Te, kellä ollu rintasyöpä tai joku kasvain...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poolo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Poolo

Aktiivinen jäsen
21.06.2005
1 975
0
36
... minkälaiselta se rinta on tuntunu, kun aloitte epäillä ettei kaikki oo kunnossa? Onko tuntunu selvä muhkura tai patti? Tunnusteletteko (kaikki muutkin palstalaiset) rintojanne säännöllisesti, jotta osais sitten tarvittaessa tunnistaa ylimääräiset muhkurat? Allekirjottaneella on syksyn ajan tuntunu toisessa rinnassa jotain... ei kipua eikä jomotusta vaan tosi nopeasti aina kerrallaan ohimenevää "tuntemusta"... en osaa selittää oikein... jos se kestäis kauemmin kerrallaan ni se olis varmaan jomotusta. Mitään patteja ei tunnu, kait?, koska rinnoissahan on aina jotain muhkuroita (rintarauhasia), mutta en osaa tunnistaa niitä ylimääräseksi. Hävettää tunnustaa, mutten kyllä tutki rintojani säännöllisesti. Pitäis kyllä. Niin, oisko kellään kokemuksia?

no mulla mies huomasi, että tississä on muhkura.
ja se kyllä tuntuikin todella selkeesti ja oli sellai muljauteltava. sidekudoskasvain, joka poistettiin sittemmin.
mitään oireita tms ei ollut ennenkuin mies tuon huomas, kun en minäkään tutukinut tissejäni sitä ennen koskaan..
nykyisin tutkin kyllä säännöllisesti ja suosittelen sitä sinullekin kyllä =)

ei ttuntunut mitään (lääkärikään ei tuntenut), mutta hakeuduin tutkimuksiin koska rinta oli epätavallisen kipeä/ outoja tuntemuksia ja siihen vetäytyi aina välillä kuoppa.
Löytyi iso 1,5x 2cm löydös, jonka vaarallisuudesta/ vaarattomuusdesta ei ole vielä tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
Missä nää löydökset tutkitaan, terveyskeskuksessa vai? Mihin pitää ensin hakeutua?

kaupunginsairaalassa .
siellä ultrataan / mammo ja neulanäytteet.

*MUOKS siis saat lähetteen tutkimuksiin työterveyshoitajalta esim tai terveysasemaltasi.

Mina ajauduin laakarille kun rinnoissa (molemmissa) oli kummaa kipua kun juoksin tai hypin - sellaista sanoisinko 'raastavaa' kipua. Laakari oli sita mielta etta ompa kummaa enka ole koskaan kuullut eika tunnustelemalla tuntenut mitaan. Enka minakaan tuntenut mitaan tunnustelemalla. Kuvattiin kerran, ja loytyi kummastakin paljon isoja rypaleita kalkkeutumia (vaikka sita ei siina vaiheessa viela tiedetty). Kuvattiin uudestaan ja edelleen kumpikin rinta taynna 'jotain'. Siita sitten biopsiin kummallakin puolella ja kalkkeutumia aivan taynna kumpikin puoli - niita poistettiin niita isompia ryppaita - eika sen jalkeen ole ollut sita 'raastavaa' kipua liikunnan yhteydessa.

(aidilla ollut rintasyopa 2 kertaa joten olen vahan saikky asian suhteen)

Mul ei oo ollut mut. Mummul rupes tuleen nännistä verta ja kokeilemalla ei tuntunut selkeetä pattia vaan semmosta ryynimäistä. Hää meni sit lääkäriin ja rinnat ultrattiin ja niistä löytyi jotain poikkeamaan ja niistä poikkeamista otettiin sit mun muistaakseni neulalla näyte. Ja pari viikkoa meni sit näytteen tutkimiseen. Niin ja keskussairaalassa ultrattiin, otettiin näyte ja kaikki muu, alku konsultaatio oli ihan terveyskeskuksessa ja ekaksi rinnat vain tutkittiin käsituntumalla. Sitä en muista otettiinko mammografiaa.

Kun kävin toisen jutun takia lääkärissä ni samalla kysyin tätäkin asiaa. Lääkäri sanoi, et jos siinä olis jotain epäilyttävää ni kyllä se tuntuis ulospäin. Ja kun ei tätä tosiaan koske, on joskus vaan sellasia outoja tuntemuksia. Mutta justhan tuossa joku kirjotti, ettei tuntunut mitään ja silti löytyi jotain. Niinpä niin, nää tk -lääkärit... Itse asiassa tää lekuri kyseli, että joudunko nostelemaan jotain painavaa. Joudun, pieniä lapsia kotona. Kuulemma voi rintalihakset kipeytyä nostelusta; niitä pitäis vahvistaa venyttämällä.

Äidilläni on rintasyöpä.

Hän sanoi, että ei tuntunut mitnkään erikoiselta rinta, eikä tuntenut ulospäin mitään pahkuroita.
Tai sitten hän ei osannut oikeaoppisesti tunnustella.

Hänelle tuli kutsu mammografiaan. Näitä seulontakertoja jolloin kutsutaan tietyt ikäluokat ja kävi siellä sitten.

Sitten tuli vastaus, että on patti rinnassa, sitten koepala, jossa selvisi, että on pahanlatuinen ja ärhäkkä.

Siitä alkoi taistelu. Häneltä poistettiin rinta ja kainaloista imusolmukkeita ja sitten sädehoito ja lääkitys.

Mun käsittääkseni sä voit varata ajan mammografiaan vaikka lääkäristä asiaan ei olis aihetta. Tai ainakin niin olen käsittänyt kun olen mammografia seulonnan ohi kävellyt aamuisin verikokeisiin. Tai oikeestaan seinäs lukee ettei tarvi varata aikaa vaan siel on joku paikalla aina tietyn aikaa. Toki voihan se olla paikkakunta kohtaistakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun käsittääkseni sä voit varata ajan mammografiaan vaikka lääkäristä asiaan ei olis aihetta. Tai ainakin niin olen käsittänyt kun olen mammografia seulonnan ohi kävellyt aamuisin verikokeisiin. Tai oikeestaan seinäs lukee ettei tarvi varata aikaa vaan siel on joku paikalla aina tietyn aikaa. Toki voihan se olla paikkakunta kohtaistakin.

mammografiaan ei kannata kyllä mennä ihan vaan varmuuden vuoksi tässä tapauksessa heti. usein nuorilla ihmisillä sitä ei edes tehdä, jos ei ole ihan pakko tai syy. mieluummin ensin ultrataan tilanne - ainakin mulle niin sanoivat.

Voi hemmetti -alkaa ihan pelottamaan kun näitä lukee... Ei välttämättä mitään oireita ja sitten onkin ärhäkänlaatuinen rintasyöpä... hui. Tarttee käydä jossain tarkistuksessa vaikka vain oman mielenrauhan takaamiseksi.

mun äidillä on ollut agressiivinen rintasyöpä, hän tunsi jonkun möykyn pesun yhteydessä, ja myös iho oli rypyllä ja vetätynyt. löytyi yli neljä senttinen kasvain. koko rinta poistettiin.

Yhteistyössä