Hae Anna.fi-sivustolta

TE JOTKA NÄKIJÄKSI MIELITTE LUKEKAA TÄÄ JUTTU NÄKIJÄN TYÖ EI OLE RUUSUILLA TANSSIA

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä KARS JEDIMESTARI, 08.04.2012.

1. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 884
    Mä otin tämän ihan vitsinä, siis tuon "tulee ja suuttuu.."

Ennen ehkä olisinkin. :D

Mutta vielä tuosta kun muistat mitä kukakin on sanonut. Mantamyrsky (tai en ole varma oliko hän, joku tässä ketjussa kuitenkin jonka kanssa kommentoit) sanoi jotain mitä minäkin olen sanonut ennemmin. Häntä et epäillyt muksi. No et varmaan ole lukenut kaikkia mun viestejä tietenkään joten ei varmaan siksi sulla ollut havaintoa. Mä en muista itse enää mikä se juttu oli, yritin ettiä mutten nyt löytänyt, muttei kai se ole niin tärkeää.

2. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    17
    Olet oikeassa.

Minä peräänkuuluttaisinkin näkijöiksi itseään väittävien ottavan yhteyttä tiedeyhteisöihin näiden selvittämiseksi. Ja samalla ihmettelen näkijöiden haluttomuutta ottaa oikeasti selvää kykyjensä luonteesta.

Tuossa lihavoidussa kohdassa on eräänlainen kehäpäätelmä tai paradoksi. Koska jos sitä, mitä näkeminen määritelmällisesti on, ei ole pystytty selvittämään, niin silloinhan emme voi tietää sitä mitä näkijät yleensä näkevät.

Ei tietenkään, jos ei voida määritellä sitä, mitä näkeminen on.

Tuo väitteesi kohtaa saman ongelman; jos kerran näkemistä ei voi määritellä, niin ei sen muuttujistakaan voi sanoa yhtään mitään.

Ei tuossa ole mitään uutta tai vaikeasti sulavaa. Tiede ei pysty todistamaan mitään olemattomaksi, se pystyy todistamaan vain olemassaolevat asiat.

Näköjään. Yritän miettiä seuraavaa vertaustani paremmin.

Lopussa oli kysymysmerkki, esitin siis kysymyksen siitä oliko tulkintani oikea.

Mitä sinä sitten yritit sanoa?

Tässäkin ketjussa on esimerkki ihmisestä, joka ei tiennyt ennustuspalveluiden olevan viihdettä, vaan luuli saavansa sieltä apua ongelmiinsa. Myös "Ennustukset"-palstalla heitä on paljon.

Ongelman syy lienee siinä, että monet uskovat oikeaan ennustamiseen, joten he eivät voi tietää ketkä ennustajat ovat oikeita ja ketkä vain viihteellisiä.

Kuluttajavalituslautakunnan häpeällinen päätös

Lapsetkin ovat ihmisiä ja heitä holhotaan. Meitä aikuisia holhotaan lakien avulla, joissakin tapauksissa tosin mielestäni liikaa.

Ennustuspalveluita en kieltäisi, mutta niissä pitäisi tehdä asiakkaalle täysin selväksi, että kyseessä on vain viihde. Esimerkiksi siten, että aina palveluun soitettaessa toistettaisiin nauhoitettu viesti, jossa ilmoitettaisiin palvelun olevan vain viihdekäyttöön eikä ennustuksia tule ottaa vakavasti.

Tarkoitukseni ei ollut käskeä. Vika oli minussa, kirjoitin hieman kiireessä ja siksi sieltä jäi "mieluummin"-sana pois.

Tarkoituksellista vääristelyä en harrasta. Sen myönnän, että saatan tulkita kirjoituksen eri tavalla kuin miten kirjoittaja on sen tarkoittanut. Mutta emmeköhän me kaikki tee niin. Mutta onneksi väärät tulkinnat voi aina oikaista.

