Hae Anna.fi-sivustolta

Teinin yökyläily tyttö/poikaystävän luona

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä tiukkisko?, 16.05.2009.

1. tiukkisko? Vierailija

Minkä ikäisen nuoren antaisitte yöpyä tyttö-/poikaystävän luona? Meillä on väännetty koko kevät kättä kahdeksasluokkalaisen tyttären kanssa siitä, onko tuon ikäisen sopivaa antaa yökyläillä poikaystävän luona. Meidän mielestämme tämän salliminen olisi kuin hiljainen hyväksyntä seksielämän aloittamiselle, vaikkei mitään sen kummempaa tapahtuisikaan.

2. 4:n äiti, ei kirj Vierailija

Minusta etenette ihan oikein. Ei tuon ikäisen vielä passaa juosta poikaystävän luona yökylässä, eikä oikeastaan muutenkaan... Ja eihän murkku, hormonien pyöriteltävänä olevana, ymmärrä vielä omaa parastaan, mutta myöhemmin varmasti tajuaa teidän motiivinne ja aidon huolen & rakkauden. Tsemppiä.

3. jotain rotia Vierailija

Minäkin olen edellisten kanssa samaa mieltä. Tuntuu nimittäin siltä, että oman 14-vuotiaan tyttäremme kaveripiirissä yövytään vähän siellä sun täällä - luvatta ja luvan kanssa. Me haluaisimme pitää arvoistamme kiinni ja opettaa niitä myös lapsillemme. Ei nyt ihan papin aameneen saakka tarvitse odotella, mutta toivottavasti vähän pitempään kuin 14-15-vuotiaaksi.

4. 123erset aet aw aes Vierailija

Laittakaa tyttärellenne siveysvyö ja ottakaa avain itsellenne, niin tiedätte, että mitään ei pääse tapahtumaan seksin saralla ja antakaa sitten mennä yöksi.

5. kahden naisen äiti Vierailija

Minä en sallinut omilleni yökyläilyjä pokaystävien luona ennen kuin olivat täysi-ikäisiä. Kyllä siitä vastaan hangoiteltiin, mutta nyt aikuiset naiset ovat tyytyväisiä ja kiittävät minua tiukkuudestani.

6. Ehkä 15-16-vuotta on minun mielestäni sopiva ikä? Sehän on taivaan tosi, että teininne haluaa entistä enemmän yökyläillä mitä enemmän estelette. Luultavasti nuori sanoo menevänsä jonkun kaverin luo, ja onkin ollut seurustelukumppanin luona. Nuoruuteen kuuluu kokeilla asioita. Nuoret, joiden vanhemmat on olleet ehdottomia esim. alkoholin käytön kokeilemisen suhteen ovat niitä, jotka ovat tilanteen salliessa kaikista kovimmassa kännissä. Voisitte puhua ehkäisystä ja muusta ennen yökyläilyyn luvan antamista. Onko seurustelussa ja yökyläilyssä jotain niin pahaa ettei sitä voisi sallia? Minun mielestäni olisi paljon pahempaa, jos nuoret viettäisivät kaikki viikonloppunsa ryyppäämässä tai jotain vielä paljon pahempaa. Hyvähän se on, että nuorella on kaikki asiat kunnossa jos on ystäviä ja kunnollisen oloinen poika-/tyttökaveri! Minä huolestuisin ainakin siitä, jos ei olisi kavereita ja sosiaalisia suhteita vaan nuori olisi eristäytynyt ja hänellä ei olisi kunnon kavereita.

7. Vastaan... Vierailija

Vaikkei lapsia olekaan ja ikää 24v.

Meillä väännettiin kanssa kauheasti tuosta asiasta ja en saanut yöpyä poikaystäväni luona. Yövyin salaa sitten, menin muka parhaalle ystävälleni yöksi. No kiinnihän siitä jäin ja ei kunniankukko laulanut. Lopulta kun olin 16, sai poikaystäväni tulla meille yöksi. Tässä vaiheessa seurustelua oli takana 2vuotta.

17vuotiaana sain mennä sitten poikaystävän luokse. Vanhempani tunsivat pojan vanhemmat, sekin varmasti vaikutti. Olimme yhdessä 23vuotiaiksi asti ja sitten erosimme.

