Te, jotka olette käyneet Isossa-Britanniassa........

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja newbie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

newbie

Aktiivinen jäsen
25.08.2012
1 101
0
36
ihan missä päin tahansa,englanti wales skotlanti tai pohjois-irlanti. Mitä mieltä olitte, erityisesti te jotka olette käyneet Lontoossa.. haluaisin tietää miltä toinen kotimaani näyttää vieraille ja onko se nyt oikeasti aivan totta että meidän ruokamme on surkeaa. Viimeinen aloitus minkä teen. I swear.

No intialainen ruoka on hyvää. Se kai se teidän ruoka on? :D Ei kun oikeesti.. ne piiraat ja muut rasvapommit on kyllä karmeita. Mut fish&chipseistä tykkään jos on hyvää kalaa, ja sitä ihanaa malt vinegaria kaveriksi.

Englantilaiset naiset on ärsyttävän äänekkäitä ja pölvästin tuntusia kännissä ja tosi monella on hassun ulkonevat silmät. Ei mitään kaunottaria. Mutta nättejä maisemia on ja kivaa vanhaa kulttuuria. Itse käynyt Lontoossa, Manchesterissä ja Yorkshiren alueella muutaman kerran.

• Tykkää
Reactions: newbie
Mut mun mies onkin puoliks britti :) Ruoasta en oikein osaa sanoa, kun sieltä nyt saa ihan meikäläistäkin mistä vaan, et ihan perinneruokia ei ole tullut juuri syötyä. Christmas puddingista en kauheesti pidä, Crumble ihanaa, sit se mihin tulee kakkupohjaa, hyytelöä ja vaniljakastiketta (en nyt millään muista sen nimeä) ja English Breakfast, ihan parasta :D

Olen samaa mieltä tuosta! Emme osaa käyttäytyä baareissa tai clubeilla. Eikä ihmiset pukeudu vartalotyypin mukaan. Minähän en ollut sellainen, mutta tuntuu kyllä että suomalaiset ovat kaikki luonnollisen kauniita

Olen asunut reilun vuoden Lontoossa ja ollut turistina (ja työmatkoilla) Lontoon lisäksi Skotlannissa ja P-Irlannissa. Lontooseen tykästyin jo ensimmäisellä vierailulla alle parikymppisenä ja edelleen pidän kaupungista erittäin paljon. Toki talvet ovat melko ikävää värjöttelyä kosteissa asunnoissa kaasutakan valjussa lämmössä (kunnolliseen keskuslämmitykseen en ole Briteissä törmännyt, mutta kaipa niitäkin on?), mutta noin muuten minun mielikuvani ovat pääosin hyvinkin positiivisia. Ihmiset ovat ehkä jotenkin välittömämpiä ja suurpiirteisempiä kuin Suomessa.

Cheers, mate!

Ai niin, se ruoka ON hirveää (paitsi se jo mainittu intialainen...).

tuo xmas pudding on jännä juttu. Olin pienenä ihan yök...mutta nyt se on ihanaa jo. Muttei ilman kuorrutusta. ei tuolle crumblelle voi olla muuta nimeä kuin cake crumble ehkä.. yleensä siinä on omenaa jolloin siitä tulee apple crumble..kukaan maistanut bread and butter puddingia.. minä en voi syödä sitä, jos aloitan niin loppua ei tule.

ihan missä päin tahansa,englanti wales skotlanti tai pohjois-irlanti. Mitä mieltä olitte, erityisesti te jotka olette käyneet Lontoossa.. haluaisin tietää miltä toinen kotimaani näyttää vieraille ja onko se nyt oikeasti aivan totta että meidän ruokamme on surkeaa. Viimeinen aloitus minkä teen. I swear.
Me käytiin viimeksi Bournemouthissa. Lontoosta bussilla siis sinne. Ja kyllä mun täytyy sanoa, että ruoka on rasvaista :( Ihan sama missä yritettiin syödä, niin tuntui, että rasvaa tihkui. Käytiin joka päivä eri ravintoloissa, pizzeriasta parempiin ravintoloihin, ja rasvaista oli. Se on oikeestaan ainoa muistikuva: rasvaa, rasvaa ja rasvaa. Ruoka on surkeaa, mutta maa muuten hieno.

Christchurch Priory oli esimerkiksi aivan uskomattoman upea kirkko ja sitä voin suositella kaikille seudulla kävijöille. Henkeäsalpaava paikka. Stonehenge jäi tuolla kertaa ajanpuutteen vuoksi väliin. Mä tykkään myös englantilaisten kohteliaisuudesta. Meillä oli pieni, viihtyisä perhehotelli ja omistajapariskunta (kaksi miestä) olivat upeita :). Pitivät meistä todella hyvää huolta.

Me olimme omatoimimatkalla ja kylästelemässä ystävien luona. Maan näkee ehkä vähän eri tavalla, kun on tuttuja siellä eli kylästeltiin perienglantilaisessa kodissa ja tietenkin pääsimme mukaan heidän "olohuoneeseensa" eli se naapuripubi tuli tutuksi :).

Lentokentältä paluumatkalla löydettiin muuten jonkin sortin patonkeja, joissa rasva ei tihkunut. Ai että maistui hyvälle. Samoin se ensimmäinen ruisleipä kotimaassa. Nam. :D

Ruokatilannetta parantaa olennaisesti se, että tarjolla on erinomainen valikoima aasialaisia, italialaisia ja ranskalaisiakin ruokapaikkoja. Monessa brittipaikassakain on alettu panostamaan raaka-aineisiin, mikä on sentään melkoinen parannus eines-mikrokuppiloihin verrattuna.

