Teetkö koulutustasi vastaavaa työtä tai onko todistuksestasi hyötyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Siinäpä se otsikossa lyhykäisyydessään. Itse en tee enkä ole koskaan tehnyt koulutustani vastaavaa työtä enkä tarvitse ammatissani oikeastaan koulutusta lainkaan. Siis mitään koulutusta. Kaikki työssä tarvittava on opetettu työpaikalla.

Olen koulutukseltani maisteri, mutta duunariammatissa. Työkavereita on ihan laidasta laitaan. Yleisimpänä koulutustaustana joku ammattitutkinto. Sitten on muutama amk-taustainen ja peruskoulutaustainen ja tietenkin suomalaiseen tyyliin vain lukion käyneitä eli ensimmäisen tason hukkakoulutettuja. Enää ei taida kansakoululaisia olla. Olen vissiin ainut yliopistosta valmistunut työnjohtoa lukuun ottamatta.

Teen koulutustani vastaavaa työtä eikä sitä voisi tehdä ilman koulutusta. Näin oli jo aiemman ammatin kanssa. Olen siis lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Olen myös ylioppilas, mutta pelkkä yo-todistus ei riittäisi tähän työhön.

Ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen menin kauppaoppilaitokseen, opiskelin merkonomiksi. Sen jälkeen olin opintojani vastaavassa työssä. Sitten opiskelin terveydenhoitajaksi. Olen koulutustani vastaavassa työssä. Kaupallisesta koulutuksesta on ollut hyötyä nykyisessä työssäni. Osaan organisoida asioita hyvin, ymmärrän myös budjettijuttuja ja markkinoida palveluita. Eikä vähäisempänä asiana kirjoitan koneella nopeasti.

Kyllä kaikista suoritetuista koulutuksista ja tutkinnoista on hyötyä mutta se näkyy vasta sitten kun olet riittävän iäkäs ja voit katsoa taaksepäin elämääsi. Vertaisin ihmisen elämää kaikkineen ylioppilaskirjoitusten essee vastaukseen, johonka keräät mahdollisimman laajasti ja paljon tietoa. Palapelin paloja pussissa, jotka sitten rakentuvat elämän varrella kokonaisuudeksi.