Te kenellä kokemuksia 3-4 vuoden ikäerosta lasten välillä: kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdintoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdintoja

Vieras
Tulipas mieleen tuosta aiemmasta ketjusta...

Ei olla aiemmin edes pystytty ajattelemaan toista, mutta nyt voisi. Jos heti tärppäisi niin ikäeroa tulisi 3v2kk. Ajattelin, että lapsilla voisi olla jonkinlainen yhteys pienenä?

Toisaalta, tieden suhteesta omaan sisarukseeni, että pieni ikäero ei takaa leikkikaveria tai helpotusta vanhemmille. Me aloimme pitää toisistamme vasta aikuisina, ja vanhemmat vain sovittelivat jatkuvasti. En edelleenkään ymmärrä häntä, minulla on huomattavasti läheisempiä pitkiä ystävyyssuhteita.

Mutta miten te olette kokeneet 3-4 vuoden ikäeron? Onko lapsista ollut toisilleen iloa ja seuraa? Miten olette itse jaksaneet? Olisiko kuitenkin pitänyt siirtää vuodella parilla?

Kolme vuoden ikäero on vielä ok, mutta 4 vuotta on aika paljon. Eli neljän vuoden ikäerossa lapsista harvemmin tulee kavereita. Kuitenkin ikäero on niin pieni, että kiusaamista rittää.

Muakin kiinnostaa! Ollaan mietitty toista, ikäeroa tulisi nyt 3 v ja 1 kk. Toinen vaihtoehto vois olla joku noin 5 vuoden ikäero. Missähän ois järkeä? Aiemmin ei olla mekään pystytty edes kuvittelemaan toista. Tuntuu että monilla joilla on meidän muksun ikäinen lapsi on jo toinen tai ainakin tulossa. Onkohan toi 3 vuotta ihan toivoton ikäero..?

Meidän pojilla on kolmen vuoden ikäero ja hyvin on tulleet juttuun ja isompi on jaksanut huomioida pienempää ja ottaa omiin juttuihinsakin mukaan. Nyt tosin välillä jo hermostuu (kun on murkkuiässä ) pikkuveljeensä, mutta ihan hyvä ikäero se on.

Tytöillä on 7 vuotta ikäeroa, enkä koe sitä merkittävästi helpommaksi. Ja kuopus ei silleen ole varsinaisesti kaveri isompien kanssa, vaan semmonen kaikkien lutunen (jota tuo murkkukin paapoo) :heart:

Meillä siis lapset tällä hetkellä 14, 11, 9 ja 2.

Meidän lapsilla tasan 4 vuotta ikäeroa ja aina ovat keskenään leikkineet. Samaten tapelleet. hyvin jaksoin, koska esikoinen oli jo niin "iso" kuopuksen syntyessä. Voisi kuvitella että enemmään väsyttää jos ikäeroa on vain 2 vuotta, koska esikoinenkin on silloin vielä pieni.

Meillä ekan ja tokan ikäero on 2v10kk,tokan ja kolmannen 3v5kk ja kolmannen ja neljännen 2v9kk. Ja näin suuret ikäerot ei siis omaa valintaa(3 keskenmenoa).

Kaks vanhinta on aina yhdessä,no nyt vanhin ottaa vähän pesäeroa,mut kumminkin leikkivät ja touhuavat joka päivä keskenään.

Pienimmät leikkii jo jonkun verran, mut luultavasti enemmän kunhan nuorin vähän kasvaa.
Vauvaa on ollu aina helppo hoitaa kun seuraava on ollu pois vaipoista ja osannu käydä potalla pissalla itekseen, eikä muutenkaan ihan passattavissa.

Luultavasti meillä ei olis näin montaa lasta jos ikäerot ois tullu pienemmiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja alpo:
Kolme vuoden ikäero on vielä ok, mutta 4 vuotta on aika paljon. Eli neljän vuoden ikäerossa lapsista harvemmin tulee kavereita. Kuitenkin ikäero on niin pieni, että kiusaamista rittää.

mulla on molempiin veljiini 4 vuotta ikäeroa,
ja aina on oltu kavereita ystäviä tärkeitä
toki jossain vaiheessa tapeltiin aivan älyttömästi,
mutta silti suhde on ollut molempiin aina lämmin.
Niin myös nyt aikuisiällä.

