telkkaria lapsella vähän, paljon vai sopivasti?

onni löytyy arjesta

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
4 064
0
36
Alkanut mietityttää meidän 5v pojan tv:n katselumäärä. Miltä teiltä kuulostaa:

Aamulla katsoo pikku kakkosen aamun. Pokemoneja ei onneksi vielä kinua, tai haluaisi kyllä mut tyytyy pikku kakkosen aamuun.
Sitten pv.kotiin/kerhoon.
Kotiin noin 12.30-13, sitten syödään. Pääsääntöisesti nukkuu vielä päikkärit, mut jollei, voi katsoa jonkun lyhyen filmin tai pelata tietokonetta (valvotusti pienten pelejä ), kun pikkusisko nukkuu päiväunet.
Noin 15-16 välipala ja kelin salliessa ulos. Jos ollaan sisällä, en tässä välissä anna katsoa mitään.
Sisälle tullaan katsomaan pikku kakkonen ja sen jälkeen ei enää telkkaria.
Tietokonetta voi illalla pelata hetken, jollei ulkoilla.

Päivät tietysti vaihtelevat ja kesällä suunnilleen asutaan ulkona, silloin katselu pienempää. vastaavasti jos kipeä tms. voi katsoa vähän enemmänkin. Iltapäivän pikkukakkosta ei läheskään aina katso kokonaan vaan leikkii usein mielummin.
TV:n katselu on mielestäni vuosien kuluessa lisääntynyt ja mielenkiinnolla kuulisinkin, miten muilla. Kuulostaako poikamme töllötys suurelta määrältä?

Ei todellakaan kuulosta =) Meillä katsotaan ja pelataan paljon enemmän, ehkä jopa liikaa :/ Se riippuu kyllä hirveesti päivästä, joskus ei poika halua kattoa töllöä ollenkaan..

E varmaan liikaa, mutta mä en anna katsoa aamulastenohjelmia, ainoastaan illalla sen tunnin. Sit joskus extrana katotaan koko perhe jotain TAnssii tähtien kanssa tai vastaavaa, joskus viikonloppuisin filmi.

Meillä 5-vuotias saa katsoa Pikkukakkoset viikonloppuisin aamulla, ja viikolla n. 2-3 kertaa. Joskus katsellaan lisäksi luontodokumentteja. Minusta se on liikaa, jos noin pieni saa katsoa tv:tä joka päivä. Tai jos tv:tä katsellaan enemmän kuin tunti kerrallaan.

Sairastaminen on tietysti asia erikseen, silloin meillä on katseltu pitempiäkin lastenelokuvia.

Meillä 4v kaksoset ei enää nuku päiväunia. Katsovat aamulla kakkosen lastenohjelmat ja illan pikkukakkosen. Ilman telkkaria eivät rauhoitu paikalleen hertkeksikään päivällä vaan väsyessään alkavat riehua. Silloin minusta on ihan ok katsoa lastenohjelmaa ja samalla levätä vähän. Voisin tietenkin lukea tai tehdä jotain lasten kanssa silloin mutta jonkun on tehtävä ruoat, siivottava, pestävä pyykit ym. Ei työt isossa taloudessa kesken lopu. Pienin murhe mulla on lasten telkkarin katselu kun kuitenkin ulkoillaan paljon ym.

Ei siinä tv:ssä sinänsä mitään pahaa ole. Mä vaan pidän siitä, että lapsi ei saisi kaikkea valmiina vaan oppii myös viihdyttämään itse itseään leikkimällä, lukemalla tms. Minulla kaksi lasta, tämä 5v ja 2v9kk, mutta ruoat, pyykit ja muut sujuvat kyllä jossain välissä muutenkin. Meitä onneksi perheessä kaksi aikuista, joten hoidan siivoamisen useimmiten, silloin kun molemmat meistä kotona tai kun vanhempi pv.kodissa. Pienempi tykkää siivota mukana :flower:
Telkkarista tulee kyllä myös melkoisen kamaliakin lasten ohjelmia. Pyrin aina katsomaan mitä telkusta katsomaan enkä vaan laita päälle.

Ihan oikeasti se tv:n katseleminen ei tee hyvää lapsen aivojen kehitykselle, telkkari stimuloi aivot ylikierroksille ja sen rauhoittava vaikutus on totaalista harhaa. Sitten on tietysti vielä ohjelmasisällön vaikutukset erikseen. Mutta jokainen toki päättää itse missä menee sopiva määrä telkkaria.

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
oottakaa kun teillä lapset kasvaa ja mikään muu kuin tietokone ja pleikka ei kiinnostaisi...nyt tulee mieleen kuinka sitä silloin murehti katsooko liikaa pikkukakkosia ym :D
Juu murheet ei vähene, ne vaan muuttaa muotoaan
;) Kuitenkin ehkä helpompi pistää aikanaan rajat pelaamiselle, kun se on jo pienenä opittu..

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Ihan oikeasti se tv:n katseleminen ei tee hyvää lapsen aivojen kehitykselle, telkkari stimuloi aivot ylikierroksille ja sen rauhoittava vaikutus on totaalista harhaa. Sitten on tietysti vielä ohjelmasisällön vaikutukset erikseen. Mutta jokainen toki päättää itse missä menee sopiva määrä telkkaria.

Mää olen samoilla linjoilla. Olen tiukkis tässä asiassa. Omieni kans olen huomannut, että telkkarin katsominen kiihdyttää nuo villikot aivan hirveään menoon. Ei suinkaan rauhota siis. Meillä katotaan siis ihan ministi telkkaria. Ei edes joka päivä.

Mä olen kanssa miettinyt, katsooko mein 5-vuotias liikaa telkkaria. Aamulla herää 7, jälkeen ja katsoo lastenohjelmia sillä aikaa kun mä keitän puuron. Siinä menee jonkin aikaa, jos teen sen puuhellalla. Sit tulee syömään. Puuron jälkeen jatkaa ohjelmien katsomista kun mä korjaan astiat ja laitan kuopukselle ja itselle vaatteet. Sen jälkeen autan esikoiselle vaatteet. Sit lähdetäänkin ulos. Ulkona ollaan vähintään tunti, mieluiten enemmän. Sit tullaan sisälle syömään ja syömisen jälkeen on peli-/katseluaikaa 25 min. Eli poika saa pelata tietokoneella tai katsoa videoita/dvd:tä 25 min. Nintendoa saa pelata kerran viikossa. Mutta ehtona tähän 25 minuutille, on, että poika on ulkoillut 1-1½ tuntia. Sit illalla saa katsoa pikkukakkosen.

Meillä on neiti 1v2kk ja katsoo telkkaa joka päivä. Meillä on pieni kaksio ja telkka on meidän pienessä olohuoneessa jossa oleskellaan suurin osa päivästä. Välillä tuijottaa jos näkee mielenkiintoista mut yleensä leikkii ja tutkii omia juttujaan. Peleistä ei luonnollisesti vielä ymmärräkään mitään. Mut annetaan kattoo sen verta mitä katsoo kun loppupeleissä se jää kuitenkin aika vähälle. Salkkareitakin jo katsoo, tosin vain sen alkutunnarin ajan ;) Ja kunhan kasvaa niin saa kattoo kokonaan jos kiinnostaa.

Ei telkkaria alle 3-vuotiaille ja sitten korkeintaan puoli tuntia - tunti päivässä. Ei lapsia yksi telkun eteen, se vaan passivoi ja todellakin tyhmentää (myös aikuisia...).

Yhteistyössä