Tekiköhän naapuri lastensuojeluun ilmoituksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimetönnä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nimetönnä

Vieras
Mulla oli tänään tosi kurja päivä, kun tällaista tarvitsee miettiä.

Olin kolmikuisen vauvani kanssa tekemässä lähtöä mökille.
Olin parkkeerannut auton rapun oven eteen, ja juuri laittanut vaavin turvakaukalossaan turvallisesti turvavöihin kiinni. Vauva nukkuikin siinä vaiheessa jo.
Sitten olinkin jo hyppäämässä rattiin, kun huomasin jättäneeni puhelimen kotiin, makkarin pöydälle.

Koska vauveli nukkui, tuntui älyttömältä ajatukselta lähteä purkamaan turvavöitä ottaakseni taas kaukalon mukaani. Teinkin sitten nopean ratkaisun, ja juoksin nopeasti käymään ylhäällä hakemassa puhelimen.

Mennessäni rapun ovista sisään, tuli naapurini vastaan ja huomasi, kun pyyhälsin juoksujalkaa ohitse. Puhelimenhakureissuni kesti alle minuutin. Tullessani takaisin autolle, oli naapuri autoni vieressä ja vauva oli herännyt. Naapuri piti puhelinta korvallaan ja katsoi minua paheksuen. Nyt jäin miettimään, että olikohan hän soittamassa esim. poliisille tai lastensuojeluun.

Niin kamala tunne tuli siitä katseesta ja syyllisyys, että en varmasti enää kyllä moista ratkaisua tee.

Nyt haluaisin kuulla, mitä muut tästä ajattelevat?

No eipä tuossa ole syytä lastensuojeluilmoitukseen,uskon että saat olla ihan rauhallisin mielin! Eihän vauvaa taikka lasta saisi autoon jättää,mutta olen itsekin tehnyt tuollaisia pikapyrähdyksiä,kun olisi tuntunut järjettömältä raahata vauvaa/lapsia edestakaisin...

Mä niiin ymmärrän sun pelon ja syyllisyyden! Jos ei poliisi ole ottanut yhteyttä, niin tuskinpa soitti poliisille. Yritä rauhoittua! Sä todellakin teit ihan oikein!!

Mä pelkäsin alussa koko ajan lastensuojeluilmoitusta. Kerran kun meillä oli perhetyöntekijä, sanoin hänelle: "Ootko ihan hetken vauvan kanssa, mä käyn tosi äkkiä hakemassa postin" (postilaatikko 5 metrin päässä). Perhetyöntekijä sanoi: "Kyllä sä voit ihan huoletta aina jättää vauvan yksin siks aikaa kun käyt äkkiä siellä postilaatikolla".

Jos teki niin sittenhän vain kerrot sossuille kuinka asia oli. Ehkä olisi ollut asiallista jutella naapurin kanssa kun tulit takaisin. Itse olisin sanonut ainakin jotain siihen tyyliin, että huh kun sitä unohteleekin tavaroita kun on univelassa tms. Ja vaikka sanonut, että kiitos kun pysähdyit vauvan viereen kuulostelemaan. Ystävällisyydellä herättää paljon vähemmän epäluuloja kuin hiljaa haihtumalla.

On se aivan hyvin voinu soittaa.
Kaverini jätti kolme lasta kans autoon ku juoksi postilaatikolle viemässä kirjeen. Oli menny ehkä kaks minsaa,jos sitäkään. Ei ollu kunnolla liikkeelle kerinny lähtä ku poliisi soitti jo perään.
Mut noin minäkin olisin tehny ja teenki,en ala joka pyrähdystä tekeen koko ipana lauman kans. Järki käteen ihmiset.

Naapuri on ulkomaalainen, enkä tiedä puhuuko hän edes Suomea. Ja koska hänellä oli se puhelin korvalla, en viitsinyt alkaa "selittämään" tapahtumia.

Ei ole poliisi siis soittanut perään, mutta muistan yhden vanhan ystävättäreni, jonka muun laisista toimista oli tehty ilmoitus. Sosiaaliviranomaiset ottivat häneen yhteyttä vasta seuraavalla viikolla tapahtuneesta.

Varmaankin aika yleistä ja itsekin jätän lapset hetkeksi autoon, mutta isompi on jo sen ikäinen, että osaa hakea apua jos tarvitsee.. Mua lähinnä pelottaa se, että entä jos itselle sattuu jotain sillä välin, niin vauva olisi yksin autossa..

Yhteistyössä