Teen juonti raskausaikana

  • Viestiketjun aloittaja Viljonkka
  • Ensimmäinen viesti
Viljonkka
Hei raskautuneet,

Yritin etsiä aiheeseeni liittyvää keskustelua, mutta en löytynyt, joten käännyn teidän viisaampien puoleen :)

Olen teen himokuluttaja, varsinkin vihreän teen. Kuultuani olevani raskaana (olen alkumetreillä)jätin vihreän teen pois neuvolan suositusten vuoksi. Olen juonut nyt kofeiinitonta hedelmäteetä, ja mitä milloinkin.
Löysin uuden herkun Twiningsin kamomilla-hunaja-vanilja teen, mutta rupesin miettimään, onko kamomilla myös pannassa oleva yrtti, jota ei raskausaikana saisi nauttia?

 
Hertta81
Heippa! Mie täällä :D

Oon miettiny miekin tuota teenjuontia ihan ylipäätään, että kuin paljon sitä voi juoda päivässä, koska sekinhän sisältää kofeiinia, siis tavallinen tee? Juu, vihreetä teetä ei saa juoda raskausaikana, mutta tuosta kamomillasta en tiedä onko se kielletty...

Kahvia juon edelleenkin, mutta enintään 2 kuppia päivässä. Joskus vaan yhden... Ei toistaseks vielä se ällötä, joten juon sitä vähän, jos siltä tuntuu :)

Juu, en siis osannu vastata kysymykseen, mutta vähän siis itsekkin kyselen tuosta teenjuonnin määrästä...

Hertta rv 5+3
 
Hetkinen...?
Onko nyt puurot ja vellit sekaisin?
Eikö se ole YRTTItee, jonka juomista ei suositella raskausaikana, eikä suinkaan vihreä tee? Itse olen lukenut, että vihreää teetä jopa suositellaan esim. raskausajan turvotukseen. Tokihan teen juomisesta yleensäkin on omat suosituksensa raskausajalle. Vihreää teetä ei siis valmisteta yrteistä, vaan Camellia sinensis-nimisen teepensaan lehdistä uuttamalla.
Lieköhän olen itse ihan hakoteillä...?
 
Viljonkka
Moi Hertta, sinäkin täällä pähkäilemässä :)

Voi olla, että minä olen väärässä, sillä kaikki on uutta. Monella keskustelupalstalla vaan puhutaan juuri vihreän teen haittavaikutuksista sikiölle.

Tässä yksi: Jätä vihreä tee vähemmälle, sen sisältämät katekiini-yhdisteet kun voivat haitata sikiönkehityksessä tärkeää verisuonten muodostumista. Juo mieluummin vaikka vadelmanlehtiteetä, sen kun sanotaan olevan oikea "naisten tee" sen suotuisien vaikutusten vuoksi.

Jollakin palstalla puhuttiin siitä, että neuvolassa oli ohjeistettu, että kaikki kaupassa olevat teepusseissa olevat teet ovat turvallisia, eikä niinkään irtoteet. Ilmeisesti irtoteen yrttien vaikutusta ei niin tiedetä.

Ehkä soitan terveydenhoitajalle ja kysyn asiasta, jolloin saan selvyyden :)

 
rasberry leaf
vadelmanlehtiteeta ei periaatteessa taas suositella ennen 36.raskausviikkoa, koska se voi kai jotenkin pehmentaa kohdunsuuta ja niin edesauttaa synnytyksen alkamista...
vihrean teen haitallisuudesta ei mulla tietoa, mutta ylipaansahan pitaisi raskausaikana liiallista kofeiinia valttaa. tuskin parista kupista paivassa vihreaa teeta on yhtaan mitaan haittaa kuitenkaan.
 
sveitsi
tarkkaan en suosituksia eri laaduista muista (odotuksesta 4v), mutta periaatteessa yrtti- ja hedelmäteitä meilläpäin käytetään lääkkeinäkin... siis ei varoitella...
vadelmateestä muistan kyllä tuon kohdunsuuta pehmentävän vaikutuksen.
muuten on olemassa monia teesekoituksiakin raskaana oleville.
 
