Hae Anna.fi-sivustolta

Teinin kuukausiraha?

Viestiketju osiossa 'Vanhempana' , käynnistäjänä mamm, 17.04.2014.

1. yh:n kasvattama Vierailija

voi hyvänen aika, etten muuta sano Maria.
    Vastataan nyt sinulle sitten.

Sinä et näköjään tajua vieläkään mitä tarkoittaa itse itsensä ja oman perheensä elättäminen, omalla työllä.

Kyllä äitini vanhemmat olisivat rahaa antaneet, jos äitini olisi pyytänyt tai ottanut vastaan, ei se siitä ole kiinni.

Kyse oli ja on yhäkin siitä, että äitini koki, että hän pärjää omillaan ja pystyy elättämään lapsensa itse työtä tekemällä, ei omien vanhempiensa rahalla. Siinä on iso ero. Äidilläni on itsekunnioitusta ja kunnioitusta omia vanhempiaan kohtaan, se sinulta puuttuu.

Eikä meillä ollut hätää. Kaikki se saatiin mitä oli tarvekin. Äitini oli tyytyväinen ja onnellinen, me lapset olimme ja elimme onnellisen lapsuuden. Ei meillä murhehdittu eikä surtu rahan vähyyttä. Meidän ruokapöydässämme oli aina paikka jopa kavereillekin. Ei me nälkää nähty.

Mutta tätähän sinä et tajua, että ihminen voi tulla toimeen myös vähemmällä jos niin haluaa.
    Sinun pitää saada kaikki mitä haluat tässä ja nyt heti, maksoi se sun isille ja äidille kuinka paljon tahansa.

Äidilläni on myös sisaruksia.
    Sinun mielestäsi siis isovanhempieni olisi pitänyt ja pitäisi jakaa omaisuutensa, omien kättensä tulokset lastensa kesken ja elää kituuttaa oma vanhuutensa pienellä rahalla?
    Vai meinaatko, että isovanhempieni olisi pitänyt sivuuttaa rahan antamisessa muut lapsensa?

Isovanhempani ovat vieläkin täysissä ruumiin ja sielun voimissa ja näillä näkymin elävät vielä 5-10-15 vuotta. Äitini, tätieni, enojeni, meidän lastenlastenkin mielestä, mummilla ja vaarilla on oikeus nauttia omista rahoistaan, elää huoletonta elämää vanhuuspäivillään ja käyttää vaikka koko omaisuutensa yksityiseen hoitokotihoitoon sitten/jos/kun sen aika tulee tai on tarvetta.

Isovanhempani voivat tuhlata joka ikisen sentin jos haluavat. Ne rahat ja koko omaisuus mikä on heidän nimissään on heidän omaisuuttaan, ei äitini, eikä suvun.
    Mutta tätähän sinä et ymmärrä.
    Onnea vaan vanhemmillesi, hyvin ovat osanneet lapsensa kasvattaa. Sinä jos kuka ymmärrät rahan arvon ja sen mistä sitä kaikkein helpoimmin saa käsiään likaamatta.

2. Maria Vierailija

Ai? Minä kun ymmärsin, että puhuit varakkaasta perheestä olevasta äidistäsi. Varakkaalla käsitän miljoonaomaisuuden. Siinä ei esim. asunnon ostaminen lapselle tunnu missään. Loppujen lopuksi kysehän näyttää olleen tuiki normaaleista demareista, joiden lapset inhosivat keittoruokia, kun niitä oli pakko syödä, jos jotakin hankittiin.

Kannattaa miettiä, mitä kirjoittaa. Varakas = vauras. Älä kirjoita, jos ostitte jotakin, jouduitte syömään inhoamianne keittoruokia, jos olitte niin onnellisia ja hyväasemaisia.

Sinä et ymmärrä sitä, mitä on se, kun perhe ja suku puhaltaa yhteen hiileen. Itse olen tehnyt perheyrityksessä töitä siitä lähtien, kun lukemaan opin (reilusti alle kouluiän) ja teen edelleen oman työni ohessa palkkaa pyytämättä. Pääomatulot kun ovat paljon vähemmin verotettuja kuin palkka. Siitä sinä et taida tietää mitään.

Sinä kirjoitat, että isovanhempien olisi pitänyt jakaa omaisuutensa--- Ei. Kun auttaa lastaan antamalla omaisuudestaaN, kun hän joutuu eroamaan väkivaltaisesta liitostaan. Minä auttaisin omaani, kyselemättä ja tarjoaisin myös tukea ja turvaa. Meillä autetaan aina ja kysytään, tarvitseeko joku jotakin. Siinä viimeisessä paidassa kun ei ole niitä taskuja.