3. sm Vierailija

No Moi! Mä tiesin, et sä ymmärrät etten sano tota allaolevaa pahalla. Ja mähän sanon siinä näin:
    Mä siis pyydän tässä jo anteeks arvailujani ja että muistin sun joskus kirjoittaneen tollatapaa kuin toi yks palloilija. Ja vielä pistän hymiöt ja kaikki perään, ettei vaan kukaan suuttuis. Niin siitähän nousi hirmuinen haloo täällä?!? Sitä mä en oikein käsitä, että tosta syystä mut leimataan heti oitis joksikin negatiiviseks ja ties miksi provoksi. Onko tuo täällä kovinkin normaalia? kysyn ihan yleisesti. Outoa käytöstä aikuisilta ihmisltä tuommoinenkin leimaaminen.

Sitten tähän mun muistiin, niin tollatapaa mäkin muistan. Jokasen vaatteen ja tavaran muistan mistä oon ostanut...kauppa ja kaupunki ja millon. En kyllä päivän tai kellontarkasti enää, mutta vähän nuorempana muistin vieläkin paremmin. Milloin tollanen dokkari tuli siitä samallatapaa muistavasta miehestä? Olisko se vielä jostain katottavissa? Oliko se suomalainen vai ulkomaalinen mies?

Ne nolot tilanteet on yleensä syntyneet siitä, kun mulle on luvattu tehdä vastapalvelus kun oon auttanut jotain joskus jossain. Niin sitte ei muka muistetakkaan tai yritetään vältellä ettei tarvis auttaa. En mä ketään ite tahallani nolaa, en edes pyri siihen vaan päinvastoin. Mä vaan huomaan, et ihmiset nyt valehtelee kun aiemmin puhuttiin toista tai sit sillon valehdeltiin... siis vain huomioin sen itekseni, en puhu ääneen ja nolaa toista. Ihmiset vaan ite itseään nolaa ja ne nolot tilanteet johtuu niistä itsestään.
    Mä olen varmaan turhan rehellinen tähän maailmaan, kun oikeasti en harrasta noita valkoisiakaan valheita. Mä olen pienestä asti tajunnut et mikä on oikein ja mikä väärin ja miten saa tehdä jne. ilman et kukaan on mitään neuvonut tai opettanut, jos ymmärrät mitä tarkotan.

4. diudiu Vierailija

Voi hyvää päivää kirvesvartta!

Ei ole mitään hyötyä siitä, että "näkijöiksi itseään väittävät ottaisivat yhteyttä tiedeyhteisöihin näiden selvittämiseksi". Vielä.

Ei siinä ollut kehäpäätelmää. Sensijaan sinun implikaatiosi on virheellinen. Netissä on aika hyviä sivustoja, joissa opetetaan päätelmien tekoa.

Ei se aina olemassaoleviakaan pysty todistamaan. Ymmärsit kyllä pointtini väärin, koska kuljetit sen taas tulkintasi kautta koittaen tuputtaa omaa "näkijyys on olematonta" argumenttiasi. Sen olemassaolosta tai olemattomuudesta ei voida edelleenkään sanoa yhtään mitään tieteellisesti. Vielä. Moni ihminen on vakuuttunut ja näiden monien ihmisten joukossa on ns "kovia kokemuksia" kuten sitten höttöjäkin. nuo ns. kovat kokemukset ovat hyvin kiinnostavia, mutta valitettavasti ihmiset eivät ahdo puhua niistä, koska saavat sitsontiaiset kimmppuunsa, jotka eivät ymmärrä miksi on tieteellisestikin äärimmäisen tärkeää antaa tutkimuskohteelle tilaa kertoa omalla tavallaan eikä pilata sitä vain sillä, että itsellä on liian iso hinku päästä sanomaan, että "en usko".

En minä yrittänyt _sanoa_ mitään. Se mitä kirjoitin on edelleen nähtävissä ketjussa enkä palaa siihen, koska se näyttää olevan turhaa ottaen huomioon muutkin oudot väärinymmärryksesi.

