Te naiset, jotka olette lihavampia kuin miehenne - miten teidän ruokailutottumukset voi erota niin paljon samassa ruokakunnassa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mä en periaatteessa kuulu tähän, koska en paina enemmän kuin mieheni, tosin pituuseron huomioiden olen rakenteeltani pyöreämpi kuin taas mieheni pitkä ja hoikka, mutta vastaanpa silti että JOS meillä olisi noin, niin se johtuisi yksinkertaisesti siitä että mieheni liikkuu enemmän kuin minä. Samaa ruokaa syödään, mies enemmän, mies syö myös sipsejä, juo limua yms, kun taas minä en ikinä oikeastaan herkuttele. Jos herkuttelen, juon erilaisia pirtelöitä. Minä joudun kieltäytymään monista herkuista, koska ne kerääntyisivät heti lantiolle. Mies taas ei, hän käy juoksemassa tai pelaamassa fudista päivittäin. Jos mulla olisi samanlainen mahdollisuus liikkua niin voisin syödä paljon vapaammin (en kuitenkaan tällä hetkellä laihduta tms :D )

Joten vastaan että johtuisi meillä siitä että miehellä mahdollisuus liikkua enemmän.

Anteeks ku vastaan ku en ole semmonen nainen. Mut miksi se just noin päin ihmetyttää? Moni mies on naistaan pulleammassa kunnossa, eikä siinä katsota olevan mitään outoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Anteeks ku vastaan ku en ole semmonen nainen. Mut miksi se just noin päin ihmetyttää? Moni mies on naistaan pulleammassa kunnossa, eikä siinä katsota olevan mitään outoa?

No katsos kun naisen pitää olla hoikka ja laitettu.
Mies saa olla tuhdissa kunnossa ja vähän huonommassa kuosissa.
Miten ihmeessä mies voisi hyväksyä rinnalleen naisen joka ei ole mallin mitoissa,mutta tunnetusti naisten pitää hyväksyä mies on se sitten millaisessa kunnossa hyvänsä.

Kyllä ne ruokailutottumukset voi erota, mutta ei meidän kohdalla noin mitä kuvittelet...

Meillä mies syö joka päivä suklaata tai muuta makeaa, mättää ruokaa paljon enemmän kuin minä, karttaa kasviksia ja rakastaa pastaa, mutta hänellä toimii aineenvaihdunta paljon paremmin kun liho ei mitenkään :)

Itse kiinnitän huomiota siihen mitä syön (vältän hiilareita, syön paljon kasviksia jne.) eikä mun herkkujani ole karkit tai sipsit vaan raikkaat vihannekset.
Ja liikun enemmän kuin mieheni, eikä hän tee edes raskasta työtä, opiskelee.

Mä oon aina ollut miestäni hoikempi, jos ei vauvakumpua lasketa, mutta vastaan silti. Meillä mies on lihonnut parisuhteen aikan, vaikka syökin samoja sapuskoja ja jopa pienempiä annoksia kuin minä, koska juo enemmin olutta ja liikkuu vähemmän.

Ei kosketa meitä, mutta ihan muutama huomio mitä itselle tulee mieleen: liikunnan määrä, aineenvaihdunta, työn fyysisyys, harrastukset, annoskoot, työpaikkaruokailu, perintötekijät...

Eikai parit nyt aina 24/7 syö täysin samaa ruokaa ja täysin samanlaisia annoksia. Meillä ainakin enimmäkseen syödään eri ruokia (työpaikalla ruokailu). Viikonloput YLEENSÄ samaa ruokaa. Perintötekijät ja aineenvaihdunta vaikuttaa, harvat parit tekee täysin samaa työtä, onko toisen työ fyysisempää kuin toisen, liikuntaharrastuksien määrä jne. vaikuttaa. Samasta ateriastakin voi kasata täysin erilaisia annoksia painottamalla vaikkapa kasviksia tai leipää tai lisuketta. Ja annoskoot jne.

No ite oon 15kg kevyempi kuin mieheni ja meillä on ihan erilaiset ruokatottumukset. Ja olen siis bmi 21, mieheni on myös normipainoinen. Itse karppaan, mulle ei sovellu yhtään riisit jne. Ja miehelle sitten keitän lisäksi riisiä jne. Eli voi hyvinkin olla erilaiset ruokatottumukset ihmisillä.

Lisäksi monet käyvät 3-vuorotöissä, jolloin harvemmin syödään yhtä aikaa jne.

Vastaan nyt sivusta ihmettelevänä, että koulusta ja tarhasta autolla hakevat äidit ovat poikkeuksetta lihavampia, kuin kävellen lapsia saattavat. Ihan siitä arkiliikunnastakin saisi painonhallintaan apuja, jos vähän malttaa järjestellä aikatauluista sille tilaa :)

Kyllä perimä oikeasti vaikuttaa asiaan, samoin sukupuoli. Meillä asia on kuitenkin toisin päin: minä (nainen) tulen "kuikelosuvusta" ja olen varsinainen läpipasko. Voin syödä raksamiehen annoksia (ja syönkin) sekä lisäksi herkkuja juurikaan lihomatta (olen normaalipainoinen). Tietysti, jos aivan älyttömästi söisin rasvaa&sokeria lihoisin minäkin. Mieheni sen sijaan lihoo todella helposti ja on minulle kiukkuinen, kun raahaan kotiin herkkuja häntä houkuttelemaan. On vain niin vaikea olla syömättä, kun siitä "ei ole mitään haittaa"... Tietysti epäterveellisellä ruoalla on muitakin haittoja kuin lihominen ja ne koskevat minua yhtälailla kuin muitakin. Vaikka siis syömme samaa ruokaa ja mieheni vielä terveellisemmin kuin minä (ei esim. käytä rasvaa leivän päällä koskaan), on hän hiukan pyöreä. Asioilla on puolensa.

Jk. Viime kesänä olin muutaman kuukauden lahes kokonaan syömättä sokeria, jonka seurauksena anoppini laihtui pari kiloa! Mitäs siitä sanotte..

No voihan sitä syödä samoja ruokiakin ja silti olla ihan eri ruokailutottumukset. Toinen ottaa isomman annoksen makaroonia, toinen taas enemmän salaattia ja kasviksia. Toinen ottaa kaksi pihviä, toinen vain puolikkaan. Toinen laittaa tumman leivän päälle kurkkua ja toinen vaalean leivän päälle juustoa. Toinen laittaa pizzansa päälle homejuustoa ja salamia, toinen laittaa ananasta ja herkkusieniä. Toinen juo ruokajuomana maitoa, toinen vettä.

Riittääkö?

Ap:llä on aika suppea käsitys painosta jos kuvettelee että paino kertyy ainostaan syömällä. On kyse niin paljon muustakin. Liikunta ,työ, geeniperimä, sukupuoli (naisessa on luonnostaan enemmän nestettä) ym.

T: peuhu 52kg

Jos minä söisin samoin kuin mieheni, niin olisin varmasti kymmeniä kiloja isompi kuin nyt. Mieheni syö ja voikin syödä rasvaisia ruokia ja myös kaikkea mahdollista makeaa. Hänellä ei ole vatsaa ollenkaan. Liikkuu paljon ja tekee raskasta työtä. Minä taas, olen ollut aina hoikka, mutta nyt kun kohdun poiston jälkeen aloitin hormoonit, niin kiloja tuli lisää, ja vaikuttaahan siihen varmaan vaihdevuodetkin. Naiset ovat kyllä tietyssä iässä helpommin lihovia kuin miehet vaikka ruokavalio olisi samakin.

Meillä menee näin...

Mies:
- Syö metukkaa leivän päällä, ei juustoa
- Käy ruokatunnilla grillillä viikottain
- Syö sipsejä
- Ei kauheesti välitä makeesta, mut joskus syö jotain karkkeja
- Ei harrasta liikuntaa, paitsi pojan kanssa ulkoilua
- Aika fyysinen työ
- Annoskoko isompi ku mulla ja välipalat enimmäkseen leipää
- Syö vähemmän hevi-osaston tuotteita ku minä
- Juo kevytmaitoo

Minä:
- Leivän päällä kalkkunaleikettä ja kevytjuustoo, yleensä myös jotain tuoretta
- Käyn harvoin grillillä / roskaruokaravintolassa
- Syön harvoin sipsejä ja pieniä määriä kerrallaan
- Syön karkkia keskimäärin kerran viikossa, määrä kohtuullinen
- Kahvileipää ei yleensä kotona o, mut muualla saatan syödä. Kuitenki satunnaisesti.
- En juurikaan harrasta muuta ku hyötyliikuntaa ja pojan kanssa ulkoilua
- Fyysisesti kevyt työ (tällä hetkellä kotiäitinä, vielä kevyempää työelämän puolella)
- Annoskoko pienempi ku miehellä ja välipalat enimmäkseen hevi-osaston tuotteita
- Syön hevi-osaston tuotteita huomattavasti enempi ku mies
- Juon rasvatonta maitoo
- Juon enempi vettä ku mies

Molemmat syö lähes pelkästään tummaa leipää ja ateriat on yhteisiä... Joskus lisään miehelle kanaruokiin pekonia. Noitten perusteella mun pitäs olla normaalipainonen ja miehen ylipainonen, mut eipä vaan niin o... Miehellä on nopeempi aineenvaihdunta, mä lihon melkein pelkästä suklaan ajattelemisesta. On siis paljolti kiinni myös yksilöllisistä jutuista ja perintötekijöistä... Jos mies söis niin ku minä, ei se jaksais töissä vaan tulis kauhee nälkä nopeesti. Ei o mustavalkonen tää juttu.

Ei se ole syömisestä kiinni. Jotkut ihmiset eivät vaan liho, vaikka söisivät mitä. Elimistö heittää ylimääräiset pihalle. Toiset taas lihovat jo ruuan katsomisestakin. Meillä mies syö kuin hullu. Jos tilataan pizzaa, niin sille tilataan kaksi perhepizzaa ja se vetää ne molemmat kerralla ja vähän ajan kuluttua se taas penkoo jääkaappia nälkäisenä. Silti sillä on kroppa kuin Tarzanilla. Upea vatsa ja kaikin puolin timmissä kunnossa. Se pyöräilee töihin, juoksee parin tunnin lenkkejä (viime kesänä se juoksi kaksi maratonia) ja käy salilla pari kertaa viikossa.

Jos ei kuluta sitä mitä syö, niin lihoo. Jos syö edes suurinpiirtein samat annokset ruokaa ym. kuin miehensä, niin varmasti lihoo. Varsinkin, kun naiset yleensä tekee kevyempää työtä. Ja jos ei harrasta mitään liikuntaa pitäis syödä tosi minimaalisesti! Alkoholi lihottaa myös ihan älyttömästi. Jos syö päivässä vaik yhden munkin tms. makean kahvileivän, pitäis vastaavasti käydä 1½ h juoksulenkillä kuluttaaksen sen kalorit -hups heijaa naiset!

Yhteistyössä