Te, kellä sekä rintaruokittu että pulloruokittu lapsi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyselijä"

Vieras
Miten ovat kasvaneet? Onko suuria eroja kasvuissa ihan vauvana ja myöhemmin?

Itsellä esikoinen on pulloruokittu ja nyt kuopus 3kk pelkällä rintamaidolla. Kuopus pienempi kuin esikoinen samassa iässä ja esikoinen hieman pyöreä.. :) Kiinnostaa vaan ihan mielenkiinnosta..

Esikoinen oli ensimmäiset 3kk rintaruokinnalla ja siirtyi siitä sitten pulloon ja esikoinen kasvoi nopeammin.
Kuopus on nyt 6kk ja neuvolakortteja, kun vertaa niin tuon reilun 3kk jälkeen esikoinen on alkanut kasvamaan hurjaa vauhtia ja kuopus tasaisesti, mutta varmasti. Niin ja kuopusta siis imetän edelleen.

Syntymäpaino ja pituus olivat melkein samat.

En tiedä onko nyt tuolla korvikkeella ja pulloruokinnalla noin suurta merkitystä vai onko vain sattumaa.

Meillä esikoinen täysin pulloruokittu ja kuopus rintaruokittu. Kuopus aina ollut jäntevämpi kuin esikoinen, mutta kasvukäyrät molemmilla menneet yhtä tasaisesti ja keskiviivaa myötäillen sekä painossa että pituudessa. Molemmilla hyvä yleisterveys, mutta kuopus (siis rintaruokittu) joutuu käyttämään vatsavaivojen takia laktoositonta ruokavaliota.

Alkuperäinen kirjoittaja näinmeillä.;29007201:
Esikoinen oli ensimmäiset 3kk rintaruokinnalla ja siirtyi siitä sitten pulloon ja esikoinen kasvoi nopeammin.
Kuopus on nyt 6kk ja neuvolakortteja, kun vertaa niin tuon reilun 3kk jälkeen esikoinen on alkanut kasvamaan hurjaa vauhtia ja kuopus tasaisesti, mutta varmasti. Niin ja kuopusta siis imetän edelleen.

En tiedä onko nyt tuolla korvikkeella ja pulloruokinnalla noin suurta merkitystä vai onko vain sattumaa.

Niin, meillä aika samalla kaavalla.. :) Mutta esikoinen on enemmän ehkä isänsä kaltainen ja kuopus minun että jospa sekin vaikuttaa tuohon kasvuun..

Meillä esikoinen lähes pulloruokittu 2kk ikään asti ja siitä eteenpäin oli pelkällä pullolla. Kuopus täysin rintaruokittu 4kk ikään asti, kiinteiden ohella 9kk ikään asti. Aikalailla samankokoisia ovat olleet, kuopus esikoista ihan vähän isompi ollut koko ajan ja nyt muutaman viimeisen kuukauden aikana (kuopus nyt 1v 1kk) ottanut enemmän kaulaa.

Alkuperäinen kirjoittaja näinmeillä.;29007201:

Todellakin, ei voi tietää, johtuuko ravinnosta vai ei.

Meillä esikoinen ja keskimmäinen olivat grammalleen samankokoisia syntyessään ja samaa sukupuolta samoista vanhemmista. Ja molemmat täysimetettyjä. Esikoinen oli ekat 1½ vuotta lyhyehkö, mutta pullea (pituus -1, paino +2) ja toinen oli lyhyt ja hoikka (pituus -2, paino -4).

Omien lastemme perusteella en siis lähtisi vetämään mitään päätelmiä suuntaan tai toiseen. Ymmärtääkseni korvikevauvat kasvavat tasaisemmin käyrällään, tissivauvat vuoroin kasvavat pituutta tai painoa.

Meillä kolmea imetetty pitkään (1,5v-2v) ja yksi pullo-tissilapsi sekä yksi joka söi rintaa 8kk ikään asti. 2-vuotispituudet parin millimetrin sisään samoja, painoissa pikkasen enempi eroa, mutta ei suurta (tyyliin puoli kiloa).