Tuo ihminen olisi voinut ihan hyvin saada apua ennustuspalvelulinjalta. mikä tuo apu olisi ollut, niin sitä on turha lähteä arvailemaan (ja mistä tiedät etteikö hän olisi tiennyt niiden olevan vain viihdettä? Et voi tehdä tuollaista päätelmää tämän ketjun keskustelun perusteella. Voit tehdä sen päätelmän vain jos kysyt häneltä asiaa suoraan, ja selkeästi ilmaistuna ja saat siihen selkeän kyllä tai ei -vastauksen. Tuollaista kysymystä hänelle ei ole tässä ketsjussa osoitettu)

Voi olla, että hänen ahdinkonsa olisi lieventynyt sillä, että olisi saanut puhua jonkun kanssa, joka ymmärtää hänen maailmaansa.

Ennustuspalstaa käytetään paljon kyseisten linjojen piilomainostamiseen. Se, että siellä joku kysyy hyvää ennustajaa ja joku toinen vastaa ja sitten alkaa hypetysketju, jossa puhutaan näistä aiheista ei merkitse sitä, että nämä kirjoittajat oikeasti uskoisivat asiaan. Se on piilomainos hyvin usein. Sitä siellä harrastetaan.

mietin myös ymmärrätkö oikeasti miksi ihmiset hakevat ennustajalta vastauksia. Et ehkä näe, että sitä käytetään monenlaisista syistä. On selvää, että joku uskoo oikeasti niihin, mutta on selvää, että hyvin moni tietää ne viihteiksi ja osa sitten käyttää niitä vain projisointiapuna yms.

tämän ehkä pitäisi ola lopussa, mutta en nyt jaksa siirtää sinne:
    Sinä näytät vain etsivän todisteita, jotka vahvistavat itsellesi uskosi kaltaisen lopputuloksen sen sijaan, että etsisit puhdasta arvostelematonta totuutta. Tämä on nähtävissä usein ketjuissa, joissa alat väitellä ja vängätä. Itse en kauheasti arvosta sellaisia ihmisiä, vaan heitä, jotka rohkenevat katselemaan asiaa omasta näkökulmastaan riippumatta. Se kuuluu tieteelliseen maailmankuvaan.

taas teet aivan ihmeellisen johtopäätöksen. Eihän tuossa ole päätä eikä häntää.

siitä, että uskoo oikeaan ennustamiseen ei voi vetää johtopäätöstä, että sellaiset ihmiset eivät voi tietää ketkä ovat oikeita ja ketkä viihteellisiä.

5. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    534
    Mielipiteeni on subjektiivinen, myös siihen onko näkijän työ ruusuilla tanssimista vaiko ei. Koska olen kiinnostunut aiheestaa, on minulla ollut myös sisäistä paloa hakeutua näkijöiden kanssa keskusteluyhteyteen ja sitä kautta heidän palvelujen käyttäjäksikin. Pidän kuudennen aistin olemassa oloa mahdollisena, pidän mahdollisena sitäkin, että jotkut näkijät ovat harmoniassa kykynsä kanssa.

*Ruusuilla tanssiminen* on kai sellinen htekellinen hurmostila, jonka voi kokea maikissa ammatillisissa suuntauksissa, en pidä sitä olotilaa kenekään kohdalla vakiintuvana. Vaikkakin keskimääräisesti ihminen voisi olla tyytyväinen tai tyytyväinen valitsemaansa työtehtäväänsä.

Onko teidän mielestänne meteorologien laatimat säätilaennusteet pitäneet aina paikkaansa vai olenko ainut joka suhtautuu niihinkin vain todenäköisenä, vaan ei täydellisen sataprosenttisesti luotettavina.

Minusta on tullut niin mielikuvitusköyhä, etten jaksa miettiä muita mahdollisia vaihtoehtoja nikikseni jos joskus keksin jonkun osuvamman tai joku uosittelee numeroloogisesti paremmin värähtelevän olen valmis nikkini vaihtamaan. Näkyy joku 0700-näkijäkin vastailevan Inkenä, se en ole minä. Muilla osiolla voin tuosta edellä mainitusta syystä käyttää toista yhtä mielikuvituksetonta nikkiä, vaikka olenkin helposti kirjoitustyyliltäni tunnistettavissa.

