Te, ketkä olette laihtuneet paljon tai muuten syötte tervellisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "zxc"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

"zxc"

Vieras
Miten pysytty erossa herkuista? Väännätte mielen ka joka tunti mielihaluista vai eikö teille vaan tee mieliä makeata/suolaista/rasvaista?
Nyt yritän selvittää miksi päästin itseni tälläisen kuntoon, että toisen kerran joudun aloittamaan alusta. Pelkän että se toistu tämän yrityksen jälkeen uudestaan. Rakastan ruokaa, pullaa,leivonnaisia, juustoja, jäätelöä, karkkia, makkaroita ym. Ja jos syön niin yksi korvapuusti tai pieni jätskiannos riitää. Nyt olen pysynyt hyvin ruodussa, minulla on helmikuun loppuun 'tehokuuri', sitten arvioidaan tilanne uudestaan. En salli itselleni mitään, koska pelkän repsahtavaan. Mutta en osaa elämän laihdutuksen jälkeen.Miten saisin hoidettua tän pään sisällä.
Tällä hetkellä 'laskin kaloreita' ja syön 1200-1400 päivässä. Syön puuroa, rahkaa, raejuustoa, hedelmiä vihanneksia, protsuja ja hyviä rasvoja. En kiduta itseäni, MUTTA en selvästikään pysty/halua elää näin loppuelämään.

Mitä mä teen? Miten saisin herkku-asian selvitettyä itseäni kanssa? aah, vaikeata selittää..

Mulla ainakin on sokerin kanssa niin, että jos ensin sinnittelen viikon tai pari ilman sokeria, sen jälkeen ei enää tee edes mieli. Silloin ei ole enää syöminen muutenkaan mielessä jatkuvasti. Jotenkin vaan päässä kääntyy sellanen vaihde päälle, että ne mieliteotkin on terveellisempiä. Esim. nyt mun tekee hirveesti mieli mandariinia, välillä pähkinöitä. Karkin ja suklaan ajattelemisestakin tulee vähän äklö olo. Sitten taas jos jostakin syystä syön karkkia tai suklaata, sen jälkeen sitä alkaa tehdä mielikin useammin. Sokeri kuitenkin aiheuttaa jonkinlaisen riippuvuuden.

Lisäksi jos syö terveellisesti mutta niin, ettei ole vähän väliä nälkä, ei tule niitä mielitekojakaan.

Mun ei oikeastaan tee edes enää mieli herkkuja. Kesällä menee kyllä jäätelöä tottapuhuen aika paljon, mutta syön sitten muuta ruokaa vähemmän silloin. Mulle herkkua nykyään on lähinnä pähkinät ja kuivatut hedelmät ja marjat. Kun on ollut pidempään syömättä herkkuja, alkaa ne maistumaan tosi herkuilta.

Mulla kuolaa valuu kun ajattelen tuoreita leivonnaisia/leipää. Mulla on jo listakin kolmesta leivonnaisista/kakuista mitä lupasin itselleni että teen 1.3 :).
Siks just kyselen, kun mietin että kääntykö se mieli aina vai joutuuko tän kanssa nyt sit tappelemaan loppuikää..

Periaatteessa, ei pitäisi tehdä mieli suklaata jos on syönyt hyvin. Näin väitetään, ja omalla kohdalla on pitänyt paikkansa - aina kun tekee mieli suklaata, muistelen syömisiä ja huomaan että jossain on tullut syötyä surkeaa ravintoa väärän verran.

Grilliherkut ovat sitten toinen juttu - niitä nyt tekee aina mieli. Helpoin ratkaisu tähän on ensinnäkin liikunta, jotta voit mässyttää enemmän, (tulee samalla muotoja) ja toiseksi sellainen rytmi, jossa sallit itsellesi herkkuja, mutta et niin paljon että pääset leviämään. Herkuista on paljon helpompi pysyä erossa, kun voit ajatella että ajan x päästä saa taas mässyttää mitä mieli tekee.

Pitää vaan löytää oikea balanssi. Ehkä syöt 2-3 päivää hyvin terveellisesti, ja sitten yhden mässäilet? Tai sitten mässäilet joka päivä mutta hyvin vähän? Tai sitten viikonloppuna mässäilet mutta viikonpäivät tiukasti rytmissä? Kokeile kunnes löydät sen, jossa vaaka värähtää alaspäin.

