Te ketkä oppisopimuksella töissä ja opiskelemassa: Oliko vaikea saada paikka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Millaiseksi koet sen?
Onko liian rankkaa? Minkä ikäiset lapset? Teetkö sitä ihan lasten mukaan?

Mulla ihan hirveä stressi tästä asiasta, unettomia öitä ja sellainen paska fiilis koko ajan päällä kun haluaisin paikan löytää ja olenkin odottanut yhdestä paikasta vastausta jonkun 1,5kk jo.Lupasi ilmoittaa kun asiat selvinneet, en haluaisi hoputtaakkaan ettei jää sinne paska fiilis suuhun.
Nuorimmainenkin on vajaan vuoden päästä 3v ja hoitoon siis hänkin ja ennen sitäkin kyllä jos vaan suinkin paikan jostain löydän.

Minusta tuntuu hirmuisen kurjalle etten voi kantaa korttani kekoon tässä arjessa rahallisessa muodossa ja asiaa ei helpota yhtään niskaan hengittävä anoppi joka aina saarnaa kaikesta ja hän on siä mieltä et mun olis pitänyt mennä jo mun vanhaan työpaikkaan. Itse en sinne todellakan halua, koska siellä niin paska työilmapiiri ja töihin meno oli aina ihan kauheaa ja kurjistelua. Kyllä mielestäni työn jota tekee pitää olla sellaista mistä pitää, koska sitä kuitenkin joutuu loppuelämänsä tekemään.

Mulla on ihan totaali luuseri-paska olo taas tällä hetkellä.. ei tee hyvää tää stressi!!

Mulla sama tilanne, paikka ollut hakusessa jo pitkään. Monia kyselyitä saa lähettää eri paikkoihin ennenkun vähääkään mielenkiinto herää. Mut kyllä se silti mahdollista on, tuurista kans aika paljon kiinni.

Itellä kans vajaa 2 v poika, ens vuoden syksyllä pitäs saada hänet hoitoon ja sillon pitäs olla itellä paikka valmiina. Mut toisaalta sit noi yhteishaut on jo keväällä ja pitäs tässä funtsia että jos en saakkaan sitä oppisopimuspaikkaa niin sit varmaan pitäs hakee johkin opiskelee. Että kyllä se paikka sais pian löytyä.

Jos teidän paikkakunnalla on oppisopimustoimisto niin sieltä voi kans toki kysellä että mihin ois mahkuja päästä. Mutta ei siinä auta muutakun käydä mahdollismman monta firmaa läpi ja toivoa parasta. Tsemppiä! :) Toivottavasti paikka löytyis.

[QUOTE="...";24992431]Mulla sama tilanne, paikka ollut hakusessa jo pitkään. Monia kyselyitä saa lähettää eri paikkoihin ennenkun vähääkään mielenkiinto herää. Mut kyllä se silti mahdollista on, tuurista kans aika paljon kiinni.

Itellä kans vajaa 2 v poika, ens vuoden syksyllä pitäs saada hänet hoitoon ja sillon pitäs olla itellä paikka valmiina. Mut toisaalta sit noi yhteishaut on jo keväällä ja pitäs tässä funtsia että jos en saakkaan sitä oppisopimuspaikkaa niin sit varmaan pitäs hakee johkin opiskelee. Että kyllä se paikka sais pian löytyä.

Jos teidän paikkakunnalla on oppisopimustoimisto niin sieltä voi kans toki kysellä että mihin ois mahkuja päästä. Mutta ei siinä auta muutakun käydä mahdollismman monta firmaa läpi ja toivoa parasta. Tsemppiä! :) Toivottavasti paikka löytyis.[/QUOTE]

Onpa "mukavaa" että joku muukin painii saman asian kanssa. Musta tuntuu et tää stressi tästä on ihan jotain hirveää. Toisaalta mulla ei ole vielä mikään kiire mut varmuus paikasta tiettynä alkavana ajankohtana toisi turvaa.
Itse en taas pelkällä koulun penkille voi lähteä, koska siitä saama raha on vielä vähemmän kuin se mitä tällä hetkellä saa. Joten ainoastaa oppisopimusmahdollisuus on minulla.

Meillä siis kaksi lasta 4v ja 2v.
Itteänio himottaisi jo kovasti päästä ensivuoden alusta tekee vähän jotain muutakin jo ja todellakin kantaa korsi kekoon rahallisesta vaikkei mies ole mitään valittanutkaan.
Olen kysynyt jo monesta paikkaa ja tässä just taas uutta kyselyä kirjoittelen samalla.

Tuo vaan pistää mietityttää et miten voi 1,5kk miettii ja selvitellä jotain asiaa oppisopimuspaikan suhteen.. toki siellä ollut samalla meneillään henkilöstönvaihdosta, mut on se vähän inhottava vaan odotella ilman mitään väliaika tietoja.

Se henkilöstönvaihdos varmasti vaikuttaa tilanteeseen, mutta ovat voineet tietty osittain unohtaakkin koko oppisopimusjutun. Itse kyllä kysyisin kohteliaasti hieman väliaikatietoa, että mikäs tilanne on tällä hetkellä. Mielestäni se ei ole tökeröä, varsinkaan kun aikaa on kulunut jo noin kauan.