Last edited: 07.05.2012
  6. original alte Se aito ja alkuperäinen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ihmisillä on kaikilla se omat 'tutka ' otsaluun ja nenäluun yläkohdassa !
    Kehityksen lomassa tuo ominaisuus on joiltakin karsiutunut pois, mutta ainakin täällä ihmiset aistii silmät kiinni ja pimeässäkin esineet ja kohteet, jo metrin päästä!
    Rentoudu, sulje silmäsi ja vie kynänpää, oma sormesi ym sentin pari aiemmein kertomaa yhtymäkohtaa! Miltä tuntuu?
    Jollet tunne mitään, et kuulu ryhmään mutta jos tunnet selvästi, olet sitä rotua/sukua jolla on säilynyt tuo ominaisuus!

Kuvailisin että tuo tunne on sellainen, jota ei kukaan haluaisi että se olisi alati päällä. Siis hieman epämielyttävä tunne!

7. Veskari Vierailija

Se johtuu ehkä siitä että täällä on vakituisten nikkien perässä juossut porukkaa ja nälvinyt heitä. Ja se pilaa keskustelut. Ja sitten viime viikonloppuna oli se superkuu.

Ei sitä enää varmaan mistään näe, tullut joskus n. 3 kk:tta sitten, tiedän kun katsoin mun boksista sen justiin. Se oli niitä poistumassa olevia. Mun boksista poistuu 3 kk:n päästä kun on tallennettu.
    Ulkomaalainen mies. En muista ohjelman nimeä, joku Teeman tiedejuttu. Voihan se hyväs lykys tulla joskus uusintana. Siinä ohjelman nimessä varmaan mainittiin aivo -sana, en ole varma.

8. Semmonen kirja on nyt ilmestynyt suomeksi kuin Kaiken muistamisen taito. Siinä takakannesta kun luin niin oli mainittu mies joka ei muista mitään ja mies joka muistaa kaiken. Tuo jälkimmäinen voi
    olla se sama tyyppi kuin tuossa ohjelmassa.

9. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 884
    No eivät ole pitäneet.

10. Sem. Vierailija

Vain näkijä joka ymmärtää mitä näkee on tasapainossa. Muutoin kyllä näemme mitä he ovat Voimassaan jos eivät ymmärrä mitä kokevat. Tie on selvä kun katsoo sitä katsomatta. :)

11. joanna Vierailija

:)

nyt taas voisi joku sanoa, että kuinka Sem saakaan pariin lauseeseen laitettua tarkoitusta niin, että pitää ihan kolmekin kertaa lukea.

ja silti ymmärtää sen vain omalla tavallaan.

tuo "katsoa sitä katsomatta" kai tarkoittaisi omalla kohdallani sitä, että olen onnellinen kun haluan nähdä asioita vain lyhyellä aikavälillä. esim että ehkä huominen sääEnnustus toteutuu ja pitää keksiä sisäpuuhia lapsen kanssa. näen myös sen, että tuskin saan huomenna nukkua niin pitkään kun haluan enkä äitienpäivänä kahveja sänkyyn ellen itse niitä sinne vahingossa kaada :D

(ei kai ihan kauheasti poikennut aiheesta.. vähän koitin huonohkoa huumoria viljellä..)

12. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    534
    Tarkoitatko Sem muiden aistien hallintaan ottamista, jossa fyysisin silmin tehdyt havainot eivät ole niin dominoivana?

13. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    17
    Perustelisitko miksei? Ja jos ei vielä, niin milloin?

Minusta siinä oli selkeä kehäpäätelmä. Määrittelit näkemisen sen perusteella, mitä "näkijät yleensä näkevät."

Mikä minun "implikaatiossani" oli väärin?

Kuten mitä?

Missä kohtaa minä näin tein?

Kyllä voidaan. Ihan samalla lailla kuin voidaan sanoa tieteellisesti esimerkiksi suhteellisuusteoriasta tai evoluutiosta. Molemmat ovat nykyisten todisteiden perusteella erittäin suurella todennäköisyydellä totta. Näkeminen taas nykyisten todisteiden perusteella erittäin pienellä todennäköisyydella totta. Tiede ei väitä mitään 100% todeksi tai epätodeksi.

Mistä tiedät tämän? Oletko itse mainostanut kyseisellä palstalla?