Häh?
Mä oon juonut koko raskausajan vihreää teetä... siis sehän on terveellisempää kuin musta tee! En oo ikinä kuullut, et tee olis kielletty, ainoastaan yrttiteet, mitkä ei oikeestaan edes oo teetä, vaan yrttijuomia. Jostain palstalta luin, et kahvia sais juoda sen 2-3 kuppia päivässä (ei mukia) ja teetä kaksinkertaisen määrän, eli suunnilleen sen 2 mukia, kofeiinin vuoksi (ja teessähän ei ole kofeiinia, mut vastaavaa ainetta, minkä nimeä en just nyt muista...)
 
yrtitön
Mulle taas on sanottu, että nimenomaan tavallista marketisa myytävää teetä oli se sitten mustaa, vihreää tai valkoista, irtoa tai pussissa (nehän on samaa tavaraa, pussitee vaan murusiksi menneitä teenlehtiä) voi juoda sen pari mukillista päivässä. Mutta kaikki yrtti-"teet" (haudukkeet, herbal infusions) pitää unohtaa, varsinkin luotaistuotekauppojen myymät. Noita yrttejä ja niiden vaikutuksia sikiölle kun ei ole kovin paljon tutkittu. Rooibostakaan en ole juonut.
 
3 vauva masussa
no kyllä olette herkkiä, ei kai kukaan suomessa litra tolkulla ko yrttiteetä juo! siis ihan turhaan pelkäätte ja olette juomatta... alkoholin välttämisen ymmärrän täysin.
 
rasberry leaf
Alkuperäinen kirjoittaja Häh?:
Mä oon juonut koko raskausajan vihreää teetä... siis sehän on terveellisempää kuin musta tee! En oo ikinä kuullut, et tee olis kielletty, ainoastaan yrttiteet, mitkä ei oikeestaan edes oo teetä, vaan yrttijuomia. Jostain palstalta luin, et kahvia sais juoda sen 2-3 kuppia päivässä (ei mukia) ja teetä kaksinkertaisen määrän, eli suunnilleen sen 2 mukia, kofeiinin vuoksi (ja teessähän ei ole kofeiinia, mut vastaavaa ainetta, minkä nimeä en just nyt muista...)
kylla siina teessa ihan kofeiiniakin on.
 
Kamomillasta
Kamomilla käytetään mm.vatsavaivoihin, jota minäkin kahden raskauden ajan lipitin päivittäin närästykseen. Tosin, nykyään en edes katso kamomilla tuotteisiin päin, sen verran moisia on tullut lipitettyä.
"yrtitön" kirjoitti juurin niin kuin minunkin mielestäni asia on.
 
yrttikäs
kun kaikki yrtit voi niputtaa samaan nippuun ja kieltää. Luulisi noilla kasveilla olevan jotain eroa teenä kuten muutenkin. Kuka voi muka sanoa, että kaikki yrtit (=kasvit?) ovat haitallisia? paitsi juuri musta tee tai kahvi, ne nyt ei varmaan ole ne parhaat... Kyse lienee siitä, ettei kukaan ole tutkinut tiettyjen yrttien vaikutusta tai sitä ei tunneta, joten varmuuden vuoksi kielletään kaikki - hyvät ja hyödylliset saman tien. Mausteita ei sentään kielletty. Haittaako muuten vihreä tee raskausaikaa esim. Kiinassa? Sillä minulle nimenomaan perusteltiin kieltoa olla juomatta sitä sillä, että sen vaikutuksia ei tunneta. Eiköhän sitä ole kuitenkin juotu muualla tuhansia vuosia, seurauksista en sitten sanokaan mitään. mutta jotenkin älyvapaata ja laiskaa touhua tuommonen kaiken kieltäminen varmuuden vuoksi.

