Te jotka olette lapsen/lasten kanssa kotona, kertokaa päivistänne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Kuulisin kernaasti, millaisia asioita muiden lasten kanssa kotona olevien äitien ja isien päivään kuuluu. Milloin herätään ylös, milloin ruokaillaan, millä leikitään, mitä muuta päivän mittaan puuhastellaan, montako lasta ja minkä ikäisiä, jne. Voi kertoa muutakin, mutta ainakin näistä haluaisin kuulla.

[QUOTE="Vieras";25870142]Kuulisin kernaasti, millaisia asioita muiden lasten kanssa kotona olevien äitien ja isien päivään kuuluu. Milloin herätään ylös, milloin ruokaillaan, millä leikitään, mitä muuta päivän mittaan puuhastellaan, montako lasta ja minkä ikäisiä, jne. Voi kertoa muutakin, mutta ainakin näistä haluaisin kuulla.[/QUOTE]

Meillä herätään about 12 pintaan (nukkumaan laitan pojan klo 00.00 joka yö). Syödään aamupala noin tunnin sisällä heräämisestä, yleensä ei halua syödä heti herättyään. Siivoillaan vähän, poika seuraa kaikkialle, laitan pyykkiä, sit käydään ehkä koiran kanssa ulkoilemassa vähän, syödään välipalaa, päikkäreille, poika herää, katotaan ehkä jotain telkusta, poika menee ympäriämpäri kämppää, syötän, laitan takas nukkumaan ehkä vielä hetkeksi.
Meillä ei hirveesti oteta stressiä aikatauluista, tehdään kaikki sillai hetki kerrallaan. Ainut aika josta pidetään tiukasti kiinni on tuo nukkumaanmeno.
Käydään 3 kertaa viikossa mammaryhmissä, käyn tapaamassa ystäviä, kirjastossa, uimahallissa, koirapuistossa.
Niin ja poika nyt 9kk.

Lapsia kaksi, 2v8kk ja 11 kk

Aamulla herätään n. 7-7.30, viedään jompikumpi ( mies tai minä) koira ulos
Lapset leikkii, keittelen kahvia, mies lähtee töihin 7.30-8.00
Syödään aamiaista 8-8.30
Sitten lapset touhuaa, siivoan keittiön, etsin vaatteet valmiiksi, tarkistan mitä tarvii kaupasta jne.

Ulos lähdetään n. 10, puistoillaan, käydään kaupassa
Kotiin n. 11.30-12, ehkä pissatetaan koiraa, syödään lounasta ( yleensä edellisen päivän päivällisen jämät)
Lapset nukkuu 13-15 välisen ajan ( harvoin kyllä molemmat koko aikaa samaan aikaan), mä siivoilen, teen ehkä ruokaa
Lapset herää ja syövät välipalaa
Jos ollaan menossa johonkin, niin päikkärien jälkeen yleensä mennään.
n. 17 syödään, jonka jälkeen viedään koiraa lenkille ja jäädään vielä pihalle leikkimään.
Mies tulee kotiin 18-19, jonka jälkeen syödään iltapalaa.
Sitten leikitään ja iltatoimet alkaa n. 20.00
21.00 yleenäs nukkuvat

Lapset on 2 v ja 4 v. He ovat kotihoidossa, mutta minäkin teen silloin tällöin töitä ja mies hoitaa lapsia silloin.

Herätys kahdeksan maissa. Aamuohjelmia, aamupalaa, pientä leikkiä.
Vaatteiden vaihtoa, päiväsuunnitelman teko miehen kanssa.
Mie töihin 9.30-12.30.
Mies laittoi ruuat, piirteili dinosauruksia, laittoi pyykkiä, siivoili ja lapset leikkivät omiaan. Yrittivät ulkoilla mutta on hullu tuuli eivätkä kuulema ulkoilleet.
12.30 vein isomman kerhoon ja kävin ruokakaupassa pienen kanssa.
Pieni unille, minä töihin.
15.30 isompi kerhosta, vähän ulkoilua.
Ruokaa, leikkiä, lastenohjelmatunti.
Siivoilua, leikkimistä, parin sadun lukeminen.
Sauna, nukkumaan 21.00.
Ruokaa,

2v:n kanssa kotielämää vietän.