Tässä taitaa olla sillä tavalla puurot ja vellit sekaisin yh:n kasvatilla, että hän on puhunut varakkaasta ja kyseessä ei ole ollutkaan oikeasti varakas. Oikeasti varakkaat kun taitavat verosuunnittelun ja myös sen, miten perintö kannattaa siirtää sukupolvelta toiselle.

3. Sivustaseuraaja Vierailija

Maria, ikävä kyllä annat erittäin epämiellyttävän kuvan itsestäsi.

Onneksi olemme omat lapsemme onnistuneet kasvattamaan täysin erilaisiksi, vaikka meillä se kaipaamasi miljoonaomaisuus onkin ja lapsemme asuvat omistamissamme asunnoissa - vuokraa maksaen. Ikinä emme heitä pulaan jättäisi ja kaikin tavoin heitä auttaisimme, mutta heidän ja sinun välilläsi on iso ero siinä, että he ovat itsenäisiä, tulevat omillaan toimeen (mikä ei tällä hetkellä ole paljon) ja ennenkaikkea he ovat ylpeitä siitä! Me olemme kasvattaneet heidät siihen, ilman kultalusikan suuhun tyrkkäämistä joka tilanteessa. Jos he tarvitsevat rahaa, he pyytävät sitä -lainaksi!

Sinä arvostat vain rahaa ja omaisuutta ja korostat perheesi rikkautta. Sillä et kuitenkaan itsellesi arvostusta ansaitse -huomaathan sen jo näistä kirjoituksistakin.

Oikeasti olen onnellinen, että meidän varakkaan perheemme vesat eivät ole kaltaisiasi.

4. Maria Vierailija

Jostain syystä ihmettelen, miksi vuokria peritte ja lainaatte vaan - mitä järkeä on olla antamatta ennakkoperintöä, kun sitten maksattaa hulluja perintöveroja?

Kukin suku taaplaa tyylillään, meillä näin, teillä noin ja yh:n kasvatilla niin. Pointtiani ei ole vielä kukaan tavoittanut.

Minä EN arvosta perheeni rikkautta sinänsä, vaan ennen muuta perheen YHTEEN KUULUVUUTTA ja TOINEN TOISENSA TUKENA OLEMISTA myös taloudellisesti elämän vaikeissa paikoissa erityisesti kyselemättä ja pyytämättä (heh, Jäätteenmäkeä siteeraten). Sehän ei ole keneltäkään pois.

Etelä-Euroopassa, erityisesti Italiassahan suvut pitävät yhtä hyvin tiiviisti, ennen aikaan se oli Suomessakin niin, mutta nykyäään kaikkien pitäisi selvitä omillaan. Ehkä meidän sukukunta on sitten vanhanaikainen, kun meillä tämä omistasan huolehtiminen on vielä muotia.

5. Jaahas Vierailija

Ja saunan taakseko nämä yhteiskunnan vähäosaiset sitten pitäisi laittaa ja ampua nappi otsaan, kun yhteiskunnan tuet pitäisi mielestäsi ottaa pois ja samalla teidän "omiin" ei sotketa "huonoja"? Mikä dilemma!

Eihän näillä vähempiosaisilla sitten ole mitään mahdollisuuksia...maksakoon siis hamaan tulevaisuuteen isiensä ja esi-isiensä "synneistä"...

Maria, joka itsensä ylentää, se alennetaan.

6. Maria Vierailija

En ole ylentänyt itseäni, ainoastaan todennut sen, mitä demari-Suomessa ei saa sanoa, että ihmisten lahjakkuuksissa on eroja. Eikö se muka ole totta?

Vähäosaisia pitää auttaa, mutta avustusten ei pidä olla universaaleja. Olen sitä mieltä, että esim. lapsilisiä hyväosaiset eivät tarvitse. Samaten opintotuki, se olkoon vähäosaisille. Itse en ole euroakaan opintotukea saanut tohtoriksi opiskeltuani, ei ole veljenikään, ensin, koska vanhemmilla oli suuret tulot, sitten koska tienasin itse liikaa. Valmistuin kuudessa vuodessa tohtoriksi ja sos.dem. Suomi palkitsi sen sillä tavalla, että opintotukeni vei kenties jokin ulkomailta tänne "ilmaista" tutkintoa hakemaan tullut.

Opintotukini pitäisi siis allokoida niille, joilla sen tarve on oikea, ja ulkomaisille ilmaisen tutkinnon perässä Suomeen tuleville opiskelu tulisi laittaa maksulliseksi - niinhän se on muuallakin. Ei ole sellaista asiaa reaalisesti kuin ilmainen yliopistokoulutus. Pitäisi olla stipendisysteemi sitten näille vähäosaisille, joille voisi kohdentaa sen opintotuen todelliseen tarpeeseen.