Ja muuten pääsin itse neuvolaan vasta noin raskausviikolla 10. Olin siihen mennessä ehtinyt juoda montaa lajia vihreää teetä, yrttiteetä esim. rooibosta ja honeybush-teetä. Vain vihreä kiellettiin neuvolassa, mutta ei missään vaiheessa esim. pellavansiemeniä ja makeutusaineita minulta :)

 
rasberry leaf
googlasin just sanoilla green tea ja pregnancy. tulokseksi tuli, etta vihreaa teeta kannattaa valttaa ekan raskauskolmanneksen aikan, koska se voi hairita foolihapon imeytymista elimistossa, ja riittavan foolihapon saantihan on sikion normaalin kehittymisen kannalta tarkeaa (esim. britanniassa ja usa:ssa kehotetaan ottamaan foolihappolisaa ekan 3kk:n aikana).
ekan raskauskolmanneksen jalkeen ei parista kupillisesta vihreaa teeta paivassa pitaisi olla mitaan todistettua haittaa.
 
Hepsulii
Itse oon juonut kahvia jonnin verran ja vihreää teetä aikas paljonkin jokaisen raskauden aikana ja täysin terveitä lapsia on tullut eikä koskaan ole neuvolassa tai lääkärillä kielletty näitä, sillä niitä olen käyttänyt myös ennen raskauksia. Nyt odotan kolmatta ja vihreää teetä kuluu paljon, varsinkin näin kun flunssa meinaa väkisinkin iskeä. Itse en tosin hauduta teestä kovin vahvaa, sillä muutenhan se alkaa helposti närästämään, kuten kahvikin..

Jos uskoo kaiken mitä netissä raskauteen liittyen lukee, ei voi elää mitenkäänpäin "normaalia" elämää raskauden aikana.
 
murnau
Hei! Ravitsemusterapeutti kehotti olemaan juomatta juuri kamomillateetä sen rentouttavan vaikutuksen takia. Lapsi voi kuulemma tulla liian uneliaaksi. Itse kyllä sitä olin juonut ja annoin myös pieniä määriä masuvaivaiselle vauvalle hänen syntymänsä jälkeen. Tiedä sitten näistä.
 
Jeannex
Kamomilla on lievästi rentouttavaa, enkä ymmärrä ollenkaan miksi se pitäisi kieltää. Kun toisaalta liikaa sokeria pitää välttää jottei vauva saa mahassa hepuleita.. Ja mäkin oon kuullu et kamomilla auttaa raskauspahoinvointiin ja oon sitä juonu ennen raskautta ja alkuraskauden aikana monta kupillista viikossa, enkä oksentanu tai voinu pahoin juuri ollenkaan. Samoin inkivääri auttaa pahoinvointiin, ja sitä pilkoin teen sekaan, siis ihan maun takia ja jo ennen raskautta.

Täyttä hömpötystä kieltää yrttejä varmuuden vuoks, ja toisaalta voitto yrttilääkinnälle! Yrteillä siis ON vaikutusta, jopa niin että ne kielletään, jihaa! Mut kieltojen sijaan niiden vaikutuksia pitäis tutkia, jotta niitä voitaisiin oikeaan aikaan ja vaivaan käyttää hyväks. Siihen asti kohtuus kaikessa on riittävä ohje. Ei kai kukaan vadelmanlehtihauduketta juo niin paljoo että kohdunsuu löystyis liikaa, en vaan jaksa uskoa..
 
Sallariina
Teiini on täysin sama asia kuin kofeiini. Tuota nimitystä saatetaan joskus käyttää Suomessa kofeiinista, jonka lähteenä on tee. Nimityksen käyttö vaihtelee kielittäin: esim. Italiassa minulle naurettiin, kun puhuin teessä olevasta kofeiinista.

"Caffeine is also called guaranine when found in guarana, mateine when found in mate, and theine when found in tea; all of these names are synonyms for the same chemical compound." (Wikipedia)

Se taas on harhaluulo, että vihreä tee automaattisesti tarkoittaisi vähempää kofeiinimäärää kuin musta tee. Usein näin on, mutta jotkut vihreät teet saattavat sisältää jopa enemmän kofeiinia kuin eräät mustat teelaadut.