Muista vielä, että herkuttelun jahkailu on hirveän tappiollista hommaa. Jos huomaat jossittelevasi "syönkö vai en", tee päätös äkkiä ja pidättäydy siinä. Jos jossittelet liian pitkään, turhaudut hyvin nopeasti koko hommaan, ja sitten tulee niitä retkahduksia.

Kuten muutama totesikin tuossa yllä, makeaa ei tee mieli, jos sitä ei juuri syö. Mua lähinnä etoo ajatus useimmista sokerisista leivoksista tai vaikka irtokarkeista ym. Katoin eilen sen huume-dokkarisarjan sokerijakson, eikä mua yhtään houkutellut ne siinä näytetyt "herkut".

Kyllä mä silti joistain makeista jutuista tykkään, ja esim. tummalla suklaalla herkuttelen lähes joka pvä!

Herkuista vieroittuu kun katsoo ettei missään ruuassa ole yhtään lisättyä sokeria ja välttää rasvaisia ruokia. Itselläni myös maitotuotteet ja valkoiset viljat aiheuttavat sokerin himoa. Käytän "maitotuotteina" soija- ja kaurajuttuja, aina makeuttamaton versio jos löytyy. Leivon paljon mutta teen kaiken täysjyvävehnäjauhoista ym. ja sokerin tilalle laitan steviaa, inkkarisokeria tai hunajaa. Leivonnaiset ovat yhtä hyviä kuin ennenkin mutta nyt riittää pieni pala, kun aiemmin saattoi mennä puoli pellillistä. Jos joskus tekee mieli jotain hyvää, syön yhden ainoan palan raakasuklaapatukasta ja se auttaa moneksi päiväksi. Kuulin vinkin ystävältä, joka ei myöskään nykyään syö herkkuja. En uskonut ennen kuin kokeilin. Tai syön purkin pari mangopilttiä tai puoli purkkia Yosaa, herkkuhimo lähtee heti ja olo on tasaisen hyvä kun ei tule edes huonoa omaatuntoa. Jaksan liikkuakin paremmin kun energiaa ei mene yhtään syömisen ajatteluun, mitään mielitekoja ei ole eikä tule vaan syön kasviksia ja hedelmiä tai sopivan vähän muuta ruokaa kun on nälkä. Vielä joulun aikaan sokerin syönti lähti lapasesta helposti, nyt yökin jopa aiemmalle herkulleni kermatäytekakulle... En usko että enää suostun sokerin orjaksi kun nyt tiedän paremmasta!

Mulla on vähän samanlaisia ajatuksia päässä.. Oon laihtunu vuoden takaisesta 10 kg, nyt 64 kg. Välillä paino oli jo 62 kg (oon 170cm), mutta aina ku vaaka näyttää mulle suotuisampia lukemia niin alan herkutella enemmän.. Nyt taas kituutan, että saisin sen pari kiloo pois. Tässä painossa pysyn niin, että kituutan ma-to ja herkuttelen/syön normaalisti pe-su.. Musta olis kiva olla tosi hoikka, mutta en vaan jaksa elää pelkällä salaatilla. Kaipaan lämmintä ruokaa, pizzaa, pullaa.. Karkkia en niinkään, vaikka kyllähän sekin toki maistuu. Paras ohjeeni itselleni on annoskokojen tarkkailu, kaikkea saa syödä, mutta pienempiä annoksia (esim. pizzasta puolikas kerralla). Helpommin sanottu ku tehty sekin, kun nälkä kurisee mahassa..

Pitää niitä herkkuja syödä myös. Sopii vaikka kerran kk yhden päivän jolloin saa syödä mitä haluaa ja kuinka paljon haluaa. Se ei vaikuta painoon yhtään. Helpompi sinnitellä ja tietää että SE päivä on kohta. Yleensä vain on niin että ei silloin sitten enää jaksa syödä kuitenkaan niin paljon.

Mä olen laihduttanut 10 kg normaalipainon sisällä viimeisen vuoden aikana. Karppaan koska sillä pääsen eroon järkyttävästä makeanhimosta. Tosin sallin itselleni herkuttelupäivän kerran viikossa (alussa 1 kerran joka toinen viikko). Herkuttelupäivinä syön mitä vaan ja silti oon laihtunu. MUTTA muina päivinä ruokavalio on tosi tiukka (hiilareita alle 20 g päivässä). Tätä voin noudattaa loppuiän lihomatta :)

Yhteistyössä