Te, ketkä ette asu isoissa kaupungeissa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zxc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zxc

Vieras
Voisitteko ystävällisesti vastata muutamaan kysymykseen. Katselemme taloja ja olisi yksi aivan ihana unelmatalo, ainut mikä mietyttää on 1,5 km busssipysäkille(kylän keskustan) ja yli tunnun bussimatka kaupunkiin.
-minkä ikäinen olet?
-minkä ikäinen olit kun muutitte taloon?
-"hyväksyitkö etäisyydet" jo silloin vai vaatiko se totuttelua/sopeutumista?
-kaadutko päätöstäsi muutosta?
-oletko koskaan asunut "isossa kylässä" jossa kaikki olisi kävelymatkan päässä myös sun ja miehen työpaikat?
-meneekö oikeasti "puolet elämästä" autossa/bussissa?miten sen korvat?

Minkä verran työmatkaa (tai aikaa) kertyy päivässä, se kertoo kuinka pitkät päivät lapsilla tulee olemaan päivähoidossa.
Millainen reitti lapsilla on kouluun?

Voisitteko ystävällisesti vastata muutamaan kysymykseen. Katselemme taloja ja olisi yksi aivan ihana unelmatalo, ainut mikä mietyttää on 1,5 km busssipysäkille(kylän keskustan) ja yli tunnun bussimatka kaupunkiin.
-minkä ikäinen olet?
-minkä ikäinen olit kun muutitte taloon?
-oletko koskaan asunut "isossa kylässä" jossa kaikki olisi kävelymatkan päässä myös sun ja miehen työpaikat?

Jos on oma auto, ei ole väliä, missä bussipysäkit ovat. Ja työpaikkoja ja kauppoja on muuallakin, kuin kaupungeissa. Ei joka paikkaan tarvitse ajaa kymmeniä kilometrejä.

Olen 32-vuotias ja olen suuren osan elämästäni asunut maalla. "Isossa kylässä" olen asunut opiskeluaikana. Minusta nykyään täällä maalla ei mene yhtään sen kauempaa autossa istuessa, kuin siellä "isossa kylässä" asuessa paikasta toiseen kävellessäkään.

[QUOTE="vieras";27771729]Minkä verran työmatkaa (tai aikaa) kertyy päivässä, se kertoo kuinka pitkät päivät lapsilla tulee olemaan päivähoidossa.
Millainen reitti lapsilla on kouluun?[/QUOTE]

lapset on alle 4v nyt ja tarhaan on 200m, kouluun sitten se noin 1,5km, mutta ihan kävelyteitä pitkin lapset on mahdollista pitää nykyisessä hoitopaikassa eli silloinhoito olis 8,5 tuntia /p, muuten 9-9,5 mies pääsisi nopeammin autolla. toki voin katsella lähemmältäkin töitä, kun tällä hetkellä ei oo mitään vakiopaikkaa...Mutta voisitteko te ystävällisesti vastata kysymyksiin...rakastan sen talon, mutta totunko että olemme tavallaan keskellä "ei mitään"

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27771741:
Jos on oma auto, ei ole väliä, missä bussipysäkit ovat. Ja työpaikkoja ja kauppoja on muuallakin, kuin kaupungeissa. Ei joka paikkaan tarvitse ajaa kymmeniä kilometrejä.

Olen 32-vuotias ja olen suuren osan elämästäni asunut maalla. "Isossa kylässä" olen asunut opiskeluaikana. Minusta nykyään täällä maalla ei mene yhtään sen kauempaa autossa istuessa, kuin siellä "isossa kylässä" asuessa paikasta toiseen kävellessäkään.

onko teillä sitten kaksi autoa? minkä ikäiset lapset?

lapset on alle 4v nyt ja tarhaan on 200m, kouluun sitten se noin 1,5km, mutta ihan kävelyteitä pitkin lapset on mahdollista pitää nykyisessä hoitopaikassa eli silloinhoito olis 8,5 tuntia /p, muuten 9-9,5 mies pääsisi nopeammin autolla. toki voin katsella lähemmältäkin töitä, kun tällä hetkellä ei oo mitään vakiopaikkaa...Mutta voisitteko te ystävällisesti vastata kysymyksiin...rakastan sen talon, mutta totunko että olemme tavallaan keskellä "ei mitään"

Tosin perheellisenä ihmisenä olet keskellä perhettä. Oman kokemuksen mukaan päivän rytmittää työssäkäynti ja lapset, eikä sitä illalla enään biletetä mihinkään vaan ollaan lasten kanssa.

33v, olin parikymppinen kun muutin tähän, todellakin hyväksyin etäisyydet en olisi muuten rakentanut taloani tänne. olen asunut vuosia kaupungeissa, mutta en viihtynyt. ja puolet elämästä ei mene autossa. meillä kaikki on noin 30km päässä eli päiväkoti, työni, kaupat ym. lähin naapuri 7km päässä.

tämä on unelma paikka asua.

Mie asun kaupungissa, jossa julkista liikennettä ei ole.

Töihin mulla on 1km, mutta lasten hoitopaikkaan on 7km niin koukkaan aamuisin sen kautta. Terveyskeskus ja kauppakeskus ovat keskustassa ja meiltä on sinne noin 6km. Lasten tuleva koulu on alle 1 km päässä. Olen hyvin tyytyväinen asuinpaikkaani.

[QUOTE="vieras";27771775]Tosin perheellisenä ihmisenä olet keskellä perhettä. Oman kokemuksen mukaan päivän rytmittää työssäkäynti ja lapset, eikä sitä illalla enään biletetä mihinkään vaan ollaan lasten kanssa.[/QUOTE]

en ookkaan lähdössä bilettämään, vaan nyt kun asutaan puolen tunnin verran lähempänä kaupunkia voin sanoa, että kun kävin harjoittelussa niin päivämme alkoi 7.20 kun lähdettiin kotoa, klo 8.20 olin vasta töissä ja 15.30 lähdin sieltä, kotona olin 16.30. Siitä ei tullut edes täyttää päivää, mikä ei onnistu oikeassa töissä. sitten kun lapset on ruokittu kello on n. 17.30, sitten teen seuravaan päivän ruoat, mies käy lasten ka ulkona, sitten leikitään/ollaan yhdessä ja puol 8 mennään iltapesulle ja 8 nukkumaan. itsekin oon aina mennyt n. 9 nukkumaan ku muuten ei jaksaa seuraavan päivän....Mietin va, jos tähän tule vielä tunnin työmatkat päälle, sekä tunnin työaika niin olen kotona vain noin 2-3 hereilläolotuntia....olenko väärässä kun suhtaudun noin?

Olen nyt 41v ja muutimme tänne, kun olin 34v. Me hankimme silloin toisen auton, joka oli aika räpsy, mutta hyvin kuljetteli isäntää töihin ja takaisin. Nyt sen tilalla on toinen räpsy, mutta vähän parempi kottero kuitenkin, joten bussien armoilla emme ole koskaan olleet. Bussipysäkille meiltä on tosin vain parisataa metriä ja bussilla pääsee kaupunkiin noin 35-40 minuutissa. Työmatka mulla kestää noin 20 min. ja siis omalla autolla. Ajattelen sen olevan omaa aikaani, tai sitten voin suunnitella illan ruokaa tai nollata ajatukset työasioista tms.

Kylän keskustaan on reilu kilometri, samoin lasten kouluun. Yksi päiväkoti on lähempänä, mutta meidän kuopus oli vähän kauempana hoidossa toisessa päiväkodissa, sinnekin matkaa se reilu kilsa. Lähimpään kauppaan on puolisen kilometriä (toisessa suunnassa kuin kylän keskusta).

Muuttoa en ole koskaan katunut, varsinkin lasten kannalta se oli hieno vaihtoehto. Pienemmät luokkakoot ja maalaiskylän henki, joista pidän. Aikaisemmin asuttiin alueella, jossa miehenkin työ oli kävelymatkan päässä, itse en ollut silloin töissä vaan kotiäitinä. Hyvä paikka se olikin, mutta välillä vähän rauhaton.

Lisäys... lähin kauppakeskus on naapurikunnassa, n. 15km sinne. Terveyskeskukseen on reilu kilometri, se on kylän keskustassa.

Viimeksi muokattu:
en ookkaan lähdössä bilettämään, vaan nyt kun asutaan puolen tunnin verran lähempänä kaupunkia voin sanoa, että kun kävin harjoittelussa niin päivämme alkoi 7.20 kun lähdettiin kotoa, klo 8.20 olin vasta töissä ja 15.30 lähdin sieltä, kotona olin 16.30. Siitä ei tullut edes täyttää päivää, mikä ei onnistu oikeassa töissä. sitten kun lapset on ruokittu kello on n. 17.30, sitten teen seuravaan päivän ruoat, mies käy lasten ka ulkona, sitten leikitään/ollaan yhdessä ja puol 8 mennään iltapesulle ja 8 nukkumaan. itsekin oon aina mennyt n. 9 nukkumaan ku muuten ei jaksaa seuraavan päivän....Mietin va, jos tähän tule vielä tunnin työmatkat päälle, sekä tunnin työaika niin olen kotona vain noin 2-3 hereilläolotuntia....olenko väärässä kun suhtaudun noin?

Siksihän täällä kyseltiinkin kuinka pitkät tai aikaa vievät työmatkanne ovat.

8-8,5 h töitä ja 2 h työmatkoja saattaa olla arkea jossain, mutta jos on jokin muu vaihtoehto niin kannattaa ottaa se. Jos toiselle tulee työmatka tai pidempi päivä lapset ovat hoidossa tai yksinään 8+2 h, jos teillä ei ole ketään auttamassa.

Märittele iso kaupunki.

Mulla on bussipysäkille matkaa n. 40 metriä, lähimpään kauppaan/grilliin/parturiin/kioskiin/pankkiautomaatille/päiväkotiin/ala-asteeseen jne. n. 150 metriä.

keskustaan reilu kilsa, jossa on sitten vaikka ja mitä.

[QUOTE="vieras";27771854]Märittele iso kaupunki.

Mulla on bussipysäkille matkaa n. 40 metriä, lähimpään kauppaan/grilliin/parturiin/kioskiin/pankkiautomaatille/päiväkotiin/ala-asteeseen jne. n. 150 metriä.

keskustaan reilu kilsa, jossa on sitten vaikka ja mitä.[/QUOTE]

Autoa ei tarvitse, eikä välttämättä julkisiakaan.

Kävellen ja pyörällä pääsee pitkälle.

-minkä ikäinen olet? 35-v.
-minkä ikäinen olit kun muutitte taloon? 22-v.
-"hyväksyitkö etäisyydet" jo silloin vai vaatiko se totuttelua/sopeutumista?Muutettiin n.300m:n päästä.
-kaadutko päätöstäsi muutosta? En.
-oletko koskaan asunut "isossa kylässä" jossa kaikki olisi kävelymatkan päässä myös sun ja miehen työpaikat? Meillä on kaikki tarvittava kävelymatkan päässä, eli ruokakauppa, kirjasto, terveyskeskus, työpaikat, koulut jne., matkaa noihin keskimäärin 3km.
Ei mene!

[QUOTE="vieras";27771836]Siksihän täällä kyseltiinkin kuinka pitkät tai aikaa vievät työmatkanne ovat.

8-8,5 h töitä ja 2 h työmatkoja saattaa olla arkea jossain, mutta jos on jokin muu vaihtoehto niin kannattaa ottaa se. Jos toiselle tulee työmatka tai pidempi päivä lapset ovat hoidossa tai yksinään 8+2 h, jos teillä ei ole ketään auttamassa.[/QUOTE]

on meillä isovanhemmat jotka asuvat n. 25km päässä ja tulevat toki hätään, muttei oo sellaista vaihtoehtoa esim että joku kävis joka päivä hakemassa lapsia tarhasta.

ja niin kuin on sanottu mulla ei oo vakiotöitä, kuka tietää jos saisinkin vaikka töitä ihan kylästä, toki ei varmaan mitä huippupalkkaa saa, mutta valitsisin kuitenkin varmasti sen etäisyy´den/lasten takia....

-minkä ikäinen olet? 34

-minkä ikäinen olit kun muutitte taloon? 26

Hyväksyin jo valmiiksi, en osannut muuta odottaakaan. Olen oikeastaan aina asunut maalla, paitsi opiskellut pari kertaa isommassa kaupungissa.

Toisinaan on tullut tunne, että kyllä kaupungissakin etunsa on, nimenomaan tuon autossa istumisen takia. Kuitenkin maaseudun hyvät puolet painavat enemmän.

Olen.

Menee. Oma rauha, vapaus ja tila korvaavat vittumaiset kuljetusmatkat.

niin ja tärkein, miten kaukana kaikki on sun kodista, esim. työpaikka, lasten hoitopaikka, lähin kauppakeskus ja terveysasema?
Töitä teen pääasiassa kotona, miehellä on 230km päivittäistä työmatkaa mennen tullen. Onneksi hänkin voi tehdä paljon etänä. Lapsen hoitoon on 12km, kuin myös kauppoihin. Terv.keskukseen noin 14 km.

Olen 28v, asunut nyt 6 vuotta maalla. Sitä ennen kaupungissa opiskelin. Bussipysäkille noin 2km, lähin suht iso kaupunki 30km päässä mutta ei kyllä onnistuisi bussilla kulkeminen.... Meillä on siis 2 autoa. Lapset 1v ja 4v. Koulu ja päiväkoti 1,5km päässä, kummassakaan ei lapset vielä tosin ole. Asutaan virkeässä kylässä missä on "paljon" harrastusmahdollisuuksia, ei tietty niin kuin kaupungissa mutta on ladut, luistinrata, kuntosali, jumppaa 3 erilaista. Asukkaita ei oo ku alle 1000. En oo katunu tänne muuttoa :)

33v, olin parikymppinen kun muutin tähän, todellakin hyväksyin etäisyydet en olisi muuten rakentanut taloani tänne. olen asunut vuosia kaupungeissa, mutta en viihtynyt. ja puolet elämästä ei mene autossa. meillä kaikki on noin 30km päässä eli päiväkoti, työni, kaupat ym. lähin naapuri 7km päässä.

tämä on unelma paikka asua.

Missä päin Suomea voi asua niin korvessa et lähimpään naapuriin on 7 kilsaa?

Elämän valinta kysymyksiä. Mä mielluummin istun karvan kauemmin autonratissa kun saan palata kotiin luonnon helmaan ja rauhaan. 10 minuutin työmatka höystettynä lähiöasumisella ei ole mun juttu, Tulisin hulluksi jos joutuisi lasten kanssa viettämään aikani iänikuisen samassa leikkipuistossa tai kerrostalon sisäpihalla. Siksi toiseksi, moni kulutta busseissa/lähijunissa paljon enemmän aikaa kuin me kuuna kuun valkeana autossa vaikka lähimpään kauppaankin on 12km.

Ruokaostokset voi tehdä työmatkalla ja hyvin äkkiä oppii että kaupassa ei todellakaan tartte käydä kuin 2 kertaa viikossa. Tämä noin esimerkkinä.

Tänäänkin käveltiin pitkä retki lumisessa metsässä, tehtiin notski, paistettiin makkaraa ja juotiin lämmintä mehua. Omassa metsässä. En vaihda tätä rauhaa mihinkään. Enkä vapautta.

[QUOTE="lintu";27772178]

Tänäänkin käveltiin pitkä retki lumisessa metsässä, tehtiin notski, paistettiin makkaraa ja juotiin lämmintä mehua. Omassa metsässä. En vaihda tätä rauhaa mihinkään. Enkä vapautta.[/QUOTE]

Elämää:)

Yhteistyössä