Heräillään 7-8.30 (yleensä noustaan kasin maissa vaikka herätty jo aiemmin)

Aamupuuhia, mökin lämmitystä, lastenohjelmia, aamupalaa.

Kerhoaamuina (2/vko) aletaan tehdä lähtöä klo 9, kerhossa 9.30-11.

"Vapaa aamuina" suunnataan pihalle n.9.30, naapureiden kanssa puuhailemaan.

Klo 11 sisälle, lapselle ruokaa pakkasesta, eilistä tai purkista. En koskaa kokkaile lounaalle erikseen.

Pikainen siistiminen, lelujen keräys, lämmitystä.

n.12-15 (15.30) päiväunet. Torkahdan monesti itsekkin mutta vain pikku hetken. Kahvia ja koneella lorvimista.

14/15 ruoan valmistelua, välipalaa jos lapsi jo herää (harvinaista)

15-> lapsen kanssa puuhailua

16.30 isä tulee töistä, syödään

17-18.30 lasten ohjelmat, vaihtelevalla menestyksellä lapsi katsoo. Joskus nököttää kokoajan ja katsoo, jolloin isä saattaa ottaa unet lapsi kainalossa, minä tiskaan ja hommailen omiani. Joskus täyttä hulinaa lapen kanssa :) Tässä välissä myös isä saattaa mennää lapsen kanssa pihalle. Tai kaupassa käyntiä. Tai kyläilyä. Tai vieraita. :)

19/19.30 iltapala ja iltakahvit

20-21 pesut

21 sänkyyn

viim. 22 lapsi untenmailla

Herätään 8-9. Syödään aamupalaa.
"Vapaata toimintaa" noin 12-13asti. Siivotaan, käydään ulkona, leikkipuistossa, kaupassa, sukulaisilla, kavereilla.
klo12-13 ruoka
14-15(-16) mahdolliset päikkärit.
klo16ruoka, siivoamista, kahvia
klo17 "vapaata toimintaa" leikkiä, lastenohjelmia, kavereilla kyläilyä, kaupassa käyntiä, siivoamista tms.
klo19-20 aletaan valmistautumaan nukkumaan. Lelujen siivoamista, suihkussa käymistä, iltapala, iltasatu.
Hyvää yötä noin klo21.
Lapsi melkein 3vuotias.

Meillä herätään aamulla 7-9 välillä, tyypillisesti kello 8. Lapset ovat 2v 9kk ja 10kk ikäiset.

Ekana vaihdan kuopukselle vaipan ja otan esikoiselta yövaipan pois, mutta pyjamat jäävät vielä ylle. Lapset touhuavat keskenään noin tunnin verran, yleensä leikkivät leluillaan tai joskus annan katsoa muumeja. Sillä välin minä siivoan kämppää ja laitan tiskit/pyykin pyörimään yms. Vasta noin tunti ylösnoususta aletaan aamupalalle, siitä syystä, että lapset eivät huoli ruokaa aikaisemmin.

Aamupalan jälkeen tenavat leikkivät edelleen ja minä valmistelen päiväruoan mahdollisimman pitkälle tai sitten tehdään jotain yhdessä, luetaan kirjaa, leikitään, maalataan sormiväreillä tms ja vaihdetaan tietysti ne päivävaatteet. Lapset tappelevat joko keskenään tai minun kanssani, ulkovaatteiden pukemista vastaan.

Puoleen päivään mennessä yritetään päästä ulos asti, kuopus nukkuu vaunuihin ja minä touhuan jotain esikoisen kanssa. Sisään tullaan yhden ja kahden välillä, kumpikin muksu saa lounasta. (yleensä edellispäivän päivällisen loput) Sitten mulla on suuret suunnitelmat siitä, miten tehdään yhdessä jotain tosi kivaa, mutta lapset äityvät tappelemaan tai riippuvat huutaen mulla lahkeissa, kun tahtovat huomion kokonaan itselleen. Minä ärsyynnyn.

Kolmen korvilla meteli on korvia huumaava, mutta tyynnytän kuopuksen jollain kikkakolmosella kuten leivänpalalla, esikoinen taas rauhoittuu, kun alan laittaa ruokaa. Hän tahtoo osallistua kaikkeen ja jonkin aikaa meillä onkin ihan rauhallista, kun hän saa auttaa tekemään niistä valmiiksi laitetuista aineksista syötävää.

Neljältä tenavat leikkivät/tappelevat taas hetken, isompi odottaa ikkunassa isää. Puoli viideltä mies saapuu kotiin, syödään ja isä peuhaa lasten kanssa. Esikoinen menee auttamaan lämmitystouhuissa. Isä menee loppuillaksi pajaansa töihin, ottaa ehkä esikoisen mukaan ja mulle jää aikaa olla kaksin pienemmän kanssa. Isä ja poika saattavat ulkoillakin.

Jos poika ei pääse mukaan, hän kärttää mummolaan (joka on tosi lähellä) ja me sitten ehkä mennään vielä ulos ja poiketaan mummolla. Tai sitten tenavat ovat väsyneitä, eikä lähdetä vaan pistän mahdollisesti muumit tai puuha-peten pyörimään siksi aikaa, että laitan kylvyt sun muut valmiiksi. Sitten syödään iltapala, riehutaan sisään palanneen isän kanssa ja mennään iltatoimien jälkeen nukkumaan.

lapset herää nykyään vähän ennen seitsemää(pitäis vissiin ottaa pimentävät verhot taas käyttöön!) jolloin niitä haetaan viereen, joskus saattavat nukahataa siihen hetkeksi. jos ei niin tullaan olohuoneeseen seitsemän jälkeen, alkavat siinä leikkiä kun minä makoilen sohvalla ja koitan pysyä hereillä. aamupalan olen nyt aikaistanut 730, aikasemmin syötiin vasta kahdeksalta. sitten pesut ja vaatteet päälle.
klo 8-930 leikkiä sisällä, äiti juo kahvia ja siivoilee.
930-10 uloslähtöä, joskus ollaan ulkona 10 min kuluessa, joskus menee 30min.
10-1130 ulkoilua puistossa.
1130 sisälle tultaessa lounas
12-1230 rauhallisia leikkejä, luetaan yhdessä kirjoja
1230 päiväuniaika, pienempi nukkuu, isompi pötköttelee sängyssään tai leikkii siellä unikavereillaan. isompi ei nykyään yleensä nukahda ja saa nousta ylös noin 40min makoilun jälkeen. leikkii sitten itsekseen tai tehdään palapelejä/askarrellaan/rakennetaan junarataa tms.
n 1430 pienempi herää ja syödään välipalaa. keittiön siivousta ja tarvittaessa päivällisen valmistelua.
15 ollaan nyt kun ollut aurinkoisia ilmoja ulkoiltu tunnin verran, ei läheskään aina, muuten leikitään, piirrellään, kuunnellaan musiikkia tai katsotaan lastenohjelmia klo 16 asti kun mies tulee töistä. mies leikkii lasten kanssa kun tulee, minä teen ruoan ja kotihommia.
klo 17 ruoka jonka jälkeen aikuisille kahvia ja lapset kattoo pikkukakkosta. illalla käydään ehkä kaupassa, kirjastossa tai ulkona, joskus on vieraita, kerran viikossa vauvauinnissa.
klo 1930 iltapuuro, iltapesut iltalukemiset ja vähään klo 20jälkeen lapset nukkumaan.

