Te keiden lapsilla maitoallergia, kuinka kauan meni ennen kuin uusi Kelakortti tuli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Kun sanoivat että postissa tulee uusi kelakortti jossa on merkintä, että saa Nutrilonit halvemmalla. Yli kuukausi on mennyt.

Pitääkö se paikkansa että jos säästää kuitit apteekin korvikkeesta, saa rahat kelalta takaisin? Siis siltä ajalta kun diagnoosi on tehty, ennen kuin uusi kelakortti tulee. Eipä muistanut lääkäri mainita asiasta. :headwall:

Täytyy huomenna kysella ko. asioita allergiasairaalasta hoitajan soittojalla, ajattelinpa kysellä täältä ensin.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Kannattaa ehdottomasti säilyttää ne kuitit, saa kelan korvauksen siitä päivästä lähtien kun dg on tehty :wave:

Taisi siinä uudessa kortissa viikkoja mennä.

Ok, kuulin tuosta vasta lähipäivinä kaverilta, kun tosiaan lääkäri ei tuota muistanut kertoa. Täytyy tästälähin säilyttää kuitit.

Meille tuli nopeasti, muistaakseni 2-3 viikossa.

Onko sulla ne reseptit tallella? Saisikone ne apteekista vielä jonkun laskelman jälkikäteen?
Kela korvaa siitä diagnoosipäivästä lähtien kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Meille tuli nopeasti, muistaakseni 2-3 viikossa.

Onko sulla ne reseptit tallella? Saisikone ne apteekista vielä jonkun laskelman jälkikäteen?
Kela korvaa siitä diagnoosipäivästä lähtien kyllä.

Olen eri apteekeista ostellut niitä. :( Ja välillä myös ihan kaupan soijamaitoa olen ostanut, maustamatonta Alpro Soyaa, kun se eka allergialääkäri jossa käytiin yksityisellä, sanoi että sitäkin voi antaa. Mutta maitoallergisille kuulemma annetaankin kaksivuotiaaksi saakka korviketta. Nyt olen kyllä tuon diagnoosin jälkeen apteekin korviketta hakenut, mutten tosiaan ole kuitteja säästänyt. No, täytyy ainakin seuraavat säästää.

Hmm... Miksi pitäisi antaa kaksivuotiaaksi asti korviketta?

Meillä neiti ei juonut apteekin korviketta, mutta kaupan riisimaitoa juo. Niinpä me on juotu sitä siitä asti kun lopetin imetyksen.

Kelalla kerrottiin minulle että korvauksia saa siitä lähtien kun B-lausunto on saapunut Kelalle kuitteja JA laskelmia vastaan, siis niistä vastikkeista jotka on ostettu sen päivämäärän jälkeen tai sinä päivänä. Pelkät kuitit eivät riitä.

Meillä ravintoterapeutti arvioi 1-vuotiaana voimmeko siirtyä kaupan soijajuomiin kun pyysin.

Kela-kortti ei ole vielä saapunut. Kesäkuun alussa tehtiin diagnoosi, heinäkuun alussa saapui B-lausunto kotiin ja vein Kelaan saman tein.

Tällainen ohjeistus meilläkin oli.
:/

Hyvä että ap:n lapselle käy soijamaidot, nehän ovat edullisempia kuin esim. Almiron Pepti tai Neocate? :)

Meillä joi mehua/vettä ja kalkkitabletti lisäksi. Näin sanoi silloin lastenlääkäri, että maito on turhaa imetyksen jälkeen, kun kuitenkin pystyi syömään juustoa, jugurttia.
Oli kova dietti muutenkin, korvien vuoksi ja tuolla vaivasta päästiin. Ei myöhemmin millekään allerginen.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvin kasvanut:

Tällainen ohjeistus meilläkin oli.
:/

Hyvä että ap:n lapselle käy soijamaidot, nehän ovat edullisempia kuin esim. Almiron Pepti tai Neocate? :)

Meillä joi mehua/vettä ja kalkkitabletti lisäksi. Näin sanoi silloin lastenlääkäri, että maito on turhaa imetyksen jälkeen, kun kuitenkin pystyi syömään juustoa, jugurttia.

Meillä meni jukurtit ym vasta 2-vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Korvaukset sai jo ennen uuden kortin saapumista sillä kelan paperilla jossa teille on myönnetty se korvaus, ihan siinä päätöksessä lukee!!

No kun ei meille ole sitäkään tullut, postissa pitäisi sekin tulla.

Meillä neiti ei juonut apteekin korviketta, mutta kaupan riisimaitoa juo. Niinpä me on juotu sitä siitä asti kun lopetin imetyksen.

En tiedä miksi, mutta tällaista olen täältäkin joskus lukenut. Näin meillekin lääkäri sanoi. Mutta sitten taas se aiempi lääkäri sanoi että kaupan maitoja voi antaa. Että ei kai se niin tarkkaa ole. Oliskohan apteekin maidoissa jotain ravintoaineita enemmän tms. , en tosiaan tiedä, mutta arvaus.

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:

En tiedä miksi, mutta tällaista olen täältäkin joskus lukenut. Näin meillekin lääkäri sanoi. Mutta sitten taas se aiempi lääkäri sanoi että kaupan maitoja voi antaa. Että ei kai se niin tarkkaa ole. Oliskohan apteekin maidoissa jotain ravintoaineita enemmän tms. , en tosiaan tiedä, mutta arvaus.

Voi olla juu "ravinteikkaampaa". No, meillä mennään nyt näin kun en viitti enään sille korvikkeelle opettaa. Ainakin raejuusto ja juusto sopii, myös esim. pullaa on syönyt mikä on maitoon tehty. Ja soija käy ja päivittäin syödään soijajogurttiakin. Nyt on tavallinen viili kokeilussa.

Vaii pitäsköhän mun siitä neuvolaan kuitenkin huomenna soittaa. Tosin ei ne varmaan tiedä asiasta :/

Yhteistyössä