Samaten hyväosaiset voisivat maksaa oman eläkkeensä tasan niin suureksi kuin haluavat. Niinhän yrittäjätkin tekevät. Kun palkasta vähennetään eläkemaksut, kyllä siitä jää varaa maksaa omaeläkettä ihan niin paljon kuin haluaa.

Vähäosaisille kerryttäköön valtio eläkettä - muuten maamme eläkepommi räjähtää jossain vuoden 2025 paikkeilla aivan käsiin. Ei ole tarpeeksi työaikäisiä maksamassa nykyisenkaltaisen eläkejärjestelmän kuluja. Jotakin on tehtävä, ennen kuin on liian myöhäistä ja Suomi liian syvällä suossa.

7. yh:n kasvattama Vierailija

Siinä olet oikeassa Maria, me emme ymmärrä toisiamme.
    Isovanhempieni omaisuus pyörii jossain 2 milj. € luokassa. Laskennallinen omaisuus ja käytettävissä oleva raha ovat kuitenkin kaksi täysin eri asiaa. Isäni peri vähän yli 8 milj. markkaa vanhemmiltaan. Molemmat omaisuudet ovat/olivat kiinni maassa, taloissa ja tavaroissa.

Mutta, yhäkin, täytyy muistaa, että vaikka äitini vanhemmat ovat varmasti tarjonneet äidilleni aikoinaan rahallista apua, niin äitini on kokenut, että hän ei heidän rahojaan tarvitse vaan pärjää omillaan eikä sen vuoksi ole ottanut sitä vastaan.

Korostat, että suku pitää huolen omistaan.
    Entäpä jos joku suvun yksilö ei halua suvun huolenpitoa?
    Kävelläänkö sinun suvussasi avusta kieltäytyvän ylitse, vai kunnioitetaanko itsemääräämisoikeutta?

Entäpä jos joku yksilö ei halua jakaakaan omaisuuttaan suvun, eikä edes omien lastensa kanssa?
    Onko sinun suvussasi yksilöllä oikeus tehdä omissa nimissään olevalla omaisuudella mitä lystää?

Sinä olet sitä mieltä, että raha tuo onnen, älyn, paremmuuden ja tämä erinomaisuus jopa periytyy automaattisesti sukupolvelta toiselle.
    Sinun mielestäsi, köyhyys tai normaaleilla muutaman kymppitonnin työtuloilla toimeen tuleminen ja perheensä elättäminen on automaattisesti heikkouden ja huonouden merkki. Sinun mielestäsi köyhät ovat kaikki imbesillejä eikä heillä pitäisi olla oikeutta avioitua rikkaaseen sukuun, eikä näköjään edes oikeutta lisääntymiseenkään.

Minun äitini opetti, että jokaista ihmistä, täysin tuntematontakin, pitää kunnioittaa ihmisenä. Vasta ihmisten teot, sanat, käytös, se miten hän kohtelee toisia ihmisiä, ratkaisee onko ihminen arvostuksen arvoinen. Sinun kunnioittamisesi on minulle erittäin vaikeaa mielipiteittesi vuoksi.

Sinä olet joutunut tekemään lapsena töitä perheyrityksessänne, minä olen joutunut syömään kesäkeittoa. Täysin toisiinsa rinnastettavissa olevia asioita, eikös vaan.

Älykkyydestäsi huolimatta Sinä teet yhäkin palkatonta työtä perheyrityksessänne.
    Perheyrityksenne ei halua maksaa lakisääteisiä sotumaksuja ja veroja sinun työpanoksestasi. Kun Suomessa ollaan, niin tähän yhteiskuntaan kuuluvat myös hyvin vahvasti palkkatulot ja niistä tuloverojen maksu. Jos sukuyrityksenne ei halua olla osa tätä yhteiskuntaa, niin fine, se on teidän valintanne.

8. Bingo! Vierailija

Äärettömän hyvä kirjoitus yh:n kasvattamalta!

9. Aika harvasta asiasta olen Marian kanssa samaa mieltä, mutta sen kuitenkin allekirjoitan, että ylpeys ei rikastuta ketään. Tässä oma tarinani:

Isäni syntyi köyhän työläisperheen nuorimmaiseksi 20-luvulla. Isoisäni oli pesunkestävä kommunisti ja oli aikanaan vangittuna kansalaissodan aikaan. En tiedä oliko sota- ja vankileirikokemuksilla osansa asiassa, mutta myös hän etsi myöhemmin lohtua viinasta. Isäni lähti vanhempiensa kuoltua etsimään onneaan "suuresta maailmasta" ja saapui pääkaupunkiseudulle. 50-luvulla Helsingin reunuskunnat olivat vielä takametsiä ja maata sai suhteellisen halvalla. Isäni osti tontin ja rakensi talon. Toiveena ei ollut rikastuminen vaan ihan tavallinen perhe-elämä. Samoihin aikoihin isäni tapasi äitini. Minun ja veljeni lapsuudessa raha oli tiukalla. Lainaa oli maksettavana ja kunnallisesta päivähoidosta voi vain unelmoida. En kuitenkaan koe, että minulta olisi mitään puuttunut.