Aamulla lapsi herää 7-8 aikoihin. Käydään vaihtamassa vaippa ja lapsi syö yleensä jogurttia aamupalaksi. maitopullon kanssa mennään vielä loikoilemaan vähäksi aikaa sänkyyn. noin yhdeksän maissa viim. syön itse aamupalaa ja lapsi syö paahtoleipää, näkkäriä tmv. seurana. Tämän jälkeen hetken lapsi touhuilee lelujen kanssa jonka jälkeen lähdetään rattaiden kanssa ulos, käydään kävelemässä, kaupassa jne. Kotiin tullaan ennen puolta päivää, jonka jälkeen lapsi syö lounaan.
Päiväunet nukutaan 12-15 välillä riippuen päivästä. Päiväunien jälkeen taas touhuilu lelujen, kirjojen ym. parissa. Lapsi ottaa välipalaksi jotain hedelmää, banaania, päärynää tmv. Katsellaan ehkä telkkaria, ja touhutaan taas. Päivällinen syödään koko perhe yhdessä noin 17 aikaan. Taas touhuillaan, tyhjennetään tiskikonetta yhdessä lapsen kanssa, laitetaan pyykkiä kuivumaan jos ei ole vielä aiemmin tehty. Loikoillaan sohvalla. Tällä hetkellä lapsen ehdoton hitti on kiivetä sohvalle, istuskelee kainalossa joko katsoo vähän mainoksia tai selailee omia kirjoja tai sitten menee edes takas sohvalla. Iltapuuro syödään kasilta ja maitopullo siihen päälle. Vielä hetken saa touhuta ja sitten hammaspesulle ja nukkumaan 20.30 jälkeen. Vähän aikaa yleensä on hereillä vielä sängyssä, mm. nakkelee pehmolelut sängystä pois, nukahtaa yleensä 21 mennessä. Noin menee yleensä normi päivä. Muskarissa käydään kerran viikossa, isommilla kaupoilla 1-2 kertaa viikossa tai muilla ostoksilla tai joskus harvemmin kyläillään. Päivisin kuunnellaan kotona ollessa radiota tai lasten lauluja myös. Aika tylsältä kuulostaa jos näin sen tähän kirjottaa...
Niin ja lapsi on 1v 2kk.

Lapsi täyttää ihan kohta vuoden.

Lapsi herää puoli seitsemältä tai seitsemältä, joskus voi nukkua puoli kahdeksaankin. Yritän viivyttää heräämistä tökkäämällä tissiä suuhun. Mies syöttää aamupuuron. Vähän ennen kahdeksaa mies lähtee töihin ja herättää minut. Katsellaan lapsen kanssa aamutv:tä ja mä kiskon kahvia koneeseen.

Yhdeksän maissa lähdetään aamupäivän ulkoilulle, kauppaan, pulkkamäkeen tms. Tai sitten pistetään pyykki- ja tiskikoneet hurisemaan ja ruoat tulille, vähän riippuen ilmoista ja kotitöiden kasautumisesta. Luetaan, lauletaan, soitetaan, ripustellaan pyykkiä, milloin mitäkin.

Yhdentoista maissa syömme yhdessä lapsen kanssa. Ruoan ja potan jälkeen imetän lapsen päiväunille. Jos on jotakin menoa, saatan nukuttaa rattaisiinkin. Lapsi nukkuu noin klo 12-14. Klo 14 tarjoan välipalaksi jugurttia ja hedelmää, syön itse jämät. Iltapäivällä mennään viimeistään pihalle tai harrastuksiin jos aamupäivällä ei olla käyty.

Klo 16.30. lapsi syö päivällisen. Klo 17:30 tulee isä kotiin, mikä on suuri riemu. Saunotaan koko perheen kesken ainakin kolmesti viikossa. Lapsi saa iltapuuron klo 19, ja samalla aikuiset syövät päivällistä. Jos halutaan syödään pitkällä kaavalla, syödään vasta lapsen nukahdettua. Isä hoitaa yleensä iltatoimet. Lapsi nukahtaa viimeistään klo 20.