8. tiukkis! Vierailija

En antanut yhdenkään neljästä lapsestani olla yökylässä vastakkaisen sukupuolen edustajanluona ennen täysi-ikäisyyttä. Kun he olivat yötä kaverillaan, minä vein ja hain ja olin yhteydessä vierasperheen vanhempiin. Meillä nuoret eivät myöskään nuokkuneet kännissä kaupungilla tms. sillä otiintuloajat olivat viikonloppuisin yhteentoista mennessä ja viikolla yhdeksään mennessä.

Tätä tosin helpotti se, että asumme syrjässä kaupungista.

Kunnollisia aikusia heistä on kasvanut. Koulunkäynti sujui ja omat kumppanit löytyivät sitten aikuisina.

Kyllä minäkin kuuline, että "kun muut saavat" ym. mutta meillä ei saatu ja sillä selvä. Vanhemmilla on vastuu juridisestikin alaikäisten lasten touhuista. Huostaanotot lisääntyvät hurjaa vauhtia, kun vanhemmat pitävät nuoria lapsiaan aikuisina ja antavat tehdä mitä vain.

9. Äiti ulkomailta Vierailija

Itse aloitin sukupuolielämän alle 16-v., minulla on edelleen sama mies... Alkoholit kokeiltiin siinä kuin muutkin. Ihan kunnollisia meistä on tullut, elämässään menestyneitä ihmisiä. Kolme lasta olemme saaneet aikaiseksi ja samalla periaatteella heidät kasvattaneet. Ensin sai tyttö- ja poikaystävät tulla meille yöksi ja kun heidät oli kunnollisiksi todettu ja heidän vanhempiensa kanssa keskusteltu, saivat myös mennä sinne yöksi. Parempi minusta on tietää, että ovat turvallisesti yhdessä jommankumman kotona kuin ties missä salaa. Alkoholi ei ole ollut mikään tabu vaan sitä on neuvottu käyttämään järkevästi. Kotona sitä on ollut aina saatavissa, muttei ole sen ihmeemmin kiinnostanut ja pippaloistakin ovat aina tulleet hyvässä kunnossa kotiin.

Ja nyt ovat jo nämäkin lapset aikuisia ja ihan kunnollisia heistäkin on näköjään tullut.

10. kummi Vierailija

Itse en saanut koskaan menna yoksi saman sukupuolen edustajan luo sen jalkeen kun taytin16-v. Aiti piti minua liian vanhana tyttojen yokylaan. Sanoi etta se oisi lesboa. Kylla han pojalle oisi aina paastanyt. Alle 16- veenakin.

11. zeppelina Vierailija

Tämä voi aiheuttaa närää, mutta onko tarkkaan ottaen vanhempien asia kontrolloida nuoren seksielämää täysi-ikäiseksi asti? Missä on päätetty (tai missä on laki), että nuori saa aloittaa seksielämän täysi-ikäisenä eikä yhtään aiemmin? Tosiasia kun kuitenkin on, että pääosa 16-v tytöistä on jo seksiä kokeillut, pojista en tarkkaa tilastoa muista.

TIETENKIN on hyvä asia, että aihetta ei ohiteta olankohautuksella, mutta eikö järkevämpää olisi valistaa ehkäisystä ja luottamuksellisesta suhteesta niin seurustelukumppaniin kuin vanhempiinkin? Itse aloin seurustella ensi kerran vakavasti 16 täytettyäni, ja neitsyys meni puoli vuotta myöhemmin - tämän saman pojan kanssa olin 22-vuotiaaksi asti. Sain yöpyä pojan luona 17-vuotiaasta eteenpäin, ja vanhempani varmasti uskoivat lykänneensä seksielämäni aloitusta tuolla... kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa, eli nuoret löytävät paikat. Me mm. harrastimme seksiä luonnossa, omissa huoneissamme päivällä hipihiljaa (vaikka vanhemmat olivatkin kotona olkkarissa), autiotalossa, kerrostalon saunassa, kellarissa, autossa...

Ei nuoretkaan niin yksioikoisia ole, että sekstaisivat vain yöllä, toisen makuukammarissa. Eli ei sillä yöpymiskiellolla loppujen lopuksi voi estää nuorta. Toki, jos omaa periaateettaan haluaa julistaa, siihen keino sopii. Mutta ehkäisykeinona kielto ei toimi pätkääkään, eli parempi olisi neuvoa kondomit ja e-pillerit varmuuden varalle. Ps. olen nyt 28 ja kunnollinen, avoliitossa elävä koulutettu ja menestynyt nainen :)

12. kummi Vierailija

Samaa mielta. Ehkaisyn neuvomisestakaikki alkaa. Mutta periaatesyista vanhemmilla huoltajina on oikeus puuttua alaikaisen tekemisiin ja antaa kotiintuloaikoja ja muuta. On se ihan oikein minun mielestani.

13. tiukkis! Vierailija

No, yhä edelleen olen sitä mieltä että toiminoikein kun en laskenut omiani yökylään vastakkaisen sukupuolen edustajan luo.

Ei se ole seksielämän vahtimista. Se oli rajojen asettamista. Seksiä voi harrastaa päivälläkin jos niin tahtoo tehdä. Mutta se että laskee koko yöksi jonkun viereen on kuin yllyttäisi seksiin, näin antaa sille toisellekin ikään kuin luvan vaikka painostaa, jos toinen ei haluaisikaan.S e nimenomaanon minusta väärin. Valinta ja päätös seksilämän aloittamisesta kun kuuluu olla nuoren itsensä.

14. kyttääjä-äiti Vierailija

Ihmettelenkin kovasti niitä vanhempia, jotka päästävät teinin yökylään olematta yhteydessä kaverin vanhempiin. Itse en luota tippaakaan vaan haluan tarkistaa, missä nuoreni yönsä viettää ja että meillekin kylään tulevan kaverin kotona tiedetään, missä nuori yöpyy. Rakastan lastani, mutta totuus on, että luottamus on teini-ikäisen kanssa kovilla. Älkää olko liian sinisilmäisiä!

15. tavallinen nuori Vierailija

Minun vanhempani sallivat yökyläilyt poikaystävän luona silloin, kun täytin 15 vuotta. Mielestäni yökyläily ei tarkoita läheskään aina välttämätöntä seksin harrastamista; yöllä nukutaan, ja usein jo pelkkä vanhempien viereisessä huoneessa oleminen iltaisin saa kiinnijäämisen pelon hiipimään mieleen. Oikeastaan nyt lähes kahden vuoden aktiivisen yökyläilyn jälkeen seksiä on tullut harrastettua enemmän päiväsaikaan lukkojen takana kuin yöllä. Päivällä kun talossa on muitakin ääniä, joihin mahdollinen ähkinä yms. voi hyvällä tuurilla peittyä. Eri asia se olisi yöllä.

16. kummi Vierailija

Niin no jos menisi vastakkaiselle sukupuolelle yoksi niin mina ainakin laittaisin nuoret eri huoneisiin nukkumaan. Kylla ne hiukan pelkais etta kun kavelen sohvan ohi yopalalle niin huomaisin sohvan tyhjaksi ja marssittaisin sen toisen takaisin sohvalle ja jos loydan viela uudestaan sohvan tyhjana niin olisi viimeinen yokylaily sitten:)

17. kummi Vierailija

Sitten kylla ois viela semmonen, etta auto on lukossa ja avaimet on minulla ja samoin ilmottaisin etta pistaa toisenkin osapuolen vanhemmat auton ovet lukkoon. Oma sais menna yokylaan kun tayttais 17-v. Sitten jos jaa raskaaksi niin synnyttaa 18-veen pintaan jolloin on sitten jo itse vastuussa seurauksista ja valmis avioon. Kylla nuoret paikan keksii silti mutta itse en ota vastuuta etta oisin millaan tapaa hyvaksynyt asian. Jos tulee ongelmia niin mina vaan sanonetta minahan varoitin ja varaan ajan laakariin.

18. Suvaitseva äiti Vierailija

En kyllä ymmärrä, mitä pahaa seksissä on. Minulla on nyt vasta parivuotias tytär, joten aikaa on vielä onneksi murkkuikään, mutta tiedän jo nyt, etten kiellä yökylää poikaystävän luo. Mieluummin harrastaa seksiä vakituisen poikaystävän kanssa ehkäisyasiat kunnossa kuin kaupungilla hilluen ties kenen kanssa. Seksi ei ole syntiä. Itse aloin seurustella 14-vuotiaana ja vaikka toistemme luona yövyimme, neitsyys meni "vasta" 16-vuotiaana, joka oli ihan sopiva ikä. Saman pojan kanssa seurustelinkin 18-vuotiaaksi.