Mielenkiintoinen keskustelu. Podin aikoinani hirvittävän huonoa omatuntoa, kun maito ei riittänyt esikoisen kohdalla. Ei riittänyt kuopuksenkaan, mutta siinä vaiheessa tajusin, ettei asialla niin suurta merkitystä ole, että sen takia kannattaisi yöunensa menettää. Meillä esikoinen menee ihan omalla käyrällään eli yläkäyrän yläpuolella (tulee minun sukuuni, miehet 2-metrisiä) ja kuopus menee +1:stä (pitkä poika, vaikka meidän silmissämme isoveljeensä verrattuna ihan "mini").

Mielenkiintoiseksi tämän minulle tekee se oma syyllisyys, jota silloin "imetysfanaatiikot" lisäsivät. Ja kun esikoinen sitten oli pulloruokittu ja erittäin isokokoinen, ne "aha, pulloruokittu" -kommentit. Kunnes luin jostain, että vauvat eivät juo/syö yhtään sen enempää kuin tarvitsevat. Jos pulloruokittujen ja imetettyjen välillä oikeasti olisi isoa kokoeroa, tämänhan loogisesti tarkoittaisi sitä, että imetetyt eivät saa tarpeeksi maitoa. Eikö? :)

Esikoinen rintaruokittu, kuopus pullolapsi, kuopus syntyessään 500g isompi, esikoinen kasvanut aina tasaisesti "keskikäyrillä", kuopus +2 käyrillä.
Rintaruokittu lapsi on sairastanut selvästi enemmän ja hänellä on myös neurologisia ongelmia ja krooninen ihosairaus...

Esikoinen oli pullo/rinta, mutta jos 4kk iässä pelkällä pullolla ja toka on kohta 6kk ja rintamaidolla on mennyt. Kiinteitä pikkusen.
Esikoinen oli pullea ja painokäyrä plussalla vauvana aina, kun taas tokalla on laskussa ollut painokäyrä viimeiset 2kk. Ei kovin pullea tapaus.

[QUOTE="mami";29007386]Mielenkiintoinen keskustelu. Podin aikoinani hirvittävän huonoa omatuntoa, kun maito ei riittänyt esikoisen kohdalla. Ei riittänyt kuopuksenkaan, mutta siinä vaiheessa tajusin, ettei asialla niin suurta merkitystä ole, että sen takia kannattaisi yöunensa menettää. Meillä esikoinen menee ihan omalla käyrällään eli yläkäyrän yläpuolella (tulee minun sukuuni, miehet 2-metrisiä) ja kuopus menee +1:stä (pitkä poika, vaikka meidän silmissämme isoveljeensä verrattuna ihan "mini").

Mielenkiintoiseksi tämän minulle tekee se oma syyllisyys, jota silloin "imetysfanaatiikot" lisäsivät. Ja kun esikoinen sitten oli pulloruokittu ja erittäin isokokoinen, ne "aha, pulloruokittu" -kommentit. Kunnes luin jostain, että vauvat eivät juo/syö yhtään sen enempää kuin tarvitsevat. Jos pulloruokittujen ja imetettyjen välillä oikeasti olisi isoa kokoeroa, tämänhan loogisesti tarkoittaisi sitä, että imetetyt eivät saa tarpeeksi maitoa. Eikö? :)[/QUOTE]
No mä olen ymmärtänyt, että se on hyväkin asia ettei ne rintaruokitut saa yltäkylläisesti maitoa kuten pullolapset taas tietty saavat yleensä just niin paljon kuin imevät, siksi pullolla olevat keskimäärin painavampia. Tämä siis vain terkkarin suusta, en tiedä sitten onko faktaa.
Ja jostain olen lukenut sen, että korvikkeella menneillä lapsilla on enemmän paino-ongelmia sinne plussan puolelle. Joku voi syventyä enemmän jos kiinnostaa, mulla on vain harmaita muistikuvia ja mutumussua suu täynnä. Ei syyllistävää asennetta, evvk miten ihmiset vauvansa ruokkivat kunhan ruokkivat.

Yhteistyössä