Meillä on 1-vuotias lapsi.

Aamulla heräilen itse seitsemän pintaan ja lapsi viimeistään tuntia myöhemmin. Ensimmäiseksi annan tilkan maitoa ja tunnin sisällä heräämisestä syö sitten varsinaisen puuroaamiaisen. Ihan heti lapsen herättyä en henno ruveta syöttämään, jotta saisi heräillä rauhassa... :)

Aamupalan jälkeen luen yleensä sadun ja teen nopsasti kotihommia. Siivouspäivinä hommaa on enemmän, mutta tavallisesti laitan pyykkikoneen pyörimään, tiskaan (tai laitan koneeseen astiat, jos niitä on paljon), imuroin, tuuletan petivaatteet ja petaan sängyt. Kauaa tuossa ei mene, mutta koko sen ajan mitä minä touhuilen, konttailee lapsi perässäni ja kiinnostuneena seurailee, mitä puuhaan. Välillä tämä on hieman tuskastuttavaa :D

Tämän jälkeen lapsi leikkii - ts. leikitän häntä (pyöritellään palloa, rakennellaan palikoilla, leikitään laululeikkejä, loruillaan, satuillaan, tms.) kun ei hän tietystikään yksinkään viihdy. Päiväuniaika koittaa siinä yhdentoista korvilla, jolloin mahdollisesti syödään lounas jollei olla liian väsyneitä (ajoitukseni epäonnistuu valitettavan usein) ja/tai ainakin juodaan iso pullollinen maitoa. Nukkumaan mennään sitten joko omaan sänkyyn tai vaihtoehtoisesti lähdetään ulos, jolloin äiti saa lenkkiä ja lapsi nukahtaa tyytyväisenä raittiiseen ulkoilmaan. Lapsi nukkuu pari tuntia, jonka aikana itse sitten teen kotihommia tai muuta tekemättä jäänyttä tai ihan vain levähdän kun siihen kerran on mahdollisuus.

Päikkäreiden jälkeen syödään, jollei ennen päikkäreitä ehditty. Leikkilinjalla jatketaan (eli noita samoja asioita, mitä tuossa jo luettelinkin). Välillä keksitään jotain "ekstratouhuamista" jota ei yleensä päivittäin tehdä.

Kolmen korvilla syödään päivällinen, jonka jälkeen ruvetaan tekemään lähtöä kauppaan. Kauppareissun jälkeen saatetaan vielä pyrähtää ulkona tai ihan vain oleskella kotona ja pikku hiljaa hidastaa tahtia niin, että lapsi on rauhoittunut iltaan viim. klo. 20:00 mennessä ja pääsee sitten nukkumaan. Ennen yöunia tietysti syödään iltapala ja juodaan maitoa, ja ennen tuota käväistään kylvyssä mikäli sille on tarvetta.

Meillä 3 lasta: vauva 6kk, isommat 2v sekä 4v. Meillä joka päivä menee hieman eri kaavan mukaan riippuen päivän ohjelmasta, esim. mitä harrastuksia on tai onko lapsilla kerhopäivä. Tässä yksi esimerkki:

Klo 8 aikaan herätys ja aamutoimet. Sitten lähtö kerhoon/ulkoilemaan/kaupungille/mummolaan tms.
klo 12 aikaan lounas, jonka jälkeen yleensä leikkiä sisällä. Luetaan kirjoja, rakennellaan majoja, piirretään, siivoillaan...
klo 14 keskimmäisen päikkärit, joiden aikana puuhailen jotain kivaa esikoisen kanssa. Askarrellaan, tehdään palapelejä, annan pelata netissä lastenpelejä tms.
klo 15 aikaan välipala, jonk jälkeen leikitään sisällä tai mennään hetkeksi ulos
klo 17 päivällinen ja mies tulee kotiin. Muutaman kerran viikossa tässä välissä minä lähden jumpalle ja mies jää lasten kanssa kotiin.
klo 20 iltapala+iltatoimet, eli suihku, hampaidenpesu, iltasatu
klo 21.30 lapset nukkumaan

arkena aamulla herätään n.7 aikaan, aamupalaa, vaatteitten vaihtoja, koululainen kouluun, siivoilua, ulkoilua, kerhoon viemistä, päiväruoka, sitten päivälepo, siivoilua, välipalaa, kyläillyitä/kauppaan/ulkoilua tai muuta puuhaa. sitten päivällinen, ulos tai pikkukakkosta, joskus harvoin joku vieras tulee illalla, iltapala ja iltapesut, lapset nukkumaan, jään itse vielä valvomaan vähäksi aikaa, taittelen pyykkejä jne, luen jne.

Silloin, kun olen lapsen (5v) kanssa kotona, menevät päivät jotakuinkin näin:

klo
6-7 Herätään
7-8 Lapsi katsoo pikkukakkosta ja mä nukun sohvalla
8-9 Aamupala
9-12 Lapsi leikkii sisällä tai ulkona, mä teen koulu-/hupihommia tietokoneella, siivoilen tai olen lapsen mukana
11-12 laitan lounasta
12 lounas
13 lapsi päiväunille
13-15 päiväuniaika, jatkan kouluhommia/muiden asioiden hoitoa
15/herättyä välipala
15-17 leikkiä/puuhaa sisällä tai ulkona
17-18 ruoan laittoa ja ruoka
18-19.30 pelailua
19.30 iltapala+iltatoimet
20 iltasiivous
20.15 hyvät yöt -> iltasatu
20.30 nukkumaan

Päiviin kuuluu lampaiden ynnä muiden elukoiden hoitoa, taiteilua, lautapelien, korttipelien, konsolipelien yms pelaamista, aika paljon vaan nyhjäämistä, painimista ja pöheltämistä, sekä laulua - lapsi laulaa lähes taukoamatta ja koko ajan.

meillä 2v poika, nukkumaan 22-24 riippuen siitä, onko otettu päiväunet tai ovatko jääneet lyhyiksi/kovin myöhäisiksi. Ylös 9-12 välillä edellisen päivän rasituksista riippuen. Rakastaa palapelejä ja lukemista ja äidin kanssa riehumista ja nauramista ja asioiden tutkimista. Leikkii paljon itsekseen, haluaa tehdä kaikenlaisia töitä ja onneksi niitä maalla riittää, kantaa esim. takkapuut olohuoneeseen yksitellen.

Minulla on selkä huono, ja nyt vaikka ei tarvitse sälliä enää ulkona paljon kanniskella tai työntää rattaissa (ihan tappoa selälle), niin on vakiintunut sellainen homma, että ulos mennään sitten vasta vastaan kun isä tulee töistä. Pimeimmällä aikaa sitten piti mennä jo aiemmin, mutta tehtiin sitten semmoisia hommia joissa selkä parhaiten säästyi. Herättyä syö hedelmän ja kaakaota, ja ennen ulosmenoa puuron.

Isänsä kanssa riekkuvat ulkona sitten kylmyydestä riippuen joskus tuntitolkulla miesten töissä, retkellä, pulkkamäessä jne, kunnes poika tulee sisään syömään ja nukahtaa kainalooni sohvalle. Unien jälkeen syödään taas, kuuntelevat musaa ja lukevat, ja isä syöttää iltapalan ja laittaa yökuntoon, sitten käyvät pussaamassa äidin ja suksivat nukkumaan. Minä suksin väitöskirjan ääreen (tai näköjään tänne, jos on luova tauko).

Kotihommia on hoideltu siinä ohessa pitkin päivää. Kerho kerran viikkoon, uimassa samoin. Sukulointi ehkä kerran kuussa, kavereissa käydään parin kolmen viikon välein. Ollaan aikas tyytyväisiä kaikki, lapsi saa olla isänsä kanssa yhtä paljon kuin minun, ja jää aikaa miettiä omiaan.

Yhteistyössä