19. kummi Vierailija

Ei pahaa, mutta se voi olla vaarallista eika valttamatta nuori ole valmis. 14-v on kaikesta huolimatta lapsi ja hanta tulee suojella kaikin tavoin. En oisi niin hirvean hulissani jos 14-v tytolla on 14-v poikaystava mutta toki toivon etta he eivat sorru ympariston painostukseen ja huolehtivat ehkaisysta ainakin ja tietysti veisin tyton aika ajoin gynelle. Taytyy oikeasti olla joku pedofiili etta pitaa jotain alle 15-vuotiasta aikuisena naisena ja synnyttajana. Tietysti onhan niita jotka pitaa 12-vuotiastakin jo sopivana seksikumppanina. Onhan niita aikuisia miehiakin jotka tykkaa etta reippaasti alle 15-v oisi sopiva nainen. Meilla kylla soitetaan poliisit siina vaiheessa.

20. mie vaanxx Vierailija

Tää on taas näitä, että nuorelle pitää sallia kaikki sillä jos ei salli niin sitten se panee puskissa ja jos ei sille osta viinaa niin sitten ei tiedä mitä se juo. Herra isä sentään eikö tule mieleen kaiken sallimisen sijaan kasvattaa lapsi vastuuntuntoiseksi ja fiksuksi, arvostamaan itseään, kehoaan ja olemaan ylpeä itsestään.

Minulla on kaksi lasta ja kumpikaan ei ole sen paremmin kännännyt kuin harrastanut seksiä alaikäisenä missään puskissa. Minun lapsillani on aivot joita ne osaavat käyttää. Minusta tuollainen mustavalkoajattelu, että sitten ne tekevät sitä ja tätä on epäkunnioittavaa ja nuoren aliarvioimista mutta ehkä se onkin niin, että lapset vain toteuttavat vanhempiensa olettamuksia.

21. kummi Vierailija

Edelliselle taytyy myontaa etta hyvin sanottu.

22. Nougatt Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä ne nuoret keksii paikkoja sille seksin harrastamiselle muualtakin, kun eivät yökylään pääse.

Se että harrastaa seksiä ja kokeilee tupakkaa & alkoholia tai vaikka käyttäisi säännöllisesti molempia, ei tarkoita etteikö heistä voisi kasvaa vastuuntuntoisia aikuisia.
    Eikö ole hyvä opetella esimerkiksi alkoholin käytön kanssa rajoja teininä, kuin että heti kun 18 pamahtaa täyteen lähdetään baanalle rajoja tuntematta. Siitä sitä sotkua syntyykin.

23. 19 v Tyttö Vierailija

Itse olen saanut mennä ensimmäisen poikaystäväni luo yökylään 14 vuotiaana, eikä tapahtunut mitään. Monet yöt nukuttiin vierekkäin ilman mitään sen kummempaa kuin pussailua ja halailua. Kyllä minä ainakin tiesin milloin olin valmis harrastamaan seksiä. Ystäväni vanhemmat, jotka kielsivät ystäviäni 14-16 vuotiana menemästä yökylään, olivat vain pahempia harrastamaan seksiä koulun vessoissa ja muualla. Mitä enemmän kieltää, sitä enemmän herää kiinnostus ;) Että turhaa te yritätte pieniä kullan nuppujanne kieltää joka asiasta, nuoret kyllä keksivät keinot ;D Minulla ei ole koskaan ollut kuria, ja tuntuu että olen parempi ihminen kuin monien kurinpitäjien penikat.

24. ensimmäinen kivi Vierailija

Ainakin ole itserakkaampi ja arvotat ihmiset sen mukaan miten he harrastavat seksiä.
    Olisit ehkä tarvinnut sekä kuria, että suvaitsevuuden opettelun alkeita.

25. kummi Vierailija

Kylla pitaa olla saannot. Eihan kaikkia lapsia tarvitse yhta paljon ojentaa. Onhan niita lapsia jotka uskoo kun niille sanoo eika muutenkaan mene tekemaan mitaan sopimatatonta mista pitaisi alkaa rayhaamaan. Eri paikoissa eri saannot ja kaytannot.
    Kylla siita lapsesta ihan kamala tulee jota ei yhtaan ojenneta missaan asiassa vaan saa kaiken aina periksi. Mutta ei se tarkoita ettei saisi missaan asiassa joustaa. Sinun kanssasi oli varmaan varaa joustaa tassa asiassa. Ei kaikki ole yhta malttavaisia. Sillehan ei mitaan sitten voi jos koulun vessatkin kelpaa seksipaikoiksi niin minkas vanhempi tekee.
    Antaa luvan harrastaa seksia paivasaikaan koulun vessoissa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri