Te keillä isompi/isommat pk.ssa, ja ite vauvan kaa kotona. Miten lapset on pk.ssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laiskimusko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laiskimusko

Vieras
Tappelu tästä varmaan tulee...

Mut siis te kenellä isommat päiväkodissa ja ite vauvan kaa kotona, ni miten isot on päiväkodissa?

Mietin ite et mikäköhän olis paras vaihtoehto...

5päivää viikossa 8.00-14.30
5päivää viikossa 8.00-16.00

3päivää viikossa 8.00-14.30
3päivää viikossa 8.00-16.00
Joko tyyliin ma-ti-ke päiväkodissa tai
Ma-ke-pe päiväkodissa
Tai
Ti-ke-to päiväkodissa....

Vaikeaa...

Onkohan tuo 3päivää viikossa lapselle hyvä vai huono vaihtoehto, eli onko vaikeampi mennä päiväkotiin jos 4päivää viikosta kotona....

äh...

En usko..Me ollaan laitettu hakemukset menemään vanhimmasta lapsesta koska kaipaa jo niin paljon ikäisten kanssa käymistä että tarhasa sitä saisi. Aluksi mietin koko päiväiseksi muutamana päivänä viikossa mutta nut oon sitä mieltä että olis muutaman päivän viikossa osa päiväisenä.

Siis sen aikaa että tottuu. Sitten tietenkin jos tykkää voi miettiä koko päiväistäkin.

Meillä oli poika päiväkodissa, ja kokeiltiin ensin että 12pv/kk klo 8-14. Ei päässyt kunnolla ryhmään mukaan, joten muutettiin joka päivä 8-12 ja siitä se taivas aukeni.

Miks isompien on oltava päiväkodissa ollenkaan? Vievät paikkoja lapsilta joiden vanhemmat töissä. On olemassa kerhoja ja puistoja. Tää on vaan selvä totuus, paikoista oikeasti pulaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja Lastentarhanopettaja:
Miks isompien on oltava päiväkodissa ollenkaan? Vievät paikkoja lapsilta joiden vanhemmat töissä. On olemassa kerhoja ja puistoja. Tää on vaan selvä totuus, paikoista oikeasti pulaa!!

Jos olisit oikea lastentarhan opettaja et olisi täällä huutelemassa moisia tyhmyyksiä!

peesi... vaikka tätä ei ap tietty halunnut kuulla. Miksei lapsella ole oikeutta olla kotona! Joka päivä 8-16 päiväkodissa, kun vanhempi kotona... huh, huh.

Alkuperäinen kirjoittaja vierastaja:

Jos olisit oikea lastentarhan opettaja et olisi täällä huutelemassa moisia tyhmyyksiä!

Mitä tyhmää tossa on, totuushan tuo on!

No me aiotaan antaa pojan olla päiväkodissa 3pv/vko 5h/pv monestakin syystä. Ensinnäkin halutaan pitää paikka päiväkodissa, joka on tosi kiva. Poika ehtis olla ennen kakkosen syntymää vaan reilu puoli vuotta siellä ennen kuin lopettais, niin tuntuu mukavammalta, että hän saa jatkaa siellä, kun on tullut paikka tutuksi. Haluan myös omaa lepoaikaa, jos kakkonen on yhtään niin huonouninen koliikkilapsi kuin esikoisemmekin oli. Lähistöllä ei myöskään ole tuttuja äippäkavereita eikä mitään muita perhekerhoja kuin seurakunnan kerran viikossa, joten haluan, että pojalla on seuraa.

mun 6v käy siis eskaria 2vuotta ja toinen muksu joka 5v on sen takia pvä kodissa koska virikkeet ei riitä kotona ja saavat kavereita.sen vuoksi.ja ovat pvä kodissa niin pitkään ku tarvis.itse menen kouluun tai töihin ensi vuonna.

NO siis kaikki eivät vie toisten paikkoja! Meillä ihan puhuttu asiasta päiväkodissa! Vaikka nyt tämä syyllistynyt äiti onkin ottamassa lastaan pois hoidosta, joka oli 3x viikossa puoli päivää ja hyvin toimi. OIkeudesta sen verran, että eikö lapsella ole myös oikeus kavereihin, kerta kaikkiaan kaikilla ei ole ikäisiä kavereita lähellä!

minä en kans ymmärrä ja oon aina ollut sitä vastaan, että ihmiset ovat kotona j a vievät isomman/isommat lapset päiväkotiin.

Mut entäs nyt, kun isompi lapsi itkee kotona ystäviä ja on silminnähden masentuneen oloinen erityisesti alkuviikosta... Yritän keksiä harrastuksia, vien eri paikkoihin, askartelen, leikin, mutta en korvaa kavereita. Mitä teen?? En siltikään haluaisi päiväkotipaikkoja viedä enkä muutenkaan pidä ajatuksesta laittaa lasta päiväkotiin ja olla itse vauvan kans kotona. Mutta kun ei ole kavereita ja niiden kaipuu on valtava !!!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

peesi... vaikka tätä ei ap tietty halunnut kuulla. Miksei lapsella ole oikeutta olla kotona! Joka päivä 8-16 päiväkodissa, kun vanhempi kotona... huh, huh.

läpäläpä. Mun esikoinen oli vuoden kotona, 2v hoidossa ja nyt 2v kotona kun on pikkuveli. Kesällä tulee kolmonen ja syksyllä jatketaan vauvan ja 2v:n kanssa kotona, 5v menee hoitoon ehkä 2-3:ksi päiväksi viikossa. Hän haluaa leikkiseuraa!

Lähes poikkeuksetta "virikehoitoon" tulevat lapset ovat ylivilkkaita,jonka takia vanhemmat ne hoitoon tuovatkin. Meidän kunnassa pph:t ei suostu edes ottamaan virikelapsia hoitoon,koska he aggressiivisella ja hyökkäävällä asenteellaan pilaavat ryhmän hengen.

Meillä 10 pvä/kk eli yleensä 2 pvä/vko.
Eli olen nyt sitten varmasti huono vanhempi kun en pidä lastani kotona. Meillä on monen eri tahon suositukset hoidon tarpeellisuudesta, sillä pyritään ehkäisemään tulevia oppimisvaikeuksia lapsen mennessä eskariin. Ja lisäksi ryhmätoiminta on tarpeellista lapselleni.

Mitäs nämä viisaat sitten tähän kommentoi?!

En käsitä kuka yleensä raaskii viedä isomman lapsensa hoitoon, ollessa itse vauvan kanssa kotona.. Suurin osa päiväkotien henkilökunnasta ei todellakaan kannata "virike lapsi" toimintaa. Lapselle paras paikka on aina kotona! Yli kolmevuotiaan voi kuitenkin laittaa kerhoon tms. pariksi päiväksi viikossa. Nämä virikelapset todellakin vievät paikkoja muilta, tässä tapahtuu mielestäni vääryys. Toivon ja uskon että asialle tullaan vielä tekemään jotain.

"
vieras
Eli olen nyt sitten varmasti huono vanhempi kun en pidä lastani kotona. Meillä on monen eri tahon suositukset hoidon tarpeellisuudesta, sillä pyritään ehkäisemään tulevia oppimisvaikeuksia lapsen mennessä eskariin. Ja lisäksi ryhmätoiminta on tarpeellista lapselleni.

Mitäs nämä viisaat sitten tähän kommentoi?!"

Tämä oli tekstini. Olen myös opiskeleva mutsi ja päiväkodin mukaan kyse ei ole virikehoidosta. Itse asiassa vihjailtiin, että haluaisivat lapseni käyvän useampana päivänä kuin tuo 10 pvä/kk...En halua nostaa hoitopäivien määrää.

En ala täällä syitä kertomaan, ei kai nekään olisi jonkun mielestä riittävät..

Mutta kiitos vastanneille.
Haluaisin vielä tarkentaa että te kenellä lapsi hoidossa 2-3vrk/vko, miten sujuu?
Lähteekö mielellään hoitoon?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mitäs nämä viisaat sitten tähän kommentoi?!

Taas ollaan niin mustavalkoisia...
Tapauksessasi päiväkotiin vienti on varmasti perusteltua! Mutta niin paljon on lapsia, jotka ovat päiväkodisa 8-16 joka päivä, vaikka äiti vauvan kanssa kotona. Ja jos nämä lapset ovat 1,5v ja 3v, niin varmasti ei ole vielä kysymys kavereiden kaipuusta...

Tietenkin teet miten teidän perheelle on sopivin ratkaisu. Älä edes lue näitä kommentteja joita täällä pursuaa tyyliin"miksi viet lapset hoitoon jos itse olet kotona jne...", koska sinähän tiedät parhaiten mikä teidän tilanne on. Meillä esikoinen jatkoi vauvan synnyttyä hoidossa 10pv kk:ssa. Hoitoon vein ihan kavereiden takia, ja sinne hän halusi ihan hyppien keikkuen.

meillä isot sisarukset 5pvää viikossa 8-16.Alussa vanhempi oli kahtena päivänä viikossa,mutta ei saanut oikein kavereita,eikä viihtynyt.Nyt kun alkoivat olemaan joka pvä viihtyvät siellä tod.hyvin.

Yhteistyössä