telttailusta tietävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "daa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

"daa"

Vieras
Lapset haluavat telttailemaan, joten sinne siis... Nyt kaipailen vinkkejä mistä ostaa (kunnon)teltta 4:lle hlölle, patjat ja muut vermeet. Entä mitä kivoja leirintäalueitä länsirannikolla? Katselin camping.fi sivuja ja ajattelin poria ja vaasaa.
Olen itse telttaillut viimeksi 10v. sitten ja kamalat muistot kuumasta, pienestä teltasta, ohuesta retkipatjasta jne. eli mulla ehtona reissuun lähtöön on kunnon vehkeet.

Mielelläni otan vinkkejä ja neuvoja vastaan :-)

Lassin retkiaitasta vaikka. Semmoset patjat on hyvät, mitkä on ilmatäytettävät, mutta lämpimät. Ne on vähän kalliit, mutta toimivat oikeasti. Telttaa ei kande ostaa mistään honkkarista kolmellakympillä.

ilmatyynypatjoja ja ms saa ihan prismasta mielestäni. meillä on varmaan makuupussit ja patjat sieltä. teltta on varmaan stadiumista tai vastaavasta.
yyteri on kyllä hieno paikka ja siellä on hyvät ruoanvalmistustilat jne. aika paljon kesäisin väkeä, mutta telttpaikan varmasti saa, hyvänkän paikan voi saada jos on paikalla heti puolen päivän jälkeen kun edelliset ovat lähteneet. siellä vaan ei oo ruohikko se telttilualue vaan sellaista kulunutta metsäpohjaa, joten roskaa tulee jaloissa ja sateella voi olla mutaista.
muista telttapaikoista on kokemusta turusta ruissalosta, ihan kiva leirintäalue, ruohokenttää. ranta on kohtalainen, mutta siellä ei sitte paljon muuta tekemistä oo. paitsi tietty kylplä on sielläkin

kuinkas noitten leirintäalueitten telttapaikkojen varaus, kun en haluais hirveen tarkasti etukäteen matkareittiä suunnitella niin voiko vaan karauttaa portille ja kysellä paikkaa vai kannattaako varata etukäteen?

Telttapaikkoja saa helposti ihan vaan portille tulemalla. Mökeillä on sitten eri homma.

Suosittuja campingalueita Suomessa on lapsiperheille lännessä Kalajoen Hiekkasärkät, Vaasa ja Nallikari.
Etelämpänä keskempänä Visulahti. Lisäksi on toki olemassa pienempiä camping alueita hiljaisemmissa paikoissa. Itse voin suositella noita kaikkia eli Kalajokea, Vaasaa, Nallikaria ja Visulahtea.

Kalajoesta itsellä on lapsuudesta hyvät muistot. Siellä on lapsille leikkipuisto, kauppa ja tietysti Hiekkasärkät. Siellä on kiva kävellä puita pitkin ihan rannikollakin ja nauttia maisemista. Kalajoen telttailualueella on makkaran paistomahdollisuus, jossa katos lisäksi telttailupaikassa on puita, varjoja, käpyjä, ruohoa, hiekkaa. Visulahdesta muistan, että siellä on ruohikkoa.

Jos et halua perus retkialustaa sellaista ohutta, niin osta ilmalla täytettävät patjat. Neljälle hengelle varmaan olisi hyvä olla kaksi kahden hengen patjaa tai sitten 4 yhden hengen. Muista ostaa myös hyvä pumppu, jotta saat patjan helposti täyteen ilmaa ja vastaavasti myös ilman pois patjasta. Teltaksi ei kannata 4-hengelle ostaa liian pientä telttaa. Avustusta saat varmasti, kun menet kauppoihin kyselemään teltoista. Ei kannata pystyttää telttaa liian kuumaan paikkaan, johon paistaa aurinko koko ajan eikä kyllä aivan liian varjoisaankaan.

Yhteistyössä