Te jotka syötätte perheellenne tervellistä kotiruokaa, mitä..

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viiden mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Perjantaina oli paistettua kuhaa, perunaa, ohraa, parsakaalia, papuja, kermaviilikastiketta ja dippivihanneksia.
Lauantaina possupihvejä, ohra-sienirisottoa, maissia, kaalisalaattia, kurkkua, tomaattia ja paprikaa.
Tänään graavia lohta, silliä, perunaa, kukkakaaligratiinia ja vihersalaattia ( kuopukselle epäterveellisiä kalapuikkoja kun on allerginen lohelle )
 
[QUOTE="mie";24407714]prismasta ainakin. luomukanaa, kokonainen ja pakastettu. tarjonnan mukaan joko ruotsalaista tai ranskalaista.
hyvää on, ei voi verratakaan tehotuotettuun broilerin.[/QUOTE]

Samaa ihmettelen, että mistä sitä luomukanaa ostatte. Ei ole ainakaan Oulussa Prismoissa luomukanaa millään hyllyllä tai altaassa. Nimenomaan eettisistä syistä ostaisin lihan mieluiten luomuna.
 
Meillä on keitelty:
Linssikeittoa ja täysjyväriisiä
Kasvislasagne
Sipulikeittoa kuorrutuksella
Luomu jauhelihakastiketta ja makaroonia
Luomukana wokkia
Aduki papu muhennosta juureksilla ja persiljalla
Luomu possu wokkia
Punajuuripihvejä
 
"omasta maasta k-kurpitsaa
porkkanat luomua kaupasta
täysjyväriisiä
luomukanaa
täysjyväspagettia
luomujauhelihaa
tomaattipohjainen itsetehty kastike
luomuoltermannia
omakasvattamaa rucolaa"

Ts. perustit tämän keskustelun vain kehuaksesi, miten kasvatatte itse rucolaa ja ostatte luomutuotteita? Mikäs siinä. Olisi varmaan riittänyt ruokalista ilman mainintoja siitä, että maksalaatikossa käytetty maksa oli naapurin Kaalepin Kilpisjärvellä käsin kuristamasta villisiasta. Mutta jokainen keulii sillä, mihin eväät riittää.
 
kanssa suurin osa ostetaan luomua, mitä nyt vaan saadaan edes "kohtuullisella" hinnalla,
on myös oma kasvimaa missä perunaa, kesäkurpitsaa, avomaakurkkua, punajuurta, herneitä, lanttua, porkkanaa, tomaattia, rttejä salaatteja yms yms

eilen syötiin omista kuivatuista herneistä hernerokkaa, mukana myös porkkanaa, ei lihaa.
tänään välipalaksi kerroskiisseli, toinen kerros perinteinen maitovaniljakiisseli (ilman sokeria) ja toinen mustaherukka (myös ilman sokeria)

lounaaksi meinasin tehdä munakastiketta, perun-kesäkurpitsa muusia ja kalapuikkoja.

illalla varmaan syödään eilisen ja tänpäivän jämiä.

iltapalaksi kesäkurpitsa pelti leipää, omalla ohjeella tein sekaan tuli mm pellavan siemeniä, spelttiä, kauraa yms.

meidän lemppareita on erilaiset sosekeitot helppoutensa takia, sekaan saa laitettua ihan mitä vaan kaappiin on jäänyt ja niistä saa vauvan ruoat samalla, nyt innolla oottelen että maa-artisokat kasvaisi ja saataisi siintä soppa :)
 
"omasta maasta k-kurpitsaa
porkkanat luomua kaupasta
täysjyväriisiä
luomukanaa
täysjyväspagettia
luomujauhelihaa
tomaattipohjainen itsetehty kastike
luomuoltermannia
omakasvattamaa rucolaa"

Ts. perustit tämän keskustelun vain kehuaksesi, miten kasvatatte itse rucolaa ja ostatte luomutuotteita? Mikäs siinä. Olisi varmaan riittänyt ruokalista ilman mainintoja siitä, että maksalaatikossa käytetty maksa oli naapurin Kaalepin Kilpisjärvellä käsin kuristamasta villisiasta. Mutta jokainen keulii sillä, mihin eväät riittää.