On myös nähtävissä, että kun latoo enemmän puntia pöytään, niin ruuan laatu yleisesti ottaen paranee. Jos pihvi maksaa ketjupaikassa 5,99, on selvää että laatu ei voi olla kovin kaksinen. Jos pihvi maksaa 15,99, niin se voi olla jopa aivan erinomaista. Kun vertaa saman hintatason paikkoja Suomen ja Brittien välillä, niin minusta brittipaikat ottavat noin 5-1 voiton. Suomalaisten vahvuus on lounasbuffetit.

Briteissä on kiva käydä turistina. Varsinkin Lontoossa. Brittiläiset on tosi mukavia ihmisiä. Mutta vuoden olen siellä asunut ja takaisin en halua. Mä en kauheasti pidä brittiläisestä kulttuurista, valtavista luokkaeroista, koulutuksen ja yleissivistyksen tasosta jne.

Ruoka nyt on ihan ok. Osa ruokalajeista on ihan kamalia, mutta on myös paljon hyviä. Sunday roast on useimmiten hyvää. Skonssit on aivan ihania. Ja mä rakastan haggista :D

• Tykkää
Reactions: newbie
tulevaisuuden varalle suosittelen kaikille pret-a-manger paikkaa.. siellä on panostettu terveellisyyteen, patongit, bagelit, salaatit, smoothiet jne.. ovat ihania ja tämä ketju löytyy ainakin keskustassa joka kadunkulmasta. Pizza hut on kuulemma lanseerannut vähärasvaisen ja vähäkalorisen menun mutta sitä en ole päässyt kokeilemaan, ja epäilyttää suuresti. Kolmas vaihtoehto olisi että ostaa mark and spenceriltä valmiita ruokia ja syö ne sitten puistossa... ja neljäs sitten kalliit ravintolat esim Notting Hillissa. Maahanmuuttajien asioihin en ota kantaa mutta voi olla, että heidän ravintoloissaan ruoka on hyvää, ja onhan jokin chicken korma todella hyvää intialaisesta ostettuna. Muttei vähärasvaista alkuunkaan :D Hyvää matkaa Katylinalle. ja kaikille kiitos kommenteista!

No eihän sellaista yhtenäistä maata ole olemassakaan kuin Iso-Britannia, ainakin jos noilta skoteilta, walesilaisilta tai pohjois-irlantilaisilta kysyy ;) Ja Lontoo on aika eri asia kuin vaikka Newtownards, ihan samalla tavalla kuin Helsinki on eri asia kuin Ylitornio. Eli kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta :)

Ruoka on uskomattoman surkeaa ja kokolattiamatto kylpyhuoneessa on asia mitä en voi koskaan ja millään perusteella ymmärtää. Muuten tykkäsin kovasti:)

Joo se kokolattiamatto kylppärissä on kyllä uskomaton idea! Joka kerta mietitytti että minkähänlainen homekasvusto tämänkin maton alla luuraa, kun kämpät on talvisin ainakin niin kosteita ja kalseita muutenkin.

Siitä tykkään, kuinka aina "kullitellaan" joka paikassa, siis se kun aina sanotaan "are you alright love?" ja "there you go mate".

Pisin reissuni Iso-Britanniaan oli lokakuussa-marraskuussa 9 vuotta sitten, kohteena Hastings ja Lontoo, majoitus paikallisessa perheessä. Hastings oli viehättävä ja kaunis paikka, viihdyin todella. Harmaata ja märkäähän siellä oli :D Mutta eipä tainnut Suomessa olla juuri henkeämpää. Lontoosta pidin myös, se oli selkeä mutta runsas, aito olematta outo. Ja hyvät ostosmahdollisuudet luonnollisestikin :) Ruoka oli... mitä oli. Juu, en ole enkkuruoan ystävä. Herneitä, "lihapiirakoita", höttöleipää omituisin päällikkein ja sitä halvatun teetä joka raossa. Ja ne viinietikkasipsit! Mutta joo, mikäpäs minä mämmiä ja kalakukkoa mussuttavana suomalaisena olen kommentoimaan ;)

Ai niin, ja rakentajille tiedoksi: talossa ei ole eduksi jos syystuulella lahkeet lepattaa :D Koko asunnon, myös kylpyhuoneen, kattavat kokolattiamatot eivät pelasta asiaa. Mutta Aku Ankka -tyyliset ikkunaluukut miellyttivät tunnelmansa puolesta!

Aaahhh ne vinegar chipsit on ihania! Tännekin niitä ovat pariin otteeseen ottaneet markkinoille, mutta kannattais tajuta se pussien koon merkitys: ei kukaan pysty syömään etikkasipsejä 300 g kerralla :D

Pret-a-Manger on todellakin hyvä eikä sen kilpailija EAT ole ollenkaan huono sekään. Jos lentää Finnairilla kotiin, kannattaa terminaalista ostaa kunnon kolmioleipä koneeseen evääksi, niin voi lennolla verrata niihin kolmioleipien irvikuviin, joita Finnair tarjoilee.

Syödäänkö briteissä ikinä mitään salaattia ruuan kanssa? Kun olin siellä kielikurssilla vuonna x niin ainoa vihannes ruuan kanssa oli joko purkkiherneitä tai purkkipapuja.. Siis onko siellä koskaan mitään tyyliin kurkkua ja tomaattia tai salaatinlehtiä? Ja lounaaksi oli aina kolmioleipiuä ja sipsipussi..

[QUOTE="vieras";27299738] Mä tykkään myös englantilaisten kohteliaisuudesta. [/QUOTE]

Ne on mun mielestä liian kohteliaita. Myös silloin kun niitä vituttaa niin ovat piilovittuilevan kohteliaita. Koskaan ei voi sanoa suoraan jos joku asia on pielessä.

Yhteistyössä