Tekeekö yleensä hoitaja/kätilö rakennen ultran?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äiti82

Vieras
Eli odotan neljättä lastamme rv12+5 ja minulle tuli kutsu rakenne ultraan jonka tekee hoitaja.tai tarkalleen siinä luki että teille on varattu aika hoitajan tekemään seulontaultraäänitutkimukseen.ja tämä aika olisi rv 20.

Kävin kahden nuorimman odotus aikan yksityisellä 4d ultrassa jokna teki lääkäri ja esikoisen kohdalla norm.sairaalassa mutta senkin teki lääkäri.
Onko tämä ihan yleine käytäntö että tutkimuksen tekee hoitaja?ja kun en osallistu mihinkään tarjolla oleviin alkuraskauden sikiöseulontoihin niin miten tuo rakenne ultra on tuolla nimellä??

rakenneultran tekee kätilö. Saavat siihen erillisen koulutuksen ja ovat kyllä oikeinkin tarkkoja ja päteviä. Jos jotain erikoista löytyy, niin antavat sit yleensä ajan äitipolille tarkempiin tutkimuksiin. No tavallaanhan tuo rakenneultrakin on seulontatutkimus. Sikiön terveydentilaa ja rakenteitahan siinä tutkitaan.

Kunnallisella useimmiten kätilö, riippuen vähän resursseista.

Mulla oli vielä sellainen kätilö joka ei osannut käyttää sitä ultralaitetta edes ja toinen tuli sitten jeesaamaan.
Ei edes mitattu niskapoimua, sanoi vaan että ei ole mitään.
Kävin sitten yksityisellä lääkärin ultrattavana ja saihan se niskapoimuunkin lukeman ja muutenkin katsoi ihan kaikki perusteellisesti ja ammattitaidolla.

rakenneultran tekee tilanteen mukaan joko tehtävään koulutettu hoitaja tai lääkäri. Ite mielummmin valitsen kokeneen hoitajan kun apulaislääkärin ;)
Mut jos et halua osallistua seulontoihin, miksi ihmeessä menet rakenneultraan, seulontahan sekin on, seuloo rakennepoikkeavuuksia...

En rupea erittelmään erityisiä syitä miksi menen vain rakenne ultraan mutta näin teen ja piste. Ja tehtiin minulle viikko sitten norm.alkuraskuden ultar jossa katsottiin että sikiö on elossa ja tarkistettiin la.