Mutta ei aina? Saattaako siis olla, että joku/jotkut oikeasti uskovat noista numeroista löytyvän oikeaa ennustamista?

Retorinen kysymys, tässähän sinä vastaat (lihavoidussa kohdassa) :

Rehellisesti sanottuna en ymmärrä.

Ja moni - kuinka moni? - tietää, mutta osa ei. Ja tämä on se epäkohta, johon olen koko ajan yrittänyt kiinnittää huomiota.

Tuo lihavoitu kohta on olennainen. Sinä näet noin, mutta se on vain sinun näkemyksesi, ei totuus.

Minä olen aikaisemminkin sanonut, että mielestäni kyky nähdä tulevaisuuteen olisi erittäin hyödyllinen kyky. Varsinkin jos sillä pystyttäisiin säästämään ihmishenkiä. Minä en nykyisten todisteiden perusteella usko, että kenelläkään olisi jonkinlainen yliluonnollinen kyky nähdä tulevaisuuteen, mutta toivon että olen väärässä.

Vieläkään ei ole mitään selkeää, yhteisesti sovittua kriteeriä/kriteereitä, joka erottaisi oikean ja viihteellisen ennustajan toisistaan. Sinäkään et ole osannut esittää yhtään.

Kukaan ei ole pystynyt osoittamaan sitä, kuka on oikea ennustaja ja kuka viihteellinen. Siispä kukaan ei voi tietää näiden kahden eroa. En minä etkä sinäkään.

14. DIUDIU Vierailija

Se on perusteltu aiemmin.

lähestulkoon kaikki, siitäkin huolimatta, että yritit.

Tähän pitäisi tietää vastauksen, jokaisen, joka edes kuvittelee tietävänsä tieteestä tai sen harjoittamisesta jotain.
    Kautta linjan ja jatkuvasti.

Ei voida.

Ei voida sanoa samalla lailla.

Lapsi kulta. Kun niitä todisteita ei ole, koska asiaa ei ole tutkittu tieteessä Vasta sitten kun tutkitaan itse asiaa kunnolla ja tieteellisesti voimme sanoa tieteellisesti asiasta jotain, mutta vielä tätä e ole tutkittu, tällä hetkellä vasta työstetään käsitteitä ja mietitään erilaisia tutkimuslinjoja.
    Ei pidä mennä perse edellä puuhun.

Älä :eek: Toivottavasti nyt vielä ymmärrät tuosta jotain ja teet siitä johtopäätöksiä, jotka heijastuvat toimintaasi.

no mitenhän asian voisi saada selville? koitapa edes hetki käyttää vaikka kahta aivosolua tuon asian pähkäilemiseen.

En ole mainostanut, en ole ennustaja työkseni.Tämä kysymyskesi on taas esimerkki siitä miten kähdet vyöryttämän keskustelua toiseen suuntaan, kun se palvelee sinua paremmin. Käytä muutama hetki sen miettimiseen miten tuollaisen asian voi havainnoida olematta itse ennsutaja.

iso huokaus. Faceplam.

Niin. koska luet ja kommentoit tekstejä täällä siten, että todistat itsellesi sitä pointtia, jonka haluat käyvän toteen sen sijaan että keskittyisit itse asiaan.

Siksi pilkot tekstejä ja nussit sivukujia.

Epäkohta, johon koko ajan kiinnität huomiota onkuitenkin se, miten lähdet kääntämään tekstejä siten, että ne sopivat sinun tarkoitusperiisi.

älä :eek: Arvaapa miksi kirjoitin sen kohdan niin kuin kirjoitin?

Entä sitten?
    en ole aikaisemmin enkä tule myöhemminkään kieltämään ettetkö sinä tai joku muu voisi ajatella noin.

Niin. minua taas ei kiinnosta paskan vertaa uskotko sinä vai etkö sinä usko onko kenelläkään jonkinlaista yliliuonnollista kykyä nähdä tulevaisuuteen. eikä kiinosta sekään uskooko niin kukaan muukaan. minulle on itsestäänselvää, että joku uskoo, joku on uskomatta, joku ei tiedä mitä uskoa, joku ei ole muodostanut mielipidettään siitä pitäisikö ylipäätään uskoa mihinkään kun joku taas ajattelee, että häntä ei kiinnosta yhtään uskonvaraiset asiat. ja niin edelleen.

