, pestään pylly, naama ja hampaat, laitetaan hiukset ja puetaan. Klo.07.05 ovesta ulos. Klo. 07.10 jättö perhepäivähoitajan luokse (syö aamupalansa siellä). Sitten ajan 60 kilometrin työmatkani ja olen töissä viimeistään klo. 08.00. Ja tämä ilman mitään stressiä kummallakaan.
Lisättäköön että elän yksin lapsen kanssa, joten hoidan nämä asiat yksin jokikinen päivä ja se ei tunnu missään.[/QUOTE]

Kyllähän nyt yhden sopuisan lapsen hoitaa leikiten yksinkin. Viepäs kolme tappelevaa huligaania yksin joka aamu päiväkotiin/kouluun. Illalla valitut vaatteet ei aamulla kelpaakaan, aamupala pahaa yms.

Minä herään klo 6 pissittämään koiran ja pikasuihkuun (en pese hiuksia aamulla) ja lapset ja mies herää siinä klo 7 ja puol kasi ollaan autossa matkalla hoitoon ja töihin (hoitopaikka ihan vieressä ja töihin ajaa n.30min) Vaatteet on edellis iltana viikattu kaikille omaan läjään valmiiksi aamua varten ja lapset syö aamupalan hoidossa, vanhemmat juodaan vain kahvi joka ajastettu valmiiksi illalla niin ei jää aamulle mitään ylimääräistä :)

Meillä on alkamassa sama rytmi, ensimmäistä kertaa ipanat päiväkotiin. Ollaan nyt harjoiteltu, ja ihan parasta on se, että lapset syö aamupalan tarhassa. Eli itse ajoissa nukkumaan, ajoissa ylos aamulla ja omiin toimiin. Sitten herää lapset, niille vähän lastenohjelmia, pikapesu, vaatteet päälle ja ulos.

Olen tällä hetkellä kotona, mutta ennen kuopuksen syntymää toimin niin että heräilin itse aikaisemmin ja herättelin lapsen vasta vähän ennen lähtöä kun olin itse jo valmiina. Aamiaisen söi tarhassa, johon on vain 50 metriä matkaa. Kotona sai kaakaon tai vastaavan heräillessään ja sitten vaatteet niskaan ja menoksi.

Mielenkiinnolla odotan millaiseksi aamut menee loppuvuodesta, jos lapset eivät pääse samaan päiväkotiin palatessani töihin... :whistle:

Meillä lapsi herää aina itse ajoissa aamulla, joten ei juuri herätyskelloa tarvita. Mutta vähintään tunnin tarvitsen itse aikaa siihen kunnes pitää lähteä ovesta ulos. Bussitkin voi mennä tosi huonosti, esim. jos työvuoro alkaa kahdeksalta, pitää lapsen olla seitsemältä hoidossa, jotta itse ehtii töihin (vaikka menisikin se 30 minuuttia matkaan, mutta lähtee vaan niin huonoon aikaan). Ja jos lapsi menee hoitoon ennen yhdeksää niin saa siellä aamupalan.

Kuinka kauan teiltä menee viedä lapsi hoitoon?

Etukäteen kannattaa laittaa valmiiksi lapsen vaatteet+hoitoreppu ja omat vaatteet, mutta itse ainakin monesti arvon vielä aamuisin onko ne vaatteet (omat tai lapsen) sittenkään juuri sään mukaiset. Tuntuu että talvella on helpompaa kun se on aina se toppapuku lapsella, mutta etenkin nyt on taas sitä aikaa että riippuu ihan aamusta tarvitseeko shortsit, ulkoiluhousut vai kuravehkeet päällensä eikä ne illalla katsotut vaatteet välttämättä olekaan hyvä valinta.

Yhteistyössä