Te keillä taapero ja vauva. Pari kysymystä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti x 2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti x 2

Vieras
Miten kun vauvalla on masu täynn, kuiva vaippa, ei ilmavaivoja vaan ainoastaan sylin tarve eikä tahdo olla yksin mutta siinä lahkeessa roikkuu kiukutteleva taapero joka vaatii kans oman huomionsa niin miten te toimitte?

Annatteko vauvan kiukutella itsekseen kun tiedätte että vatsa täynnä ja kaikki muuten hyvin.

Tuntuu et ykis ylimääränen käsipari olisi tarpeen. Harmittaa kovin ettei esikoinen saa niin paljoa huomiota ja kun huomaa et toista harmittaa se kovasti ja on surullinen.

Kyllä vauva ja parivuotias mahtuu samaan syliin yhtä aikaa. Ja usein riitti kun vauva oli sylissä ja taapero vierellä ja kiinnitti huomionsa taaperon puuhiin. Samalla tavalla kuin imettäessä, vauva sylissä ja puuhaa jotain pientä isomman kanssa siinä, ihan istuessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Kyllä vauva ja parivuotias mahtuu samaan syliin yhtä aikaa. Ja usein riitti kun vauva oli sylissä ja taapero vierellä ja kiinnitti huomionsa taaperon puuhiin. Samalla tavalla kuin imettäessä, vauva sylissä ja puuhaa jotain pientä isomman kanssa siinä, ihan istuessa.

Näin.

Näin meilläkin :)

Miettinyt ihan samaa.
Vähän vaan pelkään, että miten se käytännössä onnistuu, että vauva ja taapero on samassa sylissä kun ainakin meillä tuo 1v. on sellainen toheltaja, että siinä saa varmana pelätä vauvan puolesta...

Mulla on tytöt syntynyt reilu vuoden välein, ja aina ovat sopineet yhtä aikaa syliin. Varsinkin tuossa vauva/taapero-vaiheessa. Nyt niillä on ikää vähän päälle kahden ja kolmen, eikä oikeastaan yleensä edes tule samaan aikaan sylin tarvetta, puoli vuotta sitten ne joskus piti vuoroja, kun toinne tuli pois sylistä, niin toinen huusi että "mun vuolo!" ja sitten vaihtui sylissä pidettävä...

teillä ei siis essiinny mustasukkasuutta?

meillä meinaan on. vaikka kiinnittäs huomiota taaperoon vauva sylissä nin keksii aihetta kukutteluun mistä vaan. :/ oon vähän käsi tässä asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mulla on tytöt syntynyt reilu vuoden välein, ja aina ovat sopineet yhtä aikaa syliin. Varsinkin tuossa vauva/taapero-vaiheessa. Nyt niillä on ikää vähän päälle kahden ja kolmen, eikä oikeastaan yleensä edes tule samaan aikaan sylin tarvetta, puoli vuotta sitten ne joskus piti vuoroja, kun toinne tuli pois sylistä, niin toinen huusi että "mun vuolo!" ja sitten vaihtui sylissä pidettävä...

no sä et oo sit oikein muuta voinut tehdä kuin olla syli vaan..
kyl se äitikin omaa aikaa tarttee..

Alkuperäinen kirjoittaja :

No ei se mua haittaa että olen omistautunut lapsilleni. Sen päätöksen aikanaan tein että nää lapset kunnolla hoidan ja turvaa ja lämpöä annan. On mulla omaa aikaa aina ollut ihan runsaasti. Tytöt menee illalla nukkumaan seitsemän aikaan, siinä on omaa aikaa ihan reippaasti koko ilta. Kerran viikossa käyn tanssiharrastuksessa(ei kyllä kesällä ), ja kerran viikossa asioilla. Riittää mulle. =)

No ei se mua haittaa että olen omistautunut lapsilleni. Sen päätöksen aikanaan tein että nää lapset kunnolla hoidan ja turvaa ja lämpöä annan. On mulla omaa aikaa aina ollut ihan runsaasti. Tytöt menee illalla nukkumaan seitsemän aikaan, siinä on omaa aikaa ihan reippaasti koko ilta. Kerran viikossa käyn tanssiharrastuksessa(ei kyllä kesällä), ja kerran viikossa asioilla. Riittää mulle. =)

missä vaiheessa ite syöt, käyt vessassa, huolehdit itsestäs?

No ei se mua haittaa että olen omistautunut lapsilleni. Sen päätöksen aikanaan tein että nää lapset kunnolla hoidan ja turvaa ja lämpöä annan. On mulla omaa aikaa aina ollut ihan runsaasti. Tytöt menee illalla nukkumaan seitsemän aikaan, siinä on omaa aikaa ihan reippaasti koko ilta. Kerran viikossa käyn tanssiharrastuksessa(ei kyllä kesällä), ja kerran viikossa asioilla. Riittää mulle. =)

Niin ja teet ruokaa, siivoat, käyt ruokakaupassa???

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

niin ja annat aikaa myös miehelle? entä ulkoilut?

Kyllä lastaan voi rakastaa ja antaa turvaa, lämpöä ja syliä ilman et niitä pitää 24/7 sylissä ja viihdyttää.. Tuolla lailla eivät taattu viihdy koskaan yksi saatkka opi leikkimään ja käyttämään mielikuvitustaa.

Kyll syli ja läheisyys tärkeää mut ei sitä tartte koko päivää olla kävelevä syli automaatti.

niin ja annat aikaa myös miehelle? entä ulkoilut?

Niin ja palstaislut vielä päälle, ettei tärkein unohtuisi.

!
!
!
!
!
!

...ehkä elämä ja arki ei kaikille - yh:llekaan - ole kuitenkaan ihan niin vaikeaa,kuin millaista kuvaa tällä palstalla usein ruokitaan.

muutenhan ihmiskunta ei olisi selvinyt tähänkään asti....

Ahas. täälläpä opn kyselty. :D No mies jätti meidät kun nuorempi oli puolivuotias, että häntä en ole viihdyttänyt. Ja ei, ei jättänyt siksi etten antanut aikaa vaan siksi että juominen kiinnosti enemmän.

Ja kyllä meidän lapset ihan hyvin on oppineet leikkimään, eivät asu sylissä enää, eivätkä vauvana ja taaperonakaan kokoajan tietenkään. En niin mielestäni ole sanonutkaan, että lapset olisivat 24/7 sylissä. :o

Enole myöskään koskaan ollut mikään "viihdytysautomaatti", vai sanoinko jossain kohtaa niin? Vessassa ehdin aina ihan hyvin käymään, enkä lapsiakaan ole koskaan vessaan mukaan päästänyt. Kaksi lämmintä ruokaa on ollut päivässä, että eipä siitäkään ruoanlaitosta ole tarvinnut huolehtia. Ja kaupassa me käytiin ja käydään edelleen jonain niistä 2-3 kerrasta päivässä kun ulkoillaan. Mä en nyt ymmärrä, että missä kohtaa mä olen muka sanonut, että olen 24/7 viihdyttänyt/sylissä pitänyt? Mun mielestä 12 tunnin yöunet, jossain vaiheessa vielä päiväunet siihen päälle ja vielä ne ulkoilut, pitää hyvin huolen siitä, etten mitenkään edes voisi toimia syli- tai viihdytysautomaattina. Mutta kyllä mä olen siis kahden pienellä ikäerolla syntyneen lapsen kanssa hyvin pärjännyt, sylittelyn ja kaiken muunkin suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

teillä ei siis essiinny mustasukkasuutta?

meillä meinaan on. vaikka kiinnittäs huomiota taaperoon vauva sylissä nin keksii aihetta kukutteluun mistä vaan. :/ oon vähän käsi tässä asiassa.

Meillä on lapsilla 1,5vuotta ikäeroa ja kyllä esikoinen oli mustis vauvan synnyttyä. Lisäksi kuopus oli vaativa vauva ja huusi kuin palosireeni ensimmäiset kaksi kuukautta (yleensä kyllä sylissäkin). Otettiin yleensä imetyshetkiin sun muihin esikoinen mukaan vaikka kirjan tai palapelin kanssa (palikkatornin tekeminen lattialla oli kans pop). Yritin luoda sidettä esikon ja vauvan välille kertomalla kuinka "veikankin mielestä on tosi hieno torni/palapeli/kirja" (ja sitten vauvakin tietysti taputti siskolle käsiä). Onnistui mielestäni ihan kiitettävästi. Nyt esikoinen 2vuotta ja kuopus 8kk, eikä lapsia saa eroon toisistaan. Esikoinen varsinkaan ei lähde edes äidin kanssa postia hakemaan jos ei pikkuveli voi tulla mukaan! :) Ja tosiaan, kyllä sitä syliin yleensä kaksi mahtuu!

Mulle antoi neuvolan täti ohjeen, että "Huomioi esikoista vaikka vauvan kustannuksella, sillä se koituu vauvankin hyödyksi", ja näin tein. Mustasukkaisuutta ei esiintynyt - nyt ovat toistensa parhaat kaverit. Ikäeroa 1v8kk.

Alkuperäinen kirjoittaja määä:
Mulle antoi neuvolan täti ohjeen, että "Huomioi esikoista vaikka vauvan kustannuksella, sillä se koituu vauvankin hyödyksi", ja näin tein. Mustasukkaisuutta ei esiintynyt - nyt ovat toistensa parhaat kaverit. Ikäeroa 1v8kk.

häh? et vauva vaan saa huutaa yksinään ja tuntea olonsa turvattomaks? :o kumma neuvo

Näin tein minäkin. Meillä ikäeroa 1v5kk.

häh? et vauva vaan saa huutaa yksinään ja tuntea olonsa turvattomaks? :o kumma neuvo

Ei se oikeestaan sitä tarkoittanut, vaan sitä, että jos taaperolla on hätä, hoidat sen ensin, vaikka vauva pikkuisen aikaa itkisi. Kun sisarusten välinen suhde parissa kuukaudessa lujittuu, ei sinun tarvitse enää huomioida niin erityisesti taaperoa, mutta alussa kyllä.

Peesi tälle. Siis voihan sitä välillä antaa vauvan huutaa vähän aikaa, jos käyttää esikoista vaikka potalla tai syöttää.. Ei kai tässäkään tarkotettu, että vauvaa on koko ajan huudatettu?

Meidänb lapsilla on 1v 4kk ikäeroa ja tuo "huomio esikoista vaikka vauvan kustannuksella" pitää paikkansa ja kannattaa sillä silloin mustasukkaisuus ja turha huomion haku unohtuu aika nopeasti ja esikoinen hyväksyy vauvan nopeammin. En tarkoita että vauvaa huudatetaan ja laiminlyödään, mutta jos sulla on esikoisen kanssa jokin asia kesken ja vauva rupee itkemään ei heti pidä keskeyttää asiaa esikoisen kanssa vaan mennä joko yhdessä katsomaan mikä on hätänä tai tehdä kylmästi asia loppuu, ei vauva kuole tai koe turvattomuutta jos ei heti reagoida.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

Peesi tälle. Siis voihan sitä välillä antaa vauvan huutaa vähän aikaa, jos käyttää esikoista vaikka potalla tai syöttää.. Ei kai tässäkään tarkotettu, että vauvaa on koko ajan huudatettu?

mä en haluais et meidän rakas esikoinen luulee tai tuntee olonsa hylätyks tai ei rakastetuks. :/

iltasin aina kerron sille että vaikka vauva nyt onkin meillä on yhtä tärkeä kuin ennenkin.

Yhteistyössä