teratooma

  • Viestiketjun aloittaja viipukka
  • Ensimmäinen viesti
viipukka
Hei!

Onko täällä muita joilta olisi poistettu teratooma (eli hyvänlaatuinen kasvain, joka esiintyy yleensä munasarjassa/-sarjoissa, ja jonka sisältä voi löytyä mm. talia, hiuksia ja hampaita)??

Millaisia leikkauskokemuksia teillä on? Miten suuri kyseinen löydös on ollut ja oireiliko etukäteen jollakin tavalla? Millä tavalla löydös huomattiin? sattumaltako?

Itelläni löydös löydettiin sattumalta ultrassa ja oli kooltaan 7x9 cm ja alussa oli epävarmaa, mikä diagnoosi lopulta on ja mihin se on kiinnittynyt. Päätyivät aloittamaan leikkauksen tähystämällä ja tarvittaessa olisi menty sitten avoleikkaukseen, jos se olisi ollut kiinnittyneenä mm. kohtuun tai häntäluuhun. Myöskään mun leikanneen kirurgin mukaan noin isoja ei ole onnistuttu poistamaan kuin muutama maailmassa tähystysleikkauksen avulla.

Minulla oli siis onnea matkassa ja selvisin tähystysleikkauksella, sillä teratooma oli kiinnittyneenä munasarjaan. Sairaalassaoloaika oli yhteensä 2 vuorokautta. Leikkausta edeltävänä päivänä menin jo sairaalaan ja leikkausta seuraavana päivänä kotiuttivat hyväkuntoisena. Kaikki meni hyvin ja hoito oli todella hyvää ja asiantuntevaa...
 
pa_tee
Mulla löytyi teratoomakasvain keuhkoista. Se oli kasvanu oikeaan keuhkoon ja sydänpussiin kiinni. Kooltaan kasvain oli 10x10 cm eli aika iso...Oireilu alkoi hengitysvaikeuksina kun kasvain tulehtui. Lääkärit eivät aluksi tienneet mikä kasvain oli kyseessä koska yleensä teratoomat kasvaa häntäluuhun, munasarjoihin tms. eli leikkausta edeltävä aika oli melko pelottavaa.

Leikkaus oli avoleikkaus, jossa rintakehä avattiin ja kasvain poistettiin. Samalla poistettiin osa oikeaa keuhkoa ja sydänpussiin laitettiin tilalle se mitä kasvaimen mukana otettiin. Eli leikkaus oli iso ja sairasloma leikkauksen jälkeen kesti neljä kuukautta. Rintakehän luutuminen kestää kauan ja sen takia sairaslomalla oli täysi nostelu kielto yms. Olin siis aika toimettomana pitkän aikaa. Olin sairaalassa noin viikon leikkauksen jälkeen ja kotiuduttuani jouduin takaisin muutaman viikon kuluttua, kun keuhkoihin oli kertynyt nestettä. Silloinkin olin sairaalassa viikon ajan.

Leikkauksen jälkeen ei ole ollut mitään oireita ja kontrollikäynneillä ei ole huomattu mitään ihmeellistä. Kasvaimen löytyminen muualta kuin "normaaleista" paikoista oli lääkärin mukaan aika harvinaista, vain muutama leikkaus vuodessa Suomessa.
 
juuco65
Mulla löytyi teratoomakasvain keuhkoista. Se oli kasvanu oikeaan keuhkoon ja sydänpussiin kiinni. Kooltaan kasvain oli 10x10 cm eli aika iso...Oireilu alkoi hengitysvaikeuksina kun kasvain tulehtui. Lääkärit eivät aluksi tienneet mikä kasvain oli kyseessä koska yleensä teratoomat kasvaa häntäluuhun, munasarjoihin tms. eli leikkausta edeltävä aika oli melko pelottavaa.

Leikkaus oli avoleikkaus, jossa rintakehä avattiin ja kasvain poistettiin. Samalla poistettiin osa oikeaa keuhkoa ja sydänpussiin laitettiin tilalle se mitä kasvaimen mukana otettiin. Eli leikkaus oli iso ja sairasloma leikkauksen jälkeen kesti neljä kuukautta. Rintakehän luutuminen kestää kauan ja sen takia sairaslomalla oli täysi nostelu kielto yms. Olin siis aika toimettomana pitkän aikaa. Olin sairaalassa noin viikon leikkauksen jälkeen ja kotiuduttuani jouduin takaisin muutaman viikon kuluttua, kun keuhkoihin oli kertynyt nestettä. Silloinkin olin sairaalassa viikon ajan.

Leikkauksen jälkeen ei ole ollut mitään oireita ja kontrollikäynneillä ei ole huomattu mitään ihmeellistä. Kasvaimen löytyminen muualta kuin "normaaleista" paikoista oli lääkärin mukaan aika harvinaista, vain muutama leikkaus vuodessa Suomessa.
Hei. Tyttärelläni todettiin teratooma. On vaikeassa paikassa ja Meilahti ilmoitti, että ei leikkaa suurien riskien vuoksi. Ilmeisestin tyttäreni tilanne on hyvin paljon sinun tapauksesi kaltainen. olisi kiva kuulla, missä leikattiin ja oliko sulla tietoja leikkauksen riskeistä, ennen ko. toimenpidettä ja kuinka kauan leikkaus kesti? Toivon että vastaat minulle, mikäli viestin luet. T. Juuco65
 
Viimeksi muokattu:
anemone63
Heippa! Minulla oli noin 20v teratooma justiinsa "helpossa'" paikassa eli häntäluun päällä. Se leikattiin puudutuksella. Sisältä löytyi justiinsa luuta hiuksia hampaita. Haavan piti sulkeutua pikkuhiljaa itsekseen ja sitä tietty hoitaen. Iso arpi jäi muistoksi. Innostuin kirjoittamaan tänne kun äsken katselin friiltä, kun eräällä tytöllä oli hematooma Aivoissa! Hänet operoitiin ja tyttö on nyt normaali. Miten ihanaa
 

Yhteistyössä