Itse aion kyllä juoda teetä raskausaikana, sekä vihreää että mustaa, mutta määriä pitänee pudottaa. Samoin kamomillateetä juon iltaisin - siinäkin tietysti kohtuu mukana.

Suomessa varoitellaan kovasti yrttiteestä - Italiassa yrttiteetä jopa suositellaan odottaville äideille (kahvia ja teetä kehotetaan välttämään).

Ja Australiassa maitoa kehotetaan välttämään, siis yleensäkin, ei vain raskausaikana....

(Kalsiumin lähteenähän esim. mantelit ovat paljon parempia kuin maito).

Eli järki käteen ja kohtuus mukaan, niin hyvin menee, ajattelen ainakin minä!

 
kokoko
Ei voi kun ihmetellä,miten on Japanilaiset ja Kiinalaiset säilyneet,ja kansoittaneet maan jos vihreää teetä ei raskausaikana juoda saa.. Eihän ne muuta ryystäkkään!
 
vierailija
Mun viime keväänä päivätyissä neuvolasta saamissa ruokavalio-ohjeissa lukee kyllä ihan selvästi, että "teen lehdistä (musta, vihreä, valkoinen, keltainen) ja marjoista ja hedelmistä tehdyt juomat käyvät. Muut ovat yrttijuomia (myös roibos), eikä niitä suositella. Voivat sisältää luontaisia haitta-aineita, joiden turvallisuutta ei ole tutkittu."

Itse juon joka aamu mukillisen mustaa teetä (olen jättänyt kahvin pois raskauden myötä) ja satunnaisesti vihreää teetä päivällä. Myös roibosta satunnaisesti, koska sen käyttö ei ole edes Suomessa yksiselitteisesti kielletty.
 
Herme
Ei inkivääriä raskausaikana. "Saattaa olla haitallista sikiön kehitykselle" Evira. Eiköhän jokainen nainen pärjää sen 9kk ilman niitä "saattaa olla haitaksi" ruokia ja juomia (ilman jatkuvaa valitusta.) Näin varmistaa terveen lapsen. Ajattelee vauvaa eikä aina vaan omia mieltymyksiään ja halujaan!
 
Minde
Vihreää teetä olen juonut nyt raskaana ollessani, mutta aika vähä kylläkin. Tavallisia makuteitä, ja mustaa teetä juon yleensä. Mulla menee teetä n. 3 kuppia päivässä. Jos juon kahvia aamulla, niin sitten teetä menee yleensä se 2 kuppia päivässä. Kamomilla -teetä en ole onneksi juonut, jos se on raskausaikana kielletty. En ole kyllä muutenkaan sitä kamomillaa juonut.
 
Minä vaaan
Heippa! Mie täällä :D

Oon miettiny miekin tuota teenjuontia ihan ylipäätään, että kuin paljon sitä voi juoda päivässä, koska sekinhän sisältää kofeiinia, siis tavallinen tee? Juu, vihreetä teetä ei saa juoda raskausaikana, mutta tuosta kamomillasta en tiedä onko se kielletty...

Kahvia juon edelleenkin, mutta enintään 2 kuppia päivässä. Joskus vaan yhden... Ei toistaseks vielä se ällötä, joten juon sitä vähän, jos siltä tuntuu :)

Juu, en siis osannu vastata kysymykseen, mutta vähän siis itsekkin kyselen tuosta teenjuonnin määrästä...

Hertta rv 5+3


Teetä voi nauttia kohtuudella raskaus- ja imetysaikana, kun tuote on luotettavan valmistajan, ja sitä myydään ruokakaupassa.

Tee sisältää kofeiinia keskimäärin noin puolet kahvin sisältämästä kofeiinista.

Luontaistuotteeksi luokiteltavan yrttiteen käyttöä ei suositella raskaus- ja imetysaikana. Se voi sisältää haitallisia aineita, eikä turvallisuudesta ole useinkaan luotettavaa, tutkittua tietoa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä