Te jotka olitte ns. yksinodottajia, eli siis mies ei ollut kuvioissa mukana - kysymys:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Äitiysneuvolahan järjestää kaikenlaisia valmennuksia, ja sitten on jossain vaiheessa mahdollisuus mennä tutustumaan synnärille näissä valmennusporukoissa... No, minä olen yksinodottaja, ja minua tuo tietynlainen ydinperhekeskeisyys vähän ahdistaa. Olen pohtinut, mennäkö noihin valmennuksiin vai eikö mennä. Tuntuu, että suunnilleen kaikilla on siellä ainakin JOKU, oli hän sitten läheinen ystävä tai oma kumppani - minun taas pitäisi mennä yksin. Se ahdistaa. Kävittekö te noissa valmennuksissa? Oliko teillä mahdollisuus käydä tutustumassa synnärille jotenkin erikseen ilman tuota porukkaa?

Kyllä muakin ahdisti, mutta päätin että en silti jätä mitään menoa väliin. Välillä mulla oli mukana oma äiti, joka oli sitten synnytyksessäkin. Välillä olin yksin ja tuntuhan se kurjalta. Tsemppiä odotukseen :)

Synnytysvalmennukseen en päässyt neuvolan kämmin vuoksi.

Sairaalassa kävin tutustumassa ja kyllä meinasi itku päästä kun lopuksi kätilö luki runon isyydestä. Runo kertoi siitä miten tärkeä isä on lapselleen jne. Se oli varmasti hieno runo muiden mielestä, mutta mä en olisi vältämättä halunnut sitä siinä tilanteessa kuulla :(

Odotin lastani yksin (ihan alusta asti), kävin ultrissa, synnytysvalmennuksessa ja synnärivierailulla yksin. Synnytinkin melkein yksin; ehti kätilö sentään viimeiseen ponnistukseen mukaan:)
Olin asennoitunut tuohon yksinolemiseen, joten en "ahdistunut" asiasta. Oli se tietty hieman omituisen tuntuista, kun kaikki muut äidit olivat vaikka siellä valmennuksessa miestensä kanssa. Itse pidin omaa tilannettani jotenkin niin normaalina (minulle), ettei muiden "perheidylli" minua häirinnyt. Tietysti olisihan se ollut mukavaa, jos lapsen isä olisi ollut läsnä kokemassa sen kaiken ihanuuden ja rakkauden, minkä lapsi on tuonut tullessaan <3

Minä odotin yksin ja en käynyt kuin synnytysvalmennuksessa. Sinnekin meni ekan kerran yksin, mutta kun huomasin siellä olevan kaikilla joku mukana, niin valehtelin että oma tukihenkilöni ei ollut sillä kertaa päässyt mukaan. Seuraavalla kerralla otin sitten äitini mukaan, joka tuli myös synnytykseenkin sitten. Mutta ennen tuota ensimmäistä valmennusta ei minulle ollut kukaan edes maininnut, että sinne valmennukseen ja itse synnytykseen kannattaa ottaa joku tueksi mukaan!

Mie taisin käydä kerran valmennuksessa kun puhuttiin lastenvalvojalla käymisestä.. muuten en käynyt.. synnärillä tutustumisen sain pelkästään itselleni ja omalle äidilleni kun ihana tuttu naapuri kätilö sen minulle järjesti <3 ymmärsi hyvin kuinka kurjaa olis ollu mennä muiden kanssa..

Synnytyksessä oli kans äiti mukana..suunniteltu sektio oli.. mut oli se kyllä aika rankkaa se ite sairaalassakin olo, ku muilla kävi isät siellä monta tuntia päivässä ja ite olin siellä enimmäkseen yksin vauvan kanssa.. itku pääsi vauvan ekassa kylvetyksessäkin, kun kätilö alkoi kysellä isästä.. huoh.. mut siitä selvittiin ja aivan ihana on tuo mukula <3 nyt on jo toinenkin ja se perheen isä myöskin vaikka ei esikolle olekkaan biologinen, mutta isä kuitenkin :)

mä käyn siel valmennukses yksin vaik on mies. se ei vain pääse koulun takia kun aikataulut ei sovi yhteen. eikä siin mitään kummaa ole. toisaalta en kyl oo mitään tarpeelsita siel viel oppinu. samat jutut kuulee neuvolatädiltäkin.

Olipa jotenkin munkin tilanteeseen sopiva ketju. Voiko sinne synnärille sitten käydä tutustumassa yksin? Miten se järjestetään/onnistuu? Puhuako ihan vaan sille neuvolan tädille, vai ottaako yhteyttä synnärille?

[QUOTE="Vieras";22344535]Olipa jotenkin munkin tilanteeseen sopiva ketju. Voiko sinne synnärille sitten käydä tutustumassa yksin? Miten se järjestetään/onnistuu? Puhuako ihan vaan sille neuvolan tädille, vai ottaako yhteyttä synnärille?[/QUOTE]

muistaakseni soittamalla synnytyssairaalaasi saat tietää vaihtoehtoisia päiviä jolloin järjestetään tutustumista synnäriin. voit tietysti tarkistaa neuvolasta, mutta ei ne neuvolassa aina tiedä. eli suosittelen, että soitat sinne minne olet menossa synnyttämään ja kysyt että koska voisit tulla tutustumaan.

Yhteistyössä