Täällä on kuulemma helpompi saada oppisopimuspaikka jos on jotain sosiaaliverkostoa jo valmiiksi firmaan.

Mulla on tilanne tällä hetkellä tämmöinen.

Menen työharjoitteluun kahdeksi kk ja siitä on kuulemma mahdollisuus päästä oppisopimukseen, jos katsovat minut hyväksi ja aktiiviseksi työntekijäksi. Henkilökemiat ns. täsmää...

Harjoittelu alkaa ensi kuussa ja siitä katsellaan eteen päin..

[QUOTE="vieras";24992550]Täällä on kuulemma helpompi saada oppisopimuspaikka jos on jotain sosiaaliverkostoa jo valmiiksi firmaan.

Mulla on tilanne tällä hetkellä tämmöinen.

Menen työharjoitteluun kahdeksi kk ja siitä on kuulemma mahdollisuus päästä oppisopimukseen, jos katsovat minut hyväksi ja aktiiviseksi työntekijäksi. Henkilökemiat ns. täsmää...

Harjoittelu alkaa ensi kuussa ja siitä katsellaan eteen päin..[/QUOTE]

Onnea kovasti paikasta!! :)

[QUOTE="...";24992529]Se henkilöstönvaihdos varmasti vaikuttaa tilanteeseen, mutta ovat voineet tietty osittain unohtaakkin koko oppisopimusjutun. Itse kyllä kysyisin kohteliaasti hieman väliaikatietoa, että mikäs tilanne on tällä hetkellä. Mielestäni se ei ole tökeröä, varsinkaan kun aikaa on kulunut jo noin kauan.[/QUOTE]

Niin minäkin ajattelen että sekin hidastaa, mutta olisi kyllä ollut välissä kuulla jotain.
Täytyy varmaan itse kysellä nätisti kyseisestä paikasta mitä sille hommalle kuuluu.

[QUOTE="vieras";24993127]Vuoden työsopimus on monelle työnantajalle riskaabeli investointi ihan normaalitilanteessakin, saati nykyisessä talousturbulenssissa.[/QUOTE]

paitsi et koulut kestää 3v ja oppisopimuksella oleva tulee firmalle halvemmaksi kuin normi työntekijä

Mä oon opiskellut oppisopimuksella nyt 1,5v. pian ja ensi kesänä loppuu soppari.
Pääsin töihin, kun vanhasta harjoittelupaikastani soittivat ja kysyivät, olenko kiinnostunut. En koe mitenkään erityisen raskaaksi, mutta kylähän täsä töitä saa tehdä. Työaika on mulla ainakin 85% ja palkka on taulukon alimman mukaan. Eli ei paljon päätä huimaa kyllä :D Ja koulupäivät menee sit omasta pussista, paitsi perheelliset saa 32€ päivärahaa/opiskelupäivä.
Ihan kiva tapa tämäkin on opiskella ja sopii mulle ainakin. JA parasta on, että ala tuntuu omalta ja ensi syksynä lupailivat jatkaa sopparia :) Siitä voin sit mahdollisesti jatkaa avoimessa ammattikorkeessa opintoja samalla.

Mä oon opiskellut oppisopimuksella nyt 1,5v. pian ja ensi kesänä loppuu soppari.
Pääsin töihin, kun vanhasta harjoittelupaikastani soittivat ja kysyivät, olenko kiinnostunut. En koe mitenkään erityisen raskaaksi, mutta kylähän täsä töitä saa tehdä. Työaika on mulla ainakin 85% ja palkka on taulukon alimman mukaan. Eli ei paljon päätä huimaa kyllä :D Ja koulupäivät menee sit omasta pussista, paitsi perheelliset saa 32€ päivärahaa/opiskelupäivä.
Ihan kiva tapa tämäkin on opiskella ja sopii mulle ainakin. JA parasta on, että ala tuntuu omalta ja ensi syksynä lupailivat jatkaa sopparia :) Siitä voin sit mahdollisesti jatkaa avoimessa ammattikorkeessa opintoja samalla.

Hienoa! Siis sinäkö valmistut sitten ensi kesänä?

Onko sulla lapsi tai lapsia? Kyllä tuo palkka varmasti on paljon enempi kuin kh.tuki 300e kuussa :D Eikö?
Ja pitää ajatella niin et se on vaan se tietty aika et on pienempi palkka.

Tai itselle ainakin varmasti se pieninkin palkka tuntuu suurella tämän kotona olon jälkeen ja kh-tuella elämisen jälkeen.

Sainkin tässä myös vastauksen tuohon et mitä rahaa saa koulupäiviltä. Kiits :)
Kuinkas paljon kuussa tai viikossa sul on koulupäiviä? Ja kuinka paljon olet itse saanut vaikuttaa siihen millä tahdilla teet mitäkin?
Itse en työtä pelkää ja tiedostan et toisinaan tulee varsin ole rankkaakin tuo mut eteenpäin mennään ja kaikki lähempänä valmistumista.
Oikeastaan tykkään todella paljon siitä et on paljon tekemistä ja tän kotona olon jälkeen sitä suorastaan hinkuu haasteita!

Yhteistyössä