Tehkää mulle diagnoosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Oireet

- Vatsan turvotus ja ilmavaivat (turvotus on välillä niin kova että näkee ihan päällekin päin)
-närästys
- huono suolen toiminta, vaikka oonkin usein löysällä; uloste ohutta.
- kirkasta verta paperiin pyyhkiessä, ei muuten (joskus kovan ponnistamisen jälkeen pytyllä tullut pari tippaa kirkasta verta myös pönttöön)
-epämääräisiä vatsakipuja; itse olen pitänyt niitä ilman kerääntymisenä suoleen.

En tiedä liittyykö nämä em. oireet ollenkaan toisiinsa...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mulla on samankaltaisia oireita ja mun diagnoosina on ärtynyt suoli -oireyhtymä.

Sitä mäkin olen ajatellut.
Tuleko sulla välillä verta paperiin pyykiessä? Itse meinasin, että pukamista johtuu (en edes tiedä varmuudella onko niitä).
Luin nettiä ja nää oireet sopii ihan esim. peräsuolisyöpään/ paksusuolisyöpään...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kirkas veri ja kova vatsa- peräpukamat. Vatsanturvotus ja mahakivut esim. keliakia tai vahvat mahahapot, heikosti toimiva sappi.

Mä en ole ummella juuri koskaan. Enemmänkin löysällä. Mutta silti tuntuu ettei suoli tyhjene kerralla kunnolla ja aamuisin käyn x 3. Ja uloste ei ole koskaan paksua pötköä vaan ohutta, ei nyt ihan narua kuiteskaan.

Tulee verta sillon kun vatsa on kovalla. Jos veri on kirkasta niin sillon se mitä todennäkösimmin on pukamista/haavaumista johtuvaa. Mulla vaan oireena on usein miten vatsan löysyys, mutta välillä myös ummetusta.
Ruokavaliota kannattaa muuttaa ja jos se ei auta niin sitten lääkäriin :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kirkas veri ja kova vatsa- peräpukamat. Vatsanturvotus ja mahakivut esim. keliakia tai vahvat mahahapot, heikosti toimiva sappi.

Mä en ole ummella juuri koskaan. Enemmänkin löysällä. Mutta silti tuntuu ettei suoli tyhjene kerralla kunnolla ja aamuisin käyn x 3. Ja uloste ei ole koskaan paksua pötköä vaan ohutta, ei nyt ihan narua kuiteskaan.

Ei aina tarvitse olla ummetusta, että pukamat vuotavat tai tulee haavaumia. Jos joutuu käymään usein niin sekin ärsyttää pukamia ja suolta, mikä taas voi aiheuttaa veristä vuotoa.
Ärtyneessä suolessahan on yhtenä oireena se, että jää tunne ettei suoli ole tyhjentynyt vaikka olisi käynyt jo monta kertaa vessassa.

Syötkö leivän vaaleana ja saatko tarpeeksi kuitua jotta ulosteella olisi massaa. Syötkö purukumia tai pastilleja, jotka turvottavat vatsaa ja joilla on laksatiivisia vaikutuksia. Ja yksi monien naisten ajatusten ulottumattomissa oleva looginen syy vatsanturvotukseen ja kipuihin on liian tiukat housut.

Käy mielessäsi läpi kakki tällaiset yksinkertaisetkin asiat, joista voisi olla apua.

Vatsavaivoihin kannattaa kokeilla aluksi ruokavalion muuttamista, paitsi tietysti jos oireet on pahat niin silloin lääkäriin.
Linus-rakeet ovat itselläni olleet "pelastus", myös Gefilu-tehojuomat ovat hyviä vatsalle.

Tuossa yksi linkki missä on hyviä vinkkejä ruokavalioon
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ideakeittio/keskustelu/t1454417

Alkuperäinen kirjoittaja mitä syöt?:
Syötkö leivän vaaleana ja saatko tarpeeksi kuitua jotta ulosteella olisi massaa. Syötkö purukumia tai pastilleja, jotka turvottavat vatsaa ja joilla on laksatiivisia vaikutuksia. Ja yksi monien naisten ajatusten ulottumattomissa oleva looginen syy vatsanturvotukseen ja kipuihin on liian tiukat housut.

Käy mielessäsi läpi kakki tällaiset yksinkertaisetkin asiat, joista voisi olla apua.

Syön sekä vaaleaa että tumma leipää. En syö juurikaan purkkaa enkä pastilleja. Enkä käytä kireitä vaatteita.

Aloin 3pv sitten syömään Activia- jogurttia, vielä en ole huomannut eroa. Mietin myös kuitulisän ostamista apteekista.
Pelottaa jos on preäsuolisyöpä kun kakkakin ohutta nauhaa... :(

Yhteistyössä