Tekeek kasvihuoneella mitään, siis oikeasti?

lauantaipussi

Aktiivinen jäsen
29.04.2008
2 565
0
36
Oon himoinnu kasvihuonetta ja haaveilen kasvattavani siellä jos jonkinlaista kukkaa ja vihannesta. :)
Mutta toisaalta sitten ajattelen -kun asutaan pohjosessakin- että onko se ihan kannattava; meneekö sen lämmittämiseen paljon sähköä, onnistuuko siinä tavallisella multasormella varustetulla ihmisellä :) esim tomaatit?

Mitä te kasvatatte, onko kasvihuoneen hankkiminen ollut hyvä idea vai seisooko eka kesän jäljiltä varastona?

Kiitän vastauksista etukäteen! Olisi kiva kuulla kokemuksianne! :flower:

Vanha kasvimaa meillä on, ja se on joka tapauksessa aikomus laittaa kuntoon tälle kesälle...

Äidilläni on lasinen kasvihuone vähän napapiirin pohjoispuolella. Hänestä on tullut aika taitava puutarhuri, tomaatteja ja kurkkua kasvattaa ja monenlaisia kurpitsoja. Mansikkaa. Kyllä siinä useampi vuosi meni, että alkoi luonnistua. Käsittääkseni kasvihuoneessa ei ole varsinaista lämmitystä, joskus kun säät yllättäen viilenevät, käyttää jonkunlaista siirrettävää lämmitintä. Tuuletus tietysti tärkeää, ettei sitten ole liian kuumaakaan. Kasvihuoneen kanssa on kesällä aika naimisissa, kun ei ole automaattikastelua hänellä siellä. Valoisuutta ainakin riittää.

Tottakai sillä tekee =)
Kannattaa hommata automaattinen luukunavaaja. Kasvit ei meinaan tykkää liian kuumastakaan ja harva haluaa/muistaa aurinkoisina päivinä ensimmäiseksi lähteä avaamaan niitä kasvihuoneen luukkuja ja illalla/varjoon mennessä sulkemaan niitä.
Kastelujärjestelmiä on myöskin saatavana esim. lomien varalta ja ne helpottaa paljon.

Vielä että olen kasvattanut suht. pohjoisessa kasvihuoneessa tomaatteja ja kurkkuja. Onnistui oikein hyvin. Ne tarvii kyllä esikasvattaa sisällä (joka tapauksessa, suomen etelässäkin ) ja vähän kuskata edestakaisin lämpötilojen mukaan keväällä jos ei ole lämmitystä siellä kasvihuoneessa.

Jos ei halua valmista ja melko kallista kasvihuonetta, sellaisen saa tehtyä vaikkapa vanhoista ikkunoista, jos on puuhapeten vikaa :) Yksi ystävä teki ja siitä tuli tosi kiva.

Mun nuuka isoisäni taas teki pienen kasvihuoneen ihan puusta ja kasvihuonemuovista. Kyllä siellä tomaatit ja kesäkurpitsat hyvin kasvoi viime vuonna.

meillä on vanhoista ikkunoista tehty kasvihuone :D Tomaattia kurkkua ja paprikaa kasvatetaan siellä :p kasvimaalla sit avomaankurkkua ja herneitä. En osaa tosta napapiiristä sanoa, mutta viime kesänä meillä ei tomaatit kerenny kypsyä :/ kurkkua tuli paljon. asutaan vaasan korkeudella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei sitä sähköllä lämmitetä vaan auringonvalolla.
Ja tekeehän sillä jos omaa viherpeukalon. Mulla ne kasvit kuolee jo taimivaiheessa. :(

:o
Kyllä kasvihuonetta voi lämmittää sähköllä tai ihan millä muullakin lämmönlähteellä jos niin haluaa ja ihan kätevä olisi omistaa joku vaikka siirrettävä lämmitin jonka voisi laittaa kasvihuoneeseen jos halla iskee kasvien istutuksen jälkeen.

Siinä menee kuitenkin ihan rahaa ja paljon vaivannäköä hukkaan jos ne kallisarvoiset taimet sitten kuolee kylmyyteen.

Itse olen pikkuista huonetta lämmittänyt mm. kynttilöillä joskus kun on näyttänyt että tulee liian kylmää. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Itse olen pikkuista huonetta lämmittänyt mm. kynttilöillä joskus kun on näyttänyt että tulee liian kylmää. :)
Näin äitikin tekee, kun meinaa yölämpötila mennä liian alas. Hautakynttilä on kuulema hyvä, palaa pitkään.

Mikäs lämpötila noissa pinekasviuohehommissa on liian alhainen. Pakkasen puolla, vai jo jossain 4..5. + asteen paikkeilla?

Hamppua pistäisin. On nimittäin erinomainen kasvi. Siemenet maailman terveelisintä ruokaa.
Helppo kasvattaa, kun on rikkaruoho, niinku nokkonen. Samalla vielä maanparannuskasvi. Kissat tykkää syödä ja iteki niitä lehtiä joskus popsinu. Ennenhän sitä kasvatettiin joka paikassa, mut nyt on tää joku huumehysteria liikkeellä. Toimii ihottumaan, ja moneen vaivaan. Voihan sitä joskus poltellakin, jos siltä tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ~mies~:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Näin äitikin tekee, kun meinaa yölämpötila mennä liian alas. Hautakynttilä on kuulema hyvä, palaa pitkään.

Mikäs lämpötila noissa pinekasviuohehommissa on liian alhainen. Pakkasen puolla, vai jo jossain 4..5. + asteen paikkeilla?

Riippuu kasveista. Mun mielestä esim. tomaatti ei kovin pitkään kestä alle +5 asteen lämpöä. Mutta mulla ei kyllä ole ollut kasvihuoneessa sellaista mittaria joka tallentaisi alimman ja ylimmän lämmön muistiin. Et en tiedä todellisia lämpöjä kuinka alhaalla on käynyt joskus.

Sellainen mittari olisi kyllä kätevä ja jos vielä olisi yksi yksikkö sisällä niin että näkisi suoraan mikä lämpö on kasvihuoneessa juuri sillä hetkellä. =)

no sit vielä: onko 3.7 neliön huone auttamattoman pieni, vai ostaako kerralla joku 6-8 neliötä? Isompaa en varmaan tarvitsisikaan.

Kyllähän tuo omatekemäkin varmasti ajaisi asian, mutta nätimpi ois kyllä tuollainen ostettu versio, vaikkakin huimasti kalliimpi.
Entäs kun on polykarbonaattilevyä ja kennolevyä; onko niillä isoa eroa lämmönpidon suhteen?

Tuo kynttilä oli kätevä idea, en ole kuullutkaan aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Oggi ja torakat:
no sit vielä: onko 3.7 neliön huone auttamattoman pieni, vai ostaako kerralla joku 6-8 neliötä? Isompaa en varmaan tarvitsisikaan.

Kyllä toi ensimmäinen on mun mielestä liian pieni. Yleensä kun se himo kasvaa tyyliin: Hei, yks paprika vois olla kiva niiden tomaattien lisäks, ja entäs munakoiso? ja niin niitä kurkkuja pari ja ja ja.. hups, mihis nää loput laitetaan? =)

Ite käytin omassa kasvihuoneessani kennolevyä. Kai se ilmatila siellä välissä on jonkinlainen tyhjää parempi eriste. Minun kasvihuoneeni on ns. aurinkokasvihuone missä kennolevyt on vain katossa ja aurinkon (etelän) puoleisella seinällä. Lämpenee ja pysyy paremmin lämpimänä, turhat ne lasit tai muovit on pohjoisen puolella.

Chilihulluna olen kyllä ottanut kasvihuoneesta kaiken irti. Toinenkin pitäisi saada. :rolleyes:
Lämmitetty on sen verran että lämpötila pysyy alhaisimmillaan +10 asteessa. Kauden aloituksessa ja lopetuksessa hiukan sitten mietitty milloin enää kannattaa jatkaa, useimmiten sadon kerkiää saada kohtuullisessa ajassa. Kulunut kesä oli poikkeus. Katto on kennolevyä, seinät lasia. Musta se on ulkonäöllisesti ainakin miellyttävä ratkaisu.

Yhteistyössä