Te keillä omat vanhemmat asuvat kaukana, kuinka usein vierailette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ReissuReija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ReissuReija

Vieras
...eli siis syyllisyyden kourissa täällä kärvistelen. Kuulin mummon ja 1,5v puhelun (siis mummo puhuu ja tyttö sujuvasti kuuntelee) ja siellä mummo kyseli että "koska tulette käymään"? Ja vastasi sitten itse että "sitten kun teillä on aikaa"... AAARRRGGGHHH! Minun äitini tuntien nämä on just niitä syyllistämisjuttuja, ja ärsyttää ettei minulle sano mitään mutta pikkutytölle puhelimessa...

Meillä matkaa mummolaan viisi tuntia junalla tai kuusi autolla, lentäenkin kyllä pääsee. Kesän jälkeen ei olla käyty. Syksyllä on ollut tarkoitus mutta tullut esteitä tai ei vaan saa itsestään irti. Aina saa olla pelkäämässä että tulee syyllistystä tms. Ja onhan se aina se 250-300? kun tämä porukka käy siellä 'kääntymässä'. Isovanhemmat eivät tule vastaan kustannuksissa (emmekä ole sitä pyytäneetkään/odottaneetkaan). Ihan iso raha kuitenkin lapsiperheen budjetissa.

Toinen mummola on vielä pidemmällä ja kolmas Lapissa... Kaikissa pitäisi käydä. Mummot ja ukit/papat eivät toki itse ota paineita omista vierailuistaan tänne etelään. Harvinaista herkkua jos tulevat. Sehän on lasten velvollisuus reissata.

Mukava olisi nähdä, ja ikävä on. Pelkään nykyään jo puheluitakin kun koko ajan odotan syyllistystä siitä ettei olla käyty.

Kuinka usein itse käytte mummoloissa jos ne ovat pitkän matkan takana?

nàhdààn noin kahtena jaksona vuodessa. vàlissà on kuukausia, mutta sitten kun tulemme vietàmme onneksi paljon aikaa pàivittàin heidàn kanssaan. onhan se iso kustannusjuttu meillekin, ei voi kieltàà (matkat, mun kakkosasunto suomessa etc etc)

Meillä 500 kilsaa molempiin mummoloihin ja nyt syksyllä ollaan käyty kerran (pakon sanelema reissu) ja ens viikolla mennään uudestaan. Sitten varmaan taas joululomalla käydään kääntymässä tai sitten hiihtolomalla. Mun äiti on käynyt täällä kaksi kertaa nyt syksyn aikana.

meillä käydään kesällä 2-3 kertaa. talvikautena ei välttämättä ollenkaan. mä olen sanonut, että voivat hyvin tulla myös meille kylään, mutta kun se on niin hankalaa ja kelit on huonot ym. ym. ym. toinen on vielä töissä ja toinen on kuitenkin eläkkeellä. ikää ei ole vasta kuin 60vuotta.

Meitä halutaan kylään kyllä, mutta olen huomannut, että jos ollaan enempi kuin kaksi yötä, niin se on jo heille rasite.

Alkuperäinen kirjoittaja manna:
meillä käydään kesällä 2-3 kertaa. talvikautena ei välttämättä ollenkaan. mä olen sanonut, että voivat hyvin tulla myös meille kylään, mutta kun se on niin hankalaa ja kelit on huonot ym. ym. ym. toinen on vielä töissä ja toinen on kuitenkin eläkkeellä. ikää ei ole vasta kuin 60vuotta.

Meitä halutaan kylään kyllä, mutta olen huomannut, että jos ollaan enempi kuin kaksi yötä, niin se on jo heille rasite.

siis me käymme kesällä mummolassa autolla, jonne ajaa 5-6 tuntia. viimeksi kävivät meillä 4 vuotta sitten.

Meillä on mummolaan sen verran matkaa, että käymme kerran vuodessa (emme asu suomessa). Mun mielestä juuri se kerran vuodessa on hyvä ja "kohtuullinen" käyntikerta, sillä matkaan pitää aina säästää rahaa, ja vaikka matkustamisesta pidänkin, niin en viitsi lapsien kanssa alvariinsa matkustaa.

Meillä mummot/vaarit jne käy nykyään useammin meillä kun me niillä. Kun lapsi oppii phumaan niin laita soittamaan ja kysymään "koska tuutte käymään?". ;) Tuo syyllistäminen on niin ilkeää. Mutta tarkottaako ne sitä? jos se on vaan ikävää?

Mun omat mummi ja mummo asuvat myös kaukana. Iso ero oli siinä, mummin kanssa juteltiin puhelimessa ja molemmilla oli ikävä. Mummo taas soitteli harvemmin ja aina se oli sellasta itkuista "tulsitte nyt tännekin" ja meille lapsille varsinkin. Ihmiset on erilaisia tässäkin asiassa.

Sinuna sanoisin sukulaisille että olisi kiva tavata useammin, mutta me ei voida matkustaa koko ajan. Tervetuloa meille.

Ja vastaus kysymykseen. Käydään molemmissa nykyään n 2 kertaa vuodessa. Isovanhemmat täällä n 4 kertaa vuodessa.

Meillä mummolat n. 80 km ja 180 km päässä eikä silti hirveän usein vierailla. Pari kertaa kuukaudessa tuossa lähempänä ja tuolla kauempana ehkä neljä kertaa vuodessa... joudutaan miehen kans ajamaan päivittäin niin paljon autoilla muutenkin, ettei enää vapaa-aikana jaksa lähteä tien päälle.

Hei!

Älä anna syyllistämisen vaikuttaa! Juuri noin kuin Cinnamon Lee sanoi, että kysykää milloinka te tulette meille, kun se on teidän vuoro tms. "Millonkas olette viimeksi käyneet meillä?" jos alkaa syyllistämään teitä.

Meillä mummolat+ukkilan välimatkat menevät 600-1000km välillä. Eli ei hyvin usein käydä. Pari kertaa vuodessa, vähintän kerran jokaisessa paikassa. vuorottelemme eri jouluina mihin menemme jouluksi. Varsinkin toinen mummista käy meillä monta kertaa vuodessa, mutta muut ovat enempi koti-ihmisiä eivätkä mielellään reissaa. Jos tulevat meitä syyllistämään, niin voin kääntää keskustelun "koska te tulette meille viikoksi kylään?" :)

Yhteistyössä