Te ketkä teette itse porkkanalaatikon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ennariina

Aktiivinen jäsen
04.01.2007
2 571
0
36
...niin keitättekö siihen riisipuuron joukkoon vai pelkät riisit vaan sekaan? Netistä etsin ohjeita ja kyllä oli niin monenlaisia ohjeita kun on tekijöitä. Jos jollain oikein hyvä resepti, niin saa laittaa tulemaan. Huomenna meinasin paistaa itse porkkanalaatikkoa viikonlopulle jos vaan sopivan ohjeen löydän.

keitän riisipuuron, jonka sekaan laitan kaikki muut ainekset!

hyvä ohje ja oikeesti maukas löytyy Suvi-merkkisen valmis porkkanasoseseen kyljestä, se sellasessa läpinäkyväs suorakaiteen muotosessa pötkylässä.

Keitetty puuro tietty, mutta viime vuosina olen tehnyt puuron käytönnön syistä uunissa ja olen siirtynyt ohrapuuroon riisin sijasta :) Perinteet kunniaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Katso kotikokki.fi, sieltä löytyy hyviä ohjeita ja kannattaa ottaa sellainen ohje, jossa on paljon"peukkuja"...

Tuolta katselin ohjeita mutta enpä osannut päättää niistä mitään. Joku kertoi siellä että ei laita lainkaan kananmunaa, toiset taas laittaa. Onko makuasia, vai jääkö se liian veteläksi jos ei laita.

Teen vallan ilman riisiryynejä.

1 kg Pirkka Luomu -porkkanasosetta
1½ dl kermaa
1 dl kasvislientä
3/4 dl mannasuurimoita
1 tl suolaa
ripaus valkopippuria
2 rkl mantelijauhetta tai -rouhetta
Pinnalle:
korppujauhoja
voita

Sekoita porkkanasose, kerma, mannasuurimot ja mausteet. Kaada seos voideltuun, 1½ litran vetoiseen uunivuokaan. Ripottele päälle korppujauhoja ja muutama voinokare. Paista 150 asteessa 1½ - 2 tuntia.

Mun mummo tekee sellaista ihanaa missä riisipuuron joukkoon sekotetaan raastettua porkkanaa, tosi ihana, vähän erilainen porkkanalaatikkoa. Ja kermaa ja voita paljon.

Tällä reseptillä olen duunannu ja on muuten ihan törkeen hyvää.

1 kahvikupillinen puuroriisiä
1 litra punaista maitoa
1/2 kg porkkanoita
1 muna
suolaa
muskottimaustetta
2rkl korppujauhoja
1rkl sokeria
kermaa

Riisit huuhdotaan ja keitetään maidossa pehmeiksi. Porkkanat raastetaan ja sekoitetaan puuroon. Lisätään muna ja mausteet hyvin vatkaten. Seon kaadetaan voideltuun vuokaan. Kermaa voi lisätä tässä vaiheessa. Korppujauhoja päälle. Paistetaan miedossa uuninlämmössä (n.150-170 astetta) muutama tunti. Mitä hitaammin laatikko paistuu, sen maukkaampi siitä tulee.

Keitän riisipuuron kerma-maitoon ja "soseutan" sitten puuron ja keitetyt porkkanat Molinexilla
Maun mukaan suolaa ja siirappia
Päälle hiukka voinokareita
Paistetaan uunissa miedolla lämmöllä

Yhteistyössä