teinkö väärin: lapsesta kyse, syömisestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitee

Vieras
kohta 4v muksu söi iltapalaksi pari leipää ja puolikkaan omenan+maitoa. sitten pestiin hampaat ja hampaiden pesun jälkeen kuinka ollakkaan lapsi alkoi vinkuu lisää syötävää! mä totesin sille että tuskin sulla nälkä on ,et vaan halua nukkumaan, ja että meillä syödään iltapala kokonaan ennen hampaiden pesua. lapsi tyytyi tähän. mutta jotenkin jäi kalvamaan, en antanut toiselle ruokaa kun hän pyysi :( mä vaan niin turhaudun tosta hampaiden pesusta muutenkin, että ei kiinnosta kyllä 2 kertaa illan aikana pestä. lisäksi mä en tykkää siitä että lopetetaan ruokailu ja 15min päästä pitäis sitte jatkaa, ku syödään silloin ku syödään.

mut kuitenkin jäi huono omatunto. vai tekeekö nää raskaushormonit mut normaalia herkemmäksi taas :(

Eiköhän tuo iltapala ollut ihan riittävä. Meillä ainakin esikoinen (5) yrittää usein tuota viivyttelykeinona, vaikka tietää varsin hyvin, että kerralla syödään se, mitä syödään ja kun on pöydästä noussut, ei lisää tipu.

Meillä 5v tyttö tekee tota jatkuvaan ihan vaan sen takia et sais valvoo pidempää. Jos syöny kuitenki ihan riittävän iltapalan ja hampaat jo pesty nii meillä tyttö menee silti nukkuu suoraan. Se vaan kokeilee josko äiskä suostus.

Itse tunnet lapsesi parhaiten eli tiedät, oliko hänellä oikeasti nälkä vai ei. Meillä esikoinen on käyttänyt tuota keinoa vitkuttaakseen nukkumaanmenoa, kuopus taas on ollut oikeasti nälissään.

Minä olisin tehnyt ihan samoin, varsinkin kun iltapala näyttää olleen ihan hyvä. Ja mun mielestä toi on ihan selvääkin selvempi vedätysyritys, välillä kun pitää testata niitä rajoja ja niiden pitävyyttä. Alä suotta pode huonoa omaatuntoa!

Meillä oli kausi jolloin aina kun piti mennä nukkumaan niin tuli nälkä, jano, pissahätä, kakkahätä...Samoin toimin kun ap eli kun oli syöty ja hampaat pesty niin sitten ruokailut oli silti illalta ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Muistakaa kuitenkin,että hampaat olisi hyvä pestä ennen ruokailua,ei sen jälkeen tai ainakin pitää se tunti pari väliä syönnin jälkeen,ennen kuin pesee hampaat.

Iltaplan kanssa tämä on aika vaikea toteuttaa, koska hampaidenpesun tarkoitus on illalla nimenomaan puhdistaa hampaat ruoanjämistä (ja plakista) yöksi.

Ksylitolia iltapalan jälkeen, sillä hoituu happohyökkäys.

Muistakaa kuitenkin,että hampaat olisi hyvä pestä ennen ruokailua,ei sen jälkeen tai ainakin pitää se tunti pari väliä syönnin jälkeen,ennen kuin pesee hampaat.

15 min riittää. Tai xylitoli.

Meillä lapset pyytävät ruokaa vain nälissään enkä koskaan, koskaan voisi laittaa lasta nälkäisenä nukkumaan. Jokainen kuitenkin tuntee omat lapsensa parhaiten, eli jos tietää että lapsella ei kertakaikkiaan voi olla nälkä, voi kai kieltäytyä antamasta syötävää. Kyllä meillä 4-vuotias saattaa syödä tuplastikin tuon mitä ap:n lapsi ja silti pyytää vielä näkkäriä.. ihan nälkäänsä ;) Kasvuspurtti tulossa taas.

Minä annan leipäviipaleen jos nälkää valittaa hampaidenpesun jälkeen. Nälkäinen syö, vetkuttelija ei halua. =) Ja xylitol päälle suun purskuttelun jälkeen. Joskus menee koko limppu, joskus ei lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Iltaplan kanssa tämä on aika vaikea toteuttaa, koska hampaidenpesun tarkoitus on illalla nimenomaan puhdistaa hampaat ruoanjämistä (ja plakista) yöksi.

Ksylitolia iltapalan jälkeen, sillä hoituu happohyökkäys.

No ei ole hampaiden pesun tarkoitus tuo,miksi ihmisillä on vääriä luuloja hampaiden pesusta?

Kyllä se hampaitten harjaus pilaa kiilteen,jos pesee happohyökkäyksen aikana.

Meillä yritetään pompottaa joskus iltaisin juuri tuolla tavalla. Esim. eilenillalla lapsi söi iltapalan eikä jaksanut kokonaan vaan ruokaa jäi. Otti samantien xylitolin minkä jälkeen mentiin pesemään hampaat. Ja sitten alkoi kiukuttelu, miten on hirveä nälkä ja haluaa ruokaa. En antanut ja laitoin pojan nukkumaan.

Yhteistyössä