Tekeekö kukaan enää joulutorttutaikinan itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Minä teen aina :p Ne on niiiiiin paljo parempia, just vetelin 4 naamaan :D Kaupan tortut jää mun mielestä ihan liian kuiviksi.

Sitä vaan mietin, et oisko siinä mitään järkeä pakastaa näitä paistamattomina, tekeekö kukaan silleen? Yks taikina ois vielä jääkaapissa odottamassa ja mietin, että säilyiskö ne paremmin vierasvarana jos niitä ei paistaiskaan kaikkia? Ja voiko niin ylipäätään tehdä? (kait voi?)

[QUOTE="mä";25159214]torttutaikinan ostan kaupasta mutta pipari taikinan teen aina itse![/QUOTE]

Mä ennen ostin aina piparitaikinan mutta pari vuotta sitten aloin tekemään ite ja niin tein nytkin. On niin paljo parempaa vaikkei mulle piparit oikeen maistukaan. Piparkakkutalon teen kaupan taikinasta.

[QUOTE="äiti";25159171]Minä teen aina :p Ne on niiiiiin paljo parempia, just vetelin 4 naamaan :D Kaupan tortut jää mun mielestä ihan liian kuiviksi.

Sitä vaan mietin, et oisko siinä mitään järkeä pakastaa näitä paistamattomina, tekeekö kukaan silleen? Yks taikina ois vielä jääkaapissa odottamassa ja mietin, että säilyiskö ne paremmin vierasvarana jos niitä ei paistaiskaan kaikkia? Ja voiko niin ylipäätään tehdä? (kait voi?)[/QUOTE]

mä teen ne täytettä vaille valmiiksi ja pakastan sitten. paljon kätevämpää

[QUOTE="vierailija";25159229]voi viitsisikö ap laittaa ohjeen näytille? :)[/QUOTE]

Tää on äidin toooosi vanhasta kirjasta:

2.5dl kylmää vettä
400g hienoja vehnäjauhoja
400g voita

Jauhot sekoitetaan kylmään veteen, taikina vaivataan notkeaksi ja sen annetaan seisoa vähän aikaa kylmässä. Taikina kaulitaan nelikulmaiseksi levyksi ja 2/3 sen pinnasta peitetään viipaleiksi leikatulla voilla. Taikina käännetään kolminkerroin, annetaan kovettua viileässä huoneessa 10min, sitten se kaulitaan noin ½ cm:n paksuiseksi levyksi ja käännetään jälleen kolminkertaiseksi. Näin menetellään 5-6 kertaa ja taikinan annetaan välillä jäykistyä kylmässä. taikina käännetään aina ristisuuntaan, reunat pidetään tasaisina ja jauhoja käytetään mahdollisimman vähän.

HUOM! Tällä ohjeella mulla ainaki käy aina niin, että rasva valuu pellille ja sen takia olen laittanut yhden kolmasosan voista ensin jauhojen sekaan (nyppinyt sekaan) ja sen jälkeen lisännyt veden ja vaivannu taikinan. Ja se loppu voi sit siivuina kaulitun taikinan päälle. Tällä tavoin on onnistunu täydellisesti.

Ja kaulitaan vain yhteen suuntaan!

[QUOTE="a p";25159383]Tää on äidin toooosi vanhasta kirjasta:

2.5dl kylmää vettä
400g hienoja vehnäjauhoja
400g voita

Jauhot sekoitetaan kylmään veteen, taikina vaivataan notkeaksi ja sen annetaan seisoa vähän aikaa kylmässä. Taikina kaulitaan nelikulmaiseksi levyksi ja 2/3 sen pinnasta peitetään viipaleiksi leikatulla voilla. Taikina käännetään kolminkerroin, annetaan kovettua viileässä huoneessa 10min, sitten se kaulitaan noin ½ cm:n paksuiseksi levyksi ja käännetään jälleen kolminkertaiseksi. Näin menetellään 5-6 kertaa ja taikinan annetaan välillä jäykistyä kylmässä. taikina käännetään aina ristisuuntaan, reunat pidetään tasaisina ja jauhoja käytetään mahdollisimman vähän.

HUOM! Tällä ohjeella mulla ainaki käy aina niin, että rasva valuu pellille ja sen takia olen laittanut yhden kolmasosan voista ensin jauhojen sekaan (nyppinyt sekaan) ja sen jälkeen lisännyt veden ja vaivannu taikinan. Ja se loppu voi sit siivuina kaulitun taikinan päälle. Tällä tavoin on onnistunu täydellisesti.

Ja kaulitaan vain yhteen suuntaan![/QUOTE]

vinkki: lisää voin sekaan jauhoja. sekoita sekaisin "tahnaksi" ja tee seoksesta levy jonka sitten laitat taikinanpäälle niin kuin voipalat. helpompi kaulia ja käsitellä. muuten tee samallalailla kuin ohjeessa.

[QUOTE="vieras";25159419]vinkki: lisää voin sekaan jauhoja. sekoita sekaisin "tahnaksi" ja tee seoksesta levy jonka sitten laitat taikinanpäälle niin kuin voipalat. helpompi kaulia ja käsitellä. muuten tee samallalailla kuin ohjeessa.[/QUOTE]

Ai niinku miten? Silleen, etten nypi ollenkaan voita jauhojen sekaan vaan koko voimäärän teen tahnaksi ja sit levitän kaulitun taikinan päälle? Mä oon viipaloinu voin juustohöylällä ja rasittavampaa hommaa en kyllä tiedä :)

[QUOTE="a p";25159450]Ai niinku miten? Silleen, etten nypi ollenkaan voita jauhojen sekaan vaan koko voimäärän teen tahnaksi ja sit levitän kaulitun taikinan päälle? Mä oon viipaloinu voin juustohöylällä ja rasittavampaa hommaa en kyllä tiedä :)[/QUOTE]

teet taikinan normaalisti. ja tuon voi määrän laitat taikinakulhoon ja pikkasen jauhoja sekaan ja sekoitat sekaisin. painelet käsin voipaperin päällä sopivaksi levyksi ja tämän levyn sitten käytät siinä kohtaa missä yleensä oot lisänny voin palasina.

Kermavoitaikina

3 dl kuohukermaa
6 1/2 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
250 g voita

Tällä ohjeella teen aina ja torttu taikinakin maistuu jolttain, njam :D.
Pakastan tortut raakana, paistan tarpeen mukaan, on aina tuoreita!

[QUOTE="vieras";25159470]teet taikinan normaalisti. ja tuon voi määrän laitat taikinakulhoon ja pikkasen jauhoja sekaan ja sekoitat sekaisin. painelet käsin voipaperin päällä sopivaksi levyksi ja tämän levyn sitten käytät siinä kohtaa missä yleensä oot lisänny voin palasina.[/QUOTE]

ok, pitääpä ens jouluna kokeilla näin! Kiitos :)

Kermavoitaikina

3 dl kuohukermaa
6 1/2 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
250 g voita

Tällä ohjeella teen aina ja torttu taikinakin maistuu jolttain, njam :D.
Pakastan tortut raakana, paistan tarpeen mukaan, on aina tuoreita!

Lisätäänkö kuohukerma sellainsena löysänä kermavaahtona nypittyyn jauho-voiseokseen?

Ero on valtva verrattuna kaupan valmistaikinoihin.

Yhteistyössä