Tekeekö kolmas luokkalainen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämillinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämillinen äiti

Vieras
oma-aloitteisesti läksyt koulun jälkeen?
Kun kerroin lapselle etten ensi vuonna hoputtele läksyjen tekoon 50kertaa päivässä ja nyt voitas kokeillaa muutaman päivän ajan miten homma sujuu. Joten en ole lapselle sanonut 4päivään että läksyt täytyy tehdä,nyt hän ei tee niitä ollenkaan. Ja on saanut "unohduksia"..ensi viikolla varmasti joutuu jäämään läksykerhoon.
Ihmettelen miksi hän ei niitä tee jos en mainitse!?! Tyttö touhuu kaikkea muuta mutta ei läksyjään.

Meillä kanssa saa 8v lasta kanssa muistutella jatkuvasti iltapäivällä koulun jälkeen, että teepä läksyt. Lapsella on ADHD ja se teettää omat juttunsa lapsen käytökseen. Joskus läksyt hän tekee vasta iltaseitsemän aikaan, kun on sitä ennen tehnyt kaikkea muuta kivaa. Esim; ulkoillut, rakennellut legoilla, katsonut DVD:tä jne jne.... Tosin ollaan nyt kyllä kanssa taas yritetty tiukentaa läksyjen tekemistä, että kun koulusta tullaan, niin ensin tehdään läksyt ja sitten vasta muuta tekemistä. Usein lapsi raivoaa ja karjuu hetken aikaa omiaan, kunnes sitten suostuu läksynsä tekemään.

Koulussa heillä on kanssa nyt kevättalven myötä tiukennettu läksyjen tekemistä, että jos on 4 kertaa läksyt tekemättä - välitunnille ei mennä, vaan jäädään tekemään läksyjä sisälle ja jos on yli 4 kertaa läksyt tekemättä, jää välitunnin lisäksi myös leikkituntikin pois. Jos taas on tehnyt läksyt 10 kertaa, niin seuraava päivä on läksytön.

Alkuperäinen kirjoittaja hämillinen äiti;28432438:
oma-aloitteisesti läksyt koulun jälkeen?
Kun kerroin lapselle etten ensi vuonna hoputtele läksyjen tekoon 50kertaa päivässä ja nyt voitas kokeillaa muutaman päivän ajan miten homma sujuu. Joten en ole lapselle sanonut 4päivään että läksyt täytyy tehdä,nyt hän ei tee niitä ollenkaan. Ja on saanut "unohduksia"..ensi viikolla varmasti joutuu jäämään läksykerhoon.
Ihmettelen miksi hän ei niitä tee jos en mainitse!?! Tyttö touhuu kaikkea muuta mutta ei läksyjään.

Meillä yleensä aloitetaan ekalauokalta lähtien opettelemaan että heti koulun jälkeen,mutta ei ole vieläkään oppinut sitä ja todellakin vaatii että hänelle niistä nähtävästi pitää sanoa muuten ei todellakaan niitä tee.
En oikein ymmärrä kun toinen lapsi on ensimmäisellä luokalla ja tekee oma-aloitteisesti läksyt itse heti koulun jälkeen, mutta kolmas luokkalainen ei tee jollei sano että täytyy tehdä ja mieluusti iltaan saakka jankuttaa asiaa.

Lapset on niin erilaisia. Toiset tekee mielellään läksyt, toisille se on pakkopullaa, toiset ei tee ollenkaan jos vaan mitenkään mahdollista. Kannattaa miettiä mikä teidän perheelle paras ratkaisu, se että patistat tekemään läksyt vai se, että annat olla tekemättä niin kauan että huomaa itse että parempi tehdä läksyt kuin jäädä jälki-istuntoon tai miten siitä nyt koulussa rangaistaankaan.

[QUOTE="vieras";28432454]Lapset on niin erilaisia. Toiset tekee mielellään läksyt, toisille se on pakkopullaa, toiset ei tee ollenkaan jos vaan mitenkään mahdollista. Kannattaa miettiä mikä teidän perheelle paras ratkaisu, se että patistat tekemään läksyt vai se, että annat olla tekemättä niin kauan että huomaa itse että parempi tehdä läksyt kuin jäädä jälki-istuntoon tai miten siitä nyt koulussa rangaistaankaan.[/QUOTE]

Hän totesi tyynen rauhallisesti "minulle on tullut jo niinjaniin monta unohdusta" eikä siitä sen kummemmin. Olen sanonut että läksykerhoon jääminen tekemättömien läksyjen takia ei ole hyvä juttu, mutta ihan kuin hän ei välittäisi ollenkaan.
Hän vaati ekaluokalta lähtien että hänen kanssaan tehdään tehtävä tehtävältä läksyt ja sen ymmärrän vielä eka ja toka luokkalaiselta mutta kolmas luokkalaiselta tytöltä.

äiti, minäkin olen lasta muistuttanut, että jos et tee läksyjäsi, saat merkinnän läksyvihkoon tekemättömistä läksyistä. vaan ei tuokaan ukaasi lasta hätkäytä. hän vain alkaa uhittelemaan ja uhkailemaan jne jne

Meillä 5 luokkalainen ja tokaluokkalainen kummankin kohdalla toimii se, että kun kotiin tullaan koulusta kysyn tuliko läksyjä. Jos vastaus on kyllä. Niin silloin läksyt tehdään heti välipalan jälkeen. Ennen ulkoilua tai pelaamista. Ja olen muuten niin natsi etten tästä luista kuin joskus viikonloppuisin