Enkä ole edes ollut esittämässä yhtään. Se vain ei merkitse sitä ettenkö osaisi esittää yhtään tai tietäisi sellaista.

Esittämäsi aihe vain ei ole tämän ketjun aihe, ihan vain huomautuksena. Voit tehdä oman aiheen aiheesta tuonne etusivulle. Se ei ole kovin vaikeaa ja luullisi sinunkin siihen pystyvän.

Väärin. Et voi tietää sitä etteikö kukaan olisi pystynyt osoittamaan tuota. Etkä tuosta väitteestäsi voi mitenkään tehdä johtopäätöstä: "siispä kukaan ei voi tietää näiden kahden eroa."

15. jopas Vierailija

Hehheh..
    Sivaltaja on kuin kyselykauteen ehtinyt lapsi ja diudiu vanhempi, joka kärsivällisesti vastaa lapsen kysymyksiin.

16. hih Vierailija

sivaltaja jaksaa ja aloittaa aina uudelleen ja uudelleen jos vain joku alkaa hänen kanssaan, lapsellista tottakai.

17. Valepukki Vierailija

Kovasti silti näyttää kiinnostavan. Jaksaa ja jaksaa jankata näitä epävastauksiaan. Eipä diudiunkaan kommentit Sivaltajasta liity kovin läheisesti aiheeseen. Mikset sä tee omaa ketjua kun haluat vaan Sivaltajasta kirjottaa?

18. rautamyrtti Vierailija

OTA SILMÄ KÄTEEN: NE OVAT SAMA HENKILÖ.

19. facepalm Vierailija

Sinä määrittelet onko hyvä vai huono näkijä sen perusteella mitä itse olet määritellyt kuinka pitäisi nähdä. Se on sinun määritelmäsi. Ei totuus eikä fakta. Et ole siis mikään arvostelemaan toisen perusteluja.

Muutenkin toistelet tässä vastauksessasi taas samaa mitä olet täällä jo jatkuvasti toistellut ja mihin sinulle on vastattu. Keksi jo jotakin uutta. Et ole sanonut mitään mikä kumoaisi yhtään mitään.

20. joopa joox2 Vierailija

Sivaltaja härkki liikaa erään egoa ja nyt trollit trollaa. Aina sama juttu, kun joku ei kestä eriäviä mielipiteitä. Ja sitten ollaan ulkokultaisesti niin suvaitsevia, kunhan ollaan samaa mieltä.
    Palsta meni suoraan sanottuna pilalle kun eräs päätti rekkautua.

21. Sem Voima kanssamme

Saadut tykkäykset:
    19
    Kun päästetään irti niin emme ota mitään hallintaan emmekä mistään luovu vaan olemme sitä mikä Voima oikeasti on. Energiamme ei häivy yrittämiseen, energiamme sulautuu ympäristömme kanssa yhteen ja palvelee luontoamme, kaikkeuttamme. Soturin Tie. :)

22. hmmm Vierailija

.Minusta kyllä palsta alkoi mennä pilalle kun eräs ei enää uskaltanut rekkautuneena kirjoitella. nyt hän kirjoittelee lukuisilla puskanikeillä ihan vastapuolia keskusteluissa morkaten. Välillä morkkaa Sivaltajaa välillä hänen kanssaan eri mieltä olevia...

Harmi, sillä kyseinen nikki olisi ollut kehityskelpoinen ellei olisi antanu pahalle pikkusormea ja sitten koko kättä...

23. nikki nikki Vierailija

24. himputta Vierailija

Jos kerran paskaa puhut, niin puhu omalla nikilläsi, Vesimies-70. Tyylisi tunnistaa kyllä! Ja varmaan kaikki tietää ketä tarkoitat. Ole nyt jo HILJAA noista vainoharhoistasi!!

25. Siis Vierailija

Diudiu ja sivaltajako ovat mielestäsi sama henkilö...Millä perusteella...???

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri