Tekisi mieli avautua traagisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Mietin tässä kynttilänvalossa kotijoogaillen a la Emilyn, elämän suuria kysymyksiä.

PS. Oho, tulipa pitkä :O

Olen tietysti kestoinhokki palstalla, luomusynnytyksiä, imettämistä, kestovaippoja sun muita vastaavia erittäin paheellisia asioita ihannoivana. Onhan se tietysti hirveää, että toivoisi ihmisten ajattelevan omaa napaansa pidemmällä, olevan vähemmän itsekkäitä ja erinäisin tavoin myös hieman edes yrittävän ennaltaehkäisevän tiettyjä ongelmia, joita elämässä voi monin tavoin tulla. Suunnitelmallisuutta usein morkataan, mutta kyllä suunnitelmia kannattaa tehdäkin, jotta olisi edes suunta tiedossa johon elämäänsä haluaa kulkea.

En myöskään hyväksy kenenkään satuttamista ja siksi pistää kiehumaan lukea tutkimuksia joissa 30% suomalaisista hyväksyy lasten fyysisen kurittamisen. Samaan aikaan kun pitäisi ehkä kohentaa niitä omia henkisiä kasvatustaitojaan. Ei sekään silti tarkoita sitä, että itse olisin joka hetki virheetön äiti. On kuitenkin ihanteita, jotka on perusteltu ja joita olisi suotavaa edes yrittää noudattaa. Itsekriittisyyskään ihmisille ei olisi pahasta. Kyetä kohtaamaan ne virheensä. Joita on toki omaankin elämääni mahtunut ja olen ne kohdannut ja "julkisestikin" myöntänyt jotta joku saisi paremman mielen, mutta en jää vellomaan niissä vaan kuljen eteenpäin.

Olen myös hieman empatiakyvytön vaikkapa sikainfluenssahysteriassa. Aina löytyy ihmisiä, joilla menee paremmin.. ja aina ihmisiä, joilla menee huonommin. Silti omat empatiakyvyt eivät jaksa kanavoitua johonkin flunssaan, jota suurimman osa ei tarvitse edes todellisuudessa pelätä ja median hysteria uutisoinnin keskellä sitä on monesti tullut miettineeksi, että kunpa joku sikainfluenssa olisi itselläkin se suurin terveydellinen murhe. Joo, ei ole elämä reilua mutta kai sitä minäkin saan joskus olla yhyy-asenteella.

Ja ihmisten kettuilut parisuhteista tai kyselyt siitä miksi on sinkku.. ärsyttää. Ei tartte lätkäistä kun muutama sairauskertomus kuultavaksi, niin ei tartte ihmetellä miksi olen sinkku ja miksei pariutuminen edes ole päällimmäisenä mielessä. Olisihan se toki mukavaa jos olisi joku kuskaamassa tarvittaessa lääkäriin ja käymässä ruokakaupassa jos heikottaa. Niistä on vaan yksin selvittävä, ei hirveästi kiinnosta treffeillä käyntikään näillä lähtökohdilla. Niin tosiaan, olinhan niillä reilun 2vrk mittaisilla treffeillä kyllä äsken, joissa lähtökohtana olikin ettei haluta seurustella. Ei tarvinnut siis kärsiä minkäänlaisista suorituspaineista. Oli varsin mukavaa tavata erittäin mukava ihminen, keskustella ja hetken saada kokea niitä pieniä hetkiä, kuten vaikka sohvalla toisen kainalossa olemista rapsuteltavana.

Ja kaiken lisäksi olen niin pinnallinenkin. Ihan pelkkä täydellisen ulkomuodon tavoittelu on kaiken takana, eikä meikatessa esimerkiksi voi olla mielessä se, tai kauniit vaatteet päälle pukiessaan, että voi edes näyttää terveeltä. Eikä tosiaan tee mieli mussuttaa ruoalla itseään leveämmäksi tai sairaammaksi, koska on varsin paljon syitä pyrkiä noudattamaan mahdollisimman kokonaisvaltaisesti terveellisiä elämäntapoja. Eikä sekään aina riitä.. on paljon asioita ja hetkiä, joista nauttii siksi kun on edes jotain mistä nauttia ja etsiä positiivisia puolia elämään.

Sitten on hetkiä, kun tuntee itsensä erittäin huonoksi äidiksi. Eritoten silloin, kun joutuu sairaalahoitoon ja jättämään 4kk ikäisen imetetyn lapsen kotiin, kun ei ole voimia häntä nostaakaan. Ihan normaali 1-vuotias se silti tuntuu nykyään olevan. Ja toivottavasti normaalina pysyykin, onneksi isän luona on nytkin ollut hyvä olla jo parin viikon ajan, kun olen yrittänyt toipua ja samaan aikaan työntää syrjään ajatukset huonosta äitiydestä, kun joudun olemaan pienestä lapsesta erossa terveydellisistä syistä. Niin huono äiti ajatuksia välillä, että miettinyt joskus, jos olisi tiennyt sairastuvansa (joka tapahtui toisen raskauden aikana) en ehkä olisi koskaan lapsia hankkinutkaan jotta olisin välttynyt näiltä kaikilta tuskaisilta ajatuksilta.

Onneksi nuo ajatukset ovat ohimeneviä ja jotka poistaa parhaiten mm. puhelut 3-vuotiaalta, "Äiti nyt sinä et ole enää pipi ja voin tulla sinun luokse, olen sinun kulta ja rakastan sinua" :heart: Kyllä se äitiys on ollut oikea valinta ja myös suuri voimavara..

Valitettavasti joudun hieman murtamaan vielä 3-vuotiaan maailmaa ja lähtemään hän kainalossa aamulla lääkäriin käymään verikokeissa ja mahdollisesti hakemaan vahvempia lääkkeitä, joita en olisi halunnut popsia säännöllisesti edes vanhuksena, niin nyt jo alle kolmekymppisenä..

Eipä sillä, tarkoitus ei ollut ruikuttaa, kunhan pohdin. Jaksan yhä uskoa että vielä lähiaikoina kykenen käymään juoksulenkillä ja terveydellinen puolikin lähtee noususuuntaan, vaikka mun tuurilla saan vielä sen syövänkin.. kunhan pysyis edes vaikka 20 vuotta pois, niin ehtisi saada lapsukaiset maailmaan omilleen.

:flower:

Saanko mä hieman ihmetellä. Sä ihan selvästi kykenet miettimään asioita monelta kannalta, olet hyvin avoin ja näköjään osaat eritellä ja kuvailla tunteitasi selvästi. Osaat kirjoittaa tavalla joka saa lukijan ymmärtämään sun kannan, tuntea empatiaa, ehkä joka samaistua. Niin minkä helkkarin takia sä et osaa tehdä samoja asioita kun tilanne koskee toista ihmistä eikä sua itseäsi?

Toivon sinulle erittäin tasapaksua ja rauhallista elämää. Stressi ei ainakaan paranna tilannetta autoimmuunisairausten kohdalla, kuten ei neurologistenkaan (jotka taas minua leimaavat).

Kun nyt kerran noin pitkälle jo pääsit pohdinnoissasi, niin ehkä voisit miettiä onko sun tavassa ilmaista jotakin vikaa.

Ja kun näköjään jo aika hyvin ymmärrät itseäs ja tekojes motiiveja, niin voisit koittaa pystytkö näkemään ymmärrettäviä motiiveja muidenkin tekojen takana.

Voimia sairauden kanssa painiskeluun.

Kamala sairaus, enpä haluaisi sellaista itsellenikään saati muille. Itsekkin täytyy yrittää elää mahdollisimman tasapaksua elämää kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa, ei oo vielä neljään vuoteen ollut seillaista päivää ettei se jotain vaivaa aiheuttais. Kaikkein rasittavinta on se et aivot ei pelaa niin kuin ennen ja energiat on nollissa.

Siinä emilyn olet oikeassa, että olet tosiaan se palstan inhokki monen mielestä. Pidät itseäsi täydellisenä ja niin erinomaisena, muita aina väheksyt.. joskus sinäkin putoat maanpinnalle, siitä voit olla varma.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Minä oon vissiin liian vanha, mutta en tajua tätä tarvetta "avautua" tuntemattomille jossain keskustelupalstalla. Mikä tässä on niinku se idea?

Miksi siinä pitäisi olla sen syvällisempää ideaa, harrastan kirjoittamista muutenkin joten on myös luontevaa pohdiskella asioita ihmisten kanssa kirjoittaen keskustelupalstalla.

Ja mitä itseilmaisuun tulee, tiedän niin sanovani kuin kirjoittavani asiat suoraan, mutta valitettavan usein ihmiset harrastavat niiden vääristelyä tai rivien välistä lukemista tai ei haluta uskoa sitä, mikä ihmisen todellinen motiivi on johonkin tekoon (esim. luomusynnytys) vaan väännetään se nurinkurin.

Sairaus, colitis ulcerosa, Crohnin taudille läheinen jonka suhteen dg olikin hieman epäselvä, mutta oma dg ainakin vielä tuo colitis. Monen mielestä kuulostaa pikkuvaivalta, kun ajatellaan että kyseessä mahavaivat mutta sellainen 60cm tulehdusalue vaikuttaa aika paljon muutoinkin elimistöön ja koko kehoon.

Niin ja nimimerkille "hyvällä kuitenkin" on paljon empaattisia kirjoituksiani nähtävissä, mutta jostain syystä moni haluaa keskittyä ja tuoda esille vain niitä negatiivisia. Enkä jaksa uskoa että yksikään, edes harmaa aktiivi kyttääjä jokaista tekstiäni lukee, mutta tulkintoja on silti näppärää tehdä muutamankin perusteella. Tämän osoittaa taas hyvin nimimerkki "tavis" harmaan kommenttinsa takana.

Toivon sinulle voimia yksinhuoltajuuteen ja sairauden kanssa kamppailuun vaikka että suosikkini palstalla olekaan.

Onneksi alat ilmeisesti ymmärtää et sen mitä näppikseltäsi joskus suollat, on aika rumaa. Vaikka olen samoilla linjoilla esim. sikainfluenssan osalta tietyllä tapaa, en voi vähätellä toisten huolta lapsistaan (vaikka en ole hysterisoitunut pelkään kyllä itsekin 1v2kk ja 3v7kk lapsieni puolesta, enkä voi kuitata sitä kuten sinä- kuolevat jos kuolevat). Sikainfluenssa on vain yksi asia (ja niistä aika mieto) joissa olet muiden tuntemuksia, pelkoja tai kokemuksia pahasti teilannut.

'Suunnitelmallisuutta usein morkataan, mutta kyllä suunnitelmia kannattaa tehdäkin, jotta olisi edes suunta tiedossa johon elämäänsä haluaa kulkea. ' Ymmräsinkö oikein että tässä kohdassa yrität sanoa, että itse olet elämässäsi suunnitelmallinen? Tuohon kuvaan mitä haluat antaa ei oikein sovi nopeasti (siis kuukauden 'tuntemisen' jälkeen) parisuhteisiin/lapsentekoon ryhtyminen...

Vieras - en todellakaan ajattele lapsistani että kuolevat jos kuolevat, vaan että on niin epätodennäköistä että he kuolisivat siihen tai muuhunkaan flunssaan, etten näe aihetta edes huolestua siinä kohtaa kun kumpikaan ei (vielä ) flunssaa sairasta. Tottakai olen huolissani sitten jos/kun ovat kuumeessa ja seuraan vointia tarkasti.

Kyllä, olen ollut elämässäni varsin suunnitelmallinen, edelleenkin esim. molemmat lapseni ovat saaneet alkunsa aivan suunnitellusti. Parisuhteetkin ovat olleet valintoja, toinen enemmän äkkinäinen kokeilu jossa toisella oli mahdollisuus valita miten korttinsa pelaa, ei mitään järisyttäviä yllätyksiä siis siinäkään mielessä.

Ja yksinhuoltajuus ei edelleenkään mielestäni ole mitään erityisiä voimia vaativa asia (tämä siis henkkoht tuntemukseni, tiedän kyllä että hyvin moni kokee sen itselleen rankkana eikä siinä mitään) Käytännön asioita voi joutua välillä hieman vaivalloisemmin järkkäilemään esim. jos on itse tai lapset on sairaana, mutta kyllä niistäkin yli pääsee. Ja siinä kohtaa kun lapset ovat jo isompia, on arkikin melkoisen helppoa, kun ei se nytkään mitenkään raskaalta tunnu (pois lukien taas se, jos on kipeänä, silloin on raskas olo yksinkin) Tosin oma yksinhuoltajuuteni kun ei ole minulle ollut mikään yllätys, miksipä sitä raskaana kokisinkaan kun lähtökohtana on ollut jo lapsen/lasten yhden vanhemman perheenä oleminen.

Yhteistyössä