Teenkö jotain väärin vauvan kanssa vai mitä tää vois olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
vauva on tänään 2kk ja nyt on tän viikon ajan ollu tosi vaikeeta nukahtaminen,eilenkin itki täyttä huutoa kun ei osannut nukahtaa,ei millään meinannut saada rauhoittumaan.en tiedä sitten saattoiko olla mahakipuakin mutta ei ainakaan itseään väännellyt sillä tavalla ja selkeästi oli todella väsynyt.
koitin kapaloa,ei kamala itku ja vääntelehtiminen jonka tuloksena hikinen ja edelleen itkuinen vauva,sylissä koitin monia eri asentoja,koitin ottaa sänkyyn viereen,mikään ei rauhoittanut.
ja vauva on syntynyt keskosena rv 34 joten meidän on pitänyt häntä herätellä 2-4h välein syömään.päivisin oon yrittänyt pitää sen 2-2,5h ja yöllä sitten 4h välein.nyt sitten myös tämän viikon aikana vauvasta on tullut todella äkäinen jos herättää eikä saa itse herätä kun haluaa,ja jos on vähääkään yli tunnin hereillä seurustelemassa niin nukahtaminen on tosi vaikeeta,ja yleensä menee itkuksi.tätä ennen saattoi olla kakskin tuntia hereillä ja sitten nukahti ihan nätisti.

mitä mä teen väärin ja minkä takia nyt yhtäkkiä nukahtaminen on alkanu olemaan hankalaa?alkaa jo epätoivo tulla ja eilen sitten itki äitikin kun vauva niin lohduttomasti itki ja kun ei tiedä mikä toisella on.

En osaa auttaa, mutta ehkä lohduttaa. Meillä lapsi itki itsensä huonoon uneen joka ilta puolen vuoden ajan, päivin ja illoin. Mitään elimellistä vikaa ei löydetty. Meillä auttoi sitten aikanaan lempeä unikoulu, jossa vauvalle annettiin eväitä rauhoittaa itsensä ja nukahtaa.

En tiedä keskosuudesta mutta täysiaikaisella vauvalla ainakin mun mielsetä täysin normaalia käytöstä. Voi olla mahakipua, yliväsyä tms. Meillä ainakin kanneltiin muksua monen monet yöt ku joku mätti..

Meillä oli aivan samanlaista 2kk iässä tuo nukahtaminen. Syy siihen meidän osalta oli se, että pikkuinen olikin jo liian väsy, eli siksi huusi. Yritin alkaa tunnistamaan ekoja väsyn merkkejä ja aiemmin laittaa sänkyyn. Tuo tepsi ja kuukauden nyt mennyt ilman huutoja nukkumaan.

Nuo huudot on kyllä ikäviä, kun ei syytä meinaa keksiä. Voimia! :hug: :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä keskosuudesta mutta täysiaikaisella vauvalla ainakin mun mielsetä täysin normaalia käytöstä. Voi olla mahakipua, yliväsyä tms. Meillä ainakin kanneltiin muksua monen monet yöt ku joku mätti..

ja tiedän että jonkinlaista mahakipua on kyllä ollu koko tän ajan kun saa rautaa,mutta kivut on mun mielestä vähentyneet.ja käydään vyöhyketerapeutillakin että saatais masu kivuttomaksi.en tiiä sitten oliko toi eilinenkin vaan yhdistelmä väsymystä ja masukipua.on vaan niin avuton olo kun ei osaa auttaa toista :(

Alkuperäinen kirjoittaja Jepulis:
Pitääkö sitä vielä herättää syömään, minkä kokoinen on nyt, onko sokereissa ongelmia?

sokereissa ei oo ongelmaa,ja syntyessään oli 2320g ja vajaa kaks viikkoa sitten oli paino 3890g,kysyin neuvolassa viimeks että kauanpitää herätellä niin sanoi että niin kauan kun päivällä on suht selkeä rytmi ja että kun on varmaa että paino ei laske mutta aion kyllä kysyä ens viikolla että vieläkö muka tarvii herätellä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jepulis:
Pitääkö sitä vielä herättää syömään, minkä kokoinen on nyt, onko sokereissa ongelmia?

sokereissa ei oo ongelmaa,ja syntyessään oli 2320g ja vajaa kaks viikkoa sitten oli paino 3890g,kysyin neuvolassa viimeks että kauanpitää herätellä niin sanoi että niin kauan kun päivällä on suht selkeä rytmi ja että kun on varmaa että paino ei laske mutta aion kyllä kysyä ens viikolla että vieläkö muka tarvii herätellä

Onkohan Jos lapsi on jo tuon painoinen, ei pitäisi joutua herättelemään. En itse ehkä tottelisi kirjaimellisesti, koska paino nousee noin hyvin...

Meillä nyt 5kk vauva ja noihin samoihin aikoihin oli vaikeaa nukahtaminen ja välillä yöllä oli sellaista pientä kitinää.. meilä juoksin rintarepun kanssa ympäri taloa jotta pikkuinen nukahtaisi :) yksi syy oli korvatulehdus öiseen kitinään. neuvolan täti sanoi että voi olla kasvukipuja,hermosto kehittyy ym.. kun ei noista pikkusista ota selvää :) käytä lääkärissä ettei olisi korvatulehdus tai alkavaa flunssaa tms. Voimia paljon! :)

Yliväsymystä minäkin ehdottaisin syyksi, silloin ei nukkumisesta meinaa tulla mitään. On ihan normaalia, että vauvan kehittyessä on kausia, jolloin unta tarvitaan enemmän ja hereilläoloajat lyhenevät. Uutta oppiessa tarvitaan paljon unta.

Mun ennenaikainen täytyi syöttää kolmen tunnin välein läpi vuorokauden kolmikiloiseksi saakka. Painoi syntyessä 2040 ja pääsi mukanani kotiin kun hyvin söi eikä muitakaan ongelmia.

Rauta ja keskostipat saattaa huudattaa, mutta sen olet jo tiedostanutkin.
Tuon painoista en itse enää herättelisi kyllä, vaan antaisin vauvan määrätä tahdin.
Ei tuohon ole mitään selkeää neuvoa antaa, oletko antanut lisämaitoa vai onko pelkästään rinnalla? Vauva huutaa usein nälkäänsä. Vauvat on siitä hassuja, että ne syö, sitten kun masussa on ilmaa niin pulaluttavat, mutta se pulauttelu siis johtuu monesti ilmasta, ei siitä, että vauva on täynnä. Eli vauva voi vielä olla nälkäinen. Vauva voi olla nälkäinen myös silloin kun sillä on ilmavaivoja eikä se huoli tissiä/pulloa. Itse olen omieni kohdalla joutunut toteamaan, että jahas, nälkäänsähän se huusi. Kun sain vauvan rauhoittumaan, niin oikein ampaisi rintaan kiinni. Esikoisella oma maito ei riittänyt, ja sain usein huudon rauhoittumaan kun tarjosin pullosta lisämaitoa.

Kannattaa vaan olla sitkeä ja ottaa vauva viereen rinnalle. Ainakin vauva saa parasta mahdollista lohtua oli huudon syy mikä tahansa.

Yhteistyössä