Sitten tulivat 80-luvun hullut vuodet kaavamuutoksineen. Vanhempani myivät talon ja tontin juuri ennenkuin olisi ollut pakko. Nyt paikalla seisoo kolme kerrostaloa. Tavallaan muutto tuli hyvään saumaan, sillä talo ja iso tontti alkoivat olla rasite vanhemmilleni ja me lapsetkin olimme lentämässä pesästä. Vanhempani ostivat uuden rivitaloasunnon ja lahjoittivat ison osan jäljelle jäävästä minulle ja veljelleni. Kiitos tuon lahjan me voimme ostaa oman ensiasuntomme vain pienellä lainaosuudella. Koska minä en ole juurikaan joutunut rikastuttamaan pankkeja, olen voinut säästää ja nyt kun omat lapseni ovat muuttamassa pois kotoa voin auttaa heitä asunnonostossa. Toki minä ja veljeni olisimme voineet kieltäytyä lahjasta ja ylpeänä selviytyä omillamme. Samalla olisimme maksaneet pankille kymmeniä tuhansia korkoina ja vanhempani olisivat maksaneet verottajalle omista korkotuloistaan.

Sen verran isoisäni "punikkiperintöä" minussa kuitenkin on, että tunnen myötätuntoa heikompi osaisia kohtaan. Koskaan ei tiedä, mitä on kulman takana.

10. Maria Vierailija

TÄSSÄ ON MUUTAMA KORJATTAVA ASIA, KORJAAN NYT KIIREESSÄ PARI:

KYLLÄ, OLEN HARKITSEMASSA SVEITSIIN TAI LUXEMBURGIIN VEROTUKSENI SIIRTÄMISTÄ, SILLÄ MINUA EI TODELLAKAAN KIINNOSTA MAKSAA TÄMÄN MAAN POLITIIKKAA. KUTEN KATAINEN VASTIKÄÄN TOTESI, OPPOSITION POLITIIKALLA OLISIMME AJAUTUNEET TODELLA PALJON SYVEMMÄLLE TALOUSSUOHON.

SUOSITTELEN LUKEMAAN VAIKKAPA ETLA:N TALOUSENNUSTEITA JA KÄSITYKSIÄ SIITÄ, MIKSI SUOMI PAINII TÄLLAISESSA TALOUSKURIMUKSESSA. SAATTAISI LÖYTYÄ JOTAKIN SELLAISTA, JOKA JOPA TUKEE MINUN MIELIPITEITÄNI.

11. Tieteentekijä Vierailija

Kannattaisi todella lukea uutta yhteiskuntapoliittista keskustelua, ennen kuin ottaa kantaa asioihin, joiden nykytilaa ei tiedä: hyvinvointivaltion aika on auttamattomasti ohi. Sanoilla "hyvinvointivaltio ja talous" voi vaikkapa googlata eri kirjoituksia. Enää ei voi tukeutua siihen, että valtio auttaa aina.

Wahlroos suomii hyvinvointivaltiota ja demokratiaa | Taloussanomat

tuossa on aika provosoiva kirjoitus, mutta aihe on hyvä.

Jouko Heyno — Gutta cavet lapidem - non forte, sed saepe cadendo

Täältä taas löytyy lisää tietoa siitä, onko Suomen vara jatkaa avustusten jakamista.

Kyllä ennen pitkää on pakko palata siihen, että jokainen perhekunta huolehtii omistaan, koska yhteiskunnan menoja on väistämättä leikattava.

12. Maria vielä Vierailija

Kommenttejani siis HUUTAMALLA tuolla välissä.

13. varhaiskasvattaja Vierailija

Suomessa laki kieltää 3-vuotiaiden työnteon. Työssäni olen huomannut, että monet ns akateemisesti lahjakkaat lapset ovat sosiaalisilta taidoiltaan heikkoja. Kirjoituksistasi päätellen vanhempasi tekivät sinulle karhunpalveluksen, kun antoivat sinun jättää leikit ikätovereiden seurassa.

14. yh:n kasvattama Vierailija

huomasin kyllä, että huudat.

Omaisuuden arvottamisesta.
    Isäni maksamat perintöverot menivät kertomastani omaisuuden arvosta. Todellisuudessa omaisuuden arvo on ollut huomattavasti suurempi. Ei isäni itke meidän perään ja kissan pissan verran välittää tulevaisuudestamme. En tiedä itkeekö juomiensa rahojen perään. Ihmiset ovat mitä ovat. Isänikin on mitä on. Sinä olet just sellainen kuin mitä olet. Minä taas olen mitä olen.

Isovanhempieni omaisuus on 2 milliä ihan elävässä elämässä ja tälläkin hetkellä, mutta toistan jo ties kuinka monennen kerran, varakkuus, rikkaus on, vain ja ainoastaan laskennallista.

Joillekin ihmisille luonto voi olla arvokkaampi sellaisenaan. Sitä ei aukkohakkuun ja järvenrantatonttien rakentamisen kautta muuteta rahaksi. Isovanhempani, äitini, tätini ja enoni ovat tällaisia ihmisiä. Minäkin olen, veljenikin on. Sitten kun minulla on lapsia, toivon, että osaan opettaa heitäkin arvostamaan koskematonta luontoa, aarniometsää, sen eläimistöä, luonnon monimuotoisuutta ja kestävyyttä, luonnonsuojelua ja eläinten hyvinvointia enemmän kuin rahaa ja kerskakulutusta.

Yhäkin toistan, äitini, minä, veljeni me emme ole saaneet yhteiskunnan tukea eikä sosiaaliavustuksia.

Minusta taas vanhempien yksi tehtävä on kasvattaa lapsensa näkemään myös muutakin kuin itsensä.

Mitä koulutuksen maksullisuuteen tulee, minun mielestäni maksullisuus kasvattaa luokkaeroja.
    Jo nyt tavallisten palkansaajien lapset opiskelevat opintolainojen ja opintotukien varassa ja velkaantuvat vuosiksi ammattia hankkiessaan. Nykyinen opintotukijärjestelmä on tasapuolinen.

Yhäkin olen sitä mieltä, että älykkäitä ihmisiä löytyy satatuhatmäärin köyhemmistä ikäluokista.
    Opintotukijärjestelmän lakkauttaminen aiheuttaisi sen, ettei köyhä pystyisi enää kouluttautumaan.

Minusta on ihmisarvoa alentavaa, jos köyhä opiskelija joutuisi hakemaan stipendejä, opintotukea tms. rikkailta ihmisiltä, yksityisiltä järjestöiltä, yrityksiltä tms. ei julkisilta instansseilta. Tämä jos mikä eriarvoistaisi, luokittelisi ihmiset ja antaisi pienelle "eliitti"joukolle vallan kouluttaa vain itseään hyödyttäviä, itselleen mieluisia ihmisiä.

Verotus.
    Suomessa miljoonan palkkatulosta maksetaan veroa (jos mitään vähennyksiä ei huomioida) 51%.
    300.000 tulosta vero on 48%, 30.000 tulosta vero on 20-25%.
    Pienestäkin työmarkkinatuesta maksetaan vähintään 20% vero, 30.000€ vuosieläkkeistä maksetaan suurempaa veroa kuin palkkatulosta.

Yhäkin toistan, jos rikas ihminen on niin saita ja itsekäs, ettei hän halua maksaa isoista ansiotuloistaan palkkatuloverona yhtään enempää kuin mitä 3000-4000€/kk tienaava perustyöläinen joutuu maksamaan, niin tuo rikas ihminen on henkisesti todella köyhä.

Tässä muutama lainaus Kelan tutkimusosaston blogista.
    27.1.2012
    Tuloverotuksen tasaisuudesta
    Kirjoittaja: Heikki Hiilamo, Pertti Honkanen, Avainsanat: köyhyys, politiikka, sosiaalipolitiikka, tuloerot, verotus

"Välillinen verotus eli arvonlisävero ja sen kaltaiset kulutusverot edustavat kuitenkin tasaveroa (vaikka todellisuudessa köyhät maksavat suhteessa rikkaita enemmän kulutusveroja). Verotuksen oikeudenmukaisuus voi nykyjärjestelmässä toteutua vain tuloverotuksen avulla. Mutta toteutuuko se käytännössä?"

"Mitä alhaisempi suurituloisen veroprosentti on, sitä suurempi osa hänen tuloistaan muodostuu pääomatuloista. Noin 100 000 euron vuositulojen jälkeen tulonsaajien veroprosentti vaihtelee sattumanvaraisesti 50 prosentin ja nollan välillä."

"Joka tapauksessa oikeudenmukaisuuden näkökulmasta on ongelmallista, että monien hyvin toimeentulevien veroprosentit ovat selvästi alhaisempia kuin pienituloisten."

Kannattaa lukea kokonaan tämä blogi ja muita tutkimuksia verotuksesta. Niitä löytyy pilvin pimein.

Yhteenvetona: mitä rikkaampi olet, sitä vähemmän haluat maksaa veroja.
    Jostain syystä nämä samat suurituloiset, vähän veroa maksavat, haluavat kuitenkin saada maksimaaliset tuet yhteiskunnalta. Kun nämä tuet vähennetään maksetuista veroista, käykin niin, että se rikas onkin nettosaaja. Tämä on ollut nähtävissä mm. Nalle Wahroosin toiminnassa. Nallen saamat EU-maataloustuet kompensoivat hänet nollamaksajaksi. Hän ei anna mitään yhteiskunnalle kuin välillisesti maksamiensa palkkojen ja kiinteistöverojen muodossa. Paitsi että eihän tuotantomaatilasta tarvitse maksaa suuria kiinteistöveroja :).

Nallen isä oli Suomen valtion virkamies, teki omaisuutensa valtion maksamilla rahoilla. Nalle on koulutettu ja kasvatettu suomalaisten veronmaksajien maksamissa kouluissa. Nallen työurallaan tienaamansa palkkatulo on suurimmaksi osaksi tullut ja omaisuus on rahoitettu sen myötä pienituloisten suomalaisten ja yritysten maksamilla rahoilla.

Taustastaan huolimatta kaveri jaksaa itkeä kuinka kallis riistäjämaa Suomi on.
    Nallena häpeäisin silmät päästäni, mutta Nallehan on oma itsekäs itsensä. Ei hän näe ristiriitaa omassa toiminnassaan. Hän on "kaikki minulle, ei mitään muille"- ihminen.
    Sori, mutta tämä on minun mielipiteeni hänestä.

Jos rikkaat, hyvin tienaavat maksaisivat enemmän veroja, ostaisivat suomalaisia tuotteita, sijoittaisivat Suomeen, palkkaisivat suomalaista työvoimaa, pitäisivät tehtaat Suomessa, tämä yhteiskunta pyörisi paremmin. Tästä ei puhuta.

Yksi rikas on Jorma Ollila, suomalaisella työllä rikastunut, missä hänen yhteiskuntapanoksensa on?
    Tietulleissa, eli pienituloisten ihmisten päivittäisten työmatkojen verottamisessa. Verottamiseen tarvitaan laite jonka valmistaja saisi miljoonia ulkomaisen tuotteen myynnistä suomalaisille.
    Mitä tämä kertoo Ollilasta?

Sinä Maria sanot olevasi rikas, mutta et halua maksaa palkkatulostasi edes samaa veroa kuin 30.000-50.000€ vuodessa tienaava keskivertoduunari.

Älä syytä meitä yhteiskunnan rapautumisesta. Käännä katse peiliin, syyllinen löytyy sieltä.

Yrityksistä Rovio on erittäin hyvä esimerkki ihmisistä jotka ovat rikastuneet nopeasti omalla työllään. Kavereilla ei ole kuitenkaan kusi noussut hattuun vaan nämä nuoret ihmiset ovat tiedostaneet oman paikkansa tässä yhteiskunnassa. Heidän kotikasvatuksensa on mennyt nappiin. Vanhemmat voivat olla ylpeitä lapsistaan. Vanhoista yrityksistäkin löytyy vastaavia yhteiskuntavastuunsa tuntevia yrityksiä pilvin pimein jotka pitävät tuotantonsa Suomessa. He ovat tämän yhteiskunnan tukipilareita.

Vanha sanonta kuuluu, että hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan. Uskon tähän sanontaan.

Mutta nyt lopetan oikeasti tähän omalta osaltani tämän keskustelun, huuda vaikka kuinka paljon, en enää kuuntele.

15. Maria Vierailija

Sattuneesta syystä tunnen jnk verran Kelan tutkimusosastoa. Allaolevasta artikkelista, jossa on näiden yh:n kasvatin Hiilamon ja Honkasen mietteitä, voinee päätellä hieman suuntausta, jota Kela edustaa.

Tieteellisten tekstien vain pätkien siteeraaminen ei ole korrektia, koska näin voi antaa väärän kuvan koko tekstin päämäärästä.

Tutkijatkin tyrmäävät Sata-komitean: ”Köyhimpiä kyykytettiin”

STT-Uusi Suomi
    Luotu: 18.12.2009 19:13
    Päivitetty: 18.12.2009 19:20
    KOTIMAA
    Sosiaaliturvan uudistamiseksi perustettu Sata-komitea ei onnistunut kohentamaan kaikkein köyhimpien ihmisten asemaa. Se synnytti pitkän listan ehdotuksia, mutta ei nostanut alimpia perusturvaetuuksia.

Komitean perusturvajaostossa työskennellyt Heikki Hiilamo moittii torsosta lopputuloksesta työmarkkinajärjestöjä, jotka sopivat keskenään tärkeimmistä uudistuksista.

Pettynyt on Kelan tutkija Pertti Honkanenkin.

-Perusongelma on yhä pienten etuuksien varassa elävät ihmiset, jotka tarvitsevat asumistukea ja usein myös toimeentulotukea. Heidän tilanteensa pysyy täysin jumissa, kun ei koroteta perusetuuksia, ei lisätä asumistukea eikä helpoteta edes toimeentulotuen hakua.

Diakonia-ammattikorkeakoulun yksikönjohtaja Heikki Hiilamo sanoo, että komitealla oli köyhyysnäkökulmasta kaksi keskeistä tavoitetta, joista kumpikaan ei toteutunut. Komitea halusi vähentää toimeentulotuen varassa olevien määrää ja toisaalta antaa köyhimmille mahdollisuuden vastaanottaa pieniä töitä ilman että tuet putoavat.

Takuueläke sen sijaan toteutuu ja se kohentaa täydellä kansaneläkkeellä tai Kelan täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä elävien asemaa.

Perusturva kohenisi 200 miljoonalla

Toimeentulotukitarvetta olisi vähentänyt Hiilamon mielestä etenkin työmarkkinatuen nosto 100-120 eurolla kuussa.

-Korotuksesta olisi puolet saatu takaisin toimeentulotuki- ja asumistukimenojen vähenemisenä sekä veroina.

Hiilamo arvioi, että 200-300 miljoonalla olisi saatu merkittäviä parannuksia.

-Tällainen rahasumma on ollut pieni, kun on tehty veronalennuksia esimerkiksi puunmyyntituottojen ja kiinteistöjen myyntiverotukseen.

Keskusta ja vihreät halusivat siirtää toimeentulotuen maksun kunnilta Kelalle, mitä kokoomus on vastustanut. Komitean enemmistö kannatti siirtoa, mutta esitys hylättiin erimielisyyksien takia. Siirtoa on vastustettu, koska sen pelätään lisäävän kuluja. Nykyisin kaikki toimeentulotukeen oikeutetut eivät hae sitä.

Kelan tutkija Pertti Honkanen muistuttaa kuitenkin, ettei ilmaista ole sekään, että köyhä ihminen jättää lääkkeensä ostamatta.

-Joidenkin laskelmien mukaan vain 50-70 prosenttia toimeentulotukeen oikeutetuista saa sitä, kommentoi Honkanen.

Alikäyttö johtuu häpeästä, tiedon puutteesta sekä viranomaisten kielteisestä suhtautumisesta.

Työmarkkinajärjestöt onnistuivat

Sata-komitean puheenjohtaja Markku Lehto oli perjantaina tyytyväinen lopputulokseen. Koko paketin kustannukset ovat noin 640 miljoonaa. Takuueläkkeen toteuttaminen maksaa 111 miljoonaa ja kunnallisverovähennys vajaat 200 miljoonaa. Näistä on jo päätetty, mutta moni muu esitys toteutuu ehkä lähivuosina.

Työttömien aktivointilisästä päätettiin jo viime keväänä. Honkanen arvioi, että lisään on oikeutettu noin joka kymmenes työtön, mutta eivät pisimpään työttömänä olleet.

Hiilamo murehtii, että köyhyyden poistamiseksi on tehty viime laman jälkeen vain kosmeettisia korjauksia ja Sata-komitea jatkoi tätä linjaa.

-Jos katsotaan, kuka sai tästä rahaa, niin köyhimpiä todella kyykytettiin, Hiilamo kritisoi.

Lopputuloksen hän kokee ratkenneen jo vuoden alussa.

-Työmarkkinajärjestöt sopivat silloin sosiaalitupossaan tärkeimmistä uudistuksista ja muut jäivät nuolemaan näppejään.

Tuolloin sovittiin Hiilamon mukaan muun muassa noin miljardin hintaisesta Kela-maksun poistosta työnantajilta sekä keskituloisten ansiosidonnaisen päivärahan nostosta.

Henkilöt:
    Heikki Hiilamo, Pertti Honkanen
    Muut asiasanat:
    kela, sosiaaliturva, Kansaneläkelaitos, Sosiaaliturvan uudistamiskomitea, Perusturva, Sata-komitea

16. ei oo totta Vierailija

et sitten muuta vastinetta keksinyt kuin 4,5 vuotta vanhan lehtijutun!

Jutussasi Kelan tutkijat toteavat, että köyhiä tullaan kyykyttämään entistä enemmän tulevaisuudessa ja näinhän siinä kävi. Työttömyys on lisääntynyt vuoden 2009 tasosta, tuloerot kasvaneet, pääoma on siirtynyt ja siirtyy koko ajan Suomen ulkopuolelle, rikkaat maksavat aina vain vähemmän veroja.

Tästä Suomen talouden heikkenemisestä kertoo jotain jo sekin, että ulkomaiset palveluyritykset ovat ostaneet suomalaisia päiväkotiyrityksiä/vanhustenhoitolaitoksia/lääkäriasemia. Esim. norjalaiset näkevät niissä ansaintamahdollisuuden. Suomalaiset pääomasijoittajat eivät jostain syystä tätä samaa näe.

17. Maria Vierailija

No en nyt ehdi tässä "parempaakaan" etsiä. Keksipä sinä, suuressa viisaudessasi. Töitäkin kun naputan koko ajan.

18. Onko yhtäkkiä muka akateemiseksi muutetuille lastentarhanopettajille opetettu, että niin sanotut huippuälykkäät ja nerot ovatkin parhaimmillaan työskennellessään yksin? On todella turhauttavaa "leikkiä" - missä iässä hyvänsä - tasapaksun massan kanssa, jos itsellä älykkyysosamäärä on noin 170 ja saman työn, mihin toinen puurtaa viikon, tekee itse päivässä.

Älkää viitsikö tasapäistää ja puhuko karhunpalveluksista. Maailma tarvitsee lahjakkuuksia.

19. Kaisu Vierailija

mistähän se johtuu, että älykkyysosamäärältään neron tasolla oleva jaksaa roikkua täällä elleissä meidän imbesillien kanssa?

Miksi teet tavallista työtä jota kuka muu tahansa voi tehdä?
    Jos minä olisin yhtä älykäs kuin sinä, tekisin jotain huippuhienoa, jotain sellaista jota kukaan muu ei osaisi tehdä.

Onko sinun älykkyydessäsi joku vika, onko sinulla puutteelliset sosiaaliset taidot, puuttuuko mielikuvitusta, vai missä mättää, jos sinusta ei ole tullut tavallista duunaria kummempaa ihmistä?

20. Maria Vierailija

Kaisulle: Teen tietotyötä so. tutkimusta ja minulla on tämä ikkuna auki taustalla. Mistä ihmeestä keksit, että olisin duunari?

Mitenkähän upea professionaali tämä Kaisu lienee? :)

21. Kaisu Vierailija

Maria, minä vastasin nikin Akateemisesti sivistyneet kommenttiin.
    Asiayhteys oli selvästi nähtävillä, viestit olivat peräkkäin. En kommentoinut sinua sanallakaan.

Maria, kysyit mikä professionaali olen.
    Toimin asiantuntija-tehtävissä, peruskoulutus DI + 2v + 1v + 1v teknistä koulutusta ulkomailla.
    Ensimmäiset elinvuoteni olen asunut ulkomailla, teinivuoteni olen asunut ulkomailla. Aikuistuttuani olen tehnyt työtä ulkomailla lähes puolet työurastani.

Toimin asiantuntija-tehtävissä, peruskoulutus DI + 2v + 2v + 1v teknistä koulutusta ulkomailla.
    Palkastani maksan veroa 41-45%. Lisäksi saan verottomana ulkomaan päivärahat + km-korvaukset oman auton käytöstä Suomessa.

22. PhD Vierailija

Etpä tainnut tietää, että eipä sitä kenellekään tohtorin tukinnon jälkeen post doc-tutkimuksiin opintotukea makseta. Opintotukea maksetaan perustutkinnon suorittamiseen, lisurin ja väitöskirjan teko rahoitetaan aina muualla tavalla.
    Korkeakouluopiskelija saa opintotukea vanhempien tuloista riippumatta.

23. Maria Vierailija

Totta kai tiedän tämän, sama oppiarvo kuin sinulla.Kyllä muuten jotkut saavat, jos ei töitä ole löytynyt, maisterintutkinnon jälkeen jatko-opintoihin vielä
    opintotukea. Jos siis kuukausia on jäljellä.

Sanoisin, etten saanut opintotukea OMIEN tulojen takia. Sisälukutaitoa, kiitos.

24. pilkunviilaaja Vierailija

kommentti Marialle.
    koulutuksesi ei valitettavasti näy teksteissäsi.

Esim. lauseesi
    "Sanoisin, etten saanut opintotukea OMIEN tulojen takia. Sisälukutaitoa, kiitos."

Mietipä tietotyötä tekevillä, niillä normaalia älykkäämmillä tohtorin aivoillasi mikä outo mielleyhtymä tuosta lauseestasi syntyy.

25. Maria Vierailija

Se on tämä tabletti, joka oikoo sanoja, ja kiireessä niitä en viitsi aina tarkastaa. Kuitenkin tämä on loppujen lopuksi vain yksi keskustelupalsta. Ei tuossa sinunkaan pilkunviilatussa?? tekstissä ole ne pilkut oikein paikalla

Loppujen lopuksi koirat haukkuvat ja karavaani kulkee. Deal with it.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri