Teetkö koulutustasi vastaavaa työtä tai onko todistuksestasi hyötyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Siinäpä se otsikossa lyhykäisyydessään. Itse en tee enkä ole koskaan tehnyt koulutustani vastaavaa työtä enkä tarvitse ammatissani oikeastaan koulutusta lainkaan. Siis mitään koulutusta. Kaikki työssä tarvittava on opetettu työpaikalla.

Olen koulutukseltani maisteri, mutta duunariammatissa. Työkavereita on ihan laidasta laitaan. Yleisimpänä koulutustaustana joku ammattitutkinto. Sitten on muutama amk-taustainen ja peruskoulutaustainen ja tietenkin suomalaiseen tyyliin vain lukion käyneitä eli ensimmäisen tason hukkakoulutettuja. Enää ei taida kansakoululaisia olla. Olen vissiin ainut yliopistosta valmistunut työnjohtoa lukuun ottamatta.

Teen koulutustani vastaavaa työtä eikä sitä voisi tehdä ilman koulutusta. Näin oli jo aiemman ammatin kanssa. Olen siis lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Olen myös ylioppilas, mutta pelkkä yo-todistus ei riittäisi tähän työhön.

Ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen menin kauppaoppilaitokseen, opiskelin merkonomiksi. Sen jälkeen olin opintojani vastaavassa työssä. Sitten opiskelin terveydenhoitajaksi. Olen koulutustani vastaavassa työssä. Kaupallisesta koulutuksesta on ollut hyötyä nykyisessä työssäni. Osaan organisoida asioita hyvin, ymmärrän myös budjettijuttuja ja markkinoida palveluita. Eikä vähäisempänä asiana kirjoitan koneella nopeasti.

Kyllä kaikista suoritetuista koulutuksista ja tutkinnoista on hyötyä mutta se näkyy vasta sitten kun olet riittävän iäkäs ja voit katsoa taaksepäin elämääsi. Vertaisin ihmisen elämää kaikkineen ylioppilaskirjoitusten essee vastaukseen, johonka keräät mahdollisimman laajasti ja paljon tietoa. Palapelin paloja pussissa, jotka sitten rakentuvat elämän varrella kokonaisuudeksi.

En, olen yrittäjä maisterin tutkinnolla mutta tässä pärjäsi yhtä hyvin amislainenkin, tämä riippuu ihan vaan omasta työmoraalista ja mielenkiinnosta alan uusimpiin tuuliin.

Olen pystynyt käyttämään koulutuksieni kautta saamia tietotaitojani sekä ammatillista osaamistani hyväkseni kaikissa työpaikoissani, nykyisessäkin.
Kuten jo aiemmin on tullut ilmi, kouluttautuminen on vain hyödyksi.
Joo, mutta tuo on taas tuollaista koulutusjargonia. Tarvittaisiin konkretiaa. Tietenkin kaikesta osaamisesta on aina hyötyä jossain, mutta mitä ja missä. Se on eri asia. Ja onko esimerkiksi minun englanninkielentaitoni erilainen taito kuin työkaverin, jos osaamme sitä yhtä hyvin, mutta toinen on oppinut sen koulussa ja toinen jostain muualta. No ei tietenkään ole.

Joo, mutta tuo on taas tuollaista koulutusjargonia. Tarvittaisiin konkretiaa. Tietenkin kaikesta osaamisesta on aina hyötyä jossain, mutta mitä ja missä. Se on eri asia. Ja onko esimerkiksi minun englanninkielentaitoni erilainen taito kuin työkaverin, jos osaamme sitä yhtä hyvin, mutta toinen on oppinut sen koulussa ja toinen jostain muualta. No ei tietenkään ole.
Ammattimallitutkinto- esiintymistaitoa, rakennustekniikanopisto- kaikki rakentamiseen, piirtämiseen jne, atk- merkonomi- kaupallinen koulutus ja tietotekniikan tuntemus näiden jälkeen rakennuttajayritykseen töihin. Nuoruudessa pyrkiminen teologiseen tietojen hyödyntäminen kun päädyin töihin seurakuntaan. Hoitoalan tutkinto edellisistä kaikesta hyötyä asiakaspalvelussa, tietotekniikassa, logistiikassa, taloushallinnossa, esiintymisessä....

Mulla sekä suurtalouskokin, tarjoilijan, että lähärin tutkinnot ja kyllä, kaikista on ollut hyötyä nykyisessä työssäni kotihoitajana. Tai vähiten kyllä tarjoilijan papereista, mutta kuitenkin. Eikä kotihoitajana kyllä pärjää ilman koulutusta. Nin monipuolisesti joutuu tekemään kaikkea ja voimassa oleva todistus pitää olla monesta suoritetusta kurssista tai tentistä (mm. lääkehoidon tentit, näytteenotto jne.), että saat tehtävää edes suorittaa.

Yhteistyössä