Meidän pojilla ikäeroa on 3 v 5 kk. Hyvin meni, sillä isompi tykkäsi hirveästi vauvoista ja oli innokas apulainen - eikä yhtään mustasukkainen. Jos olisivat syntyneet toisessa järjestyksessä, olisin ollut pulassa.

Nyt pojat on jo niin isoja, että vanhempi on 19v ja nuorempi kohta 16 v. Tosi hienosti on mennyt koko aika, pojat viihtyvät hyvin yhdessä ja on yhteisiä kavereitakin. Kohtahan tuo isompi muuttaa pois kotoa, suunnittelevat jo yhdessä mitä tekevät, kun pikkuveli menee käymään kylässä.

Omasta mielestä tuo ikäero oli meidän perheelle täydellinen. Eka puoli vuotta oli ulkoilun kanssa hankalampaa, kun piti isomman mukana olla pihalla ja vauva tietysti aina heräsi, kun rappusissa kannettiin. Nelivuotiaana sitten vanhemman lapsen uskalsi päästää pihalle kavereiden kanssa, pysyi hyvin omalla pihalla.

Meillä esikoisella ja keskimmäisellä 4v ja viikko ikäeroa ja keskimmäisellä ja kuopuksella 4v 3kk.. ja kohta 9v esikoinen ja 5v keskimmäinen kyllä leikkivät yhdessä ja ikäero ei oo todellakaan liian iso. Tappelevat toki,mutta niin tappelee pienemmälläkin ikäerolla..ja se pieni ikäero ei tosiaan kerro sitä,että lapsista ois enemmän seuraa toisilleen,riippuu niin täysin lasten luonteista ja varmaan sukupuolestakin. Meillä kaks ekaa on tyttöjä ja kuopus nyt sit poika. :) Aika hyvä ikäero tuo 4v siinä suhteessa on,että saa huoletta vauvaa pitää lattialla,ei tarvii pelätä,että toinen satuttas,tai ainakin meillä mennyt noin. Ja muutenkin isompi osaa jo itse tehdä vaikka mitä..ja ihan kotihoidossa on meillä lapset viihtyny. :)

Meillä esikoisella ja kakkosella oli 1v ikäeroa ja touhusivat paljon yhdessä kun kolmas syntyi
esikko oli juuri täyttänyt 4v ja kakkonen vähän vajaa 3v niin kakkonen oli tosi mustasukkainen vauvalle. Esikko vei tuttia vauvalle ym.

Ja siis oma poikani on nyt 4v. ja seuraavaa on ajateltu vasta ensi vuonna alkaa yrittään.

mä en usko sellasiin että sillä olis suurta merkitystä onko ikävuosia välissä monta vai vähän. Veli on aina veli, sisko on sisko. välillä jutut käy yksiin välillä ei. iästä viis...

Meillä kaksosten ja kuopuksen ikäero on 4v ja ihan hyvä onkin. Kun nuorin oli vielä vauva niin isommista oli apua ja mielellään auttoivatkin. :) Omatoimisuutta löytyi. Nyt siis kaksoet 6v ( loppu vuodesta 7v ) ja nuorin 2,5v leikkivät kyllä kolmistaan. Joskus kyllä käy niin, että nuorinta eivät ota leikkeihin mukaan, mutta paljon kuitenkin touhuavat yhdessä. Nuorin on myöskin oppinut paljon asioita siskoiltaan, ottaa mallia jne. :)

Mulla on itsellä vasta 1 lapsi, joten siitä ei mitään kokemuksia, mutta olen esikoinen ja mulla on veljeeni ikäeroa 2,5v ja siskooni 4v. Ollaan aina oltu siskon kanssa tosi tosi läheisiä, siis ihan lapsesta asti ja nyt vielä aikuisinakin. Veljen kanssa on välillä ollut kausia, jolloin oltiin läheisempiä ja välillä taas on ollut paljonkin välimatkaa henkisesti. En usko, että se on se ikäero, joka tuota määrää, vaan siinä on kysymys monesta monesta muustakin tekijästä.

Kahden ekan välillä 3,5 ja kahden seuraavan 4 vuotta ja on toiminut hyvin. Edellinen jo omillaan kun tulee uusi vauva, äiti pääsee helpommalla, on toisilleen seuraa ja ovat edelleen kavereita, tosin meillä kaikki samaa sukupuolta, sillä varmaan vaikutuksensa. Olen ollut todella tyytyväinen näihin ikäeroihin ja olen aina saanut nauttia myös siitä pienestä vauvasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän lapsilla tasan 4 vuotta ikäeroa ja aina ovat keskenään leikkineet. Samaten tapelleet. hyvin jaksoin, koska esikoinen oli jo niin "iso" kuopuksen syntyessä. Voisi kuvitella että enemmään väsyttää jos ikäeroa on vain 2 vuotta, koska esikoinenkin on silloin vielä pieni.

Meilläkin on lapsilla ikäeroa 4 vuotta. Itse jaksoin hienosti kun esikoinen oli jo niin "iso" ja helppo tyttönen. Meillä tappelevat kyllä nykyään aivan liikaa, kuopus kun on poika niin eivät yhtään tule toimeen, esikoinen 13-v ja kuopus 9-v niin ehkä tuo ikäkin on sellainen mikä vaikuttaa. En tiedä vaikuttaisiko sitten erilailla jos olisivat samaa sukupuolta....

Meillä on 4v ikäero ja ei ole ollut ongelmia :)

Toisin mun tyttö on luonteeltaan tosi hoivaava. Ei ole ollut mustasukkaisuutta tai mitään. Mitä nyt vähän kun toinen on 1,5v niin sellasta "Toi pilaa mun leikit" nutinaa, mutta se nyt on ihan normaalia kun toinen koittaa osallistua laittamalla ponit suuhun :D
Aamuisin on yleensä pientä nahistelua kun on esikoinen väsy, mutta sitten päivällä menee aina tosi kivasti.

Leikkivät yhdessä usein juuri että esikoinen on siskomajava ja tosikko pikkumajava ja siskomajava kerää heille vaikka ruokaa mitä pikkumajava sitten syö tai muuta.

Missään välissä ei ole ollut mustasukkaisuutta kun esikoinen jo ymmärtää kun selittää että miksi vaikka tosikko saa ensin ruokaa tai muuta. Ihan hyvä ikä musta.

Meillä on ekalla ja tokalla ikäeroa 3v10kk eikä heistä ole leikkikavereita tullut. Muutenkin tulevat aika huonosti toimeen keskenään, mutta se johtuu enemmänkin suurista luonne-eroista kuin ikäerosta. Vanhemmalle tämä ikäero on ollut helppo, kun ei ole ollut kahta vaippaikäistä.

Meiän lapsilla ikäeroa on 4v8kk. Tänään leikkivät lähes koko päivän yhdessä. :heart:
Isompi toki määrää leikit ja ihan sievästi tuo toinen viihtyy leikeissä. Välillä jotain kähinääkin, siltä tuskin missään perheessä pystytään välttymään.

Mulla on pikkuveljeeni 4,5 v ikäeroa ja ollaan kyllä ihan pienestä asti leikitty yhdessä ja vieläkin ollaan tosi läheisiä =) veli täyttää ens vuonna jo 18 ja vaikka elämässä on hyvin erilaisia asioita tällä hetkellä (mulla lapsi, asunut omillani jonkun aikaa, paljon töitä jne, pikkuveli taas vielä itse aika lapsi monella tapaa) niin silti pystytään juttelemaan ja tullaan toimeen ja vaikka mitä. Oikein hyvä ikäero tällä perusteella :D

Uusimmat

Yhteistyössä