Te, jotka säästätte lastenne lapsilisät tai muuta rahaa, kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoja

Vieras
Että millaiselle tilille te säästätte? Ei varmaan mikään normi käyttötili kuitenkaan?
Tilanne on nyt se, että taloudellinen tilanteeni on muuttunut ja pystyn alkaa säästämään lapsille rahaa aikuisuutta varten. En vaan tiedä että mikä olisi fiksuin ratkaisu? Laittaisin säästöön n. 400e/kk ja säästöaikaa tulee n. 10 vuotta. Ei kai tuosta potista joudu tulevassa maksamaan veroa vai voiko asian jotenkin välttää?

Olen lasten totaali yksinhuoltaja, ja tuosta potista on tarkoitus maksaa lasten ajokortit yms.

Jos laitat noin paljon lapsen tilille per kk niin käsittääkseni menee kyllä lahjavero.
Me laitetaan lapsen rahastoon rahaa joka kk. Emme kuitenkaan niin paljoa, että menisi tuota veroa.

Itsellä ei vielä ole lapsia, mutta mun vanhemmat on tallettaneet minun lapsilisäni säästötilille siitä asti kun olen ollut pieni, eli mulla on erikseen säästötili ja käyttötili.

No voisko joku nyt kertoa, mikä ois fiksuin tapa tuolle rahalle? Laitanko jollekin säästötilille, jos niin minkänimiselle? Omalle tilille niitä tuskin voin jemmata.

noin paljon kannattaisi laittaa omalla nimellä, ei tule edunvalvojia yms. jotka mahdollisesti estävät lapsen rahojen käytön vaikkapa nyt mopokorttiin. meillä menee lasten tilille vain sen verran ettei ylitä lahjaverosummaa.

Jos tili on sinun nimissäsi, ei mitään lahjaveroja tms. mene. Meidän lapsilla on tavoitetilit, jotka saavat käyttöönsä kun täyttävät 18. Isovanhemmat ovat avanneet kyseiset tilit. Näin ollen esim. minulla ei ole mahdollisuutta nostaa rahaa kyseisiltä tileiltä. Toistaiseksi ei ole lahjaveroista tarvinnut murehtia, kun on lähinnä syntymäpäivinä ym. rahaa laitettu. Kunhan tästä kotiäitiydestä pääsee työelämään, tarkoitus olisi laitella enemmän säästöön.

Me laitetaan rahastoihin lapsilisät. Ja nyt esim eskarilaisella on noin 9000 eur rahastoissa. Ja kun on kyseessä pitkän ajan säästäminen, niin ehdottamasti rahastoihin!

Säästän indeksiosuusrahastoihin, kuten nämä Seligsonin sivuilta www.seligson.fi löytyvät ovat. Mulla menee suurin osa säästetyistä rahoista tällä hetkellä Pharokseen joka on yhdistelmärahasto korkotuotteita ja osakkeita.

Osan rahoista säästän ihan "pankkitilille" ja siinä minulla on käytössä Nordax. Pankkitililtä ei vain meinaa saada edes inflaation verran korkoa eli tavallaan rahan arvo (=ostovoima) katoaa jos niitä pitää pankkitilillä.

Suosittelen pankkiin menemistä, katsotte yhdessä mikä vaikuttaa järkevimmältä teille. :)

Minä suosittelen ottamaan asiasta itse selvää, esim. blogeista kuten Tarkka Markka, Saituri, ja Kohti taloudellista riippumattomuutta.

Pankin toimihenkilö ei ajattele sinun etuasi raha-asioissa vaan myy pankin omia tuotteita yleensä hallinnointikuluiltaan tosi kalliita pankin omia rahastoja.

Rahastojen kohdalla erittäin tärkeää on se minkä verran maksat kuluja sijoituksestasi.

Tajuaahan täällä varmasti kaikki että se tilanne mikä meidän lapsuudessa on ollut että rahoille saa kunnollista korkoa ei enää nykytilanteessa päde? Tällä hetkellä et saa talletukselle käytännössä minkäänlaista korkoa normaalilla käyttötilillä ehkä 0,2% ja säästötileilläkin on tiukassa saada edes 0,75% korkoa. Inflaation ollessa noin 3% se tarkoittaa sitä että pankkitilillä olevan rahan ostovoima pienenee eikä raha kasva korkoa.

En yritä mollata säästämistä, säästänhän itsekin mutta se mikä on ollut järkevää meidän omassa lapsuudessa ja nuoruudessa ei välttämättä ole sitä enää.

[QUOTE="vieras";28151192]Minä suosittelen ottamaan asiasta itse selvää, esim. blogeista kuten Tarkka Markka, Saituri, ja Kohti taloudellista riippumattomuutta.

Pankin toimihenkilö ei ajattele sinun etuasi raha-asioissa vaan myy pankin omia tuotteita yleensä hallinnointikuluiltaan tosi kalliita pankin omia rahastoja.

Rahastojen kohdalla erittäin tärkeää on se minkä verran maksat kuluja sijoituksestasi.[/QUOTE]

Jep. Blogit on loistava tapa saada oikeaa tietoa asioista. Kuten myös keskustelupalstat. Ne kannattaa aina kahlata läpi ennen päätöksen tekoa, ei suinkaan kannata kääntyä ammattilaisten puoleen?

Jos uskot oman pankkisi huijaavan ja myyvän vain kalliita omia tuotteitaan, ota yhteyttä useampaankin rahoituslaitokseen ja kysele vaihtoehtoja

Kolmen vuoden välein tai kolmen vuoden sisällä saa lahjoittaa lapselle muistaakseni 3999€ verottomana, joten et voi laittaa 400€/kk, sillä silloin tuo verovapaa summa täytyy jo 10 kuukaudessa. Katso vero.fi, sieltä löytyy lahjaverotuksesta. Ja niille, joilla on lapsen rahat omissa tai isovanhempien nimissä olevalla tilillä... Te, tai siis lapsi joutuu maksamaan niistä lahjaveron silloin kun rahat luovutetaan lapselle, jos rahat eivät siis ole olleet lapsen nimissä olleella tilillä.

Lapsilisiä ei meillä enää ole, mutta lapsille silti säästetään. Kaikilla lapsilla on vauvana perustettu sijoitusrahasto. Pääoman saa ulos verottomana, tuotosta menee pääomatulovero mutta niinpä pankin maksamasta korosta menee lähdevero (joka pienentää pankin korkoprosenttia entisestään). Kolmen vuoden välein saa lahjoittaa 3999 euroa verovapaasti.

[QUOTE="aapee";28151338]Tuo raha on lapsen omaa eläketuloa, josta maksetaan jo vero. Joutuuko siitä siis toistamiseen maksamaan veroa, jos sen säästää?[/QUOTE]

kyllä lapsen nimellä ja saat vielä edunvalvojan kaupan päälle. laitat omissa nimissä ja maksat ne kortit yms sieltä ja lapsen nimissä se 3999 e 3 vuodessa voit laittaa hänelle itselleen.

Ok, kiitos. Eli ei kannata juuri availla lapsille säästötilejä, säästän omissa nimissä. Pikaisella googlettamisella säästötilit eivät tuo minkäänlaista tuottoa, päinvastoin, joten uskaltaako rahastoihin sijoittaa?
Ja olen samaa mieltä kuin joku vastaajista, pankit ajavat vain omaa etuaan, ei asiakkaan joten sieltä on turha kysellä.

Jep. Blogit on loistava tapa saada oikeaa tietoa asioista. Kuten myös keskustelupalstat. Ne kannattaa aina kahlata läpi ennen päätöksen tekoa, ei suinkaan kannata kääntyä ammattilaisten puoleen?

Jos uskot oman pankkisi huijaavan ja myyvän vain kalliita omia tuotteitaan, ota yhteyttä useampaankin rahoituslaitokseen ja kysele vaihtoehtoja

Todellakin olen tehnyt niin että olen vertaillut rahastojen hallinnointipalkkioita ja tuottoja ja harva pankki pääsee siihen lupaamaansa 7-8% vuosituottoon. Tuosta menee jopa 2-3% hallinnointipalkkioihin. Kumpikohan on edullisempaa, maksaa pankille vai ostaa jotain passiviista indeksirahastoa jos rahaa ei ole kovin paljon?

Olen käynyt useammassa sijoitustapahtumassa, kuulun paikalliseen osakesäästäjien yhdistykseen ja kyllä pankit vaan bulleroille yrittävät myydä kohtuullisen kalliita ratkaisuja. Pankin kannalta edullisia mutta ei välttämättä asiakkaan. Kannattaa muistaa että pankkineuvoja saa provisiota myymistään rahastoista. Miksi he muuten yrittäisivät myydä rahastoja henkilöille joilla on asuntolainaa?

Voi toki käydä ammattilaisellekin juttelemassa mutta kannattaa katsoa myös ne muut vaihtoehdot ennenkuin tekee sijoituspäätöksiä.

Minullekin soiteltiin Alexandriasta, todellisia ammattilaisia...

[QUOTE="aapee";28151338]Tuo raha on lapsen omaa eläketuloa, josta maksetaan jo vero. Joutuuko siitä siis toistamiseen maksamaan veroa, jos sen säästää?[/QUOTE]

Vero maksetaan vain sijoitusten tuotosta, eli et niistä rahoista (pääomasta) joudu maksamaan veroa jos ne eivät tuota mitään. Jos lapsen sijoituksissa oleva 10 000 euroa muuttuu sijoitusaikana esim 15 000 maksat pääomaveroa 5000 eurosta.

Mutta meneehän pankkitilillekinm maksetusta korosta lähdevero?

En tarkoita aukoa päätäni, mutta kannattaa miettiä sitä lapsen nimiin säästämistä vielä kerran. Jos sinulla tulee jokin tilanne kuten työttömyys tms ja tarvitsetkin rahaa et niitä lapsen tililtä voi nostaa. Jos säilytät tilin hallinnan itselläsi, voit ostaa lapselle ajokortit, mopokortit, koti-irtaimistoa kuten huonekaluja, pesukoneita, jopa maksaa lapsen laskuja. Eli varallisuutta on lopulta aika helppoa siirtää lapsen nimiin myöhemmin mutta vaikea saada sieltä takaisin.

Esim. siinä tilanteessa jos olet säästänyt lapsen opintoihin ja tarvitsetkin rahaa itse koska olet pitkään työttömänä tai sairastut. Opintoihin voi ottaa lainaa mutta harvasta paikasta saa lainaa siihen että aikoo elää lainan turvin.

[QUOTE="vieras";28151421]Todellakin olen tehnyt niin että olen vertaillut rahastojen hallinnointipalkkioita ja tuottoja ja harva pankki pääsee siihen lupaamaansa 7-8% vuosituottoon. Tuosta menee jopa 2-3% hallinnointipalkkioihin. Kumpikohan on edullisempaa, maksaa pankille vai ostaa jotain passiviista indeksirahastoa jos rahaa ei ole kovin paljon?

Olen käynyt useammassa sijoitustapahtumassa, kuulun paikalliseen osakesäästäjien yhdistykseen ja kyllä pankit vaan bulleroille yrittävät myydä kohtuullisen kalliita ratkaisuja. Pankin kannalta edullisia mutta ei välttämättä asiakkaan. Kannattaa muistaa että pankkineuvoja saa provisiota myymistään rahastoista. Miksi he muuten yrittäisivät myydä rahastoja henkilöille joilla on asuntolainaa?

Voi toki käydä ammattilaisellekin juttelemassa mutta kannattaa katsoa myös ne muut vaihtoehdot ennenkuin tekee sijoituspäätöksiä.

Minullekin soiteltiin Alexandriasta, todellisia ammattilaisia...[/QUOTE]

Mun käsittääkseni ne 7-8% tuotot on tavoitteita, ei suinkaan lupauksia?

Itsekin kävin ihan mielenkiinnosta Alexandrian juttusilla kun soittelivat moneen kertaan ja pyysivät käymään. Lähes heittivät pihalle kun osasin kyseenalaistaa monia väitteitä.

Lapsen omaa eläketuloa? Jos se nyt jo on lapsen rahaa, ei sinun, voit unohtaa ne lahjaverosysteemit sun muut ja tehdä sopimuksen suoraan lapselle itselleen. Ethän sinä nytkään pysty lapsen tuloilla ostamaan itsellesi pesukonetta kuten joku tuolla ehdotti.

Vaikka siitä nyt maksetaan vero, maksetaan mahdollisesta tuotosta uusi vero. Joko rahaston kautta pääomatulovero tai pankkitililtä lähdevero. Käytännössähän se tuotto on ylimääräistä rahaa josta ei ole veroa maksettu vielä. Siis jos laitat säästöön 100e, saat aikanaan 150e niin 100e on verovapaata ja 50e verotettavaa.

Yhteistyössä