Teille, joilla on lapsi päiväkodissa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakkee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakkee

Vieras
Millaisesta aiheesta tai teemasta haluaisitte saada päiväkodissa enemmän tietoa, esim. jonkinlaisen tietopaketin?

Olen menossa työharjoitteluun päiväkotiin ja yritän kuumeisesti keksiä jonkinlaista kirjallista hommaa, selvitystä, "tutkimusta", kehitystehtävää, tms. jonka voisin tehdä. Tykkään hirveästi kirjoittamisesta mutta haluaisin siis kerätä ja välittää tietoa, joka kiinnostaisi vanhempia, koota sen jonkinlaiseen muotoon jossa se olisi vanhempien saatavilla ja hyödyksi heille.

KAIKKI ideat ovat tervetulleita!! :)

Onko pk:ssa olemassa jotakin tietopakettia hoidon aloittavalle lapselle? Tai paremminkin vanhemmille? Missä olisi kerrottu, mitä kannattaa tuoda mukaan päiväkotiin, millainen päivärytmi siellä on jne

Ihan sellasen kattavan kuvauksen päivästä, enkä tyyliin että hyvin meni ja kerran kakkasi. Ei vaan ihan että Tino ja Tiina leikki autoilla kiltisti varttitunnin ja sitten Tiina löi autolla ja asia selvitettiin ja pyydettiin anteeksi...

[QUOTE="pop";22027361]Onko pk:ssa olemassa jotakin tietopakettia hoidon aloittavalle lapselle? Tai paremminkin vanhemmille? Missä olisi kerrottu, mitä kannattaa tuoda mukaan päiväkotiin, millainen päivärytmi siellä on jne[/QUOTE]

Lapseni aloittaa päiväkodin pian ja olisin itse todella onnellinen tuollaisesta tietopaketista. Jos sellaista ei siellä ole niin eikun väsäämään vaan :).

Olisiko lapsikohtainen pikku päiväkirja lasten tekemisistä yms. liian iso homma? Siis jokaiselle oma vihkonen, mihin päivän lopuksi kirjoittaisi pienen pätkän mitä on tehnyt, kenen kanssa leikkinyt, kenen kanssa tullut kivaa, mitä tykännyt ruoasta, mikä on tehnyt iloiseksi ja mikä surulliseksi jne.. Sellaisia pikkujuttuja?

Sitten nuo vanhemmille ja palautelomake mukaan, mitä pitivät ideasta, kokivatko hyödyllisenä, mielenkiintoisena ymym. Tuo tuli mulle mieleen, mutta en tiedä olisiko liian isotöinen..

Voisain kuvitella että sellaisesta läpyskästä missä olisi infoa pikkulasten yleisimmistä tartuntataudeista, rokoista, kuumeista, kihomadoista voisi olla ihan mukavaa luettavaa. Siiinä voisi olla vaikka tietoa päiväkodin puolelta, kuinka kauan lapsen pitäisi olla poissa, onko tarttuvaa ym...Sitten riippuen lapsien iästä niin vaikka koota sellainen jutska missä olis kehitysvaiheisiin sopivia leikkejä, kirjoja, mitä kantsii milloinkin harjoitella....Oma lapseni on kerran ollut opiskelijan "oma", ja hän kirjoitti pitkät tarinat siitä kuinka päiväkodissa toimii ja menee, ja kaikenmoista. Se oli myös aika ihanaa panostusta, vaikkakin se tietysti rajoittaa tehtävää yhteen tai muutamaan muksuun.

Täällä ainakin on tuommoset niin tartunta-taudeista kun ohjeet päiväkodin aloitukseenkin. Paremminkin ois kiva just tietää mitä päivään on kuulunut ja paremmin tiedotus siitä mitä siellä tapahtuu seuraavaks siis ensi viikolla tehdään maanantaina sitä ja tiistaina tätä...

Mun lapseni on olut pariinkin otteeseen työssäoppimisjaksolla olevan lh-opiskelijan tarkkailu- ja raportointilapsena. Opiseklijat ovat siis tehneet lapsesta pienen kirjallisen havainnointiraportin.

Meillä lapsen päiväkodissa on käytössä reissuvihkot, lisäksi uuden lapsen perhe saa tietopaketin ja päiväjärjestyksen myös kirjallisena. Yleisesti ottaen kaikki tietopaketit on jo päiväkodeissa käytössä kunnan/kaupungin toimesta.

Itse tykkäisin jos opiskelija järjestäisi vaikka jonkun liikuntaleikkipäivän. Keksisi ohjelman ja suunnittelisi toteutuksen ja tekisi siitä raportin kameraa apuna käyttäen. (toki pitää olla lupa kuvata lapsia).

[QUOTE="vieras";22027497]Olisiko lapsikohtainen pikku päiväkirja lasten tekemisistä yms. liian iso homma? Siis jokaiselle oma vihkonen, mihin päivän lopuksi kirjoittaisi pienen pätkän mitä on tehnyt, kenen kanssa leikkinyt, kenen kanssa tullut kivaa, mitä tykännyt ruoasta, mikä on tehnyt iloiseksi ja mikä surulliseksi jne.. Sellaisia pikkujuttuja?

Sitten nuo vanhemmille ja palautelomake mukaan, mitä pitivät ideasta, kokivatko hyödyllisenä, mielenkiintoisena ymym. Tuo tuli mulle mieleen, mutta en tiedä olisiko liian isotöinen..[/QUOTE]

Tuollainen olis munkin mielestä kiva! Voi olla, että liian suuritöinen hoitajille, mut vanhemmille (Ainakin pienempien, jotka ei itse osaa päivästään kertoa) tosi kiva!

Yhteistyössä