Teini tottunut liian hyvään, oma vika..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla on 17 vuotiaan esikoiseni kanssa vääntöä nykyään lähes kaikesta mitä pitäisi ostaa. Olen valitettavasti totuttanut tytön saamaan pienempänä paljon, vaatemaku kalliimmasta päästä ja tuntuu ettei nykyään enään mikään kelpaa. Turhiin Vaatteisiin kuluu monta sataa kuussa, ja tälle on niin vaikeaa laittaa stoppia kun rajojen tullessa vastaan tulee mulle pelkkää paskaa äitiä ja itsesääliä. Joululahjoihin meni pelkästään mulla tänävuonna 450e!! Ja tällä tosiaan merkkivyö liikkeestä ostettuna ja huppari, silti pitäisi kuulema saada lisää koska saa vain kaksi pakettia! Menee mahdottomaksi enkö tiedä enäö mitä teen kun omalla toiminnallani olen tämän aiheuttanut. Asioita vaikeuttaa vielä se että asunme pk seudulla josta löytää aina jotain ostettavaa.

• Vau!
Reactions: Lispetti
Ei todellakaan haittaa vaikka teinisi ei saakkaan tahtoaan läpi. On hyvä elämässä oppia pieniin pettymyksiin että kestää sitten vähän kovempia juttuja ja oppii myöskin selviytymiskeinot. Sinä olet vanhempi ja aikuinen joten älä lähde eipäs juupas- kanssakäyntiin koska silloin asetat itsesi lapsen tasolle. Yritätkö hyvittää lapselle jotain?

• Tykkää
Normaalia kielen käyttöä nykyään teineillä kun ei saada jotain. Vai etkö ole kuullut?
Onko tuo siis sitä paljon puhuttua tunnekasvatusta? Olen kyllä nähnyt mm. lehdissä kirjoitettavan, että "lapsen tulee saada ilmaista negatiivisetkin tunteensa vapaasti", mutta täytyy myöntää, että en ihan sisäistänyt, että osa vanhemmista uskoo siihen oikeasti.

• Tykkää
Onko tuo siis sitä paljon puhuttua tunnekasvatusta? Olen kyllä nähnyt mm. lehdissä kirjoitettavan, että "lapsen tulee saada ilmaista negatiivisetkin tunteensa vapaasti", mutta täytyy myöntää, että en ihan sisäistänyt, että osa vanhemmista uskoo siihen oikeasti.
Aijaa. Mä luulin sun vastauksista, et sut on tunnekasvatettu.
Vai oletko joutunut tukahduttamaan tunteesi, eli nyt purat ne täällä?

Ei todellakaan haittaa vaikka teinisi ei saakkaan tahtoaan läpi. On hyvä elämässä oppia pieniin pettymyksiin että kestää sitten vähän kovempia juttuja ja oppii myöskin selviytymiskeinot. Sinä olet vanhempi ja aikuinen joten älä lähde eipäs juupas- kanssakäyntiin koska silloin asetat itsesi lapsen tasolle. Yritätkö hyvittää lapselle jotain?
En usko hyvittäväni mitään, koen sen olevan vsin velvollisuuteni vaikka tiedän ettei ole.

Olen käsittänyt että tuohon melko helposti lipsahdetaan.
Nykyään merkkiräteistä yms. on tullut statuksen näyttäminen jo nuorillakin. Ja, jos ei merkkirättejä ole niin joutuu joidenkin yksilöiden kiusaamaksi. Eikä ymmärretä talouspolitiikasta mitään.

Tuli mieleeni, että miten lapsia nykyään kasvatetaan. Mitkä on joidenkin perheiden arvot...
En koskaan unohda kun olin lasten (olivat silloin pieniä) kanssa leikkipuistossa ja kuulin kun joku 10v tokasi päivystävälle ”tarhatädille” kun ei saanut tahtoasn läpi, että ”asut varmaan jossain vuokra-asunnossa”.

Jälkikasvun kanssa kanssa ei käydä vääntöä, eikä lähdetä heidän huudatuksiin mukaan. Sinä kerrot miten asia on ja se jää siihen. Annat itse lapsesi käsitellä sen seurauksena tulevat pettymykset. Tuon ikäinen kyllä osaa jo ja selviytyy kyllä.
Hankalaa se joskus on, mutta pidä pintasi!

Oletan että tyttö tekee sovitusti kaikki kotityöt? Ehkä niitä on syytä lisätä jos on aikaa länkyttää tyhjää.:sneaky:

Tsemppilöitä ja hyvää joulun odotusta.❤

Niimpä, ajattelin tehdä nyt asioille selvät raamit, ja jos ei kelpaa niin silloin saa katsoa peiliin. Niin rakas tyttö ja pahaa tekee, mutta eihän hön tule meiltä kalliita laukkuja poismuuttaessakaan saamaan.
Se on vaikeeta kun noita rakkaitaan rakastaa yli kaiken, mutta ne rajat on myös sitä suurinta rakkautta ja opit!
Sinun ohjauksella lapsi saa eväät elämään joilla hän pärjää ja osaa elää tasapainoista hyvää elämää.❤️

Oma tytär saman ikäinen ja on pienestä asti tottunut siihen, että aina ei todellakaan ole rahaa ostella vaikka ja mitä. Tytär suosii Adidasta, Nikea yms. jotka voi olla myös kalliita ainakin mun lompakolle. Alennuksista sitten osataan niitä kytätä ja tytär säästää niihin itsekin rahaa. On ollu parina kesänä töissä, että on omaakin rahaa. Tytär myös ymmärtää jos sanon, että nyt ei ole varaa.

Ei tulisi kuuloonkaan, että meillä menisi satoja euroja kuukaudessa yhden ihmisen vaatteisiin. Sun tytär kaipaa nyt todella kipeästi palautusta todellisuuteen. Tuon ikäinen voi tehdä jo osa-aikaisesti töitä koulun ohessa jos haluaa kerran shoppailurahaa.

• Tykkää
Tuon ikäinen voi tehdä jo osa-aikaisesti töitä koulun ohessa jos haluaa kerran shoppailurahaa.

Varmasti voi siinä mielessä, että ei se laitonta ole. Käytännössä työmarkkinat ovat kuitenkin ajaneet tuon tyyppisent työnteon ohi jo 80-luvulla, poislukien ne jotka työllistyvät sukulaisten firmaan tms.

Nykyisin työllistyminen vaatii enemmän ikää, ammatin, aukottoman cv:n ja muuta.

Se on se murrosiän aivomyrsky. Nuoret testaa rajojaan ja vanhempien tehtävä on asettaa ne niin että ne löytyy.

Mun samanikäinen tekee itse kotivaatteensa, ja koulussa käyttää cubuksen/intersportin/kappahlin vaatteita (koska täällä on vain ne kaupat). Ei ole kasvanut enää pariin vuoteen joten ei ole tarvinnut juurikaan uusia vaatteita, paitsi tänä syksynä ostettiin vedenpitävä pitkä takki.
Meillä on oma yritys, tyttö ollut jo 2:na vuotena kesätöissä, ja osaa arvostaa rahaa. Joululahjaksi saa sähköhammasharjan, Joulupukin joululoma - kirjan (keräilee Kunnasta), suklaata, englanninkielisen romaanin (yo-kirjoitukset reilu vuoden päästä, hyvä alkaa harjoittelemaan) ja pyjaman. 125e suunnilleen meni noihin. Tiedän että hän on ostanut tai ommellut pienet lahjat myös minulle ja pikkusiskolleen.

Tällä en tarkoita että tyttöni olisi kiltti kuin unelma, vaan temperamenttia löytyy ja osaa sanoa vastaan, mutta purkauksen jälkeen järki palaa taas nopeasti mukaan. Uskon että rajojen sisällä on turvallista.

• Tykkää
Normaalia kielen käyttöä nykyään teineillä kun ei saada jotain. Vai etkö ole kuullut?

Meillä tuo kielenkäyttö aiheuttaisi sen, että mikään muu ei olisi normaalia. Puhelinliittymä ja netti lakkaisi toimimasta, rahaa ei tippusi mihinkään tarkoitukseen kuukauteen. Ei edes koulutarpeisiin tai -matkoihin. Ruokaa ja yösija kotitöitä vastaan tarjottaisiin.

• Tykkää

Yhteistyössä