te jotka tiedätte lapsen kehityksestä.. mistä vois kertoa seuraavat esimerkit..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
3v lapsi
joka ei osaa pukea eikä riisua. ei vaan kertakaikkiaan sisäistä sitä logiikkaa, yrittää ottaa housuja pois niin et istuu maahan ja alkaa vetään punttia reittä kohti / ylöspäin. ei pysty istumaan "tasapyllyllä" vaan on aina toisella kankulla ja koittaa kiskoa niitä vaatekappaleita yhdellä kädellä..

ei hallitse mihin istuu, saattaa pyöriä hetken ympyrää lattialla ja lopputulos voi olla et istahtaa selin telkkariin, ei jotenkin hahmota sitä kohtaa mihin istua ja miten.

näyttää, että katso, olen syönyt sopan loppuun ja kallistaa lautasta poispäin katsojasta..

tällaisia pieniä juttuja tosi paljon, mistähän vois olla kyse...?

Ongelmaa ehkä hahmottamisessa, oman vartalon hallinnassa. Monella normaalillakin lapsella voi olla pukeminen ym. hankalaa, mutta istumis-esimerkki kuulostaa poikkeavalta.

Neuvolassa puheeksi, tartteeko tutkimuksia tai erityistä tukea ja tietysti paljon harjoittelua kotona.

Motoriikka lähtee kehittymään syntymähetkestä lähtien. Miten lapsen kanssa on toimittu vauvaiässä? Esim. lapsen käsittely. Jos varotaan ns. pyörittelemästä vastasyntynyttä, niin se heikentää motorisia taitoja. Varjellaan lasta kaikelta kaatumiselta yms.

Nämä asiat yleensä ei näy noin vahvoina asioina, että ei pysty istumaan tasakankuilla tai ei hahmota suuntia yhtään. Neurologinen arvio on varmasti hyvä tehdä hieman aikaisemmin kuin 5-vuotiaana. Ota asia neuvolassa puheeksi ja pyydä, että voiko fysioterapeutti katsoa lasta, koska olet huomannut asioita, jotka ovat huolestuttavia.

olen työssäni törmännyt vasta tähän lapseen ja jotenkin alkoi hälytyskellot heti soimaan..
itsellä tuli mieleen joku hahmotushäiriö tms, mutta en todellakaan ala tässä nyt itse mitään diagnooseja kyhäämään..
olen vasta aloittanut ko.työpaikassa ja mietin että onko tämä sellainen asia mikä kannattais ottaa puheeksi...? vanhemmat on aivan ylisuojelevaisia ja juuri sitä tyyppiä et vetävät herneen nenään jos tästä tulee jotain.... puhun toki kollegoiden kanssa, mutta halusin täältä kysyä vähän perspektiiviä ja kokemuksia.. :)

Yhteistyössä