Teddy-tutkimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annukka-74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Annukka-74

Uusi jäsen
13.06.2007
21
0
1
Hei

Olemme menossa huomenna lapsemme kanssa Teddy-tutkimukseen ja olen nyt miettinyt, että kannattaako siihen osallistua.
Pikkuisemme rokotettiin eilen ja se pistos oli jo hänestä kauhea tai taisin olla itse enemmän peloissani kuin vauveli. :)
Ensin ajattelin, että jos hänellä kerran on kohonnut riski sairastua diepetekseen niin on hyvä, että otetaan verikokeita ja tätä tutkitaan, mutta niitä verikokeita otetaan 3kk:n välein ja se tuntuu nyt ajatellen kidutukselta lasta kohtaan.
Mietin, että olisiko sama asia jos kävisin vaikka kerran vuodessa yksityislääkärillä mittauttamassa sokeriarvot tai jotain.

Onko teistä joku ollut siinä tutkimuksessa mukana ja oletteko saaneet siitä mitään hyötyä lastanne ajatellen.

Ei olla osallistuttu kun ei käynyt mielen vieressäkään että vois diabetes puhjeta mutta niin vaan kävi. Esikoisella siis on. Nyt pitäisi nämä kaksi pienempää sisarusta viedä siihen "riski"-tutkimukseen, mutta toisaalta mietityttää että mitä sitä testailemaan kun se sitten tulee jos on tullakseen, sitä ei voi mitenkään estää ja ilmi tulee joka tapauksessa.. Ja oireisiin varmasti kiinniittää huomiota aika vikkelään..Välillä otan sokrut pienemmiltäkin ihan varmuudeksi..
Eipä tainnut paljon tämä auttaa pohdintaasi..

Me osallistutaan nuorimmaisen kanssa teddy-tutkimukseen.
Kuitenkin on tärkeää tutkijoille, että on riskiryhmän lapset osallistuisivat tutkimukseen ja näin saavat tutkijat lisätietoa, joka myöhemmin mahdollisesti auttaa muita lapsia.
Verikoiden ottoa en koe pahana, saahan käteen puudute laastarin jos siltä tuntuu.
Meillä ei poika kyllä reagoi sen kummemmin rokotuksiin tai verikokeiden ottoon, mutta ehkä miettisin tuota uudemman kerran , jos kerran lapsi selvästi kärsisi kokeiden otosta.
Meiltä löytyi nyt ensimmäisen kerran pojalta kohonneet arvot ja tietysti huolettaa jatko. Toisaalta jos sairaus on pohjetakseen, saamme toivottavasti siitä tiedon ajoissa, eikä yllätys sairaala reissua / arvailujen ja pelkojen kanssa tulisi. Näin tietysti ajattelen nyt...käytännössä tilanne saattaa olla jotain muuta ja tottakai jos sairaus puhkeaisi niin se tulisi tietysti jonkinlaisena järkytyksenä, vaikka tietossa riskit onkin.

3 kk välein sairaalakäyntejä en ole kokenut raskaina, ainoastaan kakkanäytteiden lähetys 4vkon välein tuppaa unohtumaan :ashamed:
Vauvan kanssa ruokapäiväkirjan tekokin on sujunut ihan hyvin, nyt tietysti vanhempana ja jatkossa hankaloituu, varsinkin jos lapsi on hoidossa.
Itse olen kotona vielä.

Tulipahan turinaa =)
Kirjoituksestasi oli kyllä jo jonkin aikaa, mutta ajattelin silti vielä vastata, kun itseä mietityttää tuo nuorimmaisen tilanne.

Yhteistyössä