Missäs kohtaa tuo ketjun aloittaja mielestäsi kehui yhtään mitään?
Minä ainakin tunnen tiettyä ylpeyttä siitä että syömme hyvin. Meillä on neljä lasta, suuriruokainen mies ja lemmikkejä enemmänkin. Kivahan se on kesällä saada mm.herneet, kesäkurpitsat, tomaatit, kurkut, salaatit, yrtit ja ne rukolatkin omasta pihasta. Säästää rahaa ja tietääpä tarkalleen mitä syö.

Hyvän kuuloisia ruokia oli monellä, pitääkin päivittää omalle listalle uusia ruokia.
Kiitos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24404983:
En saanut tuota linkkiä toimimaan, mutta puhuttiinko tuossa artikkelissa mitään eettisyydestä? Itse käytän paljon luomutuotteita, enkä ole huomannut maussa enkä ravitsevuudessakaan mitään eroa ei-luomuun, mutta en minä luomua noista syistä ostakkaan...

Länsimaisten hyvinvoivien kaikensaaneiden ihmisten luomuinnostus on suoraan pois aliravittujen ihmisten ruoasta. Maapallolla ei ole varaa luomuruokaan, jos haluamme ruokkia kaikki.
 
Luomutuotteet tarkoittavat luonnonmukaisesti tuotettuja tuotteita, ilman torjunta-aineita eli myrkkyjä. Maata ei lannoiteta luonnottomilla aineilla myöskään. Nämä myrkyt pilaavat maksan, haiman, jäävät kudoksiin. Teollisuus tietysti jyllää, raha tässä painaa, miksi tutkitaan että luomu ei tarkoita terveellistä. Luomu on sama tuote, mutta ilman myrkkyä. Itse voi valita haluaako myrkytetyn omenan vai luonnonmukaisen omenan. Ei sen ihmeellisempää.
 
Huh huh! Teetkö päivisin mitään muuta kuin ruokaa...?

:laugh: Kun poistat kaikki ylimääräset luomut ja vihannesselvitykset, niin lista ei sen kummempi ole. Ja ruuan laittoon menee aikaa vartti-puol tuntia :D

kesäkurpitsamunakasta
minestronekeittoa
kidneypapukastiketta ja täysjyväriisiä
luomukanaa ja uunijuureksia
paistettua halloumia tuoretomaattikastikkeella ja täysjyväspagettia, pinjansiemeniä.
pitsaa
 
Ruuan riittävyys ei liity luomuun. Tehotuottaminen tehdään vain myrkkyjen kera, luomu ilman. Luonnonmukaisesti on mahdollista tuottaa kyllä missä vain ja minne vain, aivan eri resurssien vääränlainen kohdentaminen vaikuttaa maapallon epätasaiseen jakautumiseen ja siinä on kovin huono kierre menossa, kun sodat ja vaikeudet haittaavat. Luonnonmukainen maa on terve, ei myrkytetty. Tätä voi olla missä vain, olosuhteet ovat joissain paikoissa vaikeat, mutta se laittaako maahan myrkkyä on eri juttu. Tehotuotannolla on haittoja, joista ei puhuta rahan takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ylåee;24410720:
Ruuan riittävyys ei liity luomuun. Tehotuottaminen tehdään vain myrkkyjen kera, luomu ilman. Luonnonmukaisesti on mahdollista tuottaa kyllä missä vain ja minne vain, aivan eri resurssien vääränlainen kohdentaminen vaikuttaa maapallon epätasaiseen jakautumiseen ja siinä on kovin huono kierre menossa, kun sodat ja vaikeudet haittaavat. Luonnonmukainen maa on terve, ei myrkytetty. Tätä voi olla missä vain, olosuhteet ovat joissain paikoissa vaikeat, mutta se laittaako maahan myrkkyä on eri juttu. Tehotuotannolla on haittoja, joista ei puhuta rahan takia.

Kaksi sanaa: satomäärät, tuholaiset.
 
[QUOTE="vieras";24407778]Samaa ihmettelen, että mistä sitä luomukanaa ostatte. Ei ole ainakaan Oulussa Prismoissa luomukanaa millään hyllyllä tai altaassa. Nimenomaan eettisistä syistä ostaisin lihan mieluiten luomuna.[/QUOTE]

Löytyy ainakin Joensuun, Kuopion ja Varkauden Prismoista. Pakastealtaasta.
Kannattaa kysyä omalta kauppiaalta, kyllähän he myyvät sitä mitä kansa ostaa :)

Tänään luin olikohan Satakunnan Kansan nettisivuilta suomalaisesta yrityksestä joka on aloittanut luomubroilerin kasvatuksen. JEEE!!!